Energica

Stopcontact zou genoeg moeten zijn om op te laden voor de terugweg.
voor de Empulse zou dit een ideaal retourtje zijn.
 
Ik concludeer dan dat het met een SS9 net niet haalbaar. En dat het met een Zero SR/F nipt wel haalbaar is maar niet aan te raden op lange termijn. Dus ik moet doorsparen voor een SS9+, of kiezen voor een zero S, SR, DS, DSR. Die gaan het waarschijnlijk wel halen omdat ze lichter zijn.
Eigenlijk is het traject dat ik hierboven beschrijf heen en terug. Dus het is 2x 60km. Dus ik kan dus ook uitzoeken hoe ik op locatie kan herladen.

Is een SS9 aan te raden voor de autosnelweg ? Of is het, als naked bike, niet aangeraden voor dit soort trajecten ?
2x60 Km is goed te doen als je 'm op het werk een paar uur in het stopcontact kunt prikken. Zie mijn voorbeeld; ik doe dagelijks Zwolle-Apeldoorn v.v. en ook Apeldoorn-Lochem, die zonder laden tussendoor.
Heen-en-weer zonder laden zal krap worden, maar zou ik wel eens willen proberen.

Ik rijd met een 2017 Eva; die is in de basis gelijk aan de SS9. Zal voor die laatste dus ook geen probleem zijn om zo'n afstand op de snelweg af te leggen.
 
huh wacht, het gaat over 2x60km!? Ja dan is er zeker geen probleem. Kan je nergens op locatie laden? Desnoods zelfs over de middag aan een laadpaal gaan staan ff. Als het dan toch maar voor 1 dag in de week is. Mijn voorbeeld was in 1x door, daar aan de stekker en dan hetzelfde terug.
 
Ik concludeer dan dat het met een SS9 net niet haalbaar. En dat het met een Zero SR/F nipt wel haalbaar is maar niet aan te raden op lange termijn. Dus ik moet doorsparen voor een SS9+, of kiezen voor een zero S, SR, DS, DSR. Die gaan het waarschijnlijk wel halen omdat ze lichter zijn.
Eigenlijk is het traject dat ik hierboven beschrijf heen en terug. Dus het is 2x 60km. Dus ik kan dus ook uitzoeken hoe ik op locatie kan herladen.

Is een SS9 aan te raden voor de autosnelweg ? Of is het, als naked bike, niet aangeraden voor dit soort trajecten ?


Mijn woon-werk is ook 2x60 km, Leiden Lammenschans --> Utecht Science Park, veel snelweg dus. Ik kom altijd tussen 30-40% aan (gewoon 130 GPS A12), maar zuiniger kan ook met files en/of een beetje opletten. Hiervoor had ik een BMW 1150RS dus met meer kuip en verstelbare ruit. Ja, een naked is wat kaler, komt met regen en wind wat meer op je pak aan, maar is goed te doen. Ik rijd er ook mee naar Duitsland. Er kan ook nog een grote ruit op, maar dat heb ik nooit gedaan. De SS9 is qua zit veruit de comfortabelste Energica, heb ook een paar 1000 km Eva gereden en paar 100 Ego, dus ik kan vergelijken.

Welke motor? Ik zou natuurlijk een Energica aanbevelen. De troef van het CCS laden is wel heel fijn om achter de hand te hebben. Als je nieuw wilt aanschaffen is de SS9+ qua gebruiksgemak echt de moeite waard om voor door te sparen. Ik denk ook qua restwaarde. Als je op locatie kunt laden en verder geen lange ritten maakt, kun je de 13,4 SS9 overwegen, maar die zou ik dan eerder gebruikt proberen te vinden.
 
Ik concludeer dan dat het met een SS9 net niet haalbaar. En dat het met een Zero SR/F nipt wel haalbaar is maar niet aan te raden op lange termijn. Dus ik moet doorsparen voor een SS9+, of kiezen voor een zero S, SR, DS, DSR. Die gaan het waarschijnlijk wel halen omdat ze lichter zijn.
Eigenlijk is het traject dat ik hierboven beschrijf heen en terug. Dus het is 2x 60km. Dus ik kan dus ook uitzoeken hoe ik op locatie kan herladen.

Is een SS9 aan te raden voor de autosnelweg ? Of is het, als naked bike, niet aangeraden voor dit soort trajecten ?

Ik rij de Ribelle (EVA met de 21,5 accu)
Opdracht nu in Arnhem, ik rij het traject 't Harde - Arnhem. ( 2 x 65 km)
Dat kan ik zonder problemen heen en weer.
Snelweg A50 Epe erop Schaarsbergen eraf 43 km snelweg rest binnendoor.
Bij terugkomst rond de 25% accu. (wanneer ik niet op het werk laad)
Ik rij sportief:
binnenwegen meestal 100 snelweg rond de 130 (ik kan echt niet wennen aan de 100 :$ ) Teller Energica is behoorlijk positief zal 120 zijn.
Maar wel lekker optrekken enz. Ik wil naast woonwerk verkeer ook de fun van het motorrijden.

Het is iig geen probleem met de SS9+ dus. Die heeft dezelfde accu.
Laden kan ik zonder problemen op het werk, genoeg laadpalen. Maar ik plug hem meestal in bij de fietsen.
Daar zitten stopcontacten (gewoon standaard) voor e-bikes. (zit ik de E auto's ook niet in de weg)
Ik zet het 1,5 kwh laden en dan is hij weer helemaal voor voor de terugweg.
(langzamer dan belast ik de groep ook niet zo hoog en kan er een fiets bij op de dubbele wcd. )

edit: ik vind de zit wel ok, die is zeker sportiever dan de SS9 maar ik vind hem wel goed.
Op de afstand iig probleem dus SS9 moet zeker relax zijn.
Het is uiteraard persoonlijk (ook lengte enz)
Naked geeft wel meer wind en regen, maar mijn kleding van Rukka heeft daar geen problemen mee dus ik ook niet ;)
 
Groot verschil in elk geval tussen zadel (en rest van zit) van Energica Ego en Eva (Ribelle) vs SS9. Dus ik zou zeker aanraden van op beide te gaan zitten en liefst zelfs nog een rit te maken. Ik ben zelf voor de SS9+ gegaan omwille van het zadel en daar dan een Ribelle stuur op.
 
Ik ben de link kwijt maar kwam onlangs een video tegen waarin ze beweerden dat de accu van de Energica modellen vloeistof gekoeld zijn. En dan echt nog zo aanwijzen op de accu behuizing waar dan het kanaal voor die koeling loopt enz.

Ik zou eigenlijk dat soort video en andere reviews gewoon altijd bij moeten houden of direct reageren. In elk geval toch veel foute informatie nog.
 
Hier ook ff melden dat ik ondertussen m'n Energica in ontvangst genomen heb. Net op tijd voor lockdown 3 (die we geen lockdown maar paaspauze moeten noemen hier in BE).

Ik heb nog maar 50 km gereden op dit moment dus kan nog niet zoveel meer zeggen dan wat ik al geleerd heb tijdens de testritten. Al is het wel nog altijd een totaal andere ervaring om gewoon op je eigen motor te zitten. In onderstaande video loop ik er alleen nog maar omheen om m'n keuze wat te verduidelijken. Op het slechte wegdek hier in de buurt kwam het extra gewicht er plots als positief punt uit.

 
Gefeliciteerd ! Mooi ding...

De regelaar zit onder het “tank”cover.
Hoe lang het laden duurt hangt af van hoeveel je rijdt, het rendement van de motor en hoe groot de stroom is die naar binnen gaat. Een grotere batterij geeft je een grotere range maar niet per definitie meer verbruik...
 
Energica EsseEsse9 is in de F1 te zien!
 

Bijlagen

  • FEA35926-3100-4640-B6E5-A9F2307AE99C.jpeg
    FEA35926-3100-4640-B6E5-A9F2307AE99C.jpeg
    309,8 KB · Weergaven: 15
Als er binnenkort es iemand tijd en goesting heeft om dezelfde test met een 80kW 13.4kWh SS9 of een 107kW 21.5kWh Ribelle of EGO+ te doen zeker melden. Ik ben benieuwd.

Ik was er iets meer dan 1u mee bezig met de 21.5kwh accu. Moet sneller klaar zijn met de kleinere accu of in Duitsland.

2021 Energica SS9+ plus 21.5kWh SoC vs kW power output test @Newzeroland

 
De meesten zullen dat hier wel al weten maar op mijn eerste langere rit met de Energica bleek al snel dat niet de grotere accu het grote voordeel was tegenover de zero maar wel het CCS laden. Soms moet je 't gewoon ondervinden om 't te geloven zeker :D. Ik kon gemakkelijk 120km overbruggen, aan 60kmh gemiddelde is dat 2u rijden om dan 20min bij te laden.
 
De EVA krijgt een firmware update + nieuwe ketting en tandwielen + een (bij de oudere types bekende) storing in de 'gas'handle die verholpen moet worden.
Ik rijd vandaag daarom op een special edition van de SS9+
Kan ik meteen even uitproberen of dit wel iets is om met twee personen op pad te gaan (maar ik denk nog steeds dat er een ADV bij komt):

20210428_081651442_iOS.jpg
20210428_081704085_iOS.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan