Energica

Misschien een rare vraag, maar red jij bovenstaande waardes ook in de winterperiode als het onder de 10 graden is?
Lijkt me dat die accu’s dan veel meer te lijden hebben door de kou.
Vr gr
 
Ik heb mijn Eva sinds eind april 2019, dus daar kan ik nog niet veel zinnigs over zeggen, behalve ....
in februari van dit jaar - expres in de winter dus - heb ik een week een Eva gehuurd en mijn (positieve) ervaringen met een fiets uit 2016 die aan Jan en alleman is meegegeven, met bijna 30.000 Km op de teller, waren de reden dat ik het wel aandurfde om zelf een Eva te kopen.
 
00DD80DA-DDDC-42D6-8DF1-A38790E343FE.jpeg


Weekendje Duitsland. Zelfgemaakte splitter komt goed van pas.

Snelladen gaat ook, maar Duitsland blijft wel een vaag gebied met laadpasjes. Wel fijn dat je vaak tankstations met slelladers via ‘de achterkant’ kunt benaderen en niet vast zit aan snelweg.
 

Bijlagen

  • CD08EEF4-0B01-4348-95D5-C4AAB4EA88E6.jpeg
    CD08EEF4-0B01-4348-95D5-C4AAB4EA88E6.jpeg
    133,9 KB · Weergaven: 13
Heb je nu en type 2 3 fasen naar 2x 220V enkele fase? Handig!!
Ja, stukje huisvlijt. Kwam mooi uit zo. Enige dingetje is dat de mennekes thuislader maar 13A geeft, i.p.v. 15 A via type2, maar A-C laden doen we alleen als extraatje, we moesten wachten op de groep. Dat zwarte kastje met de gele kabel geeft trouwens wel 15A door, is een AliExpress ding, vraagt ook niet om randaarding 😎🤫
 
Ik las dat de batterij om de 50 of zo cycli gecalibreerd moet worden, hoe pakken jullie dat aan? De batterij helemaal leeg krijgen lijkt me nog een aardig klusje als je een eind moet duwen ;)
 
Ik las dat de batterij om de 50 of zo cycli gecalibreerd moet worden, hoe pakken jullie dat aan? De batterij helemaal leeg krijgen lijkt me nog een aardig klusje als je een eind moet duwen ;)
Een Li-Ion batterij is nooit leeg, ook niet als de SoC 0% is. Dan zit er nog net zoveel energie in als dat er al uit gehaald is, maar onder 0% is schadelijk voor de batterij, daarom is de zaak beveiligd.

Wellicht bedoel je “balanceren”, tenminste die term kom ik tegen.
Waar het op neerkomt is dat de grote batterij bestaat uit series van batterijcellen die samen weer parallel gekoppeld zijn. Het is de bedoeling dat elke batterij in elke serie even hard meedoet, dus dat ze allemaal dezelfde celspanning hebben.
De manier om daar voor te zorgen is af en toe helemaal vol laden, dus tot SoC 100%, als dat lange tijd niet is gebeurd kan dat balanceren langer duren. Zelf doe ik dat eens per week of twee weken, gewoon vlak voor een lange rit helemaal vol. Meer stelt het niet voor.
Bij mijn motor kun je op de App aflezen wat de spanningsverschillen zijn tussen de cellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik las dat de batterij om de 50 of zo cycli gecalibreerd moet worden, hoe pakken jullie dat aan? De batterij helemaal leeg krijgen lijkt me nog een aardig klusje als je een eind moet duwen ;)

Je hoeft niet te duwen; de motor schiet in "limp-mode". Daarmee kun je nog een eind komen, alleen niet meer "met volle kracht".
Zoals gezegd: 0% is niet helemaal leeg.

Tot nu toe rijd ik 'm leeg tot een paar %, dan een paar rondjes in de wijk, tot hij op SOC0% - limp mode schiet.
En dan moet ik 'm eigenlijk helemaal leegrijden, aan/uit en dan kun je weer verder.

Op FB een aardige discussie hierover: Rick Flashman
 
Technisch vraagje, thuis laden met de meegeleverde laadkabel, valt daar iets aan te configureren zodat je op een onvoldoende zware stroomkring niet de zekering doet springen? Zoals je ziet, ben ik aan het proberen een elektrische motor in mijn leven in te passen ;)
 
Technisch vraagje, thuis laden met de meegeleverde laadkabel, valt daar iets aan te configureren zodat je op een onvoldoende zware stroomkring niet de zekering doet springen? Zoals je ziet, ben ik aan het proberen een elektrische motor in mijn leven in te passen ;)

Je kunt bij bij de Energica de laadstroom instellen. Maximaal kun je thuis met 12/13A laden. Hoe zwaar zijn bij jouw de zekeringen uitgevoerd?
 
Technisch vraagje, thuis laden met de meegeleverde laadkabel, valt daar iets aan te configureren zodat je op een onvoldoende zware stroomkring niet de zekering doet springen? Zoals je ziet, ben ik aan het proberen een elektrische motor in mijn leven in te passen ;)

Ik laad gewoon aan 220 V met een mennekes laadkabel.
Deze is instelbaar vanaf 6A
 
Het is 16A maar er hangen ook enkele schijnwerpers aan, zou dus eens moeten uitrekenen hoeveel er overblijft. Maar 6A zou zeker moeten lukken
 
Niet mijn schijnwerpers ;) gehuurde garagebox, ben al blij dat ik er stroom in kan voorzien
 
Is afhankelijk van je 220V lader, niet van de motor. Er zijn er verschillende met sterke prijsverschillen ook.

De zero branded versie kun je instellen op 6/8/10/13A. Zie afbeelding
 

Bijlagen

  • D2A55451-5C7F-4C3A-8438-B19B08AFB08E.jpeg
    D2A55451-5C7F-4C3A-8438-B19B08AFB08E.jpeg
    104,5 KB · Weergaven: 13
Mijn EVA heeft er inmiddels 12.500 Km opzitten; daarvan heb ik er 4800 op de klok gezet. Tijd voor een software-update en ik laat meteen een pro-oiler monteren. Afspraak gemaakt; nog even geduld.

Wel/niet een ruitje is nog een twijfelgeval. Ik kwam natuurlijk van een FJR met een schuifpui voor m'n neus, maar tot nu toe bevalt de 'naked' me wel en mis ik de ruit nog niet echt. Alleen heb ik wel meer last van het doorslaan van m'n pak bij stevige regen.
 
Ik merk zelf dat ik op de snelweg toch harder rijdt sinds ik een fors groter scherm voor mijn neus heb. Gewoon omdat je rustiger zit.
 
Hi all, ik rij nu een zero sr en wil misschien overstappen naar een Eva. Kan iemand met ervaring met beide merken vertellen wat de voor- en nadelen hiervan zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan