Energica

barta123

MF'er
4 okt 2016
31
11
Het heeft lang geduurd bij de RDW maar eindelijk is mijn Enegica Eva geïmporteerd, op naam gezet en verzekerd. Vandaag heb ik hem ook kunnen ophalen.

Vanuit Zeeland via de snelweg terug naar Ede. Met 100% vertrokken en na 102km op 12% en flink wat range anxiety een McDonald's ingedoken om even op te laden.
Bekijk bijlage 1773165
Hierna onderweg nog een keer toen die op 30% even wat bij geladen om thuis te komen. Verbruik zat op 9-10kwh/100km.

De snelheidsmeter mag wel wat beter gesteld worden, met 115km/u kwam ik net voorbij wat enthousiaste vrachtwagens.
Bekijk bijlage 1773164

@Hans2183 heb je app onderweg nog even gedownload om te kijken waarom laden niet zo snel als verwacht ging. Ik bleef steken op 17kw maar zag toen dat de accu al op 39 graden zat. Zal vast deels door het warme weer geweest zijn, het was nog 26 graden onderweg.
Ik heb eenzelfde angst gehad toen ik mijn SR 2014 op ging halen... Ik moest van Rotterdam naar Nijmegen komen (112km) en hij had hem niet eens helemaal opgeladen. Maar de mijne kan dus niet snelladen. 😂

Uiteindelijk de laatste 40km binnendoor gereden (was wel echt heerlijk, lekker gooien in de bochten) en flink het gas opentrekken bij accelereren. Maar met zweten toch met 10% thuisgekomen. 1 uur laden om 12% erbij te krijgen voelt niet lekker namelijk 😂 :+

Prachtige motor die Energica! Ik hoop er nog meer te gaan zien de komende tijd, heel veel rijplezier! En uiteraard, veel veilige kilometers :)

IJzervreter

MF veteraan
Donateur
29 apr 2004
27.721
13.087
Heb je die 112 kilometer gereden met 115 op de teller over de snelweg met een 100procent volle accu? En is ,115op de teller slechts 90 a 95, in werkelijkheid? Ivm die vrachtwagens inhalen.

frank_b

De Stekkeraar 🔌
3 nov 2005
5.815
4.400
De Veluwe
Bij de Energica is nav van een heleboel klachten de 10% teller afwijking een stuk naar beneden geschroefd in de laatste firmware update. (v42)
Dat ligt nu zo rond de 4-5% moet er nog eens een GPS naast zetten om het goed te controleren.

Woekie

MF veteraan
1 apr 2008
3.987
1.121
Haarlem
Ik vind hem in vgl met een gs gewoon mooi.
Hij is ook behoorlijk praktisch ja. Het vak waar normaal de tank zit daar kun je het laadsnoer in kwijt met nog flink wat andere handige dingetjes voor onderweg.
De koffers vind ik dan weer onpraktische pruldingen. Ik wil niet drie dingen moeten openklikken voordat ik het deksel kan openen. Ik ben zeer regelmatig met koffers onderweg. Ben Variokoffers gewend die zijn erg praktisch.
Verder denk ik dat het scherm wat klein is maar dat ga ik ervaren met de proefrit. Er zit wel een fijne beugel voor de navigatie.
De huidige uitvoering kan te weinig vermogen op 12v leveren waardoor mijn verwarmde kleding niet aan te sluiten is, maar ik heb vernomen dat daar een oplossing voor komt. Hopelijk is die er voordat de Mia regeling weer ingetrokken wordt ( niemand zo onbetrouwbaar als de overheid)

guntherrex

MF veteraan
Donateur
8 jun 2009
7.794
2.214
IJmuiden
Ik kwam er van de week een in het wild tegen, mooi apparaat, elektromotor maakt bijkans net zoveel herrie als een GS, dat wel.

frank_b

De Stekkeraar 🔌
3 nov 2005
5.815
4.400
De Veluwe
Ik kwam er van de week een in het wild tegen, mooi apparaat, elektromotor gearbox met rechte vertanding maakt bijkans net zoveel herrie als een GS, dat wel.
aangepast ;)
Het is een bewuste keuze van Energica om daarvoor te kiezen.
De meningen over dat geluid zijn verdeeld onder de rijders ;)

edit: zie dit youtube filmpje laten ze de gearbox zien en de reden waarom: (vanaf 4:00)

EsBeKa

Die hard MF'er
4 mei 2018
343
252
Leiden
Twitter
De eerste Eva's en Ego's maakten de meeste herrie door de carbon fiber belly pan. De Esse en '20 Ribelle kregen een ABS kortere belly pan wat al geluid scheelde. De EMCE motor vanaf '21 was al weer een stukje stiller. Ik vond de Experia met sneller draaiende motor en 520 ketting weer beduidend stiller dan de andere modellen.

Bor_S

MF veteraan
29 mrt 2005
1.663
331
Zeevang
Het is een bewuste keuze van Energica om daarvoor te kiezen.
De meningen over dat geluid zijn verdeeld onder de rijders ;)
Het geluid is ook vooral hoorbaar als er gebruik wordt gemaakt van de power in de motorfiets.
Als er rustig gereden wordt is het geluid een stuk minder. Boven de ca 90-100km per uur hoor je zo ie zo het geluid zelf helemaal niet meer, dan maakt de wind om je helm meer geluid.

Ik krijg het idee dat omdat de motorfiets geen echt serieuze min-punten heeft, wordt er om toch nog iets te klagen te hebben, gezeken om de kleine puntjes die er zijn, zoals geluid en afwijking van de teller.

frank_b

De Stekkeraar 🔌
3 nov 2005
5.815
4.400
De Veluwe
Het geluid is ook vooral hoorbaar als er gebruik wordt gemaakt van de power in de motorfiets.
Als er rustig gereden wordt is het geluid een stuk minder. Boven de ca 90-100km per uur hoor je zo ie zo het geluid zelf helemaal niet meer, dan maakt de wind om je helm meer geluid.

Ik krijg het idee dat omdat de motorfiets geen echt serieuze min-punten heeft, wordt er om toch nog iets te klagen te hebben, gezeken om de kleine puntjes die er zijn, zoals geluid en afwijking van de teller.
Klopt, ik vind het zelf wel leuk igg.

Officieel te veel geluid voor sommige wegen in Zwitserland. :?
Die hanteren die geluidsnorm bij het kenteken }) Niets aan de hand dus ;)

Zjanke

MF veteraan
17 apr 2015
2.484
2.497
Waalre
lekker weer, nieuwe handschoenen nodig en een bericht dat bij Damen in Breda een actie was en er een aantal Energica‘s klaarstonden voor een proefrit. Genoeg redenen om mijn Duc die kant op te sturen.
Handschoenen passen niet om mijn poezelige pollekes, dus dat wordt verder zoeken. Daarna naar buiten en even gezellig staan keuvelen over alles wat stond opgesteld. Leuk om te horen dat Marcel (de importeur) bezig is om te regelen dat er elektrische racers voor verhuur beschikbaar komen, dat wil ik zeker nog eens proberen.
Maar we kwamen ook voor een proefrit, dus na de digitale voorbereiding en het tonen van mijn rijbewijs mocht ik plaatsnemen op een Experia en na een korte uitleg mocht ik achter Marcel aan. Na een minuut of 5 even gestopt voor het bespreken van de eerste indruk en die is goed. Het hogere gewicht is absoluut geen probleem, de machine stuurt licht en vlot de bocht in. Regenereren (remmen op het blok) voelt duidelijk minder dan mijn Panigale, dus na het aanpassen van wat settings werd de weg vervolgd. Dit was qua acceleratie en afremmen veel meer zoals ik het gewend ben, helemaal top. Na een minuut of 20 waren we weer terug en dit was voor mij een hele positieve ervaring. Zou ik hem ruilen tegen mijn Panigale? Zeker niet, maar als ik het ministerie van algemene zaken kan overtuigen dan zou ik er zeker een willen naast mijn Panigale. Als mijn werkgever iets flexibeler was in de keuze van het vervoer zou ik aanstaande woensdag mijn nieuwe XC40 Met liefde en plezier laten staan als het alternatief een Experia mag zijn. maandag toch nog maar eens met HR bellen voor een ultieme poging…

Laatst bewerkt:

Skidz

MF'er
29 mei 2009
116
11
Mijn standaard Ribelle rijd makkelijk van huis naar Eindhoven (145km), heenweg hou ik 10% over en terugweg 20% (Hoogteverschil denk, de auto is terug ook zuiniger) en ik rij op de klok 120-130 waar dat kan. Ik moet ff de nieuwe firmware gaan scoren, dan is die suffe 10% afwijking er ook uit…

Bovenaan Onderaan