Energica

Het heeft lang geduurd bij de RDW maar eindelijk is mijn Enegica Eva geïmporteerd, op naam gezet en verzekerd. Vandaag heb ik hem ook kunnen ophalen.

Vanuit Zeeland via de snelweg terug naar Ede. Met 100% vertrokken en na 102km op 12% en flink wat range anxiety een McDonald's ingedoken om even op te laden.
Bekijk bijlage 1773165
Hierna onderweg nog een keer toen die op 30% even wat bij geladen om thuis te komen. Verbruik zat op 9-10kwh/100km.

De snelheidsmeter mag wel wat beter gesteld worden, met 115km/u kwam ik net voorbij wat enthousiaste vrachtwagens.
Bekijk bijlage 1773164

@Hans2183 heb je app onderweg nog even gedownload om te kijken waarom laden niet zo snel als verwacht ging. Ik bleef steken op 17kw maar zag toen dat de accu al op 39 graden zat. Zal vast deels door het warme weer geweest zijn, het was nog 26 graden onderweg.
Ik heb eenzelfde angst gehad toen ik mijn SR 2014 op ging halen... Ik moest van Rotterdam naar Nijmegen komen (112km) en hij had hem niet eens helemaal opgeladen. Maar de mijne kan dus niet snelladen. 😂

Uiteindelijk de laatste 40km binnendoor gereden (was wel echt heerlijk, lekker gooien in de bochten) en flink het gas opentrekken bij accelereren. Maar met zweten toch met 10% thuisgekomen. 1 uur laden om 12% erbij te krijgen voelt niet lekker namelijk 😂 :+

Prachtige motor die Energica! Ik hoop er nog meer te gaan zien de komende tijd, heel veel rijplezier! En uiteraard, veel veilige kilometers :)
 
Heb je die 112 kilometer gereden met 115 op de teller over de snelweg met een 100procent volle accu? En is ,115op de teller slechts 90 a 95, in werkelijkheid? Ivm die vrachtwagens inhalen.
 
Bij de Energica is nav van een heleboel klachten de 10% teller afwijking een stuk naar beneden geschroefd in de laatste firmware update. (v42)
Dat ligt nu zo rond de 4-5% moet er nog eens een GPS naast zetten om het goed te controleren.
 
@Woekie Ik vind hem niet per sé mooi maar vooral praktisch. Flinke koffers er op en -naast, lijkt me ideaal als je op vakantie gaat.
 
Ik vind hem in vgl met een gs gewoon mooi.
Hij is ook behoorlijk praktisch ja. Het vak waar normaal de tank zit daar kun je het laadsnoer in kwijt met nog flink wat andere handige dingetjes voor onderweg.
De koffers vind ik dan weer onpraktische pruldingen. Ik wil niet drie dingen moeten openklikken voordat ik het deksel kan openen. Ik ben zeer regelmatig met koffers onderweg. Ben Variokoffers gewend die zijn erg praktisch.
Verder denk ik dat het scherm wat klein is maar dat ga ik ervaren met de proefrit. Er zit wel een fijne beugel voor de navigatie.
De huidige uitvoering kan te weinig vermogen op 12v leveren waardoor mijn verwarmde kleding niet aan te sluiten is, maar ik heb vernomen dat daar een oplossing voor komt. Hopelijk is die er voordat de Mia regeling weer ingetrokken wordt ( niemand zo onbetrouwbaar als de overheid)
 
Ik kwam er van de week een in het wild tegen, mooi apparaat, elektromotor maakt bijkans net zoveel herrie als een GS, dat wel.
 
Ik kwam er van de week een in het wild tegen, mooi apparaat, elektromotor gearbox met rechte vertanding maakt bijkans net zoveel herrie als een GS, dat wel.
aangepast ;)
Het is een bewuste keuze van Energica om daarvoor te kiezen.
De meningen over dat geluid zijn verdeeld onder de rijders ;)

edit: zie dit youtube filmpje laten ze de gearbox zien en de reden waarom: (vanaf 4:00)

 
De eerste Eva's en Ego's maakten de meeste herrie door de carbon fiber belly pan. De Esse en '20 Ribelle kregen een ABS kortere belly pan wat al geluid scheelde. De EMCE motor vanaf '21 was al weer een stukje stiller. Ik vond de Experia met sneller draaiende motor en 520 ketting weer beduidend stiller dan de andere modellen.
 
Het is een bewuste keuze van Energica om daarvoor te kiezen.
De meningen over dat geluid zijn verdeeld onder de rijders ;)
Het geluid is ook vooral hoorbaar als er gebruik wordt gemaakt van de power in de motorfiets.
Als er rustig gereden wordt is het geluid een stuk minder. Boven de ca 90-100km per uur hoor je zo ie zo het geluid zelf helemaal niet meer, dan maakt de wind om je helm meer geluid.

Ik krijg het idee dat omdat de motorfiets geen echt serieuze min-punten heeft, wordt er om toch nog iets te klagen te hebben, gezeken om de kleine puntjes die er zijn, zoals geluid en afwijking van de teller.
 
Officieel te veel geluid voor sommige wegen in Zwitserland. :?
 
Het geluid is ook vooral hoorbaar als er gebruik wordt gemaakt van de power in de motorfiets.
Als er rustig gereden wordt is het geluid een stuk minder. Boven de ca 90-100km per uur hoor je zo ie zo het geluid zelf helemaal niet meer, dan maakt de wind om je helm meer geluid.

Ik krijg het idee dat omdat de motorfiets geen echt serieuze min-punten heeft, wordt er om toch nog iets te klagen te hebben, gezeken om de kleine puntjes die er zijn, zoals geluid en afwijking van de teller.
Klopt, ik vind het zelf wel leuk igg.

Officieel te veel geluid voor sommige wegen in Zwitserland. :?
Die hanteren die geluidsnorm bij het kenteken }) Niets aan de hand dus ;)
 
lekker weer, nieuwe handschoenen nodig en een bericht dat bij Damen in Breda een actie was en er een aantal Energica‘s klaarstonden voor een proefrit. Genoeg redenen om mijn Duc die kant op te sturen.
Handschoenen passen niet om mijn poezelige pollekes, dus dat wordt verder zoeken. Daarna naar buiten en even gezellig staan keuvelen over alles wat stond opgesteld. Leuk om te horen dat Marcel (de importeur) bezig is om te regelen dat er elektrische racers voor verhuur beschikbaar komen, dat wil ik zeker nog eens proberen.
Maar we kwamen ook voor een proefrit, dus na de digitale voorbereiding en het tonen van mijn rijbewijs mocht ik plaatsnemen op een Experia en na een korte uitleg mocht ik achter Marcel aan. Na een minuut of 5 even gestopt voor het bespreken van de eerste indruk en die is goed. Het hogere gewicht is absoluut geen probleem, de machine stuurt licht en vlot de bocht in. Regenereren (remmen op het blok) voelt duidelijk minder dan mijn Panigale, dus na het aanpassen van wat settings werd de weg vervolgd. Dit was qua acceleratie en afremmen veel meer zoals ik het gewend ben, helemaal top. Na een minuut of 20 waren we weer terug en dit was voor mij een hele positieve ervaring. Zou ik hem ruilen tegen mijn Panigale? Zeker niet, maar als ik het ministerie van algemene zaken kan overtuigen dan zou ik er zeker een willen naast mijn Panigale. Als mijn werkgever iets flexibeler was in de keuze van het vervoer zou ik aanstaande woensdag mijn nieuwe XC40 Met liefde en plezier laten staan als het alternatief een Experia mag zijn. maandag toch nog maar eens met HR bellen voor een ultieme poging…
 
Laatst bewerkt:
Mijn standaard Ribelle rijd makkelijk van huis naar Eindhoven (145km), heenweg hou ik 10% over en terugweg 20% (Hoogteverschil denk, de auto is terug ook zuiniger) en ik rij op de klok 120-130 waar dat kan. Ik moet ff de nieuwe firmware gaan scoren, dan is die suffe 10% afwijking er ook uit…
 
Gisteren werd ik er even aan herinnerd dat de Energica echt zuinig en veilig met de accu omgaat.
Dat was even minder.
Ik reed lekker door op de snelweg (130 km/h) en had redelijk tegenwind, de accu zat op 14% (Dat is al vrij laag en je bent dan al wat vermogen kwijt door de accu begrenzing)

Ineens greep het BMS in en kreeg ik een rode melding op het display, let op lage SOC motor gaat in "limp" mode.
Dat is even minder, vermogen is ineens weg en je mag blij zijn dat je 70 km/h kunt halen, lekker was net aan het inhalen B|
Toch wel even een "dingetje"
Reset kan gewoon, (hij zegt het ook) "mode" knop indrukken ter bevestiging dat je de melding gelezen hebt.
Gas dicht en de melding "reset"
Weer 130 km/h gelijk weer de melding. ok verder met 100 km/h geen probleem meer gehad. (ik moest nog 6 km naar de afslag geen probleem uiteraard)
Blijkbaar trok ik op dat moment teveel vermogen uit de accu bij de lagere accucellen status.

Het is wel een puntje, ja het BMS is echt zuinig op de accu en beschermd hem echt heel goed. (je hoort ook eigenlijk nooit accu klachten)
Maar zo fanatiek ingrijpen in het rijgedrag is ook niet echt handig, zeker in druk verkeer.
Het is wel iets om rekening mee te houden, bij een SOC onder de 20% (accu SOC meter wordt rood) zul je ook echt rustiger moeten gaan rijden anders komt mijnheer BMS je dat wel even vertellen :').

Eerste keer, leermomentje.
 
Dus je krijg geen waarschuwing vooraf? Is het eigenlijk gewoon hetzelfde als dat je de noodstop-knop overhaalt?
 
@frank_b Kon je met Firmware 41 net zo hard rijden bij lage SOC? Ik weet niet of de mijne dat redt. Bij 14% in limp gaan heb ik het laast in 2017 gehad in vrieskou met 70% accu vertrokken. Schaarse info op internet vertelt me dat Energica aan de driveability bij lage SOC heeft gesleuteld, de snelheidsmeter preciezer heeft gemaakt en de cellen beter heeft beschermd. Een cocktail voor abrubt ingrijpen dus, want er hoeft maar 1 cel onder de drempelspanning te komen. Was de accu recentelijk vol geladen?
 
Laatst bewerkt:
Mijn RSV4 ging bij storingen repeterend gasgeven om je te wijzen op de melding in het display.
Nou is dat ook niet ideaal als je net op een stoplicht afkomt, je afremt op de motor en ineens gaat die er letterlijk hard vandoor. :+
Maar Energia zou bijvoorbeeld wel iets met repeterend vijf keer een halve seconde geen aandrijving kunnen doen en een timer dat je nog een minuut hebt om om weer op de rechter rijbaan aan te sluiten.
Nu is het een perfect engineers besluit en geen praktijk.
Dat was in mijn werk ook altijd een strijd die de sales vaak wel won.
Maar niet makkelijk. :)
 
Dus je krijg geen waarschuwing vooraf? Is het eigenlijk gewoon hetzelfde als dat je de noodstop-knop overhaalt?
Nope, ineens vermogen weg B|
@frank_b Kon je met Firmware 41 net zo hard rijden bij lage SOC? Ik weet niet of de mijne dat redt. Bij 14% in limp gaan heb ik het laast in 2017 gehad in vrieskou met 70% accu vertrokken. Schaarse info op internet vertelt me dat Energica aan de driveability bij lage SOC heeft gesleuteld, de snelheidsmeter preciezer heeft gemaakt en de cellen beter heeft beschermd. Een cocktail voor abrubt ingrijpen dus, want er hoeft maar 1 cel onder de drempelspanning te komen. Was de accu recentelijk vol geladen?
Laadgedrag:
Accu vorige week woensdag 100% volgeladen op lokatie met balanceren.
Vorige week donderdag storing gehad in de laadpaal :( en stond hij op 9% op locatie, snellader gepakt en geladen naar 69%
Gisteren vertrokken met 39% en snelwegrit gemaakt, bij 14% kwam hij er ineens in. (tussendoor niet geladen)

Ik liet hem afzakken achter de auto die ik inhaalde, mode weggeklikt en gashandel naar 0 melding verdween.
Opnieuw gas, gelijk weer erin.
Zelfde gedaan en toen heel rustig gas gegeven tot 100 km/h en toen bleef hij gelukkig weer met vermogen rijden.

Het is dus inderdaad echt zaak om met een lage heel rustig gas te geven. Ik kon de laatste 5 km snelweg en 2 km naar huis gewoon normaal weer rijden. Zij het met rustig gasgeven. Wel gewoon 100 op de snelweg dus geen gevaar, maar dat ineens erin komen was niet grappig en dat is wel gevaarlijk, er zat ook een wagen en motor achter mij. Die zullen wel verbaasd geweest zijn vwb mijn actie om terug naar rechts te gaan terwijl mijn snelheid in elkaar stortte want "limp" mode.

Ik rij de laatste firmware, ter info. km teller is inderdaad beter maar nog wel wat te hoog.
Ik ga nu wel voorzichter rijden onder de 20% SOC. Ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk sportief doorreed bij de 14% SOC. (nooit eerder limp gehad en ik rij rustig naar onder de 10% zie vorige week donderdag ;), toen ook geen limp gehad. De stevige tegenwind zorgde er waarschijnlijk voor deze keer)
 
Ja vroeger had je dat ook, als de tank leeg was en je zelf het benzinekraantje op reserve moest zetten, was ineens ook je vermogen weg. Nog niks veranderd dus O-)
Ja dat ken ik, ah tank leeg, naar reserve.
Oh grmbl de vorige keer niet teruggezet, dat wordt dus lopen naar de pomp B|

Dat was ook een leermoment, die leermomenten blijven :+
 
Ooit van Marcel (importeur dit antwoord) gekregen:

Hij is dus 5A afgezekerd en het is waarschijnlijk niet verstandig om hier overheen te gaan.
(sommigen doen dat wel, je kunt er uiteraard een 10A inzetten.... , maar stuk is duur volgens Marchel, accu uit elkaar halen)

Ik heb handvat verwarming standaard en gebruik ook accu's in de handschoenen.
Mijn TT zit wel op een 12V aftakking, maar die verbruikt volgens mij bijna niets.

Nu weet is niet zeker of de HVV in die 5A verwerkt zit? Vermoed het niet, je bediend de HVV ook via het menu, minder handig vind ik.
Schakelaar op stuur is aan/uit maar setting 1 tot 3 zit in het menu.
Dat zou inhouden dat je zonder HVV waarschijnlijk wel iets meer kunt belasten dan 5A maar dat is wel een risico.
Hoi Frank,

De stand van de handvatverwarming kan je al rijdend aanpassen door op de mode knop te drukken, vervolgens als je dag teller is opgelicht beweeg je de mode knop naar rechts, zo kom je bij het icoontje voor de verwarming. modeknop vervolgens indrukken om te switchen tussen stand 1 2 3 . Mode knop naar link om er weer uit te gaan.

De usb zit standaard afgerekend met 5A, zodra er handvatverwarming op wordt gezet wordt deze vervangen door een 10A zekering. Dus je heb daadwerkelijk 5A voor accessoires.
 
Laatst bewerkt:
Heb trouwens gisteren een mailtje gekregen over een update van de update .042 dat zou de range berekening weer betrouwbaarder moeten maken, ala v .041.
De snelheidsmeter aanduiding is idd een stuk beter geworden sinds v.042 eerst was 111km op mijn teller 100km op GPS, nu met 106km op de teller 100km op gps
 
Hoi Frank,

De stand van de handvatverwarming kan je al rijdend aanpassen door op de mode knop te drukken, vervolgens als je dag teller is opgelicht beweeg je de mode knop naar rechts, zo kom je bij het icoontje voor de verwarming. modeknop vervolgens indrukken om te switchen tussen stand 1 2 3 . Mode knop naar link om er weer uit te gaan.

De usb zit standaard afgerekend met 5A, zodra er handvatverwarming op wordt gezet wordt deze vervangen door een 10A zekering. Dus je heb daadwerkelijk 5A voor accessoires.
Hi Eric,

Ja dat wist ik, maar ik vind het niet handig.
Op mijn vorige motor (Honda) was de originele verwarming een drukknop. Eenmaal indrukken aan, tweemaal indrukken stand 2 derde keerdrukken standje 3.
Toch wel een stuk makkelijker ;) Geen ogen op de display nodig.

08T50_MGE_800_0b8f-3138941965.jpeg


En ik heb ook een mail gehad voor een extra update voor de range. Zal eens een afspraak gaan maken daarvoor.
Mooi dat ze dat redelijk snel hebben opgepakt.:t
 
Hoi Frank,

De stand van de handvatverwarming kan je al rijdend aanpassen door op de mode knop te drukken, vervolgens als je dag teller is opgelicht beweeg je de mode knop naar rechts, zo kom je bij het icoontje voor de verwarming. modeknop vervolgens indrukken om te switchen tussen stand 1 2 3 . Mode knop naar link om er weer uit te gaan.
En dit beschrijft dus perfect wat ik zo tegen heb op al die moderne systemen. Mijn e-tron koekblik net zo.

Hopelijk komt men tot inkeer en krijgen we weer gewoon wat fysieke knoppen terug voor basale dingen maar ik vrees het ergste. Een TFT met wat software is nou eenmaal véél goedkoper dan fysieke knoppen met al die extra draden etc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan