Energica

Afgelopen week ben ik naar Denemarken gereden met de EsseEsse9+ en de bedoeling was om te kamperen waar mogelijk, anders een hotel. Ik had dus een 15L tankkoffer, de zijkoffers en een behoorlijke 60L backpack achterop de motor. Nu ik thuis ben, heb ik eens m'n bevindingen op een rijtje gezet:

1) Snelladen is onbetrouwbaar. Op de heenweg heb ik in totaal 14x geladen, waarbij het 9x direct werkte. De andere keren moest ik doorrijden naar een andere lader. Telkens kon een ander wél snelladen, ik heb ronduit defecte laders dus niet meegeteld. Met name Clever snelladers in Denemarken weigerden consequent de Energica te laden. Dat is vervelend, maar heeft geen probleem opgeleverd (wel frustratie en vertraging natuurlijk). Er was altijd wel een andere snellader dichtbij. Terug ging natuurlijk vlekkeloos, want ik wist precies waar ik kon laden.

2) Kamperen heeft een nadeel: zelden kon ik een camping met een laadpaal vinden. Dus dat betekent dat je de dag niet met 100% volle tank start. Mijn tactiek was om een camping te vinden, daarna ergens te gaan snelladen en in de buurt een hapje te gaan eten. Dat is dus helaas vaak fastfood.

3) Mijn persoonlijke bevinding: de EsseEsse heeft voor mij een goed zadel maar bij de vierde dag rijden, zat ik toch niet meer zo lekker op het einde van de dag, met name door m'n stuitje. Ik weet niet precies waar dat aan ligt. Aan mijn gebrek aan zitvlees, aan het zadel? Misschien koop ik de volgende keer zo'n gelkussentje voor de langere ritten, of zo'n fietsbroek.

4) De tweede dag lukte het niet direct een camping te vinden en toen heb ik 375 km gereden. Ik was echt kapot die dag. Veel liever doe ik iets van 300, max. 350 km per dag (da's zo'n 5 uur rijden). Terwijl ik in het verleden in een Tesla Model 3 met autopiloot gemakkelijk 1100 km heb gedaan.

5) Het bereik is echt voortreffelijk, met name omdat de temperatuur buitengewoon mild was, denk 18-22 graden. Ik gebruikte ABRP voor de planning, maar sloeg een enkele keer ook gewoon een snellader over. Regelmatig kwam het voor, dat ik met 35-40% arriveerde bij een snellader. Ik deed ongeveer 105-110 km/u (op de teller) als koerssnelheid, en dat is voor mij het optimum.

Tenslotte niet echt een bevinding maar vast algemeen bekend: ik moest telkens m'n backpack van het zadel af halen. Niet echt een big deal, rok straps maken dat gemakkelijker. Maar de laadpoort zit bij de Experia echt zo veel beter...

Maar het was heerlijk om te doen. Ik heb tegenwoordig meer vakantiedagen, dus zit stiekem alweer een nieuw ritje te plannen, nu richting het zuiden...
Dit lijkt me wel een mooi stukje voor in de geschiedenisboekjes over honderd jaar.
De ontberingen en stand van techniek "vroeger". :+

Afgelopen week ben ik naar Denemarken gereden met de EsseEsse9+ en de bedoeling was om te kamperen waar mogelijk, anders een hotel. Ik had dus een 15L tankkoffer, de zijkoffers en een behoorlijke 60L backpack achterop de motor. Nu ik thuis ben, heb ik eens m'n bevindingen op een rijtje gezet:

2) Kamperen heeft een nadeel: zelden kon ik een camping met een laadpaal vinden. Dus dat betekent dat je de dag niet met 100% volle tank start. Mijn tactiek was om een camping te vinden, daarna ergens te gaan snelladen en in de buurt een hapje te gaan eten. Dat is dus helaas vaak fastfood.

3) Mijn persoonlijke bevinding: de EsseEsse heeft voor mij een goed zadel maar bij de vierde dag rijden, zat ik toch niet meer zo lekker op het einde van de dag, met name door m'n stuitje. Ik weet niet precies waar dat aan ligt. Aan mijn gebrek aan zitvlees, aan het zadel? Misschien koop ik de volgende keer zo'n gelkussentje voor de langere ritten, of zo'n fietsbroek.

Puntje 3 zou je mogelijk kunnen oplossen door puntje 2 vaker uit te voeren. :+

Filmpje van een 13,4 kwh Energica accu.
Deze is stuk gegaan doordat de eigenaar hem 6-7 maanden had laten staan zonder te laden en de cellen dus echt naar 0 gegaan zijn en dat vinden ze niet leuk.
Je ziet in het filmpje dat een gedeelte ook is uitgezet.
De nieuwe eigenaar van de motor gaat proberen de accu te herstellen door zelf cellen te vervangen.
Ik ben benieuwd of dat gaat lukken.
(source: de Energica whatsapp groep)

Leermoment:
Lang afwezig? altijd de Energica aan de spanning en op LPR zetten (Long Rest Period) hij onderhoud dan zelf de accu.
En ja hij loopt anders leeg, eenmaal per 24 uur doet hij een selfcheck en schrijft in de logging enz. dat kost energie.

dat is een kostbaar grapje :/
er moet wel aardig wat druk op die cellen staan als ze dat stukje aluminium naar buiten kunnen drukken.
gelukkig maar dat de cellen verder intact zijn gebleven, anders was het een prijzige BBQ geworden...

dat is een kostbaar grapje :/
er moet wel aardig wat druk op die cellen staan als ze dat stukje aluminium naar buiten kunnen drukken.
gelukkig maar dat de cellen verder intact zijn gebleven, anders was het een prijzige BBQ geworden...
Vooral voor de eigenaar.
Die zag het niet meer zitten en bood zijn Energica aan met een kapotte accu.

Deze is vrij goedkoop gekocht door deze man, die wil kijken of hij het kan fixen zonder een accu te kopen.
Die weet dus waar hij aan begint.

Wat mag zo'n accupakket eigenlijk kosten? Ergens tussen 5-10k? Ik heb geen idee.
Wel doodzonde. En met 6-7 maanden stilstand eigenlijk best wel snel.

Dat ie met 6-7 kapot is vind ik eerlijk gezegd helemaal niet zo snel (al zou ie vermoed ik met 3-5 maanden leeg zijn geraakt)
het BMS vraagt ook stroom als ie geparkeerd staat.
weet niet hoe lang een Zero of Energica zonder lader geparkeerd kan worden, dus kan alleen voor mn eigen motor spreken.
bij winterstop ofzo, moet ie 1x in de vier weken aan het stroom gehangen te worden om de accu goed te houden.
als een Energica drie maanden zonder snoer gestald kan worden is dat imo aardig lang...

Dat ie met 6-7 kapot is vind ik eerlijk gezegd helemaal niet zo snel (al zou ie vermoed ik met 3-5 maanden leeg zijn geraakt)
weet niet hoe lang een Zero of Energica zonder lader geparkeerd kan worden, dus kan alleen voor mn eigen motor spreken.
bij winterstop ofzo, moet ie 1x in de vier weken aan het stroom gehangen te worden om de accu goed te houden.
als een Energica drie maanden zonder snoer gestald kan worden is dat imo aardig lang...

Ja ok, als het systeem ook stroom nodig heeft als je er niet mee gaat rijden, dan is het nog wel te doen, maar
weet iedereen dat ook? Want 6-7 maanden schieten redelijk vlot voorbij als je met andere dingen bezig bent. De oplossing is natuurlijk simpel, maar je moet er wel bij stil staan als je 'm stil laat staan. :+

Je zou verwachten dat het BMS dan zelf in LPR stand zou moeten kunnen gaan....
Duur grapje zo, zijn best gevallen te bedenken dat mensen enkele maanden niet rijden (winter, vakantie, kinderen, ziekte of botbreuken)

Sinds ik mooiweerrijder ben staat de Zero soms ook langere tijd stil. Hij staat dan niet aan het netsnoer.
Afgelopen najaar heb ik hem geparkeerd met 44% SoC, in het voorjaar na een maand of 5 (!) gaf ie dat nog steeds aan. Tussentijds heb ik hem wel af en toe op contact gezet om de SoC te controleren.

Laatst bewerkt:
Afgelopen najaar heb ik hem geparkeerd met 44% SoC, in het voorjaar na een maand of 5 (!) gaf ie dat nog steeds aan.
dat is knap gedaan van Zero! :)
De mijne zou dan al gaar zijn (tenzij ik de batterij geheel loskoppel van de motor, en alleen het BMS nog stroom snoept, denk ik).
Maar ik vraag me af: stond de Energica in @frank_b 's bericht dan al die tijd echt uit, of standby?
Als bij de Zero bij wijze van spreken na uitschakelen écht alleen het BMS werkt, kan dit imo wel zuiniger zijn als ie stilstaat.
maar als bij Energica stiekem ook het cirquit van de motor zelf nog stroom ´lekt´, is het verbruik bij stilstand ook veel groter... en als je dan niet op tijd ´bijtankt´....

Moet de Energica eigenlijk continu aan het stopcontact in de LPR modusnof alleen af en toe? Zit te denken om een winterstop op de verzekering te zetten alleen wil soms wel de motor verplaatsen in de garage

Wat mag zo'n accupakket eigenlijk kosten? Ergens tussen 5-10k? Ik heb geen idee.
Wel doodzonde. En met 6-7 maanden stilstand eigenlijk best wel snel.
Hij wilde het sowieso niet doen, maar de importeur gaf aan ongeveer 10k inderdaad.
Dat is wel met (de)montage enz.
Dus compleet gefixed.

Duur grapje zo, zijn best gevallen te bedenken dat mensen enkele maanden niet rijden (winter, vakantie, kinderen, ziekte of botbreuken)
Je moet de Energica echt in LPR mode zetten. (menu keuze)
Ik heb de laatste winter dit ook niet gedaan, maar net als @Hybride de SOC wel af en toe gecontroleerd.
Ik had hem stil gezet op 75% en volgens mij zat hij na een week of 6-7 ergens tussen de 60-65% valt ook wel mee.
Maarja wanneer je al begint op een lage waarde bv 40 -50% en je zet hem dan 6-7 maanden weg dan kan het misgaan.

Detail, de oude eigenaar had hem wel in LPR gezet maar was vergeten de stekker in het stopcontact te doen :X , best zuur.

dat is knap gedaan van Zero! :)
De mijne zou dan al gaar zijn (tenzij ik de batterij geheel loskoppel van de motor, en alleen het BMS nog stroom snoept, denk ik).
Maar ik vraag me af: stond de Energica in @frank_b 's bericht dan al die tijd echt uit, of standby?
Als bij de Zero bij wijze van spreken na uitschakelen écht alleen het BMS werkt, kan dit imo wel zuiniger zijn als ie stilstaat.
maar als bij Energica stiekem ook het cirquit van de motor zelf nog stroom ´lekt´, is het verbruik bij stilstand ook veel groter... en als je dan niet op tijd ´bijtankt´....

Deze stond echt uit, in LPR (zonder stekker .... )
De Energica komt eenmaal p/d helemaal tot leven, als eens gehad liep de garage in en schrok ervan.
Het embleem op de tank werd helemaal groen, lampen gingen even aan, leek op contact aanzetten en toen ging alles weer uit.
Nagevraagd bij de dealer en dit is inderdaad normaal bij de Energica, dat is de selftest die hij elke dag doet. (24h na uitzetten begint hij daarmee)

Moet de Energica eigenlijk continu aan het stopcontact in de LPR modusnof alleen af en toe? Zit te denken om een winterstop op de verzekering te zetten alleen wil soms wel de motor verplaatsen in de garage

Dat is een goede, ik heb hem wel eens in LPR gehad tijdens corona, maar weet niet wat hij doet bij stekker eruit en er weer in?
Je zou het kunnen vragen aan de dealer of gewoon proberen, je kunt hem ook na een dag weer uit LPR halen natuurlijk.

Officieel moet de Energica bij lange duur uit bedrijf in de LPR en aan het stopcontact. Ik durf wel te beweren dat als de motor 1x per maand aan de stroom wordt gezet, hetzij in LPR mode, hetzij met de charge limit op 80%, dat ook zou moeten kunnen.

Officieel moet de Energica bij lange duur uit bedrijf in de LPR en aan het stopcontact. Ik durf wel te beweren dat als de motor 1x per maand aan de stroom wordt gezet, hetzij in LPR mode, hetzij met de charge limit op 80%, dat ook zou moeten kunnen.
Persoonlijk vind ik constant 80% ook vrij hoog.
Ik zou ook kiezen voor eenmaal per maand even aan de lader, lijkt me ook beter voor de accu.
Kortom eens, een dealer zal echter altijd naar het boekje wijzen en zeggen LPR mode kiezen.

Maar dan moet je dat wel doen uiteraard ;)
Maar idd afgelopen winter ook niet in LPR gehad, niets aan de hand, accu is nog uitstekend.
De mijne wordt al weer 4 jaar in augustus.

Het probleem zit hem niet in de LPR stand.
Maar in het feit dat er geen spanning op staat, lees de motor aangesloten is op het stroomnet.
De LPR stand is kan je zien als een soort druppellader. Maar ook met je druppellader werkt dit alleen als je die in het stopcontact steekt.

Zeker als je de motor dan met een bijna lege accu weg zet, kan je erop wachten tot het fout gaan.

En wat.miet zo.n kapotte Energica nog opbrengen? 10 k voor een nieuwe 21 pakket zou nog kunnen als het 3,5 a 4 ruggen moet kosten.

Volgens mij heel lang. Ik zie bij mijn SR met 11.4 accu (10j oud) niet dat het percentage terugloopt als hij een aantal weken stil staat. Nu staat hij bij mij ook geen maanden stil overigens.

En zoiets kan alleen gebeuren als je hem echt met 5-10% SOC parkeert. Als je hem met 50-60% parkeert gebeurt zoiets nooit. Een mini stroompje van een BMS (wat grotendeels netjes in een soort slaapstand gaat lijkt mij) zal echt geen 10kWh uit een accu trekken..

Een kameraad van mij heeft een Stromer ST7 ook met lege accu geparkeerd, paar weken vergeten - accu was niet meer op te laden. Het is niet voor niets dat dat je verteld wordt.

Het is trouwens niet zonder reden dat dat altijd beschreven wordt, een accu bij 100% laten staan kan nog minder kwaad, je krijgt wel dendrieten in je cellen, maar je hebt niet in een keer een dode accu. Al raad ik ZEKER niet aan je accu bij 100% SOC te laten staan! (50-60% is het best)

Ik laad mijn Zero op mijn werk over het algemeen op tot ~80% (a 90%) en thuis staat ie dan meestal met 60-70% SOC. mooi om een tourtje te maken en meeeer dan ruim voldoende om terug op mijn werk te komen :)

Je moet je voertuig toch ook een beetje kennen op dat vlak.
Ik had vroeger een eerste generatie model X. Die verloor 12% per week. Dus ik wist dat ik die niet op de luchthaven moest parkeren met 20% batterij. De auto die ik nu heb, een Taycan, verliest 0% na 3 weken stilstand. Dus die kan ik wel achterlaten met 20% batterij.

Als je 6 maanden lang niet op je op motorfiets zit, verdien je wel een straf. Maar dit is wel heel erg streng, :-)

Je moet je voertuig toch ook een beetje kennen op dat vlak.
Ik had vroeger een eerste generatie model X. Die verloor 12% per week. Dus ik wist dat ik die niet op de luchthaven moest parkeren met 20% batterij. De auto die ik nu heb, een Taycan, verliest 0% na 3 weken stilstand. Dus die kan ik wel achterlaten met 20% batterij.

Als je 6 maanden lang niet op je op motorfiets zit, verdien je wel een straf. Maar dit is wel heel erg streng, :-)
Die Tesla had waarschijnlijk sentry mode aan. Dus dat hij met cameras en een computer continu de omgeving in de gaten hield..
volgens mij als je dat uitzet heb je nauwelijks terugloop in percentage.

Daarom ook; deze is gewoon helemaal leeg geparkeerd.. Sad

Als het goed is niet, sterker in de vorige episode van Energica laten ze laden bij Tesla zien. (hij noemt v43)
OK even de tijd genomen voor dat filmpje, maar het is getiteld "Tesla Superchargers with Magic Dock (USA only)". Dus persoonlijk ga ik niet bij Tesla in Europa laden totdat de dealer of importeur groen licht geeft.

Overigens heb ik iets anders ontdekt voor langere trips. Mijn ervaring met Fastned is dat het laden vrijwel altijd lukt, misschien vanwege de Autocharge feature. Fastned heeft in hun app een feature waarbij je een route kunt uitstippelen. Die gebruikt zoveel mogelijk Fastned zelf, ook al moet daar 10-20 km voor worden omgereden. Als dat niet kan, dan vallen ze terug op Ionity, en daarna op Tesla.

Ik neem die lijst met Fastned stations gewoon (handmatig) over in ABRP als waypoints. Verder staat die ingesteld dat 'ie Tesla vermijd. Als je vervolgens op de "Plan" button klikt, krijg je een uitstekende route.

Ik zet altijd alles weg op 100% en kijk verder nergens naar. Met de fiets niet en de Ego ook niet. Nooit trammelant gehad. Al dat gedoe met tussen de y en x procent, geen idee. Dat vergeet ik toch en vind ik een gedoe, vandaar.

Overigens als ik mijn fiets accu test, dat is een 500 Watt (482,4 eigenlijk) van 2017 en die laad nog steeds meer dan 500 watt. Dus ik vind het prima zo.

Terug
Bovenaan Onderaan