Energica

Artikel over de nieuwe serie van Energica

90721E1A-1635-4D03-AC66-6E704622CC13.jpeg



https://electrek.co/2019/11/05/new-2020-energica-electric-motorcycle-more-battery/
Die plaats op de foto komt me zo bekend voor....
 
Laatst bewerkt:
Tijdens het filteren en bij parkeren (zeker op hellingen) merk ik dat gewicht wel degelijk. En dat zijn toch ook dingen die ik dagelijks doe. In elk geval testrit is aangevraagd (alsook leverdatum). We zullen zien.
 
Tijdens het filteren en bij parkeren (zeker op hellingen) merk ik dat gewicht wel degelijk. En dat zijn toch ook dingen die ik dagelijks doe. In elk geval testrit is aangevraagd (alsook leverdatum). We zullen zien.

File-filteren gaat voor mij juist fijner dan op bv m'n FJR - je bent niet aan het zoeken naar de juiste versnelling.
De positie van de spiegels is wel wat hinderlijk; op de FJR nog geen andere spiegel aangetikt maar met de EVA wel.
Maar daar merk ik niet bijzonder dat de EVA een zware machine is.

En voor parkeren moet je jezelf gewoon de F/R stand aanleren.
 
Zoooo herkenbaar, maar anderen die nog nooit elektrisch gereden hebben kunnen het zich níet voorstellen...

Vandaag uit gemak toch nog maar weer de FJR gepakt (onbekende bestemming; moest op tijd weer terug zijn dus niet relaxed zoeken naar laadmogelijkheden). Maar ik merk dat ik steeds meer een hekel begin te krijgen aan rijden met een plofmotor.
 
zakelijk of prive gekocht? Ik zoek nog mensen die prive 20k+ neertellen voor zo'n ding om mij over de streep te trekken

Ik rijd de Eva privé
Wel 2e hands gekocht
Maar koop eens een nieuwe FJR. Of Ducati. Of GS met full options. Zelfde prijssegment
(ik vind zelf de Energica op het niveau van ducati, met de Italiaanse onderdelen en frame).

Wat wil je horen?
Dat ik lachend de benzinepompen voorbij rijd?
Dat ik elke ochtend een volle accu heb en niet meer extra tijd moet inplannen om te tanken?
Dat de Eva net zo zwaar is als mijn FJR was, maar veel meer als een hooliganfiets voelt?
Dat ik elke dag een halve acculading op mijn werk kan laden? En daardoor alleen stroomkosten thuis en tot nu toe nog geen 10,- bij snelladers heb uitgegeven? En oh ja geen wegenbelasting?

Of dat ik soms nog wel koudwatervrees heb, als ik weer verder moet (en terug) dan ik op 1 lading red? (maar dat ik achteraf, als ik toch 'maar' een alternatief heb gekozen, overal laadmogelijkheden zie en dus denk 'ik had best met de motor gekund')
Dat ik nog wel wat met bagage (laptop, boeken) worstel?
Dat ze laadpaal beter om kunnen dopen tot praatpaal?

Ga gewoon eens zo'n ding voor een weekje huren. En kijk dan of 't bij je past.
 
Je zoekt een leasemaatschappij zo te horen. :+
Even kijken, als ik m'n bankrekening mag geloven ben ik afgelopen maand 8x bij de Shell geweest en heb ik daar in totaal 138,27 uitgegeven.
Dus, euh, ja hoor... als ik 'm voor dat bedrag kan leasen... O-)
 
Even kijken, als ik m'n bankrekening mag geloven ben ik afgelopen maand 8x bij de Shell geweest en heb ik daar in totaal 138,27 uitgegeven.
Dus, euh, ja hoor... als ik 'm voor dat bedrag kan leasen... O-)

MIsschien mis ik iets, maar als kosten voor jouw motor reken je enkel de brandstof?
 
Gaan we weer...
Nee, maar stroom is ook niet gratis en banden heeft die e-motor ook nodig.

Onderhoudskosten van m'n ZRX zijn niet zo hoog. 2x per jaar een paar liter olie en eens per jaar wat filters. Enkel keertje wat extra (afgelopen jaar een paar shims moeten kopen om de kleppen te stellen bv). Als je die bedragen door de kilometers gaat delen kom je echt niet opeens op 't dubbele uit. Heb 't lang genoeg bijgehouden om er zeker van te zijn dat benzine de grootste post is.

Maar voor 150 wil ik er ook wel een leasen hoor. ;)
 
Gaan we weer...
Onnodige reactie ;-) Ik gaf al aan dat ik wellicht iets miste, ik haak namelijk halverwege een discussie aan.

Nee, maar stroom is ook niet gratis en banden heeft die e-motor ook nodig.
Onderhoudskosten van m'n ZRX zijn niet zo hoog. 2x per jaar een paar liter olie en eens per jaar wat filters. Enkel keertje wat extra (afgelopen jaar een paar shims moeten kopen om de kleppen te stellen bv). Als je die bedragen door de kilometers gaat delen kom je echt niet opeens op 't dubbele uit. Heb 't lang genoeg bijgehouden om er zeker van te zijn dat benzine de grootste post is.
Maar voor 150 wil ik er ook wel een leasen hoor. ;)
Heb je toevallig alles bijgehouden in Excel? Ik ben er persoonlijk wel erg benieuwd naar namelijk. Kan ik het eens gedetailleerd naast een EV motor zetten bijvoorbeeld voor m'n beeldvorming.
 
Nee. Ik heb 't meer dan een jaar bijgehouden in een app (ik geloof Fuelly maar weet niet zeker). Omdat ik weigerde te betalen voor die app was ik die data kwijt toen ik een andere telefoon kocht. :P
Vulde gewoon bij iedere tankbeurt de datum, kilometerstand, de prijs en hoeveelheid benzine in. Daarnaast zette ik iedere onderhoudsbeurt met het bedrag, datum, kilometerstand in de app. Zo kon de app voor me uitrekenen dat ik (los van de afschrijving) prima uitkwam met 19ct per kilometer (hield niet over, eerlijk is eerlijk). Grofweg 10ct ging op aan benzine, de rest was onderhoud. Maar dat was ínclusief banden en een bezoekje aan Hyperpro waarbij alle schokbrekers van de V-Strom zijn vervangen. Met alleen basisonderhoud was ik lager uitgekomen

Komt bij dat ik 't basisonderhoud (inclusief kleppen stellen) tegenwoordig zelf doe, en toen ik 't bijhield alles uitbesteedde. Scheelt ook nogal in de onderhoudskosten.

Maar hey, voor de duidelijkheid: ik ben niet getrouwd met plofmotoren. Ik wíl graag een elektrische maar kan er geen betalen. Zo simpel ligt 't.
Aan de andere kant: een gloednieuwe Kawasaki kan ik óók niet betalen. Rijd niet voor niets op een ding uit 2003. Dus ik hoop dat de gebruikte Energica's over 10 jaar binnen m'n budget liggen. Iets eerder mag ook. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan