Energica

Helaas is het toch echt zo dat een hoop mensen niet in staat zijn een handleiding te lezen en die filmpjes echt nodig hebben...
 
Heel veel mensen gaan eerst doen en als het niet gaat zoals ze verwachten lezen ze de gebruiksaanwijzing,..of niet en gaan dan klagen. Ik merk dat ik vanaf ongeveer mijn 35ste levensjaar ben begonnen met globaal de gebruiksaanwijzing te lezen voor een begin van gebruik,...zo,n youtubefimpje is voor mij niet zo slecht eigenlijk,..heeft een beetje te maken met je favoriete "leerstijl". En je brengt je artikel onder de aandacht,..dus ook marketing,..
 
Even praktijkcijfers tussendoor:
135 km gereden, 35 km B-weg. 50 km snelweg met 100 km/h (GPS / 111 teller) en een 50 km 110-120 GPS, eindresultaat met 16% accu aankomen. En volgens de teller nog 21 km te rijden. (laatste stuk was B weg) ter info.

Viel niet tegen wel koud, -0,7 vertrekken in dikke mist, voorruit was na 10 km helemaal wit bevroren. (pak ook)

2de gen Energica 21,5 accu / niet de EMCE motor.
Het was iets van 15 graden in de garage dus ik zal een 15 Kwh aan lading gehad hebben:

WhatsApp Image 2022-03-08 at 8.18.52 PM.jpeg


Grafiek van bruikbare acculading tov temperatuur.
Met dank aan onze Belgische vriend Hans die dat uitgezocht en gemeten heeft.
Je ziet duidelijk dat het BMS er bij een koudere temperatuur minder in laad.

Snelweg rijden vergt echt het meeste, op de B-wegen ging hij ineens veel minder verbruiken.

Gisteravond toch maar even de motor schoongespoeld, lag toch nog wel zout her en der.
WhatsApp Image 2022-03-21 at 4.54.18 PM.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Even praktijkcijfers tussendoor:
135 km gereden, 35 km B-weg. 50 km snelweg met 100 km/h (GPS / 111 teller) en een 50 km 110-120 GPS, eindresultaat met 16% accu aankomen. En volgens de teller nog 21 km te rijden. (laatste stuk was B weg) ter info.

Viel niet tegen wel koud, -0,7 vertrekken in dikke mist, voorruit was na 10 km helemaal wit bevroren. (pak ook)

2de gen Energica 21,5 accu / niet de EMCE motor.
Het was iets van 15 graden in de garage dus ik zal een 15 Kwh aan lading gehad hebben:

Bekijk bijlage 1740982

Grafiek van bruikbare acculading tov temperatuur.
Met dank aan onze Belgische vriend Hans die dat uitgezocht en gemeten heeft.
Je ziet duidelijk dat het BMS er bij een koudere temperatuur minder in laad.

Snelweg rijden vergt echt het meeste, op de B-wegen ging hij ineens veel minder verbruiken.

Gisteravond toch maar even de motor schoongespoeld, lag toch nog wel zout her en der.
Bekijk bijlage 1740985Yamah
Frank kun je dit vertalen naar kw per 100km? Ik heb soortgelijk gebruik en zou dan op een dagretourtje van 95 km zitten,de oude Energica heeft 13,5 kw accu?..vanmorgen was het koud maar had mijn 15watt verwarmde vestje aan,....ik kwam op 5,7 liter per 100. Koude luchtgekoelde twin,..ik blijf het volgen,..onze werkmotor (Zero staat alleen maar stil, het nieuwtje is eraf en ze kiezen massaal voor BMW of Yamaha op het werk,..in het begin werd de Zero nog wel gebruikt,..ik denk dat er wat mee is (technisch)
 
Het was iets van 15 graden in de garage dus ik zal een 15 Kwh aan lading gehad hebben:


Grafiek van bruikbare acculading tov temperatuur.
Met dank aan onze Belgische vriend Hans die dat uitgezocht en gemeten heeft.
Je ziet duidelijk dat het BMS er bij een koudere temperatuur minder in laad.

Wel interessant die grafiek. Mijn batterij laadt soms met warmte, soms met vrieskou.

Hij laadt met vrieskou dus minder energie maar dan geeft ie wel gewoon het normale percentage SoC aan, blijkbaar is de batterijspanning na laden dus wel op het normale niveau terwijl er minder energie in gegaan is.

Dat zet het hogere verbruik bij kou toch in een ander licht, maar hoger verbruik is er natuurlijk wel.
 
Wel interessant die grafiek. Mijn batterij laadt soms met warmte, soms met vrieskou.

Hij laadt met vrieskou dus minder energie maar dan geeft ie wel gewoon het normale percentage SoC aan, blijkbaar is de batterijspanning na laden dus wel op het normale niveau terwijl er minder energie in gegaan is.

Dat zet het hogere verbruik bij kou toch in een ander licht, maar hoger verbruik is er natuurlijk wel.
Klopt, 100% volle accu is dus anders qua vulling afhankelijk van de temperatuur. Het hogere verbruik is dus deels verklaard inderdaad.

Frank kun je dit vertalen naar kw per 100km? Ik heb soortgelijk gebruik en zou dan op een dagretourtje van 95 km zitten,de oude Energica heeft 13,5 kw accu?..vanmorgen was het koud maar had mijn 15watt verwarmde vestje aan,....ik kwam op 5,7 liter per 100. Koude luchtgekoelde twin,..ik blijf het volgen,..onze werkmotor (Zero staat alleen maar stil, het nieuwtje is eraf en ze kiezen massaal voor BMW of Yamaha op het werk,..in het begin werd de Zero nog wel gebruikt,..ik denk dat er wat mee is (technisch)

Zoals ik het nu bekijk zit ik gemiddeld op 1 kwh per 10 km.
135 km gereden en ik kan er nog 20. Gezien de temperatuur ergens tussen de 15/16 kwh in de accu.
Dus die ene kw per 10 km zal redelijk in de buurt komen.

Op de live data heb ik gezien dat bij 100 km GPS het verbruik tussen de 10-11 kwh per 100 km/h lag op de snelweg.
Tussen de 12-13 kwh bij 120 km/h maar dat varieert wel. Even aansluiten in een treintje auto's wat 80-90 rijd ivm drukte en ik verbruik ineens maar 4-5 kwh per 100 km/h.
Binnendoor knalt het alle kanten op. Maar sowieso veel minder en daar pak je ook het regenereren.

Gezien de afstand die ik moest rijden heb ik wel redelijk normaal meegereden met het verkeer en niet echt fanatiek gereden.
 
...vanmorgen was het koud maar had mijn 15watt verwarmde vestje aan,....ik kwam op 5,7 liter per 100. Koude luchtgekoelde twin,.
In benzine zit 11 kw aan energie, eigenlijk heb ik dus voor de 135 km equivalent 1,2 liter benzine verbruikt.
Dan zie je wat de warmte aan energie kost.

Ik had uiteraard ook de handvatverwarming aan maar dat zal op het verbruik niet echt wat uitmaken.
Voor een verkeerslicht miste ik de warmte van het blok eigenlijk wel :$

Maar wanneer je 135 km moet is een 21,5 kwh accu iig de veiligste keuze, dan haal je het sowieso.
De oude accu kun je wel verder vullen (limieten liggen minder als bij de 21,5 die best extreem voorzichtig met de accu is) maar ik zou er ook over twijfelen.
Je wilt ook eens gewoon lekker doorrijden enz zonder gelijk aan je bereik te moeten twijfelen.
De extra's als cruisecontrol zijn ook wel weer nice ;) 's morgens was die zeker goed bruikbaar, toch wel relax rijden.

Ik weet niet of je de motor vorstvrij kunt parkeren maar hoe warmer de accu hoe meer aan energie erin gaat. Scheelt zeker in de kou.
 
In benzine zit 11 kw aan energie, eigenlijk heb ik dus voor de 135 km equivalent 1,2 liter benzine verbruikt.
Dan zie je wat de warmte aan energie kost.

Ik had uiteraard ook de handvatverwarming aan maar dat zal op het verbruik niet echt wat uitmaken.
Voor een verkeerslicht miste ik de warmte van het blok eigenlijk wel :$

Maar wanneer je 135 km moet is een 21,5 kwh accu iig de veiligste keuze, dan haal je het sowieso.
De oude accu kun je wel verder vullen (limieten liggen minder als bij de 21,5 die best extreem voorzichtig met de accu is) maar ik zou er ook over twijfelen.
Je wilt ook eens gewoon lekker doorrijden enz zonder gelijk aan je bereik te moeten twijfelen.
De extra's als cruisecontrol zijn ook wel weer nice ;) 's morgens was die zeker goed bruikbaar, toch wel relax rijden.

Ik weet niet of je de motor vorstvrij kunt parkeren maar hoe warmer de accu hoe meer aan energie erin gaat. Scheelt zeker in de kou.
Ervaring met de 13,4kWh versie leert dat 135km enkel mogelijk is als er 0% snelweg in het traject zit. Bij binnendoor rijden 50-80km/h lukt dat wel.
 
Hallo allen, long time lurker maar met een nieuwe fiets op komst tijd om eens wat info in te winnen bij de kenners ;)
Ik heb in 2016 een Zero DSR gekocht met 13kWh max/11.7kWh nominale capaciteit en er bijna 6 jaar lekker op rondgesnord. Aangezien mijn nieuwe project op 141km zit (Waarvan 130 snelweg) en ik dat alleen op de Zero haal met 80-90km/h heb ik 3 weken geleden na een proefritje een Ribelle besteld.
Wat ik me dus afvraag: Kun je de software van de Ribelle net als bij recentere Zero's zelf updaten of mag alleen de dealer dat doen?
 
Hallo allen, long time lurker maar met een nieuwe fiets op komst tijd om eens wat info in te winnen bij de kenners ;)
Ik heb in 2016 een Zero DSR gekocht met 13kWh max/11.7kWh nominale capaciteit en er bijna 6 jaar lekker op rondgesnord. Aangezien mijn nieuwe project op 141km zit (Waarvan 130 snelweg) en ik dat alleen op de Zero haal met 80-90km/h heb ik 3 weken geleden na een proefritje een Ribelle besteld.
Wat ik me dus afvraag: Kun je de software van de Ribelle net als bij recentere Zero's zelf updaten of mag alleen de dealer dat doen?
Tot nu toe is Energica slechts door de dealer up te daten. Er wordt al lang gesproken over OTA updates, de motoren zouden er op voorbereid moeten zijn, maar dat is nog niet doorgevoerd.
 
Ik update daardoor ook niet fanatiek. (of er moet iets inzitten waar je op zit te wachten)
Wacht nu op de firmware update voor de laadpalen problematiek, die pik ik wel graag mee.

Zolang die er nog niet is, laat maar even. Teveel gedoe. OTA zou mooi zijn idd.
 
Ik heb met de Zero ook een conservatieve update-strategie toegepast (Alleen laten updaten als het echt niet anders kan) omdat ik teveel met software dev's omga om het te vertrouwen :P
 
Hoe is hier de ervaring met de Energica dealers? Had een nieuwere gehuurd en aangegeven interesse te hebben in een tweedehandse die bij een andere dealer stond. Die zou naar de lokale dealer overgebracht kunnen worden voor een testrit zodat ik geen uren op en neer hoef te rijden. Gegevens achter gelaten en afwachtend naast de telefoon gezeten. Uiteindelijk niets meer gehoord en zag ik dat die motor al verkocht was.

Later nog langs geweest bij die dealer maar hier zat iemand op een bank in een meeting en in de werkplaats was 1 persoon bezig. Na 10 minuten wachten uiteindelijk maar weer weggelopen.

Later nog contact gehad met een andere partij voor een gebruikte Energica maar wederom weer geen gehoor na eerste contact. Alhoewel deze volgens mij niet bij de Electric Motorcycles aangesloten zit.

Dit geeft mij weinig vertrouwen en motivatie om een flink bedrag te overhandigen aan een dealer netwerk wat mij tot nu toe alleen maar genegeerd heeft.
 
@Baashaag Mijn ervaring tot nu toe is best ok.

Ik heb geen ervaring met een motor die bij een andere dealer staat en of die opgehaald kan worden.
Ik kan mij voorstellen dat dat soms lastig is, ivm "verdienmodel"

Met mijn Honda ook wel voorgekomen dat een Honda bij een andere dealer niet interessant was voor de dealer waar ik was.
Maar ok die vertelde dat dan ook, dat zou wel netjes zijn.

Ik heb proefgereden en gekocht bij Marcel in Barneveld. Zonder problemen.
(dwz levertijd gierde de pan uit, maar toen begon Corona en lag Italië dwars, buiten schuld en toen hij leverbaar was reed Marcel zelf met de aanhanger naar Modena dus best goed service)
Eerste beurt en service vwb een aantal accessoires allemaal uitstekend gedaan.

Marcel had het wel erg druk en is nu ook gestopt met de zaak en alleen importeur geworden, Bike Barn heeft alles overgenomen.
Ik begrijp dat hij de zaak weggedaan heeft, hij moest wel heel veel ballen in de lucht houden soms en dat merkte ja dan wel ;)

vwb Bike Barn heb ik geen ervaring, daar zal ik dit jaar voor de beurt heen moeten. We gaan het zien.

Ik weet niet waar je geweest bent?
 
Hoe is hier de ervaring met de Energica dealers?

Dit geeft mij weinig vertrouwen en motivatie om een flink bedrag te overhandigen aan een dealer netwerk wat mij tot nu toe alleen maar genegeerd heeft.
Baashaag, ik weet niet waar je geweest bent, ik heb ervaring met BikeXperiance in Amsterdam, en daar wordt ik goed en prettig geholpen.
De actieve groep Energica rijders heeft een actieve Club en ook daar hoor ik alleen maar positieve berichten. Wellicht dat je ergens iemand op een slecht moment heb getroffen.
Dat een 2e hands snel weg is kan ik wel begrijpen, die markt is heel erg klein nl.
 
Hoe is hier de ervaring met de Energica dealers? Had een nieuwere gehuurd en aangegeven interesse te hebben in een tweedehandse die bij een andere dealer stond. Die zou naar de lokale dealer overgebracht kunnen worden voor een testrit zodat ik geen uren op en neer hoef te rijden. Gegevens achter gelaten en afwachtend naast de telefoon gezeten. Uiteindelijk niets meer gehoord en zag ik dat die motor al verkocht was.

Later nog langs geweest bij die dealer maar hier zat iemand op een bank in een meeting en in de werkplaats was 1 persoon bezig. Na 10 minuten wachten uiteindelijk maar weer weggelopen.

Later nog contact gehad met een andere partij voor een gebruikte Energica maar wederom weer geen gehoor na eerste contact. Alhoewel deze volgens mij niet bij de Electric Motorcycles aangesloten zit.

Dit geeft mij weinig vertrouwen en motivatie om een flink bedrag te overhandigen aan een dealer netwerk wat mij tot nu toe alleen maar genegeerd heeft.
Weet zeker dat het geen BMW dealer was?
Het klinkt een beetje als de motorzaak waar ik kwam. :+
 
Weet zeker dat het geen BMW dealer was?
Het klinkt een beetje als de motorzaak waar ik kwam. :+
Die ervaring had ik ook bij een BMW dealer :Y

Terwijl de meesten echt goede ervaring juist bij die dealer hadden.
Ach ja soms heeft iemand zijn dag niet, kan gebeuren zegt nog niet zoveel over de dealer.

In mijn geval heeft hij geen BMW verkocht maar werd het de Energica ;)
En ja er speelden uiteraard meer redenen, die ene negatieve ervaring was niet de oorzaak :)
 
Die ervaring had ik ook bij een BMW dealer :Y

Terwijl de meesten echt goede ervaring juist bij die dealer hadden.
Ach ja soms heeft iemand zijn dag niet, kan gebeuren zegt nog niet zoveel over de dealer.

In mijn geval heeft hij geen BMW verkocht maar werd het de Energica ;)
En ja er speelden uiteraard meer redenen, die ene negatieve ervaring was niet de oorzaak :)
Ik heb een aantal mensen drie jaar gedoogd en kans op kans gegeven, incident op incident, maar op een gegeven moment was ik er wel klaar mee. _O-
Voor de volgende op zoek naar een andere dealer, maar dichtbij gaat dat niet zijn.

Of er moet eind dit jaar nog 'digitaal' nieuws zijn, dan stap ik over/in. ;)

Edit. Aan de motor zelf lag het gelukkig nooit. Nog steeds blij mee alle drie.
 
Laatst bewerkt:
Baashaag, ik weet niet waar je geweest bent, ik heb ervaring met BikeXperiance in Amsterdam, en daar wordt ik goed en prettig geholpen.
De actieve groep Energica rijders heeft een actieve Club en ook daar hoor ik alleen maar positieve berichten. Wellicht dat je ergens iemand op een slecht moment heb getroffen.
Dat een 2e hands snel weg is kan ik wel begrijpen, die markt is heel erg klein nl.
En @frank_b

Het was inderdaad bike barn. Had daar een SS9 gehuurd en veel info gekregen van een van de 2 oprichters. Toen waren ze druk aan het verhuizen naar Leusden en zaten ze nog in Barneveld.
Nu zag het er nog niet helemaal af uit in Leusden dus dat kan ook een verkeerde beeld geven. Over een paar weken maar weer eens langs.

Wel reactie gehad van de andere zaak dus mogelijk wordt dat toch nog wat. Wel een ouder model(2017) dus verwacht vrij weinig updates.

Verder nog, welke verzekering hebben de meeste hier? Heb mijn V-strom lekker goedkoop bij zekur voor 7 euro naar die verzekeren geen elektrische motoren
 
Laatst bewerkt:
....Verder nog, welke verzekering hebben de meeste hier? Heb mijn V-strom lekker goedkoop bij zekur voor 7 euro naar die verzekeren geen elektrische motoren
Zekur niet, dat is toch van Unive? Ik zit nu bij Unive iig.
En ik betaal wel even wat meer :$ Maar ok volledig Casco en een nieuwwaarde van 33k (paar opties er extra op)

Er zijn er nog wel een paar die goed met EV's omgaan.
Belangrijk is dat je het gewicht van de accu erbij krijgt.
De meeste verzekeringen gaan van drooggewicht uit en dan is de Energica 150 kg, met accu 278 kg (De mijne) en dat scheelt flink in de verzekerings premie die oa gebaseerd is op pk's per kg.
 
Zekur niet, dat is toch van Unive? Ik zit nu bij Unive iig.
En ik betaal wel even wat meer :$ Maar ok volledig Casco en een nieuwwaarde van 33k (paar opties er extra op)

Er zijn er nog wel een paar die goed met EV's omgaan.
Belangrijk is dat je het gewicht van de accu erbij krijgt.
De meeste verzekeringen gaan van drooggewicht uit en dan is de Energica 150 kg, met accu 278 kg (De mijne) en dat scheelt flink in de verzekerings premie die oa gebaseerd is op pk's per kg.
Alleen WA en aanschaf van 5k helpt wel een hoop om het laag te krijgen.

Eva ribelle van 2017 zat toen boven in de 30 dus dat drukt de prijs ook omhoog. Alhoewel ik op knmv op 14 euro WA en 24 WA+ uitkwam.
 
Alleen WA en aanschaf van 5k helpt wel een hoop om het laag te krijgen.

Eva ribelle van 2017 zat toen boven in de 30 dus dat drukt de prijs ook omhoog. Alhoewel ik op knmv op 14 euro WA en 24 WA+ uitkwam.
De mijne is via de MAG zelfs WA goedkoper: Online premie berekenen

3,12 eur p/m

Maar vergelijken is altijd lastig, leeftijd / schade vrije jaren / postcode gebied is ook behoorlijk van invloed.
 
@Baashaag Mijn ervaring tot nu toe is best ok.

Ik heb geen ervaring met een motor die bij een andere dealer staat en of die opgehaald kan worden.
Ik kan mij voorstellen dat dat soms lastig is, ivm "verdienmodel"

Met mijn Honda ook wel voorgekomen dat een Honda bij een andere dealer niet interessant was voor de dealer waar ik was.
Maar ok die vertelde dat dan ook, dat zou wel netjes zijn.

Ik heb proefgereden en gekocht bij Marcel in Barneveld. Zonder problemen.
(dwz levertijd gierde de pan uit, maar toen begon Corona en lag Italië dwars, buiten schuld en toen hij leverbaar was reed Marcel zelf met de aanhanger naar Modena dus best goed service)
Eerste beurt en service vwb een aantal accessoires allemaal uitstekend gedaan.

Marcel had het wel erg druk en is nu ook gestopt met de zaak en alleen importeur geworden, Bike Barn heeft alles overgenomen.
Ik begrijp dat hij de zaak weggedaan heeft, hij moest wel heel veel ballen in de lucht houden soms en dat merkte ja dan wel ;)

vwb Bike Barn heb ik geen ervaring, daar zal ik dit jaar voor de beurt heen moeten. We gaan het zien.

Ik weet niet waar je geweest bent?
Bij Bike Barn zit je wel goed hoor.
Hoef je geen zorgen om te maken, zowel winkel als werkplaats is het gewoon top.
 
Terug
Bovenaan Onderaan