Energica

Sinds eind mei heb ik nu 9000 km op de Ribelle RS met EMCE motor gereden. Ik was positief verrast met het verbruik. In Duitsland in september was ik altijd een paar procentjes zuiniger dan de 2020 Ribelle die ook mee was. Dat was precies andersom toen ik in 2018 een EsseEsse9 reed en hij een Eva 107; toen was de Eva altijd wat zuiniger door aerodynamisch voordeel.
 
Leuk filmpje van NewZeroland.
Gewoon praktijk met 2 Eva Ribelle's (Die van hem en zijn vrouw)

Lekkere sprintjes, niets fabriek enz, gewoon praktijk, actie vanaf 2:22, filmpje start daar)


Op 6:55 de begeleider: you can start it, antwoord, it's already started, it's electric _O-
 
Sinds eind mei heb ik nu 9000 km op de Ribelle RS met EMCE motor gereden. Ik was positief verrast met het verbruik. In Duitsland in september was ik altijd een paar procentjes zuiniger dan de 2020 Ribelle die ook mee was. Dat was precies andersom toen ik in 2018 een EsseEsse9 reed en hij een Eva 107; toen was de Eva altijd wat zuiniger door aerodynamisch voordeel.
Heb je een idee hoeveel je gemiddeld aan kw per 100 kilometer hebt verbruikt, misschien dat ik over een paar jaar nog eens besluit electric te gaan. Als stroom nog te betalen is dan,..
 
Ik denk dat ik op de 10- tot 12 kW per 100km kom.
"Brandstofkosten"dus vergelijkbaar met benzinemotorfiets. Je moet het dus hebben van minder onderhoudskosten op den duur. Je moet dus echt heel graag elektrisch willen rijden of een gunstige regeling via een werkgever oid. Niet aantrekkelijk voor particulieren. Het leek zo veelbelovend.
 
12 kWh per 100 km is de helft van mijn e-tron van 2600 kg schoon aan de haak.
Dat valt me dan eigenlijk wel tegen ?
 
"Brandstofkosten"dus vergelijkbaar met benzinemotorfiets. Je moet het dus hebben van minder onderhoudskosten op den duur. Je moet dus echt heel graag elektrisch willen rijden of een gunstige regeling via een werkgever oid. Niet aantrekkelijk voor particulieren. Het leek zo veelbelovend.
Tjaa, de kosten gaan zo raar onvoorspelbaar op en neer zowel Electra al benzine. Toen ik vorig jaar november de motor kocht betaalde ik thuis nog 22 cent per kW en was de benzine 2.20 dat is een mooi verschil in kosten per km. Nu kost een kW 70 cent ? of meer. Daarmee is de rekensom inderdaad heel anders. Weer een voorbeeld van een onberekenbare overheid, net zoals de besluiteloosheid met saldering van stroom van zonnepanelen, en wat te denken van de mensen die een warmtepomp gekocht hebben om dat de overheid dat adviseerd.
 
"Brandstofkosten"dus vergelijkbaar met benzinemotorfiets. Je moet het dus hebben van minder onderhoudskosten op den duur. Je moet dus echt heel graag elektrisch willen rijden of een gunstige regeling via een werkgever oid. Niet aantrekkelijk voor particulieren. Het leek zo veelbelovend.
Stroomprijs is inderdaad omhoog geschoten en dat scheelt behoorlijk in de kosten tov benzine.
Ik ben benieuwd of ze daar nog wat aan gaan doen, die lijkt inderdaad de overgang naar ev in de wielen te gaan rijden.
12 kWh per 100 km is de helft van mijn e-tron van 2600 kg schoon aan de haak.
Dat valt me dan eigenlijk wel tegen ?

En benzine motor heeft hetzelfde, eigenlijk is een motor helemaal niet zuinig wanneer je naar het gewicht kijkt.
Mijn VFR1200DCT hiervoor zat ook op 1 op 16. tov een auto is dat ook flink duur.
 
Elektrische motor zal denk ik het voornamelijk tot zo'n 80Km/u "goed doen"....
Op een gegeven moment telt aerodynamica wel mee in verbruik....
Mijn NC750X doet het tot zo'n 80km/u goed kwa verbruik (1 op 28-30 (met 1 op 38 a 40 als ik max 55Km/u rij op lange afstanden) daar boven keldert het hard.
 
12 kWh per 100 km is de helft van mijn e-tron van 2600 kg schoon aan de haak.
Dat valt me dan eigenlijk wel tegen ?
Ook een vergelijkeing normale ICE motor ten opzichte van een auto is lastig, wat neem je dan ? een G300 of een GS1200 ? Ook is een motor is niet echt aerodynamisch tov een auto.
En die 12 kW is een verbruik, waarbij ik ook een groot deel snelweg rijdt met 110km/h, het kan veel zuiniger.
 
Ook een vergelijkeing normale ICE motor ten opzichte van een auto is lastig, wat neem je dan ? een G300 of een GS1200 ? Ook is een motor is niet echt aerodynamisch tov een auto.
En die 12 kW is een verbruik, waarbij ik ook een groot deel snelweg rijdt met 110km/h, het kan veel zuiniger.
Je rijdt motor. Dus je gaat er geen zuinigheidsrace van maken. Ik vind 110 niet snel op een snelweg. Je doet dan niets gek in mijn optiek. Ik zou er geen 90 mee willen rijden om toch maar thuis te kunnen komen. Zelfs thuis laden gaat serieus geld kosten als je veel rijdt.
 
Tot zover de elektrificatie van het wagenpark, wat nu dan?
Er is nu helemaal geen reden meer voor een particulier om over te stappen. De motoren zijn minimaal 2x zo duur en in gebruik net zo duur


Sorry, dit hoort in het algemene topic natuurlijk
 
...omdat het gewoon gave dingen zijn.
Techniek. :9~

En zo dragen we een groene steen bij.
Scheelt weer bij de collecte aan de deur. ;)

Het kan mij bijna niet bommen wat ze kosten.
Er moet gewoon meer keus komen. :9
De prijs volgt dan ook wel.
 
12 kWh per 100 km is de helft van mijn e-tron van 2600 kg schoon aan de haak.
Dat valt me dan eigenlijk wel tegen ?
12 kWh/100 km is ongeveer het verbruik van de Kona in de zomer, inclusief laadverliezen, dat is 1660 kg aan auto.
Moet wel zeggen dat ik met beleid rijd en alle mogelijkheden benut qua regeneratie.
En voor de ijzervreters onder ons, dat betekent niet dat je een slak bent op de weg. Het betekent dat je gewoon goed doorrijdt, nog van alles inhaalt ook maar weinig energie verspilt door ver vooruit te kijken.
 
Dit wordt een beetje een wat verbruikt hij topic, maar toevallig had ik een paar weekenden geleden een zoe mee van mijn werk (ik kan ook voor benzine modellen kiezen, maar als ik het op 1 lading red kies ik altijd de zoe) Die stond op 17 kWh / 100 km en daar heb ik geen 16/kWh van kunnen maken in de ca 60 km dat ik hem gebruikte. Dat verbruik viel mij persoonlijk nogal tegen.
 
Dit wordt een beetje een wat verbruikt hij topic, maar toevallig had ik een paar weekenden geleden een zoe mee van mijn werk (ik kan ook voor benzine modellen kiezen, maar als ik het op 1 lading red kies ik altijd de zoe) Die stond op 17 kWh / 100 km en daar heb ik geen 16/kWh van kunnen maken in de ca 60 km dat ik hem gebruikte. Dat verbruik viel mij persoonlijk nogal tegen.
ECO stand aan?
Geen idee wat die verbruikte, maar mijn vriendin reed altijd 94 km/u met de ZOË.
Nu heeft ze de nieuwe Leaf en zit ze steeds comfortabel boven de maximumsnelheid.
En dan maar afgeven op het verbruik. _O-
 
Nee, gewoon relatief rustig rijden met zeg 110 max
Relatief rustig en ook normaal elektrisch ZOËen is dus ECO aan en daardoor max. 94 km/u (96 km/u op de teller).
Cruise control actief en lekker cruisen.

Bij 110 ga je al wat meer jagen/gaspedaal aan/uit. :? ;)
 
Relatief rustig en ook normaal elektrisch ZOËen is dus ECO aan en daardoor max. 94 km/u (96 km/u op de teller).
Cruise control actief en lekker cruisen.

Bij 110 ga je al wat meer jagen/gaspedaal aan/uit. :? ;)
Nou ja ik vind 108 - 110 op de cruise control niet jagen, maar goed dat zal per regio dan wel verschillen ;)
En max 94 ik moet er niet aan denken, dan wordt je hier door de vrachtwagens van de weg geseind :D
 
Nou ja ik vind 108 - 110 op de cruise control niet jagen, maar goed dat zal per regio dan wel verschillen ;)
En max 94 ik moet er niet aan denken, dan wordt je hier door de vrachtwagens van de weg geseind :D
Het is hoger dan de maximumsnelheid en 'veel' hoger dan de begrenzer in ECO.
Ik weet niet of het bij de nieuwere ZOË anders is
Vast wel.

Met de motor rij ik natuurlijk ook niet anders dan iets voor het verkeer uit.
Maar het kan zuiniger. ;)

Willen is een tweede ding. :Y
 
Het is hoger dan de maximumsnelheid en 'veel' hoger dan de begrenzer in ECO.
Ik weet niet of het bij de nieuwere ZOË anders is
Vast wel.

Met de motor rij ik natuurlijk ook niet anders dan iets voor het verkeer uit.
Maar het kan zuiniger. ;)

Willen is een tweede ding. :Y
De maximum snelheid was op 1 van die 2 ritjes 130 en het is de nieuwste zoe :D
 
De maximum snelheid was op 1 van die 2 ritjes 130 en het is de nieuwste zoe :D
Weekend had ik even gemist.
Ik dacht even een ritje van werk naar huis voor 19.00 in de avond. ;)

De ZOË hier is volgens mij nog voor de afschaffing van de 130 km/u snelheid overdag.
Nu al twee jaar een Leaf en altijd boven de 100 km/u onderweg.
De snelheid beleef je nu ook minder door meer comfort en een nog stillere auto / grotere wielbasis.
 
Ter info voor de Energica rijders:
Gisteren heeft hij een beurtje gehad en er was nieuwe firmware: V42.

Deze zou iig de "sleutel niet in bereik" melding die regelmatig komt bij een "keyless" uitvoering moeten oplossen. (we gaan het merken)
Verder merkte ik op de terugweg dat de regeneratie was rustiger opbouwt. Niet bij "max" regen het gevoel dat je vol in de ankers gaat, maar het gaat nu wat soepeler.

Verder nog niet echt wat gezien of gemerkt. Geen idee wat er nog meer veranderd is. Heb geen release notes nog ergens gezien.
 
Je moest anders daarnet toch wel erg dicht bij jouw motor gaan staan voordat hij binnen bereik kwam.....
Klopt het is ook niet opgelost helaas.
Woensdag nog een nieuwe batterij in de sleutel gezet, maar onderweg weer tweemaal de melding gehad, sleutel niet in bereik.
Kortom fix was no fix B|

En inderdaad je moet er dicht bijstaan. Keyless zat erop, echt voordeel zie ik er eigenlijk ook niet van,
 
Terug
Bovenaan Onderaan