Energica

Top, ja poos geleden voor mij rij al weer een poosje cardan en idd iedereen heeft het over DID.

Treksterkte is wel behoorlijk bij de Energica's ;) Helaas vind je de Energica vaak nog niet in de merk lijstjes bij onderdelen.
Zal AFAM in mijn achterhoofd houden eerst maar eens zien hoelang we er mee gaan doen.
Elk merk heeft kettingen met verschillende treksterktes, afam heeft er zelf 8
 
Top, ja poos geleden voor mij rij al weer een poosje cardan en idd iedereen heeft het over DID.

Treksterkte is wel behoorlijk bij de Energica's ;) Helaas vind je de Energica vaak nog niet in de merk lijstjes bij onderdelen.
Zal AFAM in mijn achterhoofd houden eerst maar eens zien hoelang we er mee gaan doen.
Mag ik je ongevraagd een tip geven over een eenvoudig goed werkend kettingsmeersysteem? Ik heb afwisselend cardan en ketting gereden en na de cardanfiets ging de kettingset van de daaropvolgende kettingfiets altijd extra kort mee omdat je er ongemerkt te weinig aan doet. Ik had een kettingverslinder (Bandit 1200) toen ik nog jonger en wilder was. Met een Osco ging de levensduur van krap 16000 km naar ruim 38000. Zeker op een koppelrijke fiets. De Afam en RK set was toen kennelijk ook al de beste, Regina was altijd ondermaats.
 
Mag ik je ongevraagd een tip geven over een eenvoudig goed werkend kettingsmeersysteem? Ik heb afwisselend cardan en ketting gereden en na de cardanfiets ging de kettingset van de daaropvolgende kettingfiets altijd extra kort mee omdat je er ongemerkt te weinig aan doet. Ik had een kettingverslinder (Bandit 1200) toen ik nog jonger en wilder was. Met een Osco ging de levensduur van krap 16000 km naar ruim 38000. Zeker op een koppelrijke fiets. De Afam en RK set was toen kennelijk ook al de beste, Regina was altijd ondermaats.
Een osco is super, heel simpel maar erg effectief
 
Mag ik je ongevraagd een tip geven over een eenvoudig goed werkend kettingsmeersysteem?
Altijd, graag zelfs nooit te oud om te leren.
Ik heb afwisselend cardan en ketting gereden en na de cardanfiets ging de kettingset van de daaropvolgende kettingfiets altijd extra kort mee omdat je er ongemerkt te weinig aan doet. Ik had een kettingverslinder (Bandit 1200) toen ik nog jonger en wilder was. Met een Osco ging de levensduur van krap 16000 km naar ruim 38000. Zeker op een koppelrijke fiets. De Afam en RK set was toen kennelijk ook al de beste, Regina was altijd ondermaats.

Eens hoor op mijn laatste ketting motor had ik ook een OSCO bij elke 2de tankbeurt even aan trekken bij wegrijden. (na regen bij elke tankbeurt)

Op mijn Energica bouwt Marchel gelijk een systeem in wat automatisch smeert (geen tankbeurten ;)) Merk even kwijt?
Op de bon staat alleen "automatisch kettingsmeersysteem" bij de opties.

Maar hier hebben we dus al rekening mee gehouden.
Alleen af en toe de ketting goed schoonmaken dus en dan weer insmeren.
 
Altijd, graag zelfs nooit te oud om te leren.


Eens hoor op mijn laatste ketting motor had ik ook een OSCO bij elke 2de tankbeurt even aan trekken bij wegrijden. (na regen bij elke tankbeurt)

Op mijn Energica bouwt Marchel gelijk een systeem in wat automatisch smeert (geen tankbeurten ;)) Merk even kwijt?
Op de bon staat alleen "automatisch kettingsmeersysteem" bij de opties.

Maar hier hebben we dus al rekening mee gehouden.
Alleen af en toe de ketting goed schoonmaken dus en dan weer insmeren.
Dat systeem van Marchel is gewoon dikke prima.
Wel een van de duurste op de markt.
 
Ik had op 2/3 van de leeftijd van de ketting de kettingwielen vervangen, maar die zijn natuurlijk opnieuw vervangen toen de nieuwe ketting erop kwam. Ik ben wel van plan om het voorste kettingwiel tussentijds weer te vervangen, de kettingwielen van Energica zijn veelvoorkomende types.
 
Ik citeer hem even in dit topic omdat ketting weer Energica specifiek is.



Ketting is voor mij al weer een poos geleden dus moet daar weer induiken.

Vroeger verving ik altijd ketting en tandwielen tegelijk? Is dat sowieso niet beter? Snellere slijtage?
Tsubaki is idd een goede ketting, ik heb ook goede ervaringen met DID?
En welk merk tandwielen? ook Tsubaki?
Maken jullie de ketting tussendoor ook wel eens helemaal schoon, scheelt ook in slijtage.
Het voortandwiel (kettingwiel voor puristen) maakt meer omwentelingen, slijt daardoor sneller, is bijna altijd een gehard exemplaar. Achter zie je soms wel eens een aluminium competitie exemplaar, vooral in de cross. En meestal ook een gehard stalen buitenzijde op de weg.
Dus in sommige gevallen kan het voortandwiel eerder vervangen worden, zeker bij een kleine diameter. Soms slijt achter ook snel door de keuze van het materiaal.
 
....Het voortandwiel (kettingwiel voor puristen) maakt meer omwentelingen, slijt daardoor sneller....
Als je dan toch voor de puristen bezig bent hier een toevoeging.

Klopt, maar niet alléén daardoor. Het voorste kettingwiel is kleiner, heeft minder tanden en de ketting ligt ook áán op minder tanden, de kracht wordt dus over minder tanden verdeeld, daardoor is de kracht per tand, op elke tand groter dan bij het achterkettingwiel en ook dáárdoor slijt het sneller.
;)
 
Andere vraag: zit er eigenlijk een 12V accu in de Energica of halen ze dat uit de 'grote accu'
Ik weet dat er eentje in een Tesla zit en wanneer die leeg is heb je ook een uitdaging.
 
Andere vraag: zit er eigenlijk een 12V accu in de Energica of halen ze dat uit de 'grote accu'
Ik weet dat er eentje in een Tesla zit en wanneer die leeg is heb je ook een uitdaging.
Was de motor die jij hebt gekocht nu gister bij motornl.tv ? of heb jij een ander type Frank?
 
Andere vraag: zit er eigenlijk een 12V accu in de Energica of halen ze dat uit de 'grote accu'
Ik weet dat er eentje in een Tesla zit en wanneer die leeg is heb je ook een uitdaging.
Dat heeft (voor zover ik begrijp, corrigeer me als ik het mis heb) te maken met stille verbruikers in een auto zoals een centrale vergrendeling, die staat altijd te luisteren en gebruikt dus altijd een beetje stroom.
Voor die kleine verbruikers wil je die zware omvormer niet continu aan hebben staan, vandaar die 12V accu.

Bij Zero weet ik dat er achter de batterij een metalen kastje zit met daarin een DC/DC omzetter naar 12V, die kan 300W aan en voedt verlichting, dashboard, ABS, accessoires en vast nog wel meer.
 
Vergeet ook het polygooneffect niet.
Excuus voor de te korte uitleg, Jip en Janneke taal, we zitten op een forum voor engineers. :+ ;)

Knipsel14.JPG
 
Laatst bewerkt:
Hij is er ook in het rood:
99010824_10224115450978368_187765215583010816_o.jpg


Deze is van Patrick (zit ook in de Energica owners groep) woont in Zwitserland en daar is deze net uitgeleverd.
Dus er komt schot in. Ze worden langzaam weer uitgeleverd.

Stukje over het bereik van deze:
I made today a nice ride here in Switzerland.
I started with 98% rode 203 kilometer.
At the end i finished with 12%.
Distance: 203 Kilometer
Average Speed: 50 km/h
Average consumption: 7 kW/h
 
Ik heb gisteren niets gezien maar mocht je deze bedoelen?


Dat is idd precies degene waarop ik proef gereden heb (zelfs dezelfde motor)
En ik heb hem ook besteld in die kleurstelling
Dat was m , wel redelijk lang op t.v , hij kwam er goed uit :t ,zag er ook kek uit ,t blokgedeelte vindt ik er nog wat vreemd uitzien ,maar alles went (misschien;))
 
Dat was m , wel redelijk lang op t.v , hij kwam er goed uit :t ,zag er ook kek uit ,t blokgedeelte vindt ik er nog wat vreemd uitzien ,maar alles went (misschien;))

Hij rijd ook echt heerlijk, ik had het niet verwacht.
Geluid is ook wennen, maar dat gaat snel, je gaat het toch gebruiken om je snelheid in te schatten. Ook old school van mij denk ik.

Tja er is ook eigenlijk geen blok :+ Elektromotor met een hele grote accu.
Dat is idd wennen.
Grappig dat ze dan wel bv de tank helemaal in detail namaken terwijl die niet nodig is en dus ook anders kan, toch nog de neiging naar "old school" design.
 
Hij rijd ook echt heerlijk, ik had het niet verwacht.
Geluid is ook wennen, maar dat gaat snel, je gaat het toch gebruiken om je snelheid in te schatten. Ook old school van mij denk ik.

Tja er is ook eigenlijk geen blok :+ Elektromotor met een hele grote accu.
Dat is idd wennen.
Grappig dat ze dan wel bv de tank helemaal in detail namaken terwijl die niet nodig is en dus ook anders kan, toch nog de neiging naar "old school" design.
tank is dan een soort koffer of gewoon loos ?
 
Hij is er ook in het rood:
Bekijk bijlage 1504491

Deze is van Patrick (zit ook in de Energica owners groep) woont in Zwitserland en daar is deze net uitgeleverd.
Dus er komt schot in. Ze worden langzaam weer uitgeleverd.

Stukje over het bereik van deze:
Ik las dat Ducati (Italië :+ ) al over de duizend motorfietsen heeft gebouwd sinds de fabrieken weer open mogen.
En dat stond gedrukt in de Motoplus, dus daar zijn ze vast alweer dik overheen. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan