Energica

Mocht het nog actueel zijn, onlangs ben ik (op Marchel z'n Eva Ribelle) samen met een kameraad van mij met zijn Eva uit 2017 naar de Eifel geweest. Hij haalt circa 86 kilometer van 100% naar 0% op de snelweg, met een gemiddelde snelheid van 98km/h. Indien je twee stukken van 50 kilometer rijdt, waarvan 15 kilometer ongeveer snelweg, dan haal je dat met gemak op een model uit 2018.

Met de Eva Ribelle wist ik op gemiddeld 98 km/h een praktijkrange te halen van 143 kilometer. Marchel z'n Eva Ribelle heeft cruisecontrol erop, en ik reed op de meter van de Energica 108 km/h (zit flinke afwijking op), geijkt op de GPS was het 98 km/h.

Als je met een vorig model Energica (dus 13,4kWh) het gemiddelde bekijkt, kom je doorgaans een goede 130 kilometer. De Eva Ribelle wist op gemiddelde rijstijl/omgevingen een range te bereiken van een goede 250 kilometer. Hierbij rijd je dan tussen de 30 km/h en 100 km/h op verschillende stukken.
 
Naar welke 'ervaringen op de lange termijn' ben je benieuwd?

Vóór afgelopen zomer is mijn 2017 Eva van een nieuwe firmware update voorzien; meteen de batterij gegevens uitgelezen. SOH was nog 100%; qua balanceren was het pakket beter dan nieuw. Na ruim 3 jaar / 15.500 Km gebruik dus.

Naar de range ervaringen als Frank wat meer ritten met een verschillende mix aan stads-binnendoor en snelwegen heeft gemaakt. Dus niet zozeer op de langere termijn wat tijd betreft maar wat meer kilometers in verschillende scenario's.
 
Komt goed, ik rij nu helaas door Corona wel een heel stuk minder, maar dat zal ongetwijfeld weer goed komen.
Ik ben ook wel benieuwd wat de accu gaat doen in de kou.
 
Naar de range ervaringen als Frank wat meer ritten met een verschillende mix aan stads-binnendoor en snelwegen heeft gemaakt. Dus niet zozeer op de langere termijn wat tijd betreft maar wat meer kilometers in verschillende scenario's.

Ik heb een pagina in spritmonitor aangemaakt, zie handtekening.

Ik zal proberen zo goed als mogelijk daar het verbruik bij te houden, lukt uiteraard niet altijd omdat je soms in een stopcontact hangt zonder meter en niet altijd tot hetzelfde niveau kunt laden, maar na een flink aantal km's moet er toch een redelijk verbruik uit rollen.

Op dit moment ruim 12 kWh per 100 km :X de rijstijl is nog iets sportief.

Zaterdag langere rit van 270 km veel snelweg, ik moet dan sowieso aan de snellader ergens onderweg.
Ik heb de poi file van Marchel geladen dus moet lukken.

Ik rij helaas nog te weinig ivm Corona.

Oh ja 1 ding is wel minder:
Stilstand is toch verbruik heb ik gemerkt wanneer hij bv 4 dagen stil gestaan heeft is de accu toch 3% lager ook iets om rekening mee te houden, dat zijn verliezen waar je niets voor krijgt. zit ook in het verbruik.
Ik laad hem en noteer km stand, wanneer ik 4 dagen later rij en weer laad naar zelfde niveau zit dat verlies er dus bij in.

Over het rijden zelf kan ik kort zijn, die Ribelle rijd echt heerlijk :] en nee het lukt nog niet om me aan de max snelheden te houden.
Dat zal ook in het verbruik te zien zijn.
 
Ik was ook begonnen met spritmonitor, maar ben ermee gestopt. Met fossiele auto's ging het wel om bij te houden, maar met dagelijks forensen en laden geen doen. Ik heb het verbruik ook losgelaten. Alleen als ik een lange afstand moet overbruggen rijd ik op de verbruiksmeter. SOC weergave is ook afhankelijk van temperatuur. Als je koud tot 80% laadt en de buitentemperatuur stijgt, stijgt de weergegeven SOC ook boven de 80%.

De POI file met snelladers is super handig in myrouteapp.com. Niet alle snelladers staan erop, dus als je een route plant is het altijd raadzaam meerdere bronnen te raadplegen.
 
Ik was ook begonnen met spritmonitor, maar ben ermee gestopt. ..

De POI file met snelladers is super handig in myrouteapp.com. Niet alle snelladers staan erop, dus als je een route plant is het altijd raadzaam meerdere bronnen te raadplegen.

Ik ken dat, mijn VFR is ook gestopt op 60k terwijl ik er uiteindelijk 123k gereden heb.
Maar die 60k geeft wel een mooi gemiddelde.

Ik kijk wel hoever ik kom, het is idd lastig soms, maar je kunt ook de app gebruiken, loskoppelen en in de app zetten.
Ik ga het merken.

En ja de telefoon staat al vol, ik merk dat ik nog wel wat vertrouwen moet krijgen :$
270 km ga ik sowieso nooit halen met 90% snelweg dus snelladen.
Ik heb nu al, gaat dat werken enz enz. Daar moeten we even doorheen. (je hoort wel eens dat een DC sessie niet wil starten enz.)
Kortom meerdere punten er in op de route en wat sneller eraf, desnoods 2 keer korter.

myroute app heb ik ruzie mee, route erin, poi aanklikken en toevoegen in de route plakt hij hem als extra punt erachteraan.
paar keer geprobeerd en klaar ermee, ik ben wel geduldig :+
 
De POI file met snelladers is super handig in myrouteapp.com. Niet alle snelladers staan erop, dus als je een route plant is het altijd raadzaam meerdere bronnen te raadplegen.

Daar zeg je zo wat; ik loop daar nog steeds mee te worstelen.
Ik wil eigenlijk gewoon een fysieke kaart (zoals google maps) met mijn actuele locatie en waar tijdens het rijden de laadlocaties op te zien zijn. Met filter van zoekrange en type lader. En dat ik ter plekke kan besluiten om te stoppen. Zonder dat ik een route van laadpunt naar laadpunt moet maken. Of dat ik onderweg moet stoppen, dan moet gaan zoeken naar een geschikte locatie etc etc
Wanneer ik chargemap of plugshare gebruik; dan krijg ik een route voorgeschoteld maar die kan ik niet handmatig aanpassen (omdat ik bv deels snelweg en deels N-weg wil rijden). Er is dan wel een export naar googlemaps waarin je kunt aanpassen, maar daar staan dan weer geen laadpunten op.

Hoe lossen jullie dit op?
 
Voor mij ook nieuw, beetje zoekende nu.
Dit werkt iig in mijn TomTom 550 de poi file van Marchel er in gezet. (alleen snelladers)
Alle poi uitgezet alleen die van Marchel aan en daar paarse driehoekjes aan toegewezen. Tijdens het rijden zie ik nu her en der die paarse driehoekjes dus dat lijkt iig goed te werken.

Maar ik kijk nog verder wat handig is, rij niet altijd met de TomTom uiteraard.
 
Het zoeken van laadpunten vind ik ook een gedoe. Ik puzzel regelmatig even door plugshare en chargemap. Maar ook bij de Shell en McDonalds. Beide zijn momenteel bezig met het uitbreiden van laadpunten. Waarvan de Mac natuurlijk best handig is, want die zit overal en die M zie al van ver.
Moet ik er wel bij vertellen dat ik zonder smartfoon van huis ga.
 
Overigens nog steeds geen reactie van NewMotion (Shell) over mijn te veel afgeschreven bedrag. Inmiddels een maand verder en blijkbaar is dit toch te moeilijk. Ik wacht nog een paar dagen en dan ga ik eens kijken of ik het wat officiëler kan aanpakken. In mijn ogen is dit een vorm van diefstal.
 
Het zoeken van laadpunten vind ik ook een gedoe. Ik puzzel regelmatig even door plugshare en chargemap. Maar ook bij de Shell en McDonalds. Beide zijn momenteel bezig met het uitbreiden van laadpunten. Waarvan de Mac natuurlijk best handig is, want die zit overal en die M zie al van ver.
Moet ik er wel bij vertellen dat ik zonder smartfoon van huis ga.
Smartphone is eigenlijk onontbeerlijk; eigelijk het stratenboek (of de LPG gids....) van nu. Naar Duitsland vorig weekend heb ik zelfs een oude iphone in de koffers gegooid, voor een eventueel geval dat mijn telefoon iets zou overkomen. Nog een paar jaar, dan heb je een iPhone nodig om 98 octaan te vinden.
 
Vandaag 283 km gereden met de Ribelle, waarvan 260 km snelweg.
Morgen weet ik het totale stroom verbruik. (dan tel ik de lading van nu erbij)

2 maal aan de snellader gestaan: geladen 8,01 en 8,24 = 16,25 kwh (Dat had dus in eenmaal snelladen gekunt, maarja ik moet ook nog even wennen aan de afstanden) en hij hangt nu thuis aan de lader, ik kwam thuis met 12% restlading.

240 km snelweg op de cruisecontrol gereden 100 km/h (gps) teller op 111 km/h (behoorlijk positief maar dat wisten we al)
20 km snelweg ongeveer 110 gereden gps (120 teller)
zo'n 20 km binnendoor 80 km weg, wel lekker sportief.

Tijdens het rijden op de snelweg zat het gemiddeld verbruik rond de 10-11 kwh/100km

Snelladen gaat rap:
74A35429-6ADB-4299-A307-270D8F3FC9B0.jpeg


Wat wel opviel is dat bij de tweede maal snelladen de accu warm werd en hij de laadsnelheid terugzette naar 13 kw / 43A
Dan duurt het dus wat langer.

IMG_2955.jpeg


Eindstand:

IMG_2957.jpeg


AVG is wat omhoog gegaan omdat ik de laatste 20 km wat ben gaan versnellen ;)

@IJzervreter De Energica met deze accu is dus sowieso voor jou geen probleem mocht deze betaalbaar worden tweedehands.
Je kunt dan rustig heen en weer. 130 - 140 km snelweg is geen probleem op een lading.

Lekker gereden en bij elke laadsessie kijkers en vragen :+

IMG_2953.jpeg


edit:
Thuis er 16,8 kWh bij totaal dus op deze rit 33 kWh
Gemiddeld 11,66 op deze vooral snelweg rit
 
Laatst bewerkt:
....Stilstand is toch verbruik heb ik gemerkt wanneer hij bv 4 dagen stil gestaan heeft is de accu toch 3% lager ook iets om rekening mee te houden, dat zijn verliezen waar je niets voor krijgt. zit ook in het verbruik....
Dat hoeft naar mijn mening geen verbruik te zijn.

Ik denk dat het ook te maken kan hebben met de temperatuur van de batterij op het moment van uitlezen.
Ik had het vandaag ook, vanmorgen parkeerde ik de motor binnen met 60% SoC, kom 9 uur later bij hem terug geeft ie 58% SoC aan.
Nu hoeft het verschil tussen beide maar 1,01 % te zijn maar toch is zelfs dat nog hoog voor verbruik bij stilstand, ik wijt het eerder aan de temperatuur.
 
Vandaag 283 km gereden met de Ribelle, waarvan 260 km snelweg.
Morgen weet ik het totale stroom verbruik. (dan tel ik de lading van nu erbij)

2 maal aan de snellader gestaan: geladen 8,01 en 8,24 = 16,25 kwh (Dat had dus in eenmaal snelladen gekunt, maarja ik moet ook nog even wennen aan de afstanden) en hij hangt nu thuis aan de lader, ik kwam thuis met 12% restlading.

240 km snelweg op de cruisecontrol gereden 100 km/h (gps) teller op 111 km/h (behoorlijk positief maar dat wisten we al)
20 km snelweg ongeveer 110 gereden gps (120 teller)
zo'n 20 km binnendoor 80 km weg, wel lekker sportief.

Tijdens het rijden op de snelweg zat het gemiddeld verbruik rond de 10-11 kwh/100km

Snelladen gaat rap:
Bekijk bijlage 1544764

Wat wel opviel is dat bij de tweede maal snelladen de accu warm werd en hij de laadsnelheid terugzette naar 13 kw / 43A
Dan duurt het dus wat langer.

Bekijk bijlage 1544775

Eindstand:

Bekijk bijlage 1544776

AVG is wat omhoog gegaan omdat ik de laatste 20 km wat ben gaan versnellen ;)

@IJzervreter De Energica met deze accu is dus sowieso voor jou geen probleem mocht deze betaalbaar worden tweedehands.
Je kunt dan rustig heen en weer. 130 - 140 km snelweg is geen probleem op een lading.

Lekker gereden en bij elke laadsessie kijkers en vragen :+

Bekijk bijlage 1544783

edit:
Thuis er 16,8 kWh bij totaal dus op deze rit 33 kWh
Gemiddeld 11,66 op deze vooral snelweg rit
Dat is dus wat ik zoek!
 
Hij doet rond de 60 mijl op een lading tijdens zijn rit door het achterland van Kent, ik zie dat hij tussen de 35 en 65 mile per uur gaat. 60 mijl zou voor mij goed zijn, ik zag trouwens dat op mijn vaste werkplek een snellader is geinstalleerd, 10 minuutjes daaraan hangen en ik kom altijd thuis natuurlijk.
 
Snelweg of binnendoor scheelt echt wel een berg.
Gisteren van mijn werk eens binnendoor gereden, dat scheelde bijna 10% lading dat is best serieus. (rond de 35-40% lading met snelweg, binnendoor 25-30% waarbij ik toch een aantal stoplicht sprintjes gedaan heb :$ dat koppel, dat koppel.... )

Ik rij op binnenwegen met de regen op medium: max remt te hard niet lekker. Medium precies goed en goed te doseren.
Snelweg zet ik hem op min. daar vind ik medium weer te fanatiek.

Langzaam leer ik hem kennen :P
 
Hij doet rond de 60 mijl op een lading tijdens zijn rit door het achterland van Kent, ik zie dat hij tussen de 35 en 65 mile per uur gaat. 60 mijl zou voor mij goed zijn, ik zag trouwens dat op mijn vaste werkplek een snellader is geinstalleerd, 10 minuutjes daaraan hangen en ik kom altijd thuis natuurlijk.
Navraag gedaan, paal is alleen voor bedrijfsvloot, niet voor private personen. Dus nog niet een serieuze optie voor mij.Nu nog te duur voor de bruikbaarheid (voor mij)
 
Navraag gedaan, paal is alleen voor bedrijfsvloot, niet voor private personen. Dus nog niet een serieuze optie voor mij.Nu nog te duur voor de bruikbaarheid (voor mij)
Huh, hoe raar is dat dan? Dat is toch gewoon op jouw werk? Hang je 'm er toch gewoon in en blijf je er even bij staan, die 10 minuten op je dag maken het verschil niet :)

Kan natuurlijk zijn dat ze hem niet openbaar hebben gezet en ze jouw kenteken/laadpas moeten koppelen alvorens je er gebruik van kunt maken, maar welk bedrijf wil nou geen modern duurzaam vervoersmiddel stimuleren..

Succes in ieder geval met die kwestie!
 
Huh, hoe raar is dat dan? Dat is toch gewoon op jouw werk? Hang je 'm er toch gewoon in en blijf je er even bij staan, die 10 minuten op je dag maken het verschil niet :)

Kan natuurlijk zijn dat ze hem niet openbaar hebben gezet en ze jouw kenteken/laadpas moeten koppelen alvorens je er gebruik van kunt maken, maar welk bedrijf wil nou geen modern duurzaam vervoersmiddel stimuleren..

Succes in ieder geval met die kwestie!
Ik kan het niet gebruiken dat is de realiteit. Binnenkort de Zero op het werk eens uitproberen. Die stond er wel aan de paal.
 
Huh, hoe raar is dat dan? Dat is toch gewoon op jouw werk? Hang je 'm er toch gewoon in en blijf je er even bij staan, die 10 minuten op je dag maken het verschil niet :)

Kan natuurlijk zijn dat ze hem niet openbaar hebben gezet en ze jouw kenteken/laadpas moeten koppelen alvorens je er gebruik van kunt maken, maar welk bedrijf wil nou geen modern duurzaam vervoersmiddel stimuleren..

Succes in ieder geval met die kwestie!

Onlangs bij een ROC; de laadpalen daar werkten alleen voor de eigen bedrijfsvoertuigen.
Maar ja, feitelijk doet Tesla dat ook.
 
116 kilometer@ 100km pu?
Onlangs bij een ROC; de laadpalen daar werkten alleen voor de eigen bedrijfsvoertuigen.
Maar ja, feitelijk doet Tesla dat ook.

Klopt hoor, dat is waar m'n 2e stukje naar refereert. Als je een laadpaal op kantoor neerzet is hij in de basis 'gesloten', dus dan voeg je kentekens/VIN/laadpasjes toe om te mogen laden. Andere optie is dat ze openbaar gezet worden.

Wijzelf hebben op kantoor een 6-tal 'eigen' palen (de snelste :)) en een stuk of 10 openbare waar in feite iedereen mag laden. Kan best veel geregeld worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan