Energica

Ik wil mijn eigen uitlaat helemaal niet horen ploffen, en die van een ander al helemaal niet. Als het stiller kan, prima.


Er zijn veel meer mensen die zich ergeren aan teveel uitlaat lawaai dan liefhebbers van herrie, maar dat zijn de azijnzeikerds
 
Nou helemaal niet apart, jij draait de redenatie om. Elektrisch is interessant en zou op bepaald gebied een verbetering kunnen zijn. Maar er zijn toch nog wel een paar punten, belangrijke punten zoals gewicht en actieradius, waar brandstof nog steeds een groot voordeel heeft.
Er is dus nog wel wat te ontwikkelen aan het elektrisch vervoer, en dat is een bijna niet te winnen voordeel, maar elektrisch heeft zeker weer andere voordelen en verdient wat mij betreft ook een kans.

Ik draai helemaal niets om... Maar ik zal het uitleggen.

Ik schreef “Maar het blijft apart om benzine te willen blijven rijden als het ook elektrisch kan.”

De indruk die bij mij steevast ontstaat is dat mensen elektrisch rijden zien als een straf, als iets minderwaardigs. Daar heeft de bestaande industrie zelf ook alles aan gedaan met bijvoorbeeld autootjes als de C-Zero, de Ion en de I-Miev. Die oude fabrikanten hebben helemaal geen belang bij een transitie, zetten zich er ook nauwelijks voor in. Zeker tot voor kort.

Maar gelukkig is er inmiddels meer dan oude vastgeroeste fabrikanten; gelukkig is er Tesla, Zero, Energica; nieuwe bedrijven die laten zien dat elektrisch niet zielig hoeft te zijn.
Sterker nog, elektrisch is op veel punten superieur en voor veel mensen heel goed bruikbaar en voor de veelrijder een klap goedkoper.
Op dit moment vraag ik mij af waarom je nog een benzinewagen zou kopen als een elektrische wagen nauwelijks duurder is en uiteindelijk véél goedkoper vooral vanwege het gebrek aan brandstofkosten.
Kijk maar eens wat er te koop is, een gebruikte i3 of Ionic Electric is goed betaalbaar, zeker als je álle kosten rekent.

Die som wordt nog veel te weinig gemaakt.
 
Heb je gezien hoe die i3 en Ionic eruit zien? Mensen zijn toch niet blind. Een aansprekend uiterlijk is toto nu toe bijna verboden bij elektrische voertuigen. De Evo en Ego uitgezonderd want Italiaans!
 
Heb je gezien hoe die i3 en Ionic eruit zien? Mensen zijn toch niet blind. Een aansprekend uiterlijk is toto nu toe bijna verboden bij elektrische voertuigen. De Evo en Ego uitgezonderd want Italiaans!
Maar gelukkig is er ook de e-golf, de Kia Niro, de Hyundai Kona en ook de nieuwe LEAF is best normaal.. Het hoeft niet spuuglelijk te zijn
 
Waarom niet?...
Na anderhalf jaar elektrisch rijden heb ik wel door dat een elektrische motor meer is dan een stapel LiPo cellen, motor en een controller. Koppel en acceleratie heb je al snel, maar laden met 24 kW, vloeiende gasrespons, rijmodi, een accu die niet te heet wordt (zowel met laden als rijden), regenereren icm tractiecontrole, allemaal zaken die in de ‘aftermarket’ voor een particulier nog niet te doen zijn. Als je wilt racen; wacht tot er een gebruikte Ego/Eva binnen bereik komt. Natuurlijk mag je zelf bouwen hoor, maar bovenstaand mijn ideeën. 😉
 
Laatst bewerkt:
Heb je gezien hoe die i3 en Ionic eruit zien? Mensen zijn toch niet blind. Een aansprekend uiterlijk is toto nu toe bijna verboden bij elektrische voertuigen. De Evo en Ego uitgezonderd want Italiaans!
De Ionic is er ook in benzine en hybride.

Er zijn nog maar een paar echt puur als elektrisch ontwikkelde auto’s. De rest deelt de carrosserie met ICE modellen, bij de meeste zie je niet eens dat je met een elektrisch model te maken hebt, Kona, Ionic, Mercedes B, Niro, Golf, 308, Corsa... Straks ook de Mini...
Of wil je beweren dat een Tesla Model S of Model 3 lelijk is ? Dan heb je echt geen smaak...
 
Het zal mij benieuwe of ze het gaan redden.
even een snelle rekensom. 1600 km = 16 uur, 100 km/h rijden.
dan heb je (8 uur * 60 minuten) / 15x laden = 32 minuten voor je laadstops.
Dan mag er onderweg niet veel mis gaan. :+
 
Hopelijk wel langs snelladers. We hebben laatst kunnen zien hoe grandioos het gaat in gebied waar die dingen niet staan. _O-
 
Hopelijk wel langs snelladers. We hebben laatst kunnen zien hoe grandioos het gaat in gebied waar die dingen niet staan. _O-
Ja, je bent volledig afhankelijk van snelladers, anders lukt het niet. Route moet nauwkeurig voorbereid zijn, maar dat moet sowieso wil je een Iron Butt certificaat ontvangen. Een voordeel: je hoeft geen laadkabels mee te slepen ;)

Het zal mij benieuwe of ze het gaan redden.
even een snelle rekensom. 1600 km = 16 uur, 100 km/h rijden.
dan heb je (8 uur * 60 minuten) / 15x laden = 32 minuten voor je laadstops.
Dan mag er onderweg niet veel mis gaan. :+

Dit zijn interessante sommen he, als je 8 uur laadtijd hebt betekent dat met 20kW laden gemiddeld plus de eerste lading, dat je 171kWh ter beschikking hebt voor 1610 km. Dan moet je je verbruik dus onder de 10,6 kWh/100km houden en de snelheid boven de 100 km/h.

Je zult dus tussen de 15% en 80% SOC moeten blijven; 80% als bovengrens voor taperen laadsnelheid en ondergrens als marge en risico op knijpen van de rijsnelheid.
 
Dus je bent nu gelijk of minder tijd kwijt met opladen dan met tanken,.....hoe lang tank jij dan normaal gesproken?

Ik lees dat hoera verhaal dus :P _O-

Een half uurtje, ik druppel graag de tank vol :+

Maar je moet het relatief bekijken.
Voor woon-werk verkeer hoef ik niet meer te tanken, want ik prik dat ding thuis en op het werk aan de stekker.
Voorheen stond ik om de twee dagen bij de pomp, dus dat kostte me elke twee dagen een minuut of 5 a 6 (inclusief omrijden).
Reken maar uit wat dat per maand is, en dan kan ik dat zo ongeveer wegstrepen tegen de tijd dat ik langer moet laden bij een toertochtje.

Bij een toertochtje is het dan ook nog eens zo dat je simultaan kunt laden en een bakkie koffie o.i.d. kunt doen, wat bij tanken dan weer niet echt praktisch is.
Dus ja "netto" ben ik dan minder tijd kwijt met laden. :+:P
 
Ok moest na 415 kilometer weer eens de tank volgooien. 2 minuten later reed ik weer.
 
Doe ik ook. Ik zal het eens timen, ben er vrij zeker van dat ik meer tijd kwijt ben.
Komt nog bij dat als 't tegenzit de enige pomp met automaat bezet is door een droplul in een SUV die vervolgens op z'n dooie gemakkie naar binnen loopt om te betalen...

Maargoed, ik haal ook lang geen 415km op een tank.
 
Ok moest na 415 kilometer weer eens de tank volgooien. 2 minuten later reed ik weer.
Tanken zal altijd meer tijd kosten dan thuis laden.

Ik heb nu 37.000 km gereden en totaal nul seconden besteed aan tanken, dus ook geen ergernis van gehad.

Laden gebeurt als ik er niet bij ben, kost me dus ook geen tijd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan