Enfield met Velorex

paalco

MF'er
25 sep 2010
112
94
Oss
Ik rijd nu al een paar weken met mijn 350 enfield met een velorex bak rond.
Ik heb al eea aangepast zoals:
voorvork voorzien van zwaardere veren en dikkere olie
Andere schokbrekers op de motor
nieuwe schokbreker op het span

Maar ik hoorde van Daf400 dat een torsie stang de boel nog stabieler maakt.
Nu ben ik dus op zoek naar informatie

Hoe dik moet zo'n stang zijn en van welk materiaal.
Motor weegt ongeveer 180 kg
Span 70 kg
en ik zelf .... laten we zeggen 110 ( met kleding)

Groeten,

Cor
 
Wat bedoel je precies met stabieler?
Ik denk dat je allereerst iets aan de gewichtsverdeling moet gaan doen. De bak is nogal licht in verhouding tot de motor plus rijder. In ieder geval als er geen passagier in zit.
 
ik heb zelf ook een enfield 350 en ik geloof nooit dat het ding zoveel weegt. :N
Zelf zou ik hem hooguit 120 schatten.
Qua gewichtsverdeling zou je het een en ander kunnen doen.
Maar ik denk dat een torsiestang ook wel kan helpen ja.
Kijk anders eens in het topic van nitromax, hij heeft ook een licht motorfietsje met een bak eraan en die stang doen zijn werk goed bij hem.
 
Met stabiel bedoel ik dat in de bochten de combinatie wat minder overhelt.
De gewichtsverhouding is misschien niet ideaal.
Ik kan de schokbrekers natuurlijk nog strakker zetten maar dan lever ik ook in op comfort.
Een verbinding tussen het achterwiel en het span wiel met een torsieas zorgt dat die wielen elkaar beïnvloeden tijdens het in en uitveren maar toch nog enigszins zelfstandig kunnen bewegen. Ik wil dus graag weten of iemand er ervaring mee heeft en weet wat de diameter van de as moet zijn.
Cor
 
rutgertjuh
Enfield weegt 163 droog plus benzine, accu en olie toch zeker 175
De laatste keer op de weegschaal zonder pak laarzen en helm was ik 105 kg.
De verdeling is misschien niet ideaal maar ik kan moeilijk 100 kg in de bak gooien dan komt hij niet meer vooruit.
Ik zal eens gaan zoeken bij nitromax
Bedankt
 
Ik heb net een torsie stang op mijn span gemaakt.
Die stang is 17,5 mm dik en gemaakt van 34CrNiMo6 +QT

Mijn span is een stuk zwaarder dan het jouwe.
Ik denk dat je met 16 mm al een heel stuk in de buurt komt.
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf ook een enfield 350 en ik geloof nooit dat het ding zoveel weegt. :N
Zelf zou ik hem hooguit 120 schatten.
Qua gewichtsverdeling zou je het een en ander kunnen doen.
Maar ik denk dat een torsiestang ook wel kan helpen ja.
Kijk anders eens in het topic van nitromax, hij heeft ook een licht motorfietsje met een bak eraan en die stang doen zijn werk goed bij hem.

180 kg klopt wel hoor..

Ik denk dat je vriendin vast blij met je is.. ;)
 
Zelf zou ik hem hooguit 120 schatten.
Weinig motorfietsen die dat halen. :9

Maar is het probleem de torsiestang of is zijspanrijden gewoon een beetje eng / onwennig met bochten waarbij het span aan de binnenkant zit? ;)
 
Zijn de nieuwe veren op de motor ook zwaarder geworden? Je kunt de voorspanning wel opschroeven, maar als je veerconstante te licht is blijft hij overhangen in de bochten.
 
Halflive:
Ja het zijn zwaardere veren en dat was een behoorlijke verbetering
In de vork heb ik ook zwaardere en nog busjes er bovenop

Cor
 
Weinig motorfietsen die dat halen. :9

Maar is het probleem de torsiestang of is zijspanrijden gewoon een beetje eng / onwennig met bochten waarbij het span aan de binnenkant zit? ;)

Ik heb Cor verteld dat het zijspan nog lekkerder gaat rijden als je een stabilisatorstang maakt. (Bij mijn eigen zijspan die ervaring op gedaan)

Het is niet noodzakelijk, zijn span rijd nu ook al goed. Maar ik vind het de moeite waard om te proberen.
 
Worldbeater:
Zeker is zijspanrijden nog onwennig. Na 35 jaar solo is een extra wiel effe wennen.
Ook het verschil tussen mijn solo motor en het span is erg groot.
Nadat ik de boel aan elkaar had geknutseld heb ik een aantal ervaren rijden proef laten rijden en hun opmerkingen verwerkt.
Hier een plaatje van het span.
span1s.jpg
 
Halflive:
Ja het zijn zwaardere veren en dat was een behoorlijke verbetering
In de vork heb ik ook zwaardere en nog busjes er bovenop

Cor
 
Ik hoop dat deze foto van daarvoor is? Zo te zien heb je onbelast al geen voorvering meer. Of ligt dat aan mij?
 
Ik heb Cor verteld dat het zijspan nog lekkerder gaat rijden als je een stabilisatorstang maakt. (Bij mijn eigen zijspan die ervaring op gedaan)

Het is niet noodzakelijk, zijn span rijd nu ook al goed. Maar ik vind het de moeite waard om te proberen.
Klinkt als een goede tip. ;)
Worldbeater:
Zeker is zijspanrijden nog onwennig. Na 35 jaar solo is een extra wiel effe wennen.
Ook het verschil tussen mijn solo motor en het span is erg groot.
Nadat ik de boel aan elkaar had geknutseld heb ik een aantal ervaren rijden proef laten rijden en hun opmerkingen verwerkt.
Hier een plaatje van het span.
[afbeelding]
Mooie motor hangt'ie aan zeg. :9~ *O*
Ik hoop dat deze foto van daarvoor is? Zo te zien heb je onbelast al geen voorvering meer. Of ligt dat aan mij?
En hangt de bak dan wel goed als de voorkant zo belast wordt? :)
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat deze foto van daarvoor is? Zo te zien heb je onbelast al geen voorvering meer. Of ligt dat aan mij?
De foto is van daarvoor. De bak hing er net aan.
Ik was net de eerste keer gaan rijden.
Doodsangsten heb ik gehad. ;-)
 
@Nitromax
Wat een verhaal, ik ben maar vooraan begonnen en veel opgestoken.

Op het moment zijn het span en de motor weer gescheiden.
De bak wordt gelast omdat er scheurtjes zaten bij de voorste bevestigings-gaten.
Het frame staat achter in mijn bus en de motor in de schuur.
Als eerste ga ik een kleiner voortandwiel en nieuwe ketting monteren.
Daarna een nieuwe achterband, waarschijnlijk wordt dat een avon sidecar band.
Maar ik sta open voor suggesties.
Op de voorvork wil ik een verbindingsbrug maken tegen het torderen en natuurlijk moet de kuip gemonteerd worden. Een Avonaire nos.
kuip.jpg

Dan nog een bevestiging maken voor de remkabel van het zijspanwiel.
En dan de torsiestang.
Dus voorlopig heb ik zat te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan