Energica

Dat soort mensen zijn duidelijk niet het doelpubliek. Maar dat laat 99% van de motorrijders over ;) (natuurlijk zijn de mensen die 10x per jaar de motor even nemen voor een dijkje of een dagje Eifel ook niet het doelpubliek).

Zelf doe ik tussen de 15000 en 20000km per jaar met de motor, 99% afstanden van minder dan 100km enkele rit, en zelfs 75% afstanden van minder dan 50km enkele rit. Dus ik ben wel het doelpubliek ;)

Zelf ben ik er wél uit dat er een e-motor komt, alleen staat het nog niet vast:
- of ik mijn V-Strom 650 weg doe (vermoedelijk niet, voor die enkele keer dat ik verder weg moet én vermoedelijk file tref)
- welke het wordt (al zorgt de Energica SS9 middels CCS charging wel dat de kans dat ik de Strom weg kan doen groter is dan bij een Zero DS(R), de andere kanshebber)
 
Gaaf man. Laat dat maar aan de Italianen over. Wel apart dat de uitvinders van elektrische storingen in motoren en auto,s nu elektromotoren maken die helemaal elektrisch zijn. En dat geluid,..the future is Italian:}:]
 
Heb voor de grap een onderzoekje gedaan bij mijn klanten, maar heeeeel weinig rijden meer dan 100km zonder plas/koffie en rookpauze, zelfs de toerders niet.
De enkeling die meer en langer rijden tel je op 1 hand. Wel 1 bijzonder persoon gesproken op de motorbeurs in Utrecht, de man heeft een R1200RT en vanuit Groningen draait hij de Duitse autobahn op, zet de teller op 200km/u en vlak voor de Zwitserse grens tankt hij binnen 1 minuut zijn tank vol om volgas de laatste 600 km te rijden ergens in Italie.
Doet hij 2x per jaar, de man is 60 jaar en juist hierom geen behoefte aan een E motor.
Ik moet toegeven dat hij zuinig moet zijn op z,n motor, deze is uniek, zuinig en heel snel.
Achja. Ik hik vooral nog tegen de aanschafprijs aan, en de (on)mogelijkheid om makkelijk over te stappen, veel e-bike specialisten willen ook echt niks meer hebben van benzine. Maar over een paar jaar ga ik het toch proberen. Ik gooi nog wel een setje zonnepanelen neer.
 
Het is ook geen toermotor maar een naked. Nu ja ze hebben allemaal nog hun nadelen. De zero is misschien lichter maar heeft dan weer max 11kWh opladen.

Een beetje toermotor weegt dat ook volgetankt. Het is geen brommertje. })

@BackToKawa mijn dealer in België doet nog beiden. Ze zijn wel ook geen yamaha verdeler meer dus ze moeten wel keuzes maken blijkbaar.

Ben ook bij van die typische shops geweest vol trapfietsen en steps. Daar had ik toch minder vertrouwen in voor wat het technisch aspect betreft.
 
Ik vraag me af of er op EICMA grootse (batterij gerelateerde) dingen aangekondigd gaan worden door Energica.

Ik sta op het punt een e-motor te kopen, maar op een iets grotere/nieuwere batterij wil ik best een paar maand wachten.
 
Ik vraag me af of er op EICMA grootse (batterij gerelateerde) dingen aangekondigd gaan worden door Energica.

Ik sta op het punt een e-motor te kopen, maar op een iets grotere/nieuwere batterij wil ik best een paar maand wachten.

Er zijn wel wat ontwikkelingen gaande in NL ook hoor. Het grootste probleem waar men tegenaan loopt, is dat de huidige batterijen een x formaat nodig zijn. Vervolgens passen er een x aantal van deze cellen in een motorblok, waarbij rekening gehouden moet worden met het totale formaat van de motor (waarbij de frames leidend zijn) alsook het totale gewicht van de motor (het moet wel te huffen blijven).

Pas wanneer men efficiëntere accu's weet te maken binnen hetzelfde formaat, zal de range en de capaciteit toenemen op traditioneel gebouwde motoren met een elektro aandrijving. Traditioneel gebouwd houdt in; frame bouwen op dezelfde manier als voor brandstofmotoren, dus met een buizenframe.
 
Er zijn wel wat ontwikkelingen gaande in NL ook hoor. Het grootste probleem waar men tegenaan loopt, is dat de huidige batterijen een x formaat nodig zijn. Vervolgens passen er een x aantal van deze cellen in een motorblok, waarbij rekening gehouden moet worden met het totale formaat van de motor (waarbij de frames leidend zijn) alsook het totale gewicht van de motor (het moet wel te huffen blijven).

Pas wanneer men efficiëntere accu's weet te maken binnen hetzelfde formaat, zal de range en de capaciteit toenemen op traditioneel gebouwde motoren met een elektro aandrijving. Traditioneel gebouwd houdt in; frame bouwen op dezelfde manier als voor brandstofmotoren, dus met een buizenframe.

Ik heb het niet over de toekomst, gewoon over MY2020... Uiteraard zal er in de toekomst verbetering zitten op de accu's, maar ik wil niet nu een motor bestellen met 11,7kWh accu en 2 weken later horen dat er één met 14kWh aan komt vanaf volgende lente. Dan ICE ik nog even door, snappie ;)
 
Er zijn wel wat ontwikkelingen gaande in NL ook hoor. Het grootste probleem waar men tegenaan loopt, is dat de huidige batterijen een x formaat nodig zijn. Vervolgens passen er een x aantal van deze cellen in een motorblok, waarbij rekening gehouden moet worden met het totale formaat van de motor (waarbij de frames leidend zijn) alsook het totale gewicht van de motor (het moet wel te huffen blijven).

Pas wanneer men efficiëntere accu's weet te maken binnen hetzelfde formaat, zal de range en de capaciteit toenemen op traditioneel gebouwde motoren met een elektro aandrijving. Traditioneel gebouwd houdt in; frame bouwen op dezelfde manier als voor brandstofmotoren, dus met een buizenframe.
[/QUOT

Dus volgens jou hebben de ice motorfietsen allemaal een buizenframe???????????
 
Ik heb het niet over de toekomst, gewoon over MY2020... Uiteraard zal er in de toekomst verbetering zitten op de accu's, maar ik wil niet nu een motor bestellen met 11,7kWh accu en 2 weken later horen dat er één met 14kWh aan komt vanaf volgende lente. Dan ICE ik nog even door, snappie ;)

Zero komt 'geregeld' met nieuwe accuformaten. Met hun Power Tank optie gaat de capaciteit al van 14.4kWh (basis) naar 18.0kWh. Energica zit op 11,7kWh (effectief, 13kWh pakket). Persoonlijk hoop ik dat Energica met een update komt, maar van Zero verwacht ik het zo snel niet meer met hun al reeds mogelijke 18kWh.

Ontwikkelingen op een nieuw product gaan overigens altijd snel, dat is het risico van innovator/early-adaptor zijn etc.
 
Een iets grotere accu is over rated als je ‘t mij vraagt. Als we de zero nummers bekijken (gewoon omdat die een extra accu als optie hebben) dan heb je standaard de 14.4 kWh waarvan je 87,5% echt kunt gebruiken oftewel 12,6 kWh. Daar kun je nog een power tank van 3,6 kWh bij doen wat dus eigenlijk maar 3,6 * 0,875 = 3,15 kWh extra is.

Het gemiddelde van mijn zero is nu 75W/km, maar dat is alleen maar relatief laag omdat ik niet zoveel op de snelweg kom. In traag verkeer kan ik gerust onder de 50W/km rijden, op de snelweg eerder 140W/km.

Dus op de snelweg heb je aan die 3,150 kWh maar 22,5 km extra bereik... En dan zit je heel de weg met extra gewicht bovenin.

Binnendoor aan 50W/km heb je wel een degelijke 63 km extra bereik. Dat is iets anders. Maar binnendoor heb je aan die standaard 12,6 kW sowieso al een goed bereik van 252 km.

Als zero gebruiker kan ik wel uitkijken naar een snellere laadoptie :D. Dat zou ik eens moeten berekenen in extra kilometers per minuut laden of zo?
 
Ik zou elke kWh extra verwelkomen, omdat ik klanten heb op 35-50km (geen probleem), 70-75km (geen probleem als enkele rit maar vermoedelijk onhaalbaar zonder 's middags te laden) en 100km (snelweg) (twijfel of ik daar in 1x raak).
Dus, een beetje extra kWh zou er zomaar voor kunnen zorgen dat ik zonder 's middags op te laden, heen en terug naar Vilvoorde kan (71kmx2 = 142km, filteren is goed voor het rijbereik toch?), of dat ik zonder schrik te hebben voor een lege batterij, helemaal in La Louvière raak uit Gent (100km).

Dus als ik nu (of binnen twee weken) moet kiezen tussen een MY2019 met wat gratis extra's, of een MY2020 met een grotere batterij en langer wachten, denk ik dat ik voor een grotere batterij zou kiezen.

Maar als er voor MY2020 geen grotere batterij in zicht is, ga ik niet wachten maar gewoon de sprong in het diepe wagen ;)
 
Filteren is zeer goed voor het bereik. Dan rij ik vaak 30-40W/km. Ik rij wel volgens de regels, dus max 50kmh en max 20 kmh sneller dan de rest. Niet dat ik daardoor nog nooit omver gereden ben maar het helpt in zo'n geval wel de schade te beperken.

M'n langste w/w rit is 107km maar ik rij aan de andere kant van de ring dus Halle en Waterloo. Dan kom ik met 20% overschot aan. Bij regen of andere redenen om meer file /rustiger te rijden rest er nog 25-30%. Ik kan daar uiteraard terug opladen om ook weer thuis te geraken.

Dat is de 14.4kWh versie dus. En ik rij maximaal 130kmh.
 
Check eens of er iemand hier met een Energica je een gemiddeld W/km cijfer kan geven. Daarmee moet je kunnen rekenen.
 
30-40 Wh/km gemiddeld in de file met een Energica lukt mij niet, misschien net onder de 50. Snelweg kan zeker met 110Wh/km, beter kan (<100km/h) en slechter ook :Y. Bij de Energica heeft een grotere accu een hefboomeffect, omdat de DC snellaadcapaciteit wordt beperkt door de grootte van de accu. Stel dat een grotere accu ook 2C kan laden, kan een, zeg eens,18kWh accu met met 36kW laden. Dan vergroot je niet alleen initiele range, maar ook laad je dan >300km per uur, pak je in 10 minuten laden 50km range (bij 110Wh/km)
 
Vanmorgen verbruik eens bekeken bij 100 en 110 kmh. Ik moet die snelheid ff aanhouden omdat het een bewegend gemiddeld is wat op dashboard komt. Waarde klimt dus langzaam op. Cijfers zijn ook echt wel op cruise control dus op constante snelheid.

Bij 100 kmh zie ik dan een verbruik tussen 60 en 70 W / km. Dat is dan vooral naar de 70 toe bij bergop en onder de 65 als het eens een stukje bergaf gaat.

De waarden bij 110 kmh verrast me wel want dan heb ik waarden tussen de 65 en 75 W / km gezien. Dacht dat dat meer ging zijn omdat ik ook echt wel 140-150W zie als ik 120 tot 130 kmh rij.

Laden is bij mij in huidige configuratie max 5,7 kWh.
 
Gaaf man. Laat dat maar aan de Italianen over. Wel apart dat de uitvinders van elektrische storingen in motoren en auto,s nu elektromotoren maken die helemaal elektrisch zijn. En dat geluid,..the future is Italian:}:]
Geloof het of niet, Italianen zijn over het algemeen behoorlijk vooruitstrevend op het gebied op elektronica, ookal hebben ze de reputatie die je terecht aanstipt.
 
Er zijn wel wat ontwikkelingen gaande in NL ook hoor. Het grootste probleem waar men tegenaan loopt, is dat de huidige batterijen een x formaat nodig zijn. Vervolgens passen er een x aantal van deze cellen in een motorblok, waarbij rekening gehouden moet worden met het totale formaat van de motor (waarbij de frames leidend zijn) alsook het totale gewicht van de motor (het moet wel te huffen blijven).

Pas wanneer men efficiëntere accu's weet te maken binnen hetzelfde formaat, zal de range en de capaciteit toenemen op traditioneel gebouwde motoren met een elektro aandrijving. Traditioneel gebouwd houdt in; frame bouwen op dezelfde manier als voor brandstofmotoren, dus met een buizenframe.
Dit is een interessant punt, zo ook in de auto industrie. Elektrische Auto’s en motoren worden nu zo gedesigned om in het huidige straatbeeld te passen, omdat er weinig ruimteschepen designs verkocht zullen worden. Echter zijn de layouts van voertuigen ontstaan rond het concept van een ICE, inclusief de aandrijving. Wanneer er veranderd wordt van aandrijving, zit je in principe niet meer vast aan de ICE layout. Je kan een voertuig heel anders in richten, zodat het meer past bij een EV aandrijving. Maar toch houden fabrikanten over het algemeen vast aan de huidige looks, omdat de consument niet klaar is voor een drastisch ander voertuig.
Uiteraard zijn er wel verschillen in de onderhuidse layout (structurele batterijruimtes bijvoorbeeld), maar de volle potentie van een elektrische aandrijving wordt niet benut in het totaal plaatje van de auto en in dit geval motor.
 
Dit is een interessant punt, zo ook in de auto industrie. Elektrische Auto’s en motoren worden nu zo gedesigned om in het huidige straatbeeld te passen, omdat er weinig ruimteschepen designs verkocht zullen worden. Echter zijn de layouts van voertuigen ontstaan rond het concept van een ICE, inclusief de aandrijving. Wanneer er veranderd wordt van aandrijving, zit je in principe niet meer vast aan de ICE layout. Je kan een voertuig heel anders in richten, zodat het meer past bij een EV aandrijving. Maar toch houden fabrikanten over het algemeen vast aan de huidige looks, omdat de consument niet klaar is voor een drastisch ander voertuig.
Uiteraard zijn er wel verschillen in de onderhuidse layout (structurele batterijruimtes bijvoorbeeld), maar de volle potentie van een elektrische aandrijving wordt niet benut in het totaal plaatje van de auto en in dit geval motor.


Kijk maar naar de Johammer, verguist door velen, maar onderhuids hele mooie en vooral vooruitstrevende techniek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan