Energica

Het is nu echt tijd dat je gaat proefrijden op een elektrische motor. En dan niet een uurtje, niet een middag; nee, regel zo’n motor voor een (werk)week.
Dan krijg je echt een goede indruk en ga je ook begrijpen waarom de rijders er zo enthousiast over zijn.
Ik denk als ik de reacties zo lees dat er vooral gezocht wordt naar redenen om het niet te doen dan naar redenen om het wel te doen.
Nee, ik wil niet zachter rijden dan de limiet, nee ik wil/kan niet laden op werk, nee enz enz. Dan ben je er gewoon niet klaar voor denk ik dan en moet je lekker op de benzinedamper blijven rijden. Heb ik ook voor gekozen voor de huidige tijd.
 
Ik kijk naar wat ik wens aan een motor en dat is niet tussentijds moeten laden op een woonwerktraject. Natuurlijk is er stroom op mijn werk maar kan hem moeilijk binnenzetten. Voor mij is het nog niet werkbaar om dat te doen. Ik heb daar geen zin in, de motoren zijn me te duur (of te lelijk (Zero) voor wat ze bieden. Ik denk niet in onmogelijkheden maar heel goed in wat ik niet wil, ik heb ook een motor met een kleine actieradius weggedaan omdat ik niet bij nacht en ontij wilde tanken. He ik kan af en toe met een trein gaan, maar daar gaat mijn voorkeur niet naar uit. Ik kan ook op een elektrische fiets als ik 4 uur fietsen per dag geen beletsel vind. Ik stel geen onredelijke eisen vind ik. 150 km ongeacht de omstandigheden is mijn minimum eis. Ik ga heus niet vergelijken met mijn huidige fiets waarop ik een week kan rijden zonder te tanken zo reëel ben ik wel. Al is 400+ km op een tank wel lekker. Thuis stekkeren vind ik prima, heb zonnepanelen.
 
PS was net zo blij met de Energica kwa looks en gebruikte materialen,..dat is me best wat geld waard maar dan een max van ruim 100km op een accu,...ben teleurgesteld.
 
Misschien ben ik gek, maar met de huidige generatie Zero's ga je die 100km toch gewoon halen bij 130km/u? Zeker met zo'n extra 'tank'.

Een Zero is niet mijn smaak, zo graag wil ik nu ook weer niet elektrisch rijden. Maar hoor dat je met extra grote accu best een eindje kunt komen.
 
Hebben deze motoren een handrem? Of andere optie om te blokkeren op een helling? Dacht dat de honda Africa twin met automaat dat wel had.
 
Hoi Hans2183,
De Energica’s lopen niet heel licht. In de praktijk ondervind ik weinig problemen. Als er er echt op een stevige helling geparkeerd moet worden, kun je een klem gebruiken.
 

Bijlagen

  • 50654CD7-0BB6-4BEE-96E4-2274C056A576.jpeg
    50654CD7-0BB6-4BEE-96E4-2274C056A576.jpeg
    167,6 KB · Weergaven: 27
Die 20kwh zou een hoop range erbij moeten geven ja. Als ze dan ook nog eens een motor met all road zit (ja minder stroomlijn, ik weet het), echt ruitje, navi op de juiste plek, hvv en een flinke topkoffer maken dan wordt het ook voor mij interessant. Ik zou graag electrisch rijden maar mijn dagelijks motorgebruik past nog niet bij wat er aangeboden wordt. (tot 400km op een dag en dan ook nog 8 uur werken op locatie, laptop, veiligheidsschoenen en mappen mee. Dan is onderweg 2x20min bijladen wel een pittig offer).
Het zou helemaal mooi zijn als ie een beetje tegen pekel kan.

We hadden afgelopen september 2 energica's mee op toerweekend. Viel op zich niet tegen qua range en laadtijd alleen was het aanbod van laadpalen en de beschikbaarheid daarvan (dus geen auto er aan) wel een flinke uitdaging. We hadden om de 90km een laadstop ingepland. Het aantal laadpalen verbetert gelukkig snel maar leidt je vaak wel noodgedwongen naar stadscentra. waarom ze niet meer laadpalen bij kleinere tankstations neerzetten is mij een beetje een raadsel. Eén van de rijders verwachtte meer zuinigheid vanwege het opladen tijdens het heuvel af rijden. Dat viel wel een beetje tegen want als je op hoog tempo rijdt met die dingen komen ze in heuvel/bergachtig landschap niet verder dan 110km range.
 
De titel is misleidend. Het gaat over een meerjarige samenwerking met toeleverancier Dell'Orto om aandrijfsystemen voor lichte elektrische voertuigen te ontwikkelen. Energica heeft de kennis (haar moederbedrijf CRP is groot in 3D printen en snel prototypes maken), terwijl Dell'Orto het netwerk in de industrie heeft om concepten aan de man te brengen.
 
Ik kan alleen maar enthousiast worden van die elektrische motoren en raad iedereen aan er 1 te kopen,des te meer elektrische
voertuigen er zijn des te minder luchtvervuiling en kan ik gewoon nog jaren met mijn benzine verstoker blijven rijden,met
een super lage benzineprijs want die zooi is dan bijna niet meer te slijten :Y
 
Ik kan alleen maar enthousiast worden van die elektrische motoren en raad iedereen aan er 1 te kopen,des te meer elektrische
voertuigen er zijn des te minder luchtvervuiling en kan ik gewoon nog jaren met mijn benzine verstoker blijven rijden,met
een super lage benzineprijs want die zooi is dan bijna niet meer te slijten :Y
🤣🤣👍
 
Mss dat je rond de drukke steden met elektrische auto's iets zal bereiken... Met elektrische motoren kom je er niet. Zijn er ook niet veel die veel rijden.
 

@kevinblade
Helaas heb ik (nog) geen 2T racer...
En ik vindt die elektrische motorfietsen en auto's best interessant. Mijn auto (busje VW t5) zou ik graag willen inruilen voor een elektrische bus. Maar dat is financieel niet binnen bereik helaas.
Maar een elektrische motor zowel voor op circuit of op de weg, gaat er bij mij echt wel komen. Bij voorkeur een zelf bouwen alleen die motoren en accu's zijn nog enorm prijzig. Dus ik draag die ontwikkeling echt wel een warm hart toe. Maar zo'n opmerking van @RG-gamma kan ik ook wel om lachen.
Om mij heen zijn het nl ook bijna allemaal van die klassieke benzine verbranders en ja die proberen dat elektrische helemaal af te branden. 🤣
 
Jaren geleden volgde ik een forumlid dat bezig was met zelf een dieselmotorfiets te bouwen, hoor er niets meer over.

https://www.motor-forum.nl/threads/dieselproject.157468/page-21


.... Maar zo'n opmerking van @RG-gamma kan ik ook wel om lachen.
Om mij heen zijn het nl ook bijna allemaal van die klassieke benzine verbranders en ja die proberen dat elektrische helemaal af te branden. 🤣 ....

Ik reageer er vaak niet eens meer op, prima dat ze het een warm hart toedragen, als ik zo lees hoe dat elders soms toegaat...

Maar het blijft apart om benzine te willen blijven rijden als het ook elektrisch kan.
 
Maar het blijft apart om benzine te willen blijven rijden als het ook elektrisch kan.

Nou helemaal niet apart, jij draait de redenatie om. Elektrisch is interessant en zou op bepaald gebied een verbetering kunnen zijn. Maar er zijn toch nog wel een paar punten, belangrijke punten zoals gewicht en actieradius, waar brandstof nog steeds een groot voordeel heeft.
Er is dus nog wel wat te ontwikkelen aan het elektrisch vervoer, en dat is een bijna niet te winnen voordeel, maar elektrisch heeft zeker weer andere voordelen en verdient wat mij betreft ook een kans.
 
Hoe ik het zie is een elektrische motor enkel voor wie veel kilometers doet een zo kan besparen op de brandstof en op termijn de hogere aankoopprijs kan compenseren.

Met een oldtimer rij je ook niet elke dag naar je werk. Nee die kun je zelfs voordeliger inschrijven als je niet teveel de weg op gaat. Hier in Wallonië bestaat het systeem de kaart zelfs nog die je invult bij elke rit.

Zo gaan motorrijders die voor hun plezier eens een weekend weg zijn ook niet snel voor elektrisch gaan. Zelfs niet als het bereik groter is in de toekomst. Die willen hun aangepaste uitlaat horen ploffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan