Energica

tank is dan een soort koffer of gewoon loos ?

Zit de laadunit (geloof ik onder) dus geen koffer en ook niet leeg. Hij zit ook vast geschroefd kan niet zo even open daar moet je wat voor doen.

Ik zal je even laten schrikken :+ })

Kapjes eraf en dan heb je dit:
(vooral heel veel accu) (Dit is een EGO maar maakt bijna niets uit, sportievere zit en stuur enz maar accu hetzelfde)

Energica-Ego-naked-up-close-Jensen-Beeler-01.jpg
 
Zit de laadunit (geloof ik onder) dus geen koffer en ook niet leeg. Hij zit ook vast geschroefd kan niet zo even open daar moet je wat voor doen.

"tank" is in delen; slechts een paar schroeven en je kunt een zijkant eraf halen. Bij mij (foto in de link hierboven) zie je daar de laptop ingeplugd ivm de firmwareupdate. De rest, inclusief m'n tanktas, zit er nog gewoon op.
 
Ja moet wel, nogal groot ook.
De convertor voor de laadspanning zit volgens mij onder het zadel (daar zit ook een fan)
O, ik dacht dat de fan op het zadel zat... ;)

Maar klopt, een lader heeft altijd twee dikke kabels uitgaand.

De achterste drie korte kabels op de regelaar zijn dus de driefasen wisselspanning naar de motor, de twee slangen rechts met die banjo aansluitingen zijn voor koelvloeistof, links op de voorkant zitten twee kabels vanaf de batterij, waarschijnlijk vanaf het hoofdrelais en daarnaast rechts een hele bundel bedrading vast voor aansturing en communicatie.

Het zit allemaal mooi in elkaar, ziet er uit als hoogstaande kwaliteit.
 
Laatst bewerkt:
Andere vraag: zit er eigenlijk een 12V accu in de Energica of halen ze dat uit de 'grote accu'
Ik weet dat er eentje in een Tesla zit en wanneer die leeg is heb je ook een uitdaging.

Er zit geen aparte 12V accu in de Energica. De 12V is beschikbaar als contact 'aan' is en tijdens het laden.
 
Ego weer terug. Nieuwe gashendel of potmeter, weet ik veel. Maar de brommer rijdt weer fantastisch. Van het weekend met mijn betere wederhelft achterop wezen toeren. Grappig. Stroomverbruik was overigens weinig meer dan wanneer ik er alleen op zit.
 
Nou, valt wel mee.
Deze zware brommer stuurt wel makkelijker met z'n tweeën, heb ik gemerkt. Mijn eega kijkt namelijk actief mee met sturen en dat is fantastisch.
 
Ben ik nou de enige die met de Energica een lichtere motor krijg? Mijn huidige is nl. zwaarder.

FJR: 251/271 Kg
Eva: 258 Kg
Ik ben er dus wel wat op vooruit gegaan (want die elektronen wegen toch niks, itt benzine en olie etc)

(ik moet alleen deze gegevens nog even checken, want ik lees dat de Eva Ribelle 270 Kg moet wegen - terwijl die alleen al een 15 Kg lichtere accu heeft dan mijn Eva)
 
Laatst bewerkt:
De youtuber (is dat eigenlijk een woord ;) ) Newzeroland heeft nu ook een Energica naast zijn Zero DSR.
Hij brengt het meestal wel leuk, misschien een kanaal om in de gaten te kouden.

 
Hier een geïnteresseerde belg, maar mijn dagelijkse rit is 140 km zonder laadmogelijkheid.
Is dat haalbaar?
 
Hier een geïnteresseerde belg, maar mijn dagelijkse rit is 140 km zonder laadmogelijkheid.
Is dat haalbaar?

Dat hangt er van af
- naar welke elektrische motor je interesse uit gaat (of wat je budget is)
- of die 140 km enkele reis is of heen-en-terug
- of die 140 louter snelwegkilometers zijn, of ook binnendoor.

Bijvoorbeeld:
Ik haal met mijn Energica Eva 100 Km snelweg (en 200 Km in Eco mode).
De nieuwe Energica Eva Ribelle haalt 180 Km snelweg (en 400 Km in Eco mode).
 
- budget 30K (ongeveer)
- 140 = door en terug
- snelweg kan in eco, ik rijd soms ook binnendoor

Voorkeur gekuipt model (winterrijder)
 
Dan is het toch
- de 2020 modellen van Energica (Ego/Eva Ribelle/SS9+)
- of de Zero SR/S of SR/F
(de 2020 modellen hebben een andere accu en langere range, dan de eerdere Energica's)

De Zero SR/S is het meest gekuipt van hierboven genoemde opties, een kuip heeft de Ego ook alleen is dat een pure sportfiets.
Ik ben zelf (winterrijder) overgestapt van een FJR1300 op een 2017 Eva. Maar mis de kuip eigenlijk minder dan de bagagemogelijkheden.

Je zou bij Energica NL ook naar de Eva Horizon kunnen kijken. Daar zit ook een (niet standaard) groot scherm op.

De Harley Livewire valt qua range af.

Op de snelweg wil je niet in eco-mode rijden; die is nl (bij Energica) begrensd op max 90. Je hebt nog wel drie andere rij-modi naast eco.

Enige echte tip die ik je kan geven: ga - naast inlezen - proefrijden.
 
- budget 30K (ongeveer)
- 140 = door en terug
- snelweg kan in eco, ik rijd soms ook binnendoor

Voorkeur gekuipt model (winterrijder)

Voor 30k kun je alle modellen kopen (zakelijk nog veel meer voordeel, maar particulier zit je ook goed)
Verder wat @GranCandy zegt, de Energica 2020 modellen met de 21,5 kWh accu halen allemaal 140km ook zonder eco stand.
De 2020 modellen hebben ook allemaal standaard cruise control om nog zuiniger te rijden. (Energica's, Zero weet ik niet)

Qua vollere kuip heeft de Zero SR/S de beste kaarten
De Zero accu is wel kleiner 140 moet wel kunnen maar met flink sturen schijnt het een uitdaging te zijn.

De Zero is een echte Amerikaan, de Energica een Italiaan.
Dit vind je terug in verschillen in design en sturen, waar je voorkeur maar naar uitgaat.

Ik heb de Energica EVA Ribelle besteld, na de proefrit was ik om. (Eerlijk de Zero SR/S was toen nog niet beschikbaar voor een proefrit)
Op de Ribelle zat een toerruit, ik vond door het design en ruit de winddruk erg meevallen (ook ik ben een doorrijder)
Qua onderhoud is de belt van de Zero makkelijker dan de ketting. Cardan ga je nog niet vinden op een EV
De Ribelle laad dan weer sneller onderweg. CSS type 2

Echte cijfers ga ik hier wel neerzetten wanneer en mijn Ribelle er is (helaas Corona behoorlijke vertraging opgelopen 1 april was de datum, helaas. maar het lijkt erop dat er nu geleverd gaat worden. we duimen)
Daarnaast rij ik nu veel en veel minder ook door diezelfde Corona, maar ooit zal dat ook wel weer opstarten.

Lezen dus.
Ik wacht nog even ongeduldig, elke dag even in de garage kijken :+ :z
 
Voor 30k kun je alle modellen kopen (zakelijk nog veel meer voordeel, maar particulier zit je ook goed)
Verder wat @GranCandy zegt, de Energica 2020 modellen met de 21,5 kWh accu halen allemaal 140km ook zonder eco stand.
De 2020 modellen hebben ook allemaal standaard cruise control om nog zuiniger te rijden. (Energica's, Zero weet ik niet)

Qua vollere kuip heeft de Zero SR/S de beste kaarten
De Zero accu is wel kleiner 140 moet wel kunnen maar met flink sturen schijnt het een uitdaging te zijn.

De Zero is een echte Amerikaan, de Energica een Italiaan.
Dit vind je terug in verschillen in design en sturen, waar je voorkeur maar naar uitgaat.

Ik heb de Energica EVA Ribelle besteld, na de proefrit was ik om. (Eerlijk de Zero SR/S was toen nog niet beschikbaar voor een proefrit)
Op de Ribelle zat een toerruit, ik vond door het design en ruit de winddruk erg meevallen (ook ik ben een doorrijder)
Qua onderhoud is de belt van de Zero makkelijker dan de ketting. Cardan ga je nog niet vinden op een EV
De Ribelle laad dan weer sneller onderweg. CSS type 2

Echte cijfers ga ik hier wel neerzetten wanneer en mijn Ribelle er is (helaas Corona behoorlijke vertraging opgelopen 1 april was de datum, helaas. maar het lijkt erop dat er nu geleverd gaat worden. we duimen)
Daarnaast rij ik nu veel en veel minder ook door diezelfde Corona, maar ooit zal dat ook wel weer opstarten.

Lezen dus.
Ik wacht nog even ongeduldig, elke dag even in de garage kijken :+ :z
Heb je nu al iets van een datum ?, ik kan wat dat betreft zo slecht op zoiets wachten ,*Jan*ongeduld 🙄
 
Terug
Bovenaan Onderaan