Enfield Bullet 500 schuurvondst / winterproject

Ik kwam op youtube dit filmpje tegen en heb op meerdere site's gelezen dat deze start procedure de juiste zou zijn.


Wat zeggen de Enfield kenners :?
 
Bij iedereen is de start procedure anders gewoon proberen je hebt toch wel eens een motor aan gekict.
Zuiger net door het dooie punt in de verbranding`s slag (zie je aan de amp meter) en dan fikse zet
geven.
 
Tja amp verhaal klopt, tickle 1 keer was bij mijn engelse tot benzine overloopt (koud), choke eigenlijk niet nodig.....,maargoed je bent er zelf bij en hebt het zo door, maar in ieder geval niet klakkeloos gaan stampen want dat werkt zelden......enne 10 keer de zuiger op en neer stampen alvorens te starten.......1 keer het amp verhaal volgen en dan starten.....
 
Tja dat van die 10 keer rond trappen vond ik ook wat overdreven overkomen.

Amp verhaal volgen en aan trappen zou gewoon moeten werken. Ja heb al eerder motoren aan moeten trappen. Ook van die motoren die heel heftig terug kunnen schoppen :X
 
Had ik met mijn Maico crosser ook, maar is geen engelse.... ;)
 
Och er zijn een heleboel van die horror verhalen heb zelf ook wel eens in de bosjes gelegen nadat ik een sus t500 aan trapte kan pijnlijk zijn
 
het volgende boek aanschaffen"het aarden beest"geschreven door Benno Graas, is een pracht van een reisverhaal van hem en z'n vrouw op een 350 bullet.als je daarna nog geen fan bent van zo'n recht toe recht aan fiets.......
enne van harte met zo je wereldvondst :Y
 
Update:

Vandaag "even" tijd gehad, de Enfield ontdaan van alle vet en vuiligheid :)
Ik werd per minuut poetsen steeds gelukkiger. Wat een plaatje is het *O*

imag0443iv.jpg


imag0444s.jpg


imag0445q.jpg


imag0446j.jpg


imag0447ij.jpg


imag0448n.jpg


De zo geliefde Tuono moest toch echt even plaats maken voor de Enfield.
Bullet op de brug en me Appie er naast.

imag0450v.jpg


Kon het niet laten om meteen maar ff de benzine te verversen en alles na te kijken.
Kon het natuurlijk niet laten om even te starten.
Met de juiste startprocedure liep de Bullet in 6 keer trappen.
En dat na meer dan 12 jaar stil staan *O*

:? Nou is mijn Enfield winterproject al bijna klaar '(

Filmpie:

Nou nog wat kleine dingentjes.
Aantal lampjes vervangen.
Slotjes van zijkoffertjes vervangen. 1 is er stuk.
Misschien wel een solozadel monteren :)

En nou genieten :]
 
Laatst bewerkt:
het volgende boek aanschaffen"het aarden beest"geschreven door Benno Graas, is een pracht van een reisverhaal van hem en z'n vrouw op een 350 bullet.als je daarna nog geen fan bent van zo'n recht toe recht aan fiets.......
enne van harte met zo je wereldvondst :Y

Thanx. Is dat verhaal ook verfilmt of digitaal, ik heb namelijk helemaal niks met papieren boeken :?
 
Nee volgens mij niet eens. Stond gewoon in een hoekje van de grage met een enorme berg spullen er tegen en over '(

Gelukkig heb ik 't machientje weer een waardig leven gegeven *D
 
Heb je het beroemde kurkje al gecontroleerd (smering bigend) na 12 jaar stilstand anders kan het plezier van korte duur zijn
 
Dat kurkje zit achter de grote moer op het timingdeksel (als je op de motor zit rechterkant)
het kurkje is de afdichting tussen de oliepomp en krukas de olie word door de holle as naar het bigend geperst waarna het tegen de zuiger spat en via de retoer pomp via de tuimelaars weer terug loopt de olie tank in
als je het wil controleren is vrij simpel een van de twee banjo bouten lossen bij de kop komt daar olie is de cyclus rond en kan je er van uitgaan dat het kurkje (vroeger kurk nu neopreen) goed is
 
Tada 1e testrit is een feit, de Enfield loopt als een zonnetje :]

Je kan heel duidelijk merken wat de Enfield prettig vind om te rijden. Als je een versnelling te hoog zit gaat 't motortje bokken en inhouden.
In het begin wat aan 't zoeken geweest wat een mooi toerental is om over te schakelen.
Als je een beetje door trekt heb je wel 't idee dat dat hele ding uit elkaar rammelt of ploft :?
Haast moet je zeker niet hebben en remmen moet je al heel vroeg mee beginnen. Je moet sowieso voorkomen dat je een noodstop moet maken. Ik denk dat je 10 meter te laat pas stil staat.
Goed lesje anticiperen dus ;)
Bochtjes zijn ook ff wennen, lijkt wel of 't frame van elastiek is. Je voelt het hele frame bewegen en flexen als je een beetje door rijd in de bocht. Knee down zal 't niet worden denk :+

Het is wel een heel leuk motortje om even een kleine boodschap mee te gaan doen hier in de buurt :]

Filmpie:
 
Laatst bewerkt:
Dat is mijn enige wind/water dichte jas die echt lekker warm is.
Is mijn werkjas geen motorjas dus. Ben ook zeker niet van plan om altijd met die jas te gaan rijden.
Ben nog opzoek naar een passende jas voor op de Enfield ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan