Energica

Best een mooie verschijning.
Het grootste " nadeel " is nog altijd de actieradius en ook wel de nieuwprijs zo te lezen.
Als het moet dienen voor woon en werk verkeer zal het wel ruimschoots voldoen maar om mee op reis te gaan is het toch wat te beperkt.
Die actieradiussen zullen wel toenemen , dat zal gewoon een kwestie van tijd zijn.
Het idee dat zo'n motor praktisch onderhoudsvrij is , is wel super.
 
Of deze...
91589AF9-5112-4026-ACDD-07B107800D58.jpeg
 
Die is echt mooi, zou ik over kunnen nadenken als ik er in ieder geval heen en weer naar mijn werk kan zonder bijladen.
 
Vandaag met de Eva vanuit Apeldoorn voor mn werk naar Den Bosch gereden.
Heen ‘op tempo’; voor de zekerheid toch ff bijladen voor Den Bosch. In 15 min op 75% (en het goot toch uit de lucht).
In Den Bosch aan de laadpaal zodat ik weer met 100% terug kon.
Met tempo 100/110, beetje file, zonder bij te laden weer thuis met nog 15% over.
Dus enkel Apeldoorn - Den Bosch over louter snelweg is goed te doen op 1 lading.

F699C82C-6BD4-4AB4-A423-E0D2A382BA6E.jpeg
 
De eerste 5k zitten er bijna op :Y

Ok kort en goed, haal je onder elke omstandigheden minstens 100 km op een lading zonder hem te knijpen,... ik wil geen consessies doen aan normale snelweg tempo, dus 130 a 140 op snelweg en zo . Ik ga geen 90 p u rijden op een Italiaanse motor die er zo uitziet
 
Ok kort en goed, haal je onder elke omstandigheden minstens 100 km op een lading zonder hem te knijpen,... ik wil geen consessies doen aan normale snelweg tempo, dus 130 a 140 op snelweg en zo . Ik ga geen 90 p u rijden op een Italiaanse motor die er zo uitziet

Dat kun je op het moment wel vergeten, maar dat wist je imiddels toch wel.
Woon je op 100km van je werk, met als route alleen maar snelweg waar je 130 mag?
 
En de 25.000 km gepasseerd. Tijd voor nieuwe Angel GT2, de oude Angels hebben het 16.000 km volgehouden, zaten op de slijtage-indicatoren.

EE9 AngelGT.jpg
 
Dat kun je op het moment wel vergeten, maar dat wist je imiddels toch wel.
Woon je op 100km van je werk, met als route alleen maar snelweg waar je 130 mag?
100 per dag en geen mogelijkheid tot laden op werkplek. Dat moet toch wel te doen zijn onder elke omstandigheid?
35 km snelweg 5 km 70 km en 5 km 50 km pu. wegen. dus 45 tot maximaal 50 km enkele reis. 130 km op het snelweg gedeelte. Daar ga ik geen 90 rijden dan rij ik wel met een trein als ik elektrisch wil rijden.
 
Laatst bewerkt:
100 per dag en geen mogelijkheid tot laden op werkplek. Dat moet toch wel te doen zijn onder elke omstandigheid?
35 km snelweg 5 km 70 km en 5 km 50 km pu. wegen. dus 45 tot maximaal 50 km enkele reis. 130 km op het snelweg gedeelte. Daar ga ik geen 90 rijden dan rij ik wel met een trein als ik elektrisch wil rijden.

Waar werk je, dat ze daar geen WCD's hebben?

Mijn enkele reis is 70 km, waarvan 40 km snelweg, en de overige 30 km is veelal 80 km/h met zo nu en dan een stukje 50 km/h
De VMax op de snelweg is voor het grootste gedeelte 100 km/h vanwege de spitsstrook, en waar ik wel harder mag rij ik evengoed maar iets van 110 op de teller. Die ene minuut eerder op mijn werk of thuis maakt mij echt geen moer uit, en daarnaast rijd een gangetje of 110 een stuk relaxter op deze motor dan 130-140. Inhalen doe ik natuurlijk wel ff vlot, ook omdat het leuk is om even "gas" te geven. Maar constant 130-140, nee bedankt.

Gemiddeld hou ik op een enkele reis zo'n 35 a 40% aan capaciteit over, waar het wel kan varieren tussen nog 30% over, of soms 50% als er een flink windje staat.
130-140 blazen over de snelweg vreet gewoon energie, zou je meer richting de 110-120 km/h gaan rijden dan schat ik dat je de afstand naar je werk, en weer terug wel gaat halen.
 
@IJzervreter: mijn commute is 60 km: 5km 50-80, 20km 130 en 35km 100. Ik rijd die 20km meestal wel 130-140 op de teller (of harder...) en kom met 35%-40% aan, dus iets onvoordeliger dan Artemecion. Op 100km stukken rijd ik altijd 110 op teller. Gisteren vergeten lader op 16A te zetten, moest ik met 77% SOC weg, kwam met 15% SOC aan, heb ietsje rustiger gereden, rond 130 ipv 140.

Los van het feit of je het haalt heen en weer, denk ik dat je altijd moet laden als je langere tijd parkeert. Desnoods met een normale stekker in het fietsenhok. De Energica accu's zijn in de praktijk oerdegelijk, maar ik zelf vind het geen lekker idee om de accu dagelijks onder de 10% te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Wat armoedig om met een motor die behoorlijk wat moet kosten niet eens je dagelijkse woonwerk kan doen. Of elke keer tot het uiterste moet gaan,..

Ik was er klaar voor maar haak nu echt af. De Guzzi doet ook nog eens veel langer met zijn Pirelli GT,...tot 25 k. Het is niet anders op het moment
 
Misschien ben ik gek, maar met de huidige generatie Zero's ga je die 100km toch gewoon halen bij 130km/u? Zeker met zo'n extra 'tank'.
 
Ja hoor, met een Zero SR + powertank ga je het heen en weer zeker halen, je hebt dan bijna 16 kWh. Die Zero maakt je ook 22,6 duizend lichter en moet je thuis > 9 uur laden. Kun je geen rondje om de kerk meer na je werk.
 
Tja veel beter is het niet maar ze komen wel net ff verder op een lading. Komt misschien ook omdat ze minder vermogen hebben dan de Energica's. :?
Ik vind de Energica's, of in ieder geval die van Artemecion (want da's de enige die ik live heb gezien) wel meer motor. De Zero's die ik regelmatig zie staan lijken mij wat aan de krappe kant voor iemand die wat groter is.

Maarja, maakt voor mij niet zoveel uit. Kan ze toch niet betalen.
 
Ik vind de Energica's, of in ieder geval die van Artemecion (want da's de enige die ik live heb gezien) wel meer motor. De Zero's die ik regelmatig zie staan lijken mij wat aan de krappe kant voor iemand die wat groter is.

Van wat ik heb begrepen is de nieuwe Zero ook wat meer motor dat de modellen welke ze tot nu toe hebben gehad. Ik heb hem zelf nog niet live gezien, maar lijkt me leuk om ze eens te vergelijken.

tot op heden nog niks vernomen van mijn proefrit aanvraag voor de nieuwe Zero.
 
.....Wat armoedig om met een motor die behoorlijk wat moet kosten niet eens je dagelijkse woonwerk kan doen. Of elke keer tot het uiterste moet gaan,..

Ik was er klaar voor maar haak nu echt af....

Het is nu echt tijd dat je gaat proefrijden op een elektrische motor. En dan niet een uurtje, niet een middag; nee, regel zo’n motor voor een (werk)week.
Dan krijg je echt een goede indruk en ga je ook begrijpen waarom de rijders er zo enthousiast over zijn.
 
Het is nu echt tijd dat je gaat proefrijden op een elektrische motor. En dan niet een uurtje, niet een middag; nee, regel zo’n motor voor een (werk)week.
Dan krijg je echt een goede indruk en ga je ook begrijpen waarom de rijders er zo enthousiast over zijn.

Precies dat (wat ik dus heb gedaan).
Apeldoorn-Zwolle (vv) is voor mij bijna meteen de snelweg op (A50/A28) met 130-120-100 Km/u en dan heb ik op de enkele route altijd dik meer dan 50% over. En dan houd ik me niet echt in. Die 82 km red ik wel op één lading (maar hij staat idd in het fietsenhok weer bij te laden terwijl ik aan het werk ben).
Apeldoorn-Lochem v.v. (100-130-100-80 km/u) moet ik wel op één lading doen want daar kan ik niet bijladen. Geen probleem voor de 70 Km.
En straks wellicht Apeldoorn-Wageningen (hoewel ik nog twijfel of dat A50 of N304 wordt)

Energica's hebben t.o.v. de Zero's idd iets minder range, maar kunnen daarentegen wel aan de snelladers. Waarvan naast Fastned, nu ook shell aan het bouwen is. Dat is wel het grote voordeel t.o.v. de zero's, naast dat het echt volwassen fietsen zijn.

Maar iedereen is heel erg goed in het denken vanuit beperkingen. Alsof je bijvoorbeeld altijd met een volle tank thuis komt (vaak genoeg dat ik op reserve bij een pomp stond). Als ik nu thuis of op mijn werk vertrek, vertrek ik _altijd_ met een volle accu. Nooit meer voor vertrek moeten tanken, heerlijk. En moet je ergens naar toe, dan bel/mail je van te voren even of je ergens aan 220 kunt laden of je checkt of er een laadpaal in de buurt is (en die zijn er vaak, en genoeg ook. Weleens een app of website bekeken waar die palen staan?).

Maar het begint bij de wil om iets te veranderen. In je gedrag, in je manier van reizen. Je beperkingen los te laten, en te zien hoe het wèl (ook) kan. En inderdaad uit die loopgraaf te komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan