Energica

Keer gedaan toen ik een Energica gehuurd had voor drie dagen. Een kant is net genoeg voor de laadkabels, de andere kant voor spijkerbroek schone onderbroek en shampoo tandenborstel en tandpasta. Gelukkig bij family logeren, dan heb je niet veel nodig. :)
Ik heb m'n tassen aan 2 kanten vol zitten (laadkabel, verlengsnoer en Granny Charger). Better safe than sorry :+
De nieuwe tassen van Energica zijn Givi zijtassen, die zijn wel een stukje groter.

Ooit wel eens bezig geweest naar wat ik zou kunnen doen qua bagage: Energica EVA: een zoektocht naar bagagemogelijkheden
 
Ik heb je filmpjes gezien, ik kon je slecht verstaan doordat je in je helm sprak. Een dof geluid. Ik begrijp dat je van laadpaal naar laadpaal rijdt om te testen hoe snel je kunt bijladen als je accu warm is?
Die van 710 km in de regen slecht te verstaan bedoel je dan? Die was idd slecht opgenomen... Echt de hele dag regen gehad. Maar 1x te warme accu om volle snelheid te laden wel.

De andere was enkel snelweg dat is nog slechter omdat je niet lang genoeg kunt rijden om accu af te koelen.

Hier heb ik ondertussen wat logs omgezet in grafieken. Binnendoor kan ik al mooi de hele dag rijden en 50A of 15kW laden.


Snelweg heb ik nog geen oplossing voor. Maar goed dat doe ik niet veel voor meer dan 1 laadstop.
 
Because the proof of the pudding is in the eating: vandaag met de Eva naar Amsterdam geweest. En ter plekke ook nog kriskras door de stad heen gecrossed, dus dan weet je dat je in onbekende regionen op zoek moet naar (snel)laders. Dus dat is een aanslag op je range anxiety.
Enfin, wat ben ik wijzer geworden (voor sommigen wellicht al bekend - mijn post meer bedoeld om wat ervaringen te delen)

- het is rijdend met de max. snelheid mogelijk om met de 13.4 Energica op één lading van Apeldoorn naar Amsterdam te rijden (maar dan moet ik wel eindigen bij een lader). Zeker als ik aan het begin of eind een stukje N-weg inplan.
- A Better Route Planner is echt geniaal om te gebruiken wanneer je EV rijdt en geeft vertrouwen dat je op tijd een lader vindt (wel je parameters goed invoeren).
- Geen probleem om in een straal van een paar km een snellader te vinden (gebruik chargemap en/of plugshare)
- Vanuit ABRP, Chargemap en plugshare kun je desgewenst rechtstreeks je route in bv Waze of google maps openen
- Ik heb nergens in de rij moeten staan; er waren altijd wel laders beschikbaar (maar van Tesla staan er echt veel meer)
- Over de grachten rijden is geniaal (de Energica is toch een nekkenbreker - er komt een Millennium Falcon door de straat)
- Elektrische motoren zijn nog steeds onbekend en gespreksstof bij de snelladers.
- Het weer had (veel) beter gekund - wintervoering had best gekund vandaag. Waterdichte handschoenen ook trouwens.
- En oh ja een Kriega US20 gescoord bij Biker Outfit om achterop de Eva te knopen.

Uiteindelijk had ik aan 2x laden genoeg, maar ik heb een 3e x een 'splash&dash' gedaan om wat extra elektronen op voorraad te hebben.

50 kW Fastned bij de Hackelaar, kort voor A'dam (maar er stonden ook 350 kW - alleen heb ik die met de Energica niet nodig)

20210819_091151053_iOS.jpg

Achter van der Valk Oostzaan, 50kW snelladers bij de Argos. Plek zat.
20210819_131328943_iOS.jpg

Splash&Dash op de terugweg bij De Witte Bergen (uiteindelijk niet nodig geweest)
20210819_141146459_iOS.jpg
 
Because the proof of the pudding is in the eating: vandaag met de Eva naar Amsterdam geweest. En ter plekke ook nog kriskras door de stad heen gecrossed, dus dan weet je dat je in onbekende regionen op zoek moet naar (snel)laders. Dus dat is een aanslag op je range anxiety.
Enfin, wat ben ik wijzer geworden (voor sommigen wellicht al bekend - mijn post meer bedoeld om wat ervaringen te delen)

- het is rijdend met de max. snelheid mogelijk om met de 13.4 Energica op één lading van Apeldoorn naar Amsterdam te rijden (maar dan moet ik wel eindigen bij een lader). Zeker als ik aan het begin of eind een stukje N-weg inplan.
- A Better Route Planner is echt geniaal om te gebruiken wanneer je EV rijdt en geeft vertrouwen dat je op tijd een lader vindt (wel je parameters goed invoeren).
- Geen probleem om in een straal van een paar km een snellader te vinden (gebruik chargemap en/of plugshare)
- Vanuit ABRP, Chargemap en plugshare kun je desgewenst rechtstreeks je route in bv Waze of google maps openen
- Ik heb nergens in de rij moeten staan; er waren altijd wel laders beschikbaar (maar van Tesla staan er echt veel meer)
- Over de grachten rijden is geniaal (de Energica is toch een nekkenbreker - er komt een Millennium Falcon door de straat)
- Elektrische motoren zijn nog steeds onbekend en gespreksstof bij de snelladers.
- Het weer had (veel) beter gekund - wintervoering had best gekund vandaag. Waterdichte handschoenen ook trouwens.
- En oh ja een Kriega US20 gescoord bij Biker Outfit om achterop de Eva te knopen.

Uiteindelijk had ik aan 2x laden genoeg, maar ik heb een 3e x een 'splash&dash' gedaan om wat extra elektronen op voorraad te hebben.

50 kW Fastned bij de Hackelaar, kort voor A'dam (maar er stonden ook 350 kW - alleen heb ik die met de Energica niet nodig)

Bekijk bijlage 1667306

Achter van der Valk Oostzaan, 50kW snelladers bij de Argos. Plek zat.
Bekijk bijlage 1667308

Splash&Dash op de terugweg bij De Witte Bergen (uiteindelijk niet nodig geweest)
Bekijk bijlage 1667309
En haal je 100 kilometer op een lading?
 
Apeldoorn-Amsterdam = 100 Km (beetje afhankelijk van waar je moet zijn). Met een deel N-weg en de rest A1 is dat te doen. Moet je op de plek van aankomst wel kunnen laden.
Dan zou ik zonder pech heen en weer kunnen naar mijn werk. Toch nog spannend dan. *O* 💪
 
Goede vraag. Ik heb ABPR ook gebruikt voor een lange rit maar die was heel pessimistisch, rekent met een veel te hoog verbruik.
 
Ik heb me redelijk netjes aan de Vmax gehouden O-)
Better safe than sorry (wat betreft range)

Vwb de afstand: ik stond met 28% bij de Hackelaar (Muiden) en dan is hartje A'dam nog 16 Km (22 op de borden).

Wat ik vooral aan ABRP ideaal vind, is dat wanneer je plannen wijzigen, je de huidige locatie op kunt geven als nieuw startpunt, met je SOC die je op dat moment nog hebt. Dan zoekt-ie een nieuwe (ideale) route langs laders (hoewel ik daar ook wel weer van af week door eerst bij een andere snellader de batterij vol te gooien en dan ABRP te laten doorrekenen).

Ik heb nu een premium abbo genomen; die neemt live gegevens mee. Maar je kunt bij je instellingen wel eea aan je persoonlijke wensen aanpassen (daar moet ik zelf ook nog wat aan verfijnen):
1629445176919.png


En:

1629445282164.png
 
Ik ben al blij als de app van Netflix het doet. Maar wel een uitkomst zo.n app. Er komt echt wel een elektrische motor hier. Ik heb alles Italiaans thuis. Energica. Man de naam alleen al. Pure poëzie.
 
Ik ben al blij als de app van Netflix het doet. Maar wel een uitkomst zo.n app. Er komt echt wel een elektrische motor hier. Ik heb alles Italiaans thuis. Energica. Man de naam alleen al. Pure poëzie.
De CEO zegt "grazie". :+

livia-cevolini.jpg

Die oorbel. :')
Livia_cevolini.jpg
Nicolas-Goubert-MotoE™-Executive-Director-Livia-Cevolini-CEO-Energica-Giampiero-Testoni-CTO-En...jpg
 
Papa heeft haar een leuke functie gegeven. ;) :t
Klopt, ze kon instappen via papa, maar het is geen dom mode popje en ze zet zeker Energica op de kaart.

Ze heeft haar roots in de motorsport. (zelf een ernstig ongeluk gehad op haar 18de)
En vanaf 2005 actief bezig in de motorsport.
Daarnaast moet ze zich als ondernemer in Italie staande houden (Dat schijnt sowieso een behoorlijke uitdaging te zijn) en dan ook nog eens als vrouw in een mannenwereld.

Ik denk dat ze een enorme bijdrage geleverd heeft (en nog steeds doet) aan het merk Energica.
Ook zonder papa nu, ze is een doorzetter met goede ideeën :t

Ze doet het sowieso leuk in interviews:
(Engels vertaling aanzetten, makkelijker ;))

En EV rijden levert al bergen commentaar op :') laat staan in de markt zetten.
 
Vandaag in de Energica app, iemand met het dubbele aantal kilometers als hierboven.
Er is altijd baas boven baas.

Wel mooi om te zien dat er gewoon flink mee gereden wordt, en dat dat gewoon goed gaat.
 
Beste allemaal, ik wil graag wat vragen.
Ik overweeg de aanschaf van een Energica, ik heb proef gereden op een Eva Ribelle RS, en ik was erg onder de indruk.
Nu vind ik echter de Ego met zijn volle kuip er net wat beter uitzien wat uiterlijk, en denk eraan om voor de Ego te gaan. Ik begrijp dat er technisch geen verschillen zijn, maar dat het alleen de kuip en de rijhouding zijn die anders zijn..
Wat is jullie idee, want in zie heel veel Ribelle's, maar bijna geen Ego's op de fotos die ik her en der zie (facbook, Energica club etc, ) Wat zijn jullie redenen om voor de Ribelle te kiezen behalve de rijhouding.
 
Beste allemaal, ik wil graag wat vragen.
Ik overweeg de aanschaf van een Energica, ik heb proef gereden op een Eva Ribelle RS, en ik was erg onder de indruk.
Nu vind ik echter de Ego met zijn volle kuip er net wat beter uitzien wat uiterlijk, en denk eraan om voor de Ego te gaan. Ik begrijp dat er technisch geen verschillen zijn, maar dat het alleen de kuip en de rijhouding zijn die anders zijn..
Wat is jullie idee, want in zie heel veel Ribelle's, maar bijna geen Ego's op de fotos die ik her en der zie (facbook, Energica club etc, ) Wat zijn jullie redenen om voor de Ribelle te kiezen behalve de rijhouding.
Ik heb er zelf geen een, maar de houding van de Ego is erg onpraktisch bij rustig rijden. En als je niet rustig rijdt, is de accu in no-time leeg.
 
Ik heb er zelf geen een, maar de houding van de Ego is erg onpraktisch bij rustig rijden. En als je niet rustig rijdt, is de accu in no-time leeg.
Ja, dat is duidelijk, een sportive houding zoals op een sportbike, zoals een er heeeeel veel rond rijden in Nederland.
Heb diversen sportfietsen gereden, FZR, Fireblade en als laatste een RSV, dus ik weet wel waar ik het over heb.
Begrijp je argument, een sportive zit het nodigt welicht meer uit om hard te rijden, maar dan doet voor mij de streetfighter zit van Ribelle ook.
 
Ik vond de Ego té sportief (naast dat ik tegen een mooie 2e hands Eva aan liep, destijds). Je zit echt meer voorover en hangt meer op je polsen. En omdat je wat tegendruk wilt hebben, kom je weer in wat illegale snelheden terecht O-) De Ego is echt een circuitfiets.
De Eva is ook begrensd tov de Ego. Dus als je 200 nog niet hard genoeg vindt gaan ....
Ik rijd er ook veel woon-werk mee; dan is een Eva gewoon wat comfortabeler.
Een Ego zal, zeker met full-options, nog een pak duurder zijn dan de Eva (als je 'm nieuw bestelt)

Qua verbruik op de postzegel die Nederland heet hoef je echt geen rekening te houden met verschillen, dat is onzin. Zie ook deze vergelijking bijvoorbeeld (conclusie verbruik helemaal aan het einde).
Onderhuids zijn de Ego en Eva qua hardware hetzelfde; de Ego heeft wel andere mogelijkheden qua software.
Met de Ego kun je de MotoE fietsen erg dicht benaderen (als dat je doel is).

Maar eigenlijk is er maar één tip: ga proefrijden!
(zo kwam ik er zelf achter dat de zit van de SS9 mij niet past, en een Belgische rijder heeft op z'n SS9 juist weer het stuur van de Eva laten zetten voor een betere zithouding. Het is echt een persoonlijk ding).

De Ego blijft echter wel de mooiste ... :X
 
Laatst bewerkt:
Beste allemaal, ik wil graag wat vragen.
Ik overweeg de aanschaf van een Energica, ik heb proef gereden op een Eva Ribelle RS, en ik was erg onder de indruk.
Nu vind ik echter de Ego met zijn volle kuip er net wat beter uitzien wat uiterlijk, en denk eraan om voor de Ego te gaan. Ik begrijp dat er technisch geen verschillen zijn, maar dat het alleen de kuip en de rijhouding zijn die anders zijn..
Wat is jullie idee, want in zie heel veel Ribelle's, maar bijna geen Ego's op de fotos die ik her en der zie (facbook, Energica club etc, ) Wat zijn jullie redenen om voor de Ribelle te kiezen behalve de rijhouding.
Ik heb ook de keuze voor de Ribelle gemaakt.
Rijhouding was inderdaad de hoofdreden, ik had voor de Energica die keuze al gemaakt met de overgang van de VFR1200F naar de VFR1200X.
Bij het vele woonwerk verkeer kreeg ik last van mijn polsen.

Op het oog vind ik de Ego ook wat mooier, alhoewel de Ribelle zeker niet verkeerd is.
De SS9 vond ik wat meer Retro.

Woonwerk is goed te doen op de Ribelle, op de snelweg schijnt de Ego dan weer zuiniger te zijn door zijn stroomlijn, maar dat zijn allemaal minimale verschillen.

Voor de rest geeft @GranCandy het mooi verwoord.
 
Terug
Bovenaan Onderaan