Energica

De Eva ziet er tien keer beter uit maar dat had je zelf ook al gezien denk ik.*O*
 
Kan er iemand wat zeggen over de betrouwbaarheid? Mijn Zero staat weer eens bij de de dealer met problemen.
 
Ik kan alleen zeggen dat de Energica die ik gehuurd had ook een storing aangaf. Merkte er verder niks van en na 5 keer starten zou de melding verdwijnen volgens de verhuurder en dat gebeurde ook ik weet niet meer om wat voor storing het ging.

Ik zou er eens een keer mee proefrijden als ik jou was, want de energica heeft een soort turbinefluitje dat mij op een bepaald moment begon te irriteren waardoor ik meer neigde richting de Zero..
 
Kan er iemand wat zeggen over de betrouwbaarheid? Mijn Zero staat weer eens bij de de dealer met problemen.

Hier staat de teller van de Energica op 14.000. Bijna probleemloos (ook met regen). Heb alleen een probleempje gehad met de ventilator van de lader, daar was, wat achteraf bleek, een draadbreuk. Ik heb andere eigenaren hier nog niet over gehoord, en dat verwacht ik eigenlijk ook niet. Dit zorgde ervoor dat ik tijdelijk maar met 6-7 amp kon laden ipv het dubbele.
 
12500 Km met mijn Eva, waarvan een kleine 5000 nu zelf gereden. Vooral ww.
Tot nu toe geen problemen.
Wel een foutmelding gehad na een tijdje stilstaan aan de lader; een paar keer aan - uit en de melding was weg. Staat ook zo in de handleiding. Kon er verder wel mee rijden.
Enige vervelende wat ik heb meegemaakt is dat de USB niet tegen veeeeel regen kan. Vervelend als je daar net je telefoon met navigatie hebt ingeplugd. Maar misschien kan je dan beter een gewone navigatie rechtstreeks (laten) aansluiten.

Grootste verschil EVA-Zero: de Energica kan aan de snellader. Een zero niet. (daarnaast gewoon aan laadpaal en 220V)

Ik heb hier ergens op het forum een verslag van een Amerikaanse zero-rijder gepost, die uiteindelijk toch is gevallen voor de EVA.
Ik lees toch vooral over het afwerkingsniveau en rijgedrag, wat op de EVA op een hoger niveau staat. Regenereren op de Energica wordt ook als fijner ervaren dan bij de zero. Maar dat kan ik je niet uit eigen ervaring vertellen.

De EVA is wel "meer motor" dan de ZERO - qua looks en gewicht; het is gewoon "een vette motor".

Over het geluid van de EVA: wat je hoort op de filmpjes op youtube komt behoorlijk goed overeen. Ik vergelijk het vooral met de X-fighter uit Star Wars :-D
Hij is dus zeker niet helemaal stil; zie regelmatig mensen 't hoofd omdraaien om te kijken wat daar aan komt.

Enige advies dat ik je kan geven: ga proefrijden! (en dan niet alleen een rondje om 't blok)
 
Enige vervelende wat ik heb meegemaakt is dat de USB niet tegen veeeeel regen kan. Vervelend als je daar net je telefoon met navigatie hebt ingeplugd.
USB is ook nooit ontworpen om buiten te gebruiken dus dat verbaasd me niet echt. Maar zonder stekker neem ik aan dat er een kapje overheen zit en de aansluiting waterdicht is?
 
Nu 34.000 km op een EsseEsse9. Voor water ben ik niet bang; heb vorig jaar een keer in de ergste regen gereden die ik meemaakte (40 op de vluchtstrook), maar geen krimp! Grootste storing was af en toe stoppen tijdens AC laden en filerijden, alsof de processor flipte. Lastig oorzaak te vinden, maar uitelijdelijk heeft Energica radicaal alle verdachte onderdelen vervangen en mij een tanktas, ruitje + doos goodies cadeau gedaan voor het ongemak. Ook ben ik keurig mobiel gehouden door de dealer. De fout is daarna nooit meer opgetreden. Verder een keer een nieuw gaspotmetertje en de kabel verleggen achter de laadstekker die het lockmechanisme soms raakte. De USB gebruik ik alleen om de helm op te laden als het niet regent. Heb een SP wireless charger op de kabelboom wat een genot is.
 
USB is ook nooit ontworpen om buiten te gebruiken dus dat verbaasd me niet echt. Maar zonder stekker neem ik aan dat er een kapje overheen zit en de aansluiting waterdicht is?

Ja klopt.
Je ziet het kapje hier zitten, in 't midden:
1570437445552.png
1570437445552.png
 
Zero en Energica zijn beiden electrisch, maar daar houd de vergelijking wel een beetje mee op.
De Zero is de CB600S onder de e motoren, en de Energica is meer de Ducati oid onder de e motoren.
De Energica is afgebouwd met topens materialen, Brembo monoblocks en Brembo remschijven, OZ velgen en Ohlins uitvoeringen
Groot voordeel van de Energica is dat je kan snelladen zowel dc als ac, dus langs de snelweg kan je met 15 minuten doorgaans wel weer weg.
Met beiden zal je veel plezier gaan beleven.
 
Zero heeft idd wel zijn dingetjes, maar is amerikaans he -)
Ja want de Italianen hebben een veel betere reputatie...

Kan me vergissen maar veel van de reacties die met zero vergelijken doen dat vooral met de S(R) en DS(R) modellen en niet met de SRF. Want van de SRF kun je moeilijk zeggen dat het minder motor is dan de Energica modellen.
 
Ja want de Italianen hebben een veel betere reputatie...

Kan me vergissen maar veel van de reacties die met zero vergelijken doen dat vooral met de S(R) en DS(R) modellen en niet met de SRF. Want van de SRF kun je moeilijk zeggen dat het minder motor is dan de Energica modellen.

De vraag was ook ter vergelijkng van een SR
 
Zal een zeer goede keuze zijn, hopen op lekker droog weer.
Hoezo, Energica heeft toch geen last van vocht ? ;)


Zero heeft idd wel zijn dingetjes, maar is amerikaans he -)
Californisch.... Dat is toch anders dan bijvoorbeeld Texaans. Maar daar regent het niet zo vaak en dat merk je aan de motor.

Zelf had ik ook graag een betrouwbare elektrische Japanner gehad maar die modellen schitteren door afwezigheid.
Het gaat daar té goed, ze denken zeker dat ze het zo wel gaan redden... Japan gaat Engeland achterna.

En dat moet ik dan toch die Californiërs nageven, daar doén ze het tenminste net als de Italianen in het bedrijf van Livia Cevolini.
 
Ik kijk eveneens uit naar een ritje op de SS9 (de Eva beviel me zeer, behalve de te sportieve zithouding). Komende zaterdag :-)
 
De japanner wachten af, leren van de fouten van een ander en beginnen dan een eindsprint die ze toch weer winnen. En tegen die tijd is de afzetmarkt er ook meer klaar voor. Dan hoor je geen domme teksten meer als 'ik wil 3000km op een dag kunnen rijden'
 
De japanner wachten af, leren van de fouten van een ander en beginnen dan een eindsprint die ze toch weer winnen. En tegen die tijd is de afzetmarkt er ook meer klaar voor. Dan hoor je geen domme teksten meer als 'ik wil 3000km op een dag kunnen rijden'

Heb voor de grap een onderzoekje gedaan bij mijn klanten, maar heeeeel weinig rijden meer dan 100km zonder plas/koffie en rookpauze, zelfs de toerders niet.
De enkeling die meer en langer rijden tel je op 1 hand. Wel 1 bijzonder persoon gesproken op de motorbeurs in Utrecht, de man heeft een R1200RT en vanuit Groningen draait hij de Duitse autobahn op, zet de teller op 200km/u en vlak voor de Zwitserse grens tankt hij binnen 1 minuut zijn tank vol om volgas de laatste 600 km te rijden ergens in Italie.
Doet hij 2x per jaar, de man is 60 jaar en juist hierom geen behoefte aan een E motor.
Ik moet toegeven dat hij zuinig moet zijn op z,n motor, deze is uniek, zuinig en heel snel.
 
Laatst bewerkt:
Heb voor de grap een onderzoekje gedaan bij mijn klanten, maar heeeeel weinig rijden meer dan 100km zonder plas/koffie en rookpauze, zelfs de toerders niet.
De enkeling die meer en langer rijden tel je op 1 hand. Wel 1 bijzonder persoon gesproken op de motorbeurs in Utrecht, de man heeft een R1200RT en vanuit Groningen draait hij de Duitse autobahn op, zet de teller op 200km/u en vlak voor de Zwitserse grens tankt hij binnen 1 minuut zijn tank vol om volgas de laatste 600 km te rijden ergens in Italie.
Doet hij 2x per jaar, de man is 60 jaar en juist hierom geen behoefte aan een E motor.
Ik moet toegeven dat hij zuinig moet zijn op z,n motor, deze is uniek, zuinig en heel snel.

Mijn kapper is zo iemand; die blaast op een hayabusa regelmatig voor een midweekje naar zijn familie in Slovenië.
Met zijn tempo schiet een E-bike (nog) niet op; dan ben je meer aan het laden dan rijden.

Ik moet wel zeggen: binnenkort moet ik naar Brussel (kleine 3 uur rijden; 2x laden op de heenweg) en ik heb de FJR nog niet verkocht. Twijfel toch wel of ik dat nog op de FJR zal doen, ipv op de EVA. Onzekerheid over laden in België/ter plekke speelt ook wel mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan