Energica

Zeker waar, ik begrijp Zero ook niet dat ze nu nog blijven vasthouden aan puur AC laden, dit is toch ook niet hun eerste model.

Voor woon-werk is het prima, en misschien voor een motoragent in de binnenstad maar langere ritten zijn natuurlijk niet handig met alleen AC laden. AC laden is voor thuis of op de bestemming, onderweg moet je wel DC kunnen snelladen.
 
Zeker waar, ik begrijp Zero ook niet dat ze nu nog blijven vasthouden aan puur AC laden, dit is toch ook niet hun eerste model.

Helemaal eens, dat moeten ze aanpassen anders gaan ze de markt verliezen.
Geeft veel meer vrijheid om ergens naar toe te gaan, zeker nu er steeds meer DC palen bij komen.
 
Zeker waar, ik begrijp Zero ook niet dat ze nu nog blijven vasthouden aan puur AC laden, dit is toch ook niet hun eerste model.

Voor woon-werk is het prima, en misschien voor een motoragent in de binnenstad maar langere ritten zijn natuurlijk niet handig met alleen AC laden. AC laden is voor thuis of op de bestemming, onderweg moet je wel DC kunnen snelladen.

Thuismarkt van Zero is de VS. Op zich logisch dat ze voor AC (J-1772) kiezen.
Maar of het toekomstbestendig is? (ook in de VS neemt het aantal AC stations toe):
 
Het komt soms voor dat je Energica helemaal "dood" is.
Het "immobilizer" circuit werkt dan niet, de zekering ligt er uit.

Deze zit uiteraard niet bij de standaard zekeringen 😒

Voor de Ribelle is er een youtube filmpje:

Deze fuse zit er in, let op de maat!
GMA 315mA Fast-Blow Fuse 250v GMA315mA

Handig om reserve te hebben blijkt wel weer.
 
Stond al in het wat heb je aan je motor gedaan topic, maar deze mod. had Energica zelf moeten doen.
Dure premium motor en dan een rempot van 50 cent erop.

Stuk mooier zo.

IMG_3063.jpeg


Uiteraard in meerdere kleuren verkrijgbaar, maar ik vond deze 'gouden' kleur mooi bij bij stuur en de vering staan.
potje: Rizoma Pure Fluid Reservoir Pot CT147
En metalen Rizoma remvloeistof-reservoir adapter CT450 ipv dat plastic ding dat er standaard zit.

Stuk steviger en mooier zo.
 
Dus even een half jaar hier niet leverbaar. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ze zou toch denken dat ze er maar een nodig hebben om na te maken.
De Kymco RevoNEX gaat ook in Italië geproduceerd worden.
Kan er vervolgens een schip met motorfietsen naar Azië.
Ze willen dus niets uit de eigen fabriek in Taiwan. _O-
 
Dit gaat er wel op lijken voor de particulier. :9

Niet het laatste nieuwe model?
De RS is net uit..

Screenshot_2021-02-14-17-20-12-92.jpg
 
Niet het laatste nieuwe model?

Nope: MY17
Modeljaar 2017 deze is dus blijkbaar overjarig.

En die heeft de 13,4 kWh accu

De RS is idd de laatste, maar dat is eigenlijk een plus pakket op het 2020 model wat ook nog gewoon nieuw verkocht wordt.
Verschil:
Ander s/w (oa voor bv een wheelie)
ander voor tandwiel
extra RS stikkers.
Selecteerbaar als optie tegen meerprijs.
 
Vandaag eindelijk m'n testrit op Energica voor elkaar gekregen. Spijtig genoeg wel problemen met het geluid dus heb er maar een paar fragmenten met geluid in gelaten. In elk geval fel onder de indruk. Als Zero rijder (SRF sinds 1.5 jaar) was ik vooral benieuwd naar gewicht, comfort en geluid. En moet zeggen dat niets tegenviel.


Gewicht merk je nauwelijks tijdens het rijden, je moet echt al overstappen op een lichtere ter plekke (zoals ik deed om naar huis te rijden) om het verschil te merken. Zelfs bij aanschuiven en filteren en andere trage situaties totaal geen last van. In de bochten merk je hooguit dat je wat meer input moet geven. En ja tijdens het stappen merk je het wel maar daarvoor is die parkeerhulp er dus.

Comfort was vooral op de SS9 opvallend goed, veel beter dan op de SRF. Zelfs op de Ribelle die al wat sportiever is zat ik nog redelijk goed. Daar merkte ik wel dat je voeten veel hoger zitten maar het stuur bijvoorbeeld was voor mij nog OK. Maar goed dat is persoonlijk. Ook persoonlijk is dat ik dat zadelijk van de niet SS9 modellen echt niet kan verdragen. Ik zit continue naar voor te schuiven. Geef mij dus maar een SS9.

Geluid is er maar is speciaal en zelfs verslavend. Niet zo vervelend als dat ik had gedacht. Van buitenaf lijkt het storender te zijn dan het op de motor echt is. In vergelijking hiermee is een zero fluisterstil. Is ook alleen als je snel gas geeft. Bij trager versnellen merk je het nog nauwelijks.

Nog aangenaam was de veel sterkere regen ivglm zero. Met deze kun je gewoon echt tot stilstand komen. Ook in de minder sterke standen. Plus dat je die regen kunt instellen los van de rijmodus wat ook wel echt handig is in de praktijk. Dat zou Zero er gemakkelijk in kunnen krijgen met een firmware update.

Accu, bereik, laden of app heb ik niet besproken hier. Je merkt als je de 2 naast elkaar zet wel direct waarom de nieuwe accu lichter is. De oude zit in een veel dikkere metealen behuizing terwijl de nieuwe meer in een soort dunne beplating zit a la zero.
 
Vraagje over range van de Energica SS9 met 13,4kwh batterij:

Ik zou potentieel af en toe dit traject moeten doen:
40km op wegen van maximum 50 en 70km/u, met weinig verkeerslichten, vlot verkeer + 80 km autosnelweg aan 120-130 km/u. Dus in totaal 120km.
Geen supersportief rijgedrag, gewoon met het verkeer meerijden aan 70km/u en 120-130 km/u op de snelweg.

Zou dit traject haalbaar zijn met een SS9 met 13,4 kwh batterij ? Ook in de winter ?

Ik veronderstel dat dit goed haalbaar is met een zero S en ruim te doen is met een SS9+. Maar dat het nipt is met een zero SR/F en een SS9. Dus ik zou graag eens willen checken met mensen die een SS9 hebben wat zij ervan denken.
 
@koensterks ik denk dat het inderdaad net teveel is, voor 1 lading, zeker in de winter. Als het incidenteel is zou je kunnen kijken of er een snellader op het traject zit, stel je komt 3kWh tekort zou je zo'n 8 minuten moeten snelladen. De SS9+ moet het inderdaad makkelijk redden
 
Algemeen kan ik je wel zeggen dat dit zeker niet een traject is wat je dagelijks wilt doen met zo'n motor want als het al lukt is het met je hele accu vol te laden en daarna leeg te rijden. En dan ga je problemen krijgen als je eens niet gebalanceerd vertrekt of als je eens moet om rijden of als het eens wat kouder is dan anders of meer wind of zo.

Ik kan alleen uit eigen Zero SR/F ervaring spreken waarmee ik een project van 110 km over zo goed als alleen snelweg rij met een vlotte 120 kmh en zo'n 20 km daarvan is dan in de file aan 50 kmh. Dan kom ik in de winter nog toe met 10% over. Die file is wel belangrijk want als die er niet is moet ik ook al gaan inhouden om op locatie nog te geraken.

Ben sowieso toch blij dat ik dat max 1x in de week zo moest rijden. De rest van de trajecten zijn eerder 2x 50 km en dan over 50-70-90 kmh banen. Op de snelweg kom ik sowieso niet vaak met de motor elektrisch. Maar goed ik heb geen CCS lader aan boord natuurlijk.

Bijkomend nadeel is dat ik nu een paar weken met een leen zero SRF gereden heb en die bleek die afstand niet te kunnen halen. Ik heb ondertussen iets beter resultaat met die motor dankzij firmware updates maar ik betwijfel toch nog of ik tot op die werklocatie zou geraken. Dus je zit ook nog eens met een afhankelijk van eventuele degradatie. En bedenk je dat die degradatie er gewoon ook sneller is hoe vaker je leeg gaat rijden.
 
Ik concludeer dan dat het met een SS9 net niet haalbaar. En dat het met een Zero SR/F nipt wel haalbaar is maar niet aan te raden op lange termijn. Dus ik moet doorsparen voor een SS9+, of kiezen voor een zero S, SR, DS, DSR. Die gaan het waarschijnlijk wel halen omdat ze lichter zijn.
Eigenlijk is het traject dat ik hierboven beschrijf heen en terug. Dus het is 2x 60km. Dus ik kan dus ook uitzoeken hoe ik op locatie kan herladen.

Is een SS9 aan te raden voor de autosnelweg ? Of is het, als naked bike, niet aangeraden voor dit soort trajecten ?
 
SS9 is heel goed te doen voor langere ritten, ook op de snelweg. Alleen in de kou ga je wel vloeken dat je geen elektrisch verstelbaar windscherm hebt :D. Is vooral comfortabel genoeg zitten dus. In de zomer zelfs extra plezant dat je in de wind zit. 160 kmh zou ik er nu wel niet mee willen rijden. Maar bij legale snelheden dus zeker te doen.

De andere Energica's zouden in mijn geval vooral in de benen beginnen storen op langere ritten. Lees krampen. Maar dat heb ik dus met mijn zero SRF ook al. Heb nog niet kunnen testen of de verlaagde voetsteunen die ik daar op heb helpen of niet.
 
Is dat met 100km pu en alles snelweg?
Klopt, bij Apeldoorn Noord de A50 op en bij Zwolle vlak over de IJsselbrug de A28 er weer af.
Ik laad wel aan 230V op mijn werk (scheelt dagelijks toch een halve batterij aan stroomkosten) maar het kan op 1 lading. Heb dat uitgeprobeerd en hoe ver ik dan nog kwam. Terug kon ik dan de afrit Noord voorbij rijden, maar bij de volgende vloog hij wel in limp mode. Heb daarna nog een behoorlijk stuk door Apeldoorn gereden, 3x reset om de laatste restjes uit de batterij te persen voor ik thuis was. Maar op 1 lading heen-en-weer is goed te doen. Ook toen het nog 130/120/100 Km/u was.

Zie mijn eerdere post, incl kaartje:

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan