Energica

Met de auto vind ik het wel fijn.
Maar daar werkt het ook feilloos.
Jammer hier. :)
 
Het werkte hier ook feilloos tot firmware v39, dus probleem is met firmware er in gekomen.
Er uit halen is blijkbaar dan wel weer een dingetje.

Ik had met sleutel besteld, maar in Coronatijd misgegaan en keyless uitvoering gekregen. (niet de extra prijs daarvoor hoeven betalen :t )
Aan de ene kant wel handig, maar die meldingen onderweg zijn niet prettig. Gelukkig kan je ze wegklikken en dan blijft hij meestal weg.

Ze hebben in v39 toch iets aangepast wat dit veroorzaakt
 
Vandaag voor het eerst de melding gekregen om de accu leeg te rijden voor het balanceren. Kwam thuis aan met 4% en heb heel wat rondjes moeten rijden voor 0%. Toen nog verder gegaan in de garage en uiteindelijk nog een ronde buiten gereden voordat de accu echt op was. Volgens mij nog iets van 5km vanaf 0%, wel op laag tempo

Benieuwd wat de aangegeven range gaat zijn na opladen. Zat vandaag op 127km met volle accu.

UPDATE: 142km dus geen andere berekening dan het gemiddelde van de afgelopen 10km extrapoleren over het restant van de accu
 
Laatst bewerkt:
..
UPDATE: 142km dus geen andere berekening dan het gemiddelde van de afgelopen 10km extrapoleren over het restant van de accu
Met de nieuwe V42 software is de berekening wat voorzichtiger geworden merk ik.
Ook is de snelheids afwijking wat lager, iets minder positieve correctie.

Bij de bandenwissel gelijk rode velgstriping erop gezet, staat niet verkeerd vind ik zelf.

D79C93B8-BE7A-4A29-9BB7-9F769AB3EBAF.jpg
 
Met de nieuwe V42 software is de berekening wat voorzichtiger geworden merk ik.
ik wil het niet weten. Met FW 36 of 37 was de range berekening ook conservatiever geworden, toen bleek later dat Energica gewoon 15% bruikbare capaciteit had afgepakt, van 11,5 kWh naar 10 kWh.
 
Met de nieuwe V42 software is de berekening wat voorzichtiger geworden merk ik.
Ook is de snelheids afwijking wat lager, iets minder positieve correctie.

Bij de bandenwissel gelijk rode velgstriping erop gezet, staat niet verkeerd vind ik zelf.

Bekijk bijlage 1826190
Wat een mooie machine. Het schijnt niet echt nodig te zijn bij elektrische voertuigen maar wel een pre.
 
Mooi Frank op je velgen 💯.

Bijzonder dat de snelheidsafwijking gefixed werd. Daarmee zou de afwijking toch in lijn moeten liggen met andere merken. Misschien dat ze dan toch rekening houden met onze opmerkingen ☺️. Wel iets wat ze er best bij vertellen. Ik kreeg vorige maand de 042 nog niet mee.
 
Laatst bewerkt:

Gisteren weer rondrit gereden met allemaal ICE motorfietsen.​


Geplande route was ~200 km maar was echt koud dus halfweg is iedereen binnendoor richting huis gereden in kleinere groepen.
Zelf heb ik uiteindelijk maar 150 km gereden. Eerst 50 km naar startpunt, daar 18min staan laden van 70 naar 90 % terug. Met 40% thuisgekomen. Gemiddelde verbruik zat op 70 Wh/km in groep en 't stuk alleen was terug mijn gebruikelijke 90 Wh/km.






De video voor wie me wil zien kou lijden 🥶


Maar iedereen die dus beweert dat je elektrisch niet meer kunt meerijden in groep weet niet waar em 't over heeft. Deze keer moest niemand tanken. De vorige keer was het 240 km in groep ook zonder problemen.
 

Gisteren weer rondrit gereden met allemaal ICE motorfietsen.​


Geplande route was ~200 km maar was echt koud dus halfweg is iedereen binnendoor richting huis gereden in kleinere groepen.
Zelf heb ik uiteindelijk maar 150 km gereden. Eerst 50 km naar startpunt, daar 18min staan laden van 70 naar 90 % terug. Met 40% thuisgekomen. Gemiddelde verbruik zat op 70 Wh/km in groep en 't stuk alleen was terug mijn gebruikelijke 90 Wh/km.






De video voor wie me wil zien kou lijden 🥶


Maar iedereen die dus beweert dat je elektrisch niet meer kunt meerijden in groep weet niet waar em 't over heeft. Deze keer moest niemand tanken. De vorige keer was het 240 km in groep ook zonder problemen.
Ik rij ook nog elke dag en merk dat ik mijn handvatverwarming en verwarmde hesje erg fijn vind. Heb je op jouw motor een extra 12 volt aansluitpunt voor zoiets? (hesje pakt 15 watt, hvv is max 65watt)
 
Geen idee wat de mogelijkheden heden daar zijn. Mijn handschoenen zijn op accu. Er is wel een usb socket vooraan die 12V krijgt als de motor op staat maar geen idee hoe die afgezekerd is. 12V accu is er niet. Er zullen er hier wel tussen zitten die je wel kunnen antwoorden ☺️.
 
Ik rij ook nog elke dag en merk dat ik mijn handvatverwarming en verwarmde hesje erg fijn vind. Heb je op jouw motor een extra 12 volt aansluitpunt voor zoiets? (hesje pakt 15 watt, hvv is max 65watt)
Geen idee wat de mogelijkheden heden daar zijn. Mijn handschoenen zijn op accu. Er is wel een usb socket vooraan die 12V krijgt als de motor op staat maar geen idee hoe die afgezekerd is. 12V accu is er niet. Er zullen er hier wel tussen zitten die je wel kunnen antwoorden ☺️.

Ooit van Marcel (importeur dit antwoord) gekregen:
De DC/DC converter is voldoende voor het 12V boordnet en dan ook nog max 5A als accessoire. Deze is voor de USB bedoeld, maar kan dus ook ok voor iets anders ingezet worden. De DC/DC omvormer of Power Supply unit hebben we nog nooit hoeven vervangen. Houd er rekening mee dat deze in het accupakket ingebouwd zit. En als je deze zou moeten vervangen de accu gedemonteerd, open gemaakt moet worden en weer gemonteerd moet worden.
Hij is dus 5A afgezekerd en het is waarschijnlijk niet verstandig om hier overheen te gaan.
(sommigen doen dat wel, je kunt er uiteraard een 10A inzetten.... , maar stuk is duur volgens Marchel, accu uit elkaar halen)

Ik heb handvat verwarming standaard en gebruik ook accu's in de handschoenen.
Mijn TT zit wel op een 12V aftakking, maar die verbruikt volgens mij bijna niets.

Nu weet is niet zeker of de HVV in die 5A verwerkt zit? Vermoed het niet, je bediend de HVV ook via het menu, minder handig vind ik.
Schakelaar op stuur is aan/uit maar setting 1 tot 3 zit in het menu.
Dat zou inhouden dat je zonder HVV waarschijnlijk wel iets meer kunt belasten dan 5A maar dat is wel een risico.
 
Ik heb mijn vestje afgezekerd met 1 amp zekering. Kreeg er meerdere bij omdat je in dat vest aansluitingen hebt voor handschoenen en broek. Ik zou dus beter mijn verwarmde binnenhandschoenen gebruiken die slecht 15 watt zijn. Meer dan 2 a 3 amp pak je dan niet.
 
Op facebook is er een Amerikaans koppel dat hun Experia (x2) in ontvangst genomen heeft en er direct een hele trip mee gereden hebben. Hun kun je 't wel vragen, die zullen graag antwoorden.
 
ik heb bewust geen facebook. Ik had gehoopt dat er hier al experia rijders waren die ervaringen kunnen delen. Met de huidige subsidie regelingen wordt het namelijk wel heel interessant voor mij als ondernemer.
 
Had begrepen dat ze hier pas vanaf maart testbaar zouden zijn. Mogelijks in NL wat vroeger. Ik zou niet zoveel meer range dan de andere modellen verwachten. Anders hadden ze wel gewoon een grotere range bij de specificaties gezet. In eerdere interviews was ook al gezegd dat ze de accu iets groter gemaakt hebben om het iets hogere verbruik te compenseren.

Nog een leuk detail, jep van op facebook, de AC lader die bij ons nog met een luide ventilator koelt is nu gewoon ook vloeistoef gekoeld dus stil.
 
12 kWh per 100 km is de helft van mijn e-tron van 2600 kg schoon aan de haak.
Dat valt me dan eigenlijk wel tegen ?
Is vooral luchtweerstand, een motorfiets heeft eigenlijk een heel slechte stroomlijn. De enige manier om dit aan te passen is om er een soort ligfiets van te maken.

Ik zou vooral hopen op doorbraak in accutechnologie, want de elektromotor is al 5-6x efficienter dan de verbrandingsmotor, dus als de energiedichtheid omhoog kan is het alsnog enorm genieten!

Mijn Zero SR doet ca. 40-50Wh/km bij een gangetje of 60kmh. Dat is fantastisch, dan zit een EV auto nog op 120-150Wh/km gemiddeld.

Op de snelweg zit ik met mijn SR op 80-100Wh/km. Nog steeds wel 2,5x zo efficient als een Etron, dus om 1 persoon te verplaatsen sowieso het meest efficiente voertuig op de snelweg, naast dat motor rijden veel plezieriger is natuurlijk, lekker aan het gas draaien 😁
 
Ik heb op de beurs op de experia gezeten en dat viel me bepaald niet tegen. Heb er nog wel een hoop vraagtekens aan over gehouden maar dat is niet erg. Die zitten vooral in de hoe ga ik dit er op zetten en hoe ga ik dat monteren. Binnenkort een flinke proefrit maken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan