Enfield Bullet 350

Status
Niet open voor verdere reacties.

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
Ik kan een Enfield Bullet 350 kopen via een kennis van me.
Het betreft een Bullet van het bouwjaar 1974 voor zover ik het kan uitzoeken.
Het blok is vastgelopen en er is geen idee van de schade.

Als ik mijn opzoekingswerk mag geloven, is dit een Indiase Enfield (productie werd in 1970 verhuisd naar India). Er zijn ook papieren bij van Chennai.

Wat ik graag van jullie wil weten: Wat is deze motor waard? Kan ik nog makkelijk aan reserveonderdelen geraken voor het motorblok? Zijn er nog tweedehands blokken (in het slechtste geval) makkelijk te verkrijgen? Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Graag dus wat advies van enkele ervaringsdeskundigen hier zo :) Ben al lang op zoek naar een nieuw project, en dit is toch echt een schoonheid waar ik aan de slag mee wil.

full

full
 
Zeker een schoonheid. Ik denk dat er aan onderdelen nog best te komen moet zijn. ding wordt nog steeds gebouwd. weliswaar met andere appendages maar aan het blok zelf is volgens mij niet veel veranderd.

Probeer de nederlandse Enfield club eens te benaderen. kunnen je vast een eindje op weg helpen.

Benno
 
Hey, de jaren '70 enfieldjes zijn niet het beste- en hun kwaliteit is al 'wisselend'-
(brekende tapeinden, slecht geharde kruktappen, cylinder niet gehard, kop-problemen, vonkerijtrubbels etc..)
..maar onderdelen zijn goedkoop(prijs naar kwaliteit)en een compleet blok kun je ook misschien wel vinden, knutselen makkelijk.
Om 'm goed/veilig te krijgen moet je wel investeren.
Meer dan 500 zou'k hiervoor niet geven
JVmotors heeft regelmatig prima kant en klare enfieldjes voor ca. 1200 te koop. ;)

AGB op dit forum kan je wel het e.e.a vertellen over deze vroege india-enfieldjes.
 
Laatst bewerkt:
Als je hem voor weinig kan krijgen en je vind het leuk om er iets van te maken is dit een leuk project.
Onderdelen zijn idd goedkoop en rechtstreeks in India te bestellen via ebay,verzending is vaak gratis.
Levertijd vaak wel wisselend (tussen de twee en zes weken) en onderdelen idd. lekker goedkoop.
 
Ik heb een paar jaar geleden een enfield bullet 350 overgenomen van een kennis voor 1200,- euro. Deze was voorzien van een zijspan en was niet vastgelopen.
Ondanks dat hij droog was opgeslagen voor ong.15 a 20 jaar kwamen er incl. Het weer op kenteken zetten nog wel een paar honderd euro bij.
Onderdelen zou ik persoonlijk eerder bij Hitchcock in g.b. Kopen i.p.v. India. En zijn dan nog steeds goed betaalbaar.
De vastloper kan van alles zijn, vastgeroeste zuigerveren of krukasschade zit nogal een financieel verschil in.
Ik zeg kopen maar 500 is meer dan genoeg.
Succes
 
hardt weg lopen voor wat je in deze steekt koop je ook een jongere ,
niet alleen het motorblok is slecht de rest er om heen ook ,
het is een mooie motor om te zien , in de woonkamer zetten mooi opgepoetst en niet meer
aan kommen
ze lopen mooi vooral laag in de toeren

gewoon goede bouwjaar opzoeken die zijn wat beter , maar verwacht hier van ook geen
wonderen ,er zijn hier een paar op het forum die er op rijden naar alle tevredenheid
dus het kan wel , na wat aanpassingen
er is genoeg te vinden over de bullet,
op een gegeven moment is er buitenlandse toezicht in de fabriek gekomen en is de
productie wat verbetert toch werden in Nederland op een gegeven moment wel de lagers
gewisseld en ik dacht? ook de zuiger . zo in Groote lijnen
 
Als het blok echt stuk is,maar dat weet je pas als je gaat zoeken in het blok dan zal er eventueel een donorblok gezocht moeten worden.
Maar onderdelen kosten weinig,eBay,Enfield Peter,Hitchcocks kan ook maar hou dan wel rekening met eventuele invoerkosten en douane.
Verder lijkt het mij een leuk fietsje dus als je hem voor weinig kan aanschaffen zou ik het zeker doen.
Mijn Bullet 500 uit 1994 kocht ik ruim 3 jaar geleden voor 500 euro,ook lekker patina en heeft me eigenlijk weinig problemen opgeleverd. *D
Ik zou hem zeker kopen,maar wie ben ik he? :+
Succes met je keuze.

Groetjes van Dirk. :W
 
1994 toen waren ze al wel heel wat beter , ook de eerste 500 cc die van daar weg kwamen waren probleem dingen ,maar werden later beter, en later weer slechter,
ook voor de 500 goede lagers in zetten als dat al niet is gedaan
toen de goede controle weg ging ging de kwaltijd ook weer achter uit ,
bj 70 er jaren beter een compleet goed blok er in zetten, ander is de lol er zo af
 
leuk ding!
wel een heel project!
als je eerst het blok moet reviseren en ook nog een kenteken aan moet vragen kun je beter een rijdende zoeken.
op zich is die revisie best te doen , en onderdelen zijn goedkoop, maar je moet wel weten wat je doet.
ook een kenteken is best te doen, maar kost gewoon tijd en geld.
Eenmaal goed in elkaar gezet zijn enfields heerlijke motoren, ik heb jaren zo'n ding als dagelijks woon-werk vervoer gehad,
was traag maar relatief probleemloos.
 
Er is ook een vrij groot Duits enfield forum (foren) waar veel kennis is.
Maar ik sluit me aan bij wat eerder is gezegd- en zeg verder nix- ;)
Ga voor een latere 350, begin jaren '90 ofzo.
Laat idd de 500's van rond die tijd(en andere tijden) maar staan..
Sleutelen aan het ding ga je toch wel doen. :Y
 
Ik heb nog een bullit 500 van 1993 staan waar de koppeling van vervangen moet worden.
Incl verzendkosten: 45€ vanuit india.
Kost allemaal niets onderdelen vanuit india (ebay/royal enfieldking)en alles is te bestellen!
Jammer dat ik een sleutel verbod van de vrouw heb hahahahahha

gr.Pieter
 
Laatst bewerkt:
Eh.. bullIt? Het is wel je eigen motor?

Mik dan de 5-platige versie van Hitchcocks er op.. ontkoppeld beter, sleept niet(is alleen de platen, niet de korf.. is deze ook rot?) en gaat op mijn enfield intussen ca 50. K mee..
 
Laatst bewerkt:
Leuk halve naafjes echt een jaren 80 uitvoering dit is wel de slechtste periode van productie.
Onderdelen worden zo langzamerhand duurder de enfields trouwens ook als het blok vastzit kan van alles wezen in ieder geval nieuwe hoofdlagers krukas revisie nieuwe zuiger andere klepzittingen et c etc kosten lopen dan aardig op.
Als er dan ook nog geen kenteken opzit dan is 200 euro eigenlijk wel het max heb net een 500 gekocht voor 1500 van 2004 en die is klaar en helemaal bling bling
Maar als je kan en wil sleutelen alles kan je zelf maken vor onderdelen Hitchcock (duur maar heeft het wel) of RPM Hilversum of motorwerk.
 
Eh.. bullIt? Het is wel je eigen motor?

Mik dan de 5-platige versie van Hitchcocks er op.. ontkoppeld beter, sleept niet(is alleen de platen, niet de korf.. is deze ook rot?) en gaat op mijn enfield intussen ca 50. K mee..

ja de korf is krom, nieuwe platen heb ik al, korf kost niets in india :t
 
bij versnellingsbak revisie moet de koppeling eraf, deze is waarschijnlijk met de pullytrekker krom getrokken.

Onderste glijlager was uitgelopen en moest vervangen worden.
 
Zoals al een paar keer aangegeven: als je deze voor een 'appel en een ei' kunt kopen...DOEN!
Reviseren moet tóch dus kun je meteen de slechte onderdelen aanpakken door er bijvoorbeeld een krukasje van een latere 350 etc in te gooien.
Goeie westerse lagers erin (kogel en glijlager) en rijden met die handel.
Blokje is vrij simple en met enige ervaring goed zelf te doen, anders uitbesteden aan revisiebedrijf.
Ben je straks een 1000~1500 euro verder en heb je een leuke niet-alledaagse fiets voor het betere tokkelwerk.
 
Zoals al een paar keer aangegeven: als je deze voor een 'appel en een ei' kunt kopen...DOEN!
Reviseren moet tóch dus kun je meteen de slechte onderdelen aanpakken door er bijvoorbeeld een krukasje van een latere 350 etc in te gooien.
Goeie westerse lagers erin (kogel en glijlager) en rijden met die handel.
Blokje is vrij simple en met enige ervaring goed zelf te doen, anders uitbesteden aan revisiebedrijf.
Ben je straks een 1000~1500 euro verder en heb je een leuke niet-alledaagse fiets voor het betere tokkelwerk.
Vervang in dat geval ook de tapeinden en de cylinder (ovaal, slecht gehard) en het carter want de schroefdraden waar detapeinden in zitten zijn erg bros/slecht..
fuck zeg ik hier toch weer wat.. :$
 
Tapeinden eruit draaien goed ontvetten een drupje lagerlijm erop en er weer indraaien en dan ook gelijk de tapendjes van de tuimelaars die zijn ook zo dol.
En gelijk de momentsleutel weggooien vast is vast
 
anders wil ik hem wel kopen :-)
graag zelfs.
Op dit moment ben ik in India (Gurgaon/New Delhi) en zie de hele dag door niets anders voorbij gaan als pruttelende Bullets, dus ben al aardig besmet geraakt met het RE virus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan