Energica

Tanken zal altijd meer tijd kosten dan thuis laden.

Ik heb nu 37.000 km gereden en totaal nul seconden besteed aan tanken, dus ook geen ergernis van gehad.

Laden gebeurt als ik er niet bij ben, kost me dus ook geen tijd.
Voor mij zou dat ook ideaal zijn als de range groot genoeg wordt. Wie weet ooit.
 
Nou, vanmorgen moest ik tanken dus ik heb het eens getimed. Ik was zo'n 4 minuten kwijt. Daarin heb ik zo'n 15L getankt.
Het tanken zelf duurde minder dan een minuut, dus in dat opzicht heeft @IJzervreter gewoon gelijk. ;)

Alles bij elkaar echter, het afslaan naar het tankstation en bij de juiste pomp gaan staan. Pinpas pakken en in de automaat steken, code intoetsen en het juiste product kiezen, wachten, pas weer terug in de portemonnee steken, tankdop openen, vullen, slang terughangen, dop weer dichtdoen, portemonnee weer wegstoppen, handschoenen aan, contact aan starten, wegrijden en weer invoegen... toch een minuut of 4.

Blijft dat 4 minuten om de dag nou niet echt verschrikkelijk veel is. Het wordt wel al snel een stuk meer als ik naar binnen moet omdat de automaat bezet is.
(helm af, naar binnen, in de rij staan, 'wilt u iets van de aanbieding?', 'wilt u bijbetalen voor de co2?', betalen, naar buiten, mezelf opnieuw inpakken...)
 
Inmiddels de 10k gepasseerd *O*
energica_10k.jpg
 
Mooie review van een Eva:
 
morgen is de opening van electricmotorcycles in Barneveld
Vanaf 13.00uur tot 17.00uur kan je een kijkje nemen en vragen stellen.

Kevin Groeneveld is er ook, hij is de jongste rijder ( 19 ) uit de onk supercup 1000cc en hij heeft op Assen de eerste wedstijd gewonnen in de Open Electric Superbike klasse op een volledig standaard Energica Ego.


Kevin reed met de Ego Tricolore met nog standaard staatbanden en geeb bandenwarmers en wat later bleek een gebroken bot in zijn pols, vandaar hij momenteel in het gips rondwandeld.
De beelden vanaf de " tank " rij je mee met Kevin.


 
Die Evo is wel kicken wat een "hyperhyper" geluidje. Ideale woon werk motor voor mij,..Italiaans!!!
 

Bijlagen

  • 20190831_115340969_iOS.jpg
    20190831_115340969_iOS.jpg
    234,4 KB · Weergaven: 15
  • 20190831_115701256_iOS.jpg
    20190831_115701256_iOS.jpg
    129 KB · Weergaven: 15
  • 20190831_115713717_iOS.jpg
    20190831_115713717_iOS.jpg
    113,5 KB · Weergaven: 18
  • 20190831_120216608_iOS.jpg
    20190831_120216608_iOS.jpg
    86,1 KB · Weergaven: 22
  • 20190831_120228376_iOS.jpg
    20190831_120228376_iOS.jpg
    126,2 KB · Weergaven: 23
  • 20190831_120443328_iOS.jpg
    20190831_120443328_iOS.jpg
    189,2 KB · Weergaven: 19
  • 20190831_120500464_iOS.jpg
    20190831_120500464_iOS.jpg
    213 KB · Weergaven: 19
@EsBeKa en eventueel andere eigenaars van een recente Energica Eva (Esseesse9):

haal je met de huidige generatie Energica Eva gemakkelijk 100km aan snelwegsnelheid (130km/h)

zo niet, hoever mag je rekening mee houden?

Ik heb een pendelafstand van 70km en soms 100+km, grootste deel snelweg. Soms is het erge file en veel filteren, maar andere keren rijdt 't eerder vloeiend; is 100km haalbaar aan snelwegsnelheid?
 
@EsBeKa en eventueel andere eigenaars van een recente Energica Eva (Esseesse9):

haal je met de huidige generatie Energica Eva gemakkelijk 100km aan snelwegsnelheid (130km/h)

zo niet, hoever mag je rekening mee houden?

Ik heb een pendelafstand van 70km en soms 100+km, grootste deel snelweg. Soms is het erge file en veel filteren, maar andere keren rijdt 't eerder vloeiend; is 100km haalbaar aan snelwegsnelheid?

70 km is OK voor een commute, ik heb 60 km en kom altijd rond de 40% aan. De 100 km km haal je altijd, maar.......

Het verbruik varieert gigantisch met snelheid: 130 km/h op GPS rijden resulteert bij elke elektrische motor in een actueel verbruik van 15-25 kWh/100km. Bij continue 130 op GPS haal je dus met geen enkele model, (wat de accu ook is) de 100 km. Je zult een analyse van je rit moeten maken: hoeveel km 50km/h, hoeveel 80 km/h, hoeveel 130 km/h enzovoort. De 100 km kun je altijd halen, maar dat kan betekenen dat je op de rit gemiddeld 110 km/h moet rijden. Daarom is het van belang je rit in kaart te brengen, omdat verbruik exponentieel gaat.

Een keertje een Energica huren gaat je veel leren (en natuurlijk blij maken:))
 
@EsBeKa en eventueel andere eigenaars van een recente Energica Eva (Esseesse9):

haal je met de huidige generatie Energica Eva gemakkelijk 100km aan snelwegsnelheid (130km/h)

zo niet, hoever mag je rekening mee houden?

Ik heb een pendelafstand van 70km en soms 100+km, grootste deel snelweg. Soms is het erge file en veel filteren, maar andere keren rijdt 't eerder vloeiend; is 100km haalbaar aan snelwegsnelheid?

Energica Eva, een paar praktijkvoorbeelden:

Ik doe Apeldoorn-Zwolle v.v. (A50-A28; 130-120-100 Km/u) op één lading. 76,5 Km.
Ik houd me niet echt in en dan houd ik 10-20% lading over.

Ook Apeldoorn-Lochem v.v. (A1-N332; 120-100-130-100-80 Km/u) red ik op één lading. 85 Km
Ik let dan wat meer op de snelheid maar ben ook met 10-20% van de accu nog over, heen-en-weer.

Onlangs moest ik naar den Bosch (A50; 100 Km enkele reis) en toen ben ik voor de zekerheid bij de Fastned op 80 Km gestopt maar achteraf had ik het denk ik wel kunnen reden op één lading - het is toch een kwestie van een beetje uitproberen.

Maar het is al gezegd, het scheelt ENORM of je op de snelweg of N-wegen rijdt.
Apeldoorn-Almelo kostte me binnendoor slechts 30% acculading (55 Km, eco-mode). Terug over de A1 (63 Km) 60%.
(op de snelweg rijd ik niet in eco-mode ivm de 90 Km/u beperking)
 
Terug
Bovenaan Onderaan