Energica

Weet iemand hier of een Energica EVA uit 2019 met een accu van 13.4 te upgraden is naar de huidige 21.5 kWh? De oudere versies staan voor veel aantrekkelijkere prijzen te koop echter wanneer de accu aan het eind van zijn levensduur is zou het wel handig zijn als die naar 21.5 kWh te upgraden is. Zelf kon ik op het alwetende google nog niet zo veel vinden hierover.
 
Los van dat dat technisch wrs heel moeilijk zal zijn tenzij je hulp krijgt van iemand met de juiste skills en mogelijks zelfs ook van Energica uit is de prijs van zo'n accu zodanig hoog dat 't totaal geen zin heeft.

En dan heb ik het nog niet gehad over hoe minimaal de slijtage van die accu's is. Ze beloven zelf nog minimaal 80% capaciteit na 1200 cycli oftewel na ~240.000 km (voor de 21.5 kWh).

Er is op de facebook groep recent iemand net over de 100.000 km gegaan. Ik deed vroeger zelf redelijke afstanden maar dan nog zat ik aan max 30-40.000 km per jaar. Ik heb nu op 2 jaar 25.000 km en hooguit van 16.700 Wh max capaciteit naar 16.400 Wh max gegaan. Die dingen hebben marge genoeg, zijn er op voorzien.
 
Woensdag even een check gedaan van mijn oldskool R3 met Hyperpro vering en er kwam ook een Experia langs.
Wat een mooi ding is dat toch. :9
Alleen de originele vering kon mij niet echt overtuigen.
PSX_20230510_222408.jpg

PSX_20230510_222257.jpg
 
Woensdag even een check gedaan van mijn oldskool R3 met Hyperpro vering en er kwam ook een Experia langs.
Wat een mooi ding is dat toch. :9
Alleen de originele vering kon mij niet echt overtuigen.
...
Bij deze heb je geen keuze zie ik, apart.
Bij de mijne kon je Öhlins aanklikken als optie en dat heb ik gedaan. Fijne vering. :t

Alhoewel hier ook Hyperpro onder past uiteraard ;)
 
Weet iemand hier of een Energica EVA uit 2019 met een accu van 13.4 te upgraden is naar de huidige 21.5 kWh? De oudere versies staan voor veel aantrekkelijkere prijzen te koop echter wanneer de accu aan het eind van zijn levensduur is zou het wel handig zijn als die naar 21.5 kWh te upgraden is. Zelf kon ik op het alwetende google nog niet zo veel vinden hierover.

Ik zie het wisselen naar grote accu voorlopig niet gebeuren: er zal een andere kabelboom nodig zijn, maar ook zal de firmware moeten worden aangepast. Dat kan alleen Energica nu. Energica heeft het druk en heeft relatief weinig 13.4 modellen verkocht, dus weet ik niet of ze iets gaan aanbieden.

Wat ik realistischer acht, is dat de huidige accu gerepareerd (slechte cellen vervangen) zou kunnen worden, of misschien met nieuwere cellen uitgerust kan worden. Bedrijven die dat kunnen komen er steeds meer. Dit 13.4 pakket heeft betere koeling dan de 21,5; het heeft alleen een zwaardere behuizing.

Het BMS van Energica is zeer conservatief, dus zo lang je de accu niet voor dood achterlaat is levensduur geen punt van zorg.
 
Bij deze heb je geen keuze zie ik, apart.
Bij de mijne kon je Öhlins aanklikken als optie en dat heb ik gedaan. Fijne vering. :t

Alhoewel hier ook Hyperpro onder past uiteraard ;)
Zoals ik voorvork zag bewegen met inveren.. weinig uitgaande demping.
Dat ding deinde nogal na.
En de afstelling ging van vol baar nul.
Met afstellen werd het niet beter.
De eigenaar klaagde ook over te weinig comfort. :)
 
Laatst bewerkt:
Voor de Energica rijders die niet geabboneerd zijn op de nieuwsbrief van Energica:

Belangrijke mededeling ivm het laden aan Tesla Superchargers

Communicatie issues beperken het laden bij Tesla Superchargers

Energica Motor Company heeft, net als andere fabrikanten van elektrische voertuigen, marktmeldingen ontvangen over storingen tijdens het opladen bij de Europese "Tesla Superchargers"-stations of het gebrek aan communicatie tussen de Europese "Tesla Superchargers"-stations en het voertuig, met name door het gebruik van verschillende communicatieprotocollen.

De communicatieprotocollen met laadpalen zijn onderhevig aan beveiligingsmaatregelen die niet altijd op dezelfde manier worden geïnterpreteerd of als optioneel worden beschouwd door laadstationfabrikanten (of vice versa).

Er is echter waargenomen dat het opladen bij de "Tesla Superchargers" uitgerust met het "Tesla Magic Dock" in de VS succesvol is, zonder gerapporteerde problemen.

Op basis van onze tests zijn Energica-motorfietsen volledig compatibel met de type 2 (AC) laadstations van Tesla, die over de hele wereld "Tesla Destination Chargers" worden genoemd.

Na deze communicatie kan Energica Motor Company niet verantwoordelijk worden gehouden voor voertuigstops, schade of economische verliezen als gevolg van het gebruik van "Tesla Superchargers"-stations.

Tegelijkertijd wil Energica benadrukken dat het compatibiliteit met alle "Tesla Superchargers"-stations als een topprioriteit heeft aangemerkt.

Wat hebben onze klanten aan ons gemeld?
De ontvangen rapporten duiden op een volledige uitsluiting van het voertuig bij Europese "Tesla Superchargers", wat leidt tot de tussenkomst van gespecialiseerd personeel of het transport van het voertuig naar het dichtstbijzijnde servicecentrum.

Wat doet Energica om het probleem op te lossen?
Zowel Tesla als Energica werken samen om het compatibiliteitsprobleem op te lossen voor de grootst mogelijke tevredenheid van onze klanten.

Wat vragen wij van jou als Energica Eigenaar?
Als gevolg van deze mededeling raadt Energica Motor Company haar klanten sterk af om Europese "Tesla Superchargers"-stations te gebruiken totdat een grondig onderzoek en oplossing van het lopende probleem is afgerond.
Vriendelijke groeten aan iedereen en bedankt voor de medewerking.
 
Mijn ervaring met Tesla superchargers is beperkt tot de V1 en V2 versies, nog geen van die magic dock dingen gezien.
Bij V1 en V2 was het ook al zo dat het enkel werkt met V2. En dat is al jaren zo. Dus niet om iets of iemand af te breken maar ik zou niet teveel verwachten van de statements dat ze er mee bezig zijn.

V2 is op locatie overigens te herkennen aan de 2 kabels (1 tesla specifiek en 1 CCS) en via de app dacht ik ook aan de max laadsnelheid. Als ik me niet vergis is een V2 max 250 kW en een niet compatibele V1 max 150 kW.
 
Nog eentje uit de groep:
30-01-2021, 2000km, Ohlins, carbon, OZ-Velgen, zijkoffers, € 23.900 incl btw. (21,5 accu)
1688838907413.png



OZ velgen :9 , die wilde ik ook wel, dure optie. vering ook, maar die heb ik wel
 
Ja dat is goed te zien aan de vraagprijs, de eigenaar heeft wel van alle zakelijke voordelen gebruik kunnen maken?
 
Ja dat is goed te zien aan de vraagprijs, de eigenaar heeft wel van alle zakelijke voordelen gebruik kunnen maken?
Weet ik eigenlijk niet of hij zakelijk gereden is, ik denk het wel gezien incl btw.
Maar in 2021 waren er geen extra voordelen meer voor de EV motor, dus dezelfde voordelen als een ice motor op de zaak.
 
Ja en die heb ik absoluut niet nodig, kom op zeg een kofferrek, ik heb al een Italiaanse auto.
Kofferrek kan eraf, is een goedkope optie. })
Ohlins icm die velgen is wel heel mooi. (was volgens mij 6k samen :X )
En keyless met diverse carbon spullen loopt ook lekker op.

De kleur combo kan ik kort over zijn, gewoon de mooiste O-)
 
Kofferrek kan eraf, is een goedkope optie. })
Ohlins icm die velgen is wel heel mooi. (was volgens mij 6k samen :X )
En keyless met diverse carbon spullen loopt ook lekker op.

De kleur combo kan ik kort over zijn, gewoon de mooiste O-)
In deze kleur valt die accubak niet zo op, goed te doen optisch gezien.
 
Weet ik eigenlijk niet of hij zakelijk gereden is, ik denk het wel gezien incl btw.
Maar in 2021 waren er geen extra voordelen meer voor de EV motor, dus dezelfde voordelen als een ice motor op de zaak.
Maakt ook niet uit verder, en hoeft zeker niet verantwoord te worden.
Het is gewoon het uiten van mijn ongenoegen dat ik zo'n motor niet kan betalen :D
En ik ben bang dat het er ook niet in gaat zitten als ik kijk wat de prijzen doen.

trouwens in 2,5 jaar 2k ... waarom koop je dan een motor denk ik dan (nee hoef ik geen antwoord op ;) )
 
Weinig beweging hier. :-)
Dan maar zelf wat tikken.

Afgelopen vrijdag naar Assen (circuitschool) geweest met mijn EGO van 2018. Ik kreeg een mail in de bus dat Energica daar zou staan met laad ondersteuning. Aldus ingeschreven.

Gewoon naar het circuit gereden (± 120 km) en dus om half zeven weggereden. Onderweg twee keer stoppen om wat bij te laden en de benen te strekken.
Iets van 110 op de teller met een rugtas vol zooi best zwaar allemaal.
Maar goed, rond 8 uur op het circuit en daar opgevangen door Marchel van Energica. Hij had een pitbox waar een paar Energica modellen stonden en wat laadpunten. Tevens zijn eigen circuit EGO's.
Later kwam er nog de lokale Energica dealer bij ook, heel gezellig.

Het bleek dat ik de enige was die ingeschreven had, maar dat mag de pret niet drukken. Ik had nog nooit op Assen gereden, dus dat was wel mooi.
We hadden een groepje van eerst vier en later drie en uiteindelijk was ik alleen met de instructeur. Ging supergoed allemaal.
Na de lunch wel een gigantische stortbui tijdens mijn sessie, maar daar had ik verder weinig last van. Eigenlijk alleen maar handig, want dan leer je juist vloeiende en rustige lijnen te rijden.

De korte bochten zijn echt wel een uitdaging. Ik heb mijn EGO ooit hier op de schaal gehad en die weegt een whopping 293 kilo! Dus een bocht als de Strubben is een serieuze uitdaging. De snellere bochten gaan prima, althans, voor mijn begrippen dan. Uiteraard gaat dat nog steeds erg traag, maar ik ben daar niet om iets te winnen, maar voor de fun. En dat heb ik gehad.

De langzaamste groep (waar ik in zat) had de laatste sessie, dus pas rond half zes klaar. Bij Marchel mocht ik nog laden voor de terugreis. Halverwege wachtte mijn betere wederhelft mij op en daar kwam ik aan met 20% accu. Brommer aan de prik en ondertussen eten. Na 55 minuten het eten op en de brommer vol en naar huis. Rond 21:00 uur thuis. Super lange dag, super leuk ook, iets van 400 km gereden. Voor mij, best veel.

Een heel nieuwe ervaring ook. Ik rij al honderd jaar (en nog steeds) met lichte wegbrommers (VFR400R, CBR250RR, RS250) dus dit was een behoorlijke uitdaging. Maar zeker erg leuk.
Mocht het ooit weer een keer voorkomen, dat Marchel zoiets doet en ik heb tijd, dan probeer ik zeker om er weer bij te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan