Energica

Als ik met mijn S1000RR van het circuit kom dan rollen de verwachte kilometers er op de openbare weg gedurende vijftig kilometer ook flink bij op het LCD schermpje. :)
 
Is het slecht om bijvoorbeeld zonder bij te laden 95 km per dag op een lading te rijden? Voor woon werk zou ik dat gaan doen, ik neem aan dat je dan je batterij 100% vol doet thuis en dan heen en weer en bij terugkomst nog 10 a 25% over. Deels stad provinciale weg en grootste deel snelweg. Een nieuwe Ribelle vind ik wat te duur voor het doel waar ik hem voor ga gebruiken. Ik zet hem gewoon buiten in de binnenstad van A,dam. Ook bij pekel en regen ga ik eropuit. De afschrijving is ook behoorlijk een paar jaar oude kost bijna een derde minder maar heeft een kleinere batterij. Of toch nog even wachten tot de betere versie met grote batterij betaalbaarder wordt. Vragen vragen,.en range anxiety.
Ik doe 45km enkel, waarvan 40km snelweg, waarbij ik enkel op het werk laad. Ik kom dus 's ochtends met een bijna lege batterij (10-20%) aan, hij gaat dan aan de lader tegen 6-7A en dan vertrek ik 's avonds met een volle batterij terug. Thuis staat hij dan 's nachts met 60-55%. Gaat perfect :) Range kan je ook heel hard beïnvloeden met snelheid, ik rij op de snelweg 110 op de teller, dus 100 gps. Dan heb ik een stuk meer marge dan bij 120-130. Dan zou ik toch met 70% thuis moeten vertrekken.
 
Ik doe 45km enkel, waarvan 40km snelweg, waarbij ik enkel op het werk laad. Ik kom dus 's ochtends met een bijna lege batterij (10-20%) aan, hij gaat dan aan de lader tegen 6-7A en dan vertrek ik 's avonds met een volle batterij terug. Thuis staat hij dan 's nachts met 60-55%. Gaat perfect :) Range kan je ook heel hard beïnvloeden met snelheid, ik rij op de snelweg 110 op de teller, dus 100 gps. Dan heb ik een stuk meer marge dan bij 120-130. Dan zou ik toch met 70% thuis moeten vertrekken.
Rare Energica heb je in je profielfoto :+

Maar zo zou ik het ook kunnen doen. Ik profiteer nu van een halve batterij laden bij m'n werkgever; een hele zou ook kunnen.
En @IJzervreter dit is ook jouw afstand.
 
Sommige dagen gaat het ook wat onverklaarbaar beter dan andere. Vanmorgen met 29% aangekomen. Gisteren veel wind tegen gehad, maar ook een stuk file. Vanmorgen ook wind mee. Schijnt ook wat minder te zijn dan 45 heen en terug

En ja de profielfoto is bijgewerkt ondertussen ;)
IMG_4807.jpeg
 
Och, mijn kawa moet de ene keer bij 175km al op reserve, de andere keer pas bij 200+. Zeg het maar. Dat geintje blijft niet beperkt tot elektrische motorfietsen. ;)
 
Ik heb dit draadje een pagina of 15 teruggelezen, maar wordt er nog niet helemaal wijzer van...

Ik overweeg een EsseEsse9+ te kopen voor woon-werk verkeer. Ik rij al jaren een elektrische auto dus begrijp wel hoe het werkt met laden, range, variatie in bereik enz. Afgezien daarvan, vraag ik me af: wat zijn de zwakke plekken van deze motor? Is hij betrouwbaar? Wat doet het qua onderhoud?
 
Ik heb dit draadje een pagina of 15 teruggelezen, maar wordt er nog niet helemaal wijzer van...

Ik overweeg een EsseEsse9+ te kopen voor woon-werk verkeer. Ik rij al jaren een elektrische auto dus begrijp wel hoe het werkt met laden, range, variatie in bereik enz. Afgezien daarvan, vraag ik me af: wat zijn de zwakke plekken van deze motor? Is hij betrouwbaar? Wat doet het qua onderhoud?
Ik gebruik de 'kleine' Energica (13.4 KwH, de + heeft 21.5 kWh) voor dagelijks woon-werk. Eigenlijk nooit echte problemen gehad.
En er zijn er meer die een Energica dagelijks/zakelijk inzetten.

Zwakke punten?
- ik heb het idee dat de + versies wat meer hinder hebben van sofwareupdates (mijn 2017 heeft gewoon minder 'features' dus ook minder hinder van bugs). Aan de andere kant: ook dan doet-ie het nog gewoon.
- de vroege versies (zoals de mijne) hadden een probleem met de 'gas'handle; deze is vervangen (en ook buiten garantie onder coulance).
- de + versies kunnen bij hogere temperaturen, hogere snelheden en snelladen hun laadsnelheid bij snelladen omlaag zien gaan, vanwege teveel warmte in de batterij (heb ik met het 13.4 pakket geen last van).
Verder vinden sommigen de cruisecontrol niet op een handige plek zitten, maar da's persoonlijk.

Daarmee heb ik alle minpunten wel opgenoemd geloof ik. Of nog ééntje: zodra je gaat rijden, ben je verloren en verkocht :+
Zonder gekheid, echt een prima fiets om op allerlei manieren in te zetten. Banden, remmen en ketting zijn de 'gewone' onderhoudsposten; banden moet je ff kijken wat voor jou het beste werkt want je slijt ze best hard als je alle power gebruikt. De nieuwe Energica's worden nu met een onderhoudsarme Regina ketting uitgevoerd; ik heb er zelf nog een standaard met pro-oiler op zitten. Achterrem gebruik je eigenlijk niet en met regeneren ontlast je ook de voorrem.
Als je voor onderhoud naar de importeur gaat krijgt-ie meteen de nieuwste software; tussendoor naar Barneveld om een bak koffie te doen en een update te krijgen kan ook natuurlijk.
De 'after-sales' c.q. probleemoplossing is bij Energica erg goed. Bij iedere motor is er wel eens iets maar bij Energica wordt 't echt super opgelost.

Ik kan echt niks bedenken waarom je geen Energica zou kopen als je elektrisch wilt rijden. Nou ja, of je moet liever een riem dan een ketting hebben; dan moet je bij Zero of Livewire zijn. Maar ook die heeft onderhoud nodig en dat komt zelfs kritischer dan de ketting op de Energica.
 
@GranCandy heeft het meeste al juist neergezet.
Ik rij met een "+" accu.
- ik heb het idee dat de + versies wat meer hinder hebben van sofwareupdates (mijn 2017 heeft gewoon minder 'features' dus ook minder hinder van bugs). Aan de andere kant: ook dan doet-ie het nog gewoon.
Bij "keyless" is er in software V0.39 een bugje ingekomen, soms start hij niet (gelijk te zien aan 3 knippers rode led) dan moet je het nog een keer proberen.
Soms krijg je de melding "key not in range" tijdens rijden. (ik vermoed zelfde probleem als starten, wanneer hij denkt key not in range zal hij ook niet starten)
De melding tijdens rijden is irritant, verder niet je kunt gewoon doorrijden. (uiteindelijk kan je ook nog starten zonder sleutel maar met een pincode) Aangezien het met software erin gekomen is, moet het ook weer oplosbaar zijn.
Energica is er ondertussen mee bezig, probleem is bekend.

- de + versies kunnen bij hogere temperaturen, hogere snelheden en snelladen hun laadsnelheid bij snelladen omlaag zien gaan, vanwege teveel warmte in de batterij (heb ik met het 13.4 pakket geen last van).
In de praktijk heb ik het tot nu toe eenmaal gehad op een rit van ruim 235 km. (tweede maal snelladen, warme dag)
Onze huistester :+ @Hans2183 heeft uitgezocht dat je beter vaker kan laden tussen de 20-80 procent, dan gaat het langer goed.
Verder vinden sommigen de cruisecontrol niet op een handige plek zitten, maar da's persoonlijk.
Zit wat ver, is even wennen. Ik red mij er mee. Anderen plaatsen soms een extra knopje aan de linkerkant. (nu rechts met duim bedienen)

Cruisecontrol mag ook beter, wanneer ik even inhaal en gas bij geef zakt hij wel tot 7 km onder de ingestelde snelheid voor hij weer oppakt.
Onnodig tegenwoordig, kan veel beter. ook software uiteraard.
Andere kant wel lekker dat het erop zit, zeker bij lange ritten.
Daarmee heb ik alle minpunten wel opgenoemd geloof ik. Of nog ééntje: zodra je gaat rijden, ben je verloren en verkocht :+
klopt :Y

Teller is wat optimistisch vind ook niet iedereen lekker.

Verder nog geen bijzonderheden gehad, de Eva heeft wat problemen met de dubbele koplamp omdat er bij een serie de belast te heet werd (zij aan zij gemonteerd) is volgens mij nu opgelost. De EsseEsse9 heeft daar sowieso geen last van.

Kortom betrouwbaar en goede service/opvolging.
 
Heeft de Energica eigenlijk een 12 volt aansluiting voor accessoires?
Wel een USB (dubbele poort). Da's wel een zwak punt in de Nederlandse regen: usb is niet gemaakt om te functioneren in slecht weer.
Het zijn plug-and-play aansluitingen; voor een tientje heb je een nieuwe.
Maar ik heb die van mij vervangen door een waterdichte 'marine' versie (voor speedboten enzo *D )

Verder kun je vrij makkelijk vanonder het dashboard stroom wegpakken om iets anders op aan te sluiten.
 
Wel een USB (dubbele poort). Da's wel een zwak punt in de Nederlandse regen: usb is niet gemaakt om te functioneren in slecht weer.
Het zijn plug-and-play aansluitingen; voor een tientje heb je een nieuwe.
Maar ik heb die van mij vervangen door een waterdichte 'marine' versie (voor speedboten enzo *D )

Verder kun je vrij makkelijk vanonder het dashboard stroom wegpakken om iets anders op aan te sluiten.
Er is dus een 12 volt circuit? Ik denk aan mijn verwarmde vestje,..
 
Ja. er is een 12V circuit via een DC-DC converter met automotive connectoren, waarop je iets kunt aftakken, ik meen 5A afgezekerd. Mijn SP connect draadloze lader tapt daar vanaf. Er zit geen 12V accu in de Energica. Ik weet niet wat voor vermogen dat vest trekt, beste is te informeren bij de dealer, die kent de spec van de converter en weet hoeveel marge er is.
 
Ja. er is een 12V circuit via een DC-DC converter met automotive connectoren, waarop je iets kunt aftakken, ik meen 5A afgezekerd. Mijn SP connect draadloze lader tapt daar vanaf. Er zit geen 12V accu in de Energica. Ik weet niet wat voor vermogen dat vest trekt, beste is te informeren bij de dealer, die kent de spec van de converter en weet hoeveel marge er is.
15 watt. Draait de handvatverwaming ook op datzelfde circuit? Dan is het krap.
 
Er is dus een 12 volt circuit? Ik denk aan mijn verwarmde vestje,..
Elke elektrische auto en -motor heeft een 12V systeem. Immers alle elektra werkt op 12V, de standaard in de industrie. Anders zouden ze alle componenten opnieuw moeten ontwerpen.

Daarom hebben tot nu toe alle elektrische auto’s ook gewoon een 12V accu die gevoed wordt vanuit de hoogspanningsbatterij, op motoren is daar geen plek voor en kiest men voor alleen een DC/DC converter die 12V maakt uit de batterijspanning.
 
Ik bedoelde het hele 12 volt gedeelte met 5 amp is idd 60 watt. Dat doen handvatten al bijna in hun eentje.
Nee joh, zitten ook zwaardere groepen in, dus ik denk dat 60 watt van zo’n vest wel lukt, maar wellicht is het slim om de vrije plek te benutten voor een warmtevest.
 

Bijlagen

  • 843C8583-FE8E-4275-AED8-DE6D932729BA.jpeg
    843C8583-FE8E-4275-AED8-DE6D932729BA.jpeg
    205,2 KB · Weergaven: 12
Elke elektrische auto en -motor heeft een 12V systeem. Immers alle elektra werkt op 12V, de standaard in de industrie. Anders zouden ze alle componenten opnieuw moeten ontwerpen.

Daarom hebben tot nu toe alle elektrische auto’s ook gewoon een 12V accu die gevoed wordt vanuit de hoogspanningsbatterij, op motoren is daar geen plek voor en kiest men voor alleen een DC/DC converter die 12V maakt uit de batterijspanning.
Snap ik. Als je het maar kan aftappen.
 
Nee joh, zitten ook zwaardere groepen in, dus ik denk dat 60 watt van zo’n vest wel lukt, maar wellicht is het slim om de vrije plek te benutten voor een warmtevest.
Vestje is geen 60 Watt. Ik zou gebraden worden. 15 Watt en 1 amp afgezekerd.
 
..
Verder kun je vrij makkelijk vanonder het dashboard stroom wegpakken om iets anders op aan te sluiten.
Ik heb de 12V van de USB adapter ook gebruikt voor de aftakking naar de TomTom.
Vestje is geen 60 Watt. Ik zou gebraden worden. 15 Watt en 1 amp afgezekerd.
Kan dus zat, sterker volgens mij komt de standaard handvat verwarming weer ergens anders vandaan.
Of je moet er een eigen versie opzetten.

Maar dealer kan het je denk ik zo zeggen wat er maximaal op kan.

Elke elektrische auto en -motor heeft een 12V systeem. Immers alle elektra werkt op 12V, de standaard in de industrie. Anders zouden ze alle componenten opnieuw moeten ontwerpen.

Daarom hebben tot nu toe alle elektrische auto’s ook gewoon een 12V accu die gevoed wordt vanuit de hoogspanningsbatterij, op motoren is daar geen plek voor en kiest men voor alleen een DC/DC converter die 12V maakt uit de batterijspanning.

Bijna, op de HD Livewire zit wel een12V accu apart. En wanneer die leeg is kun je dus niet rijden.
Niet handig
 
Klopt, was ook bekend. 3-jarig contract met Dorna was afgelopen, verlengd met nog eens één jaar en straks is het einde oefening.
Ben benieuwd wat er voor in de plaats komt. Ik las ergens dat ze nog steeds met maar één leverancier willen werken - maar wie dan?
 
Klopt, was ook bekend. 3-jarig contract met Dorna was afgelopen, verlengd met nog eens één jaar en straks is het einde oefening.
Ben benieuwd wat er voor in de plaats komt. Ik las ergens dat ze nog steeds met maar één leverancier willen werken - maar wie dan?
Heel apart inderdaad.
Achter de schermen werken alle merken natuurlijk wel aan 'iets'.
Kawasaki zou al tien jaar ontwikkelen en zegt in 2025 tien modellen elektrisch/hybride te hebben.
En er is ook een supersport model met vierversnellingsbak voorbij gekomen.

Kymco zit ik al heel lang op te wachten.
2018 Kymco SuperNEX, 2019 Kymco RevoNEX.
Productie van de laatste gepland voor 2021 uit een nieuwe fabriek in Italië (planning 2020).
Het blijft nog steeds stil..
 
Ik zou juist een open klasse wel mooi vinden. Maar dat zal wel spaak lopen op reglementen en veiligheidsaspecten.

Energica hoeft na 4 jaar (inclusief het herbouwen van de complete paddock) natuurlijk niet meer te bewijzen wat ze in huis hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan