enfield met velorex

jurgg

MF'er
10 mei 2004
46
0
Ben nog steeds aan het neuzen naar een goedkoop 'klassiek' span
(binnen een jaar heb ik een schuur waar die in past)
Wie heeft er ervaring met een enfield met een velorex bak eraan?
Heb je voldoende power om 80 te rijden met zijn tweeen ??
en ardennen tochtjes te maken?
het hoeft niet hard, het is zeer touristisch bedoeld allemaal.
Want hard rijden doen we wel op de gs 750 :z
 
wat voor enfield?
een standaard indiase, een europeesche?
een echte engelse?
en vooral een 350 of een 500?
naar mijn mening kan het wel, ook aan een 350.
verwacht er geen wilde dingen van, maar op zondagmiddag binnendoor naar oma moet kunnen.
ga eens met sander van bergen praten (bellen in jouw geval).
die werkt veel met enfields en met zijspannen.
het motortje van een enfield heeft veel meer potentie als die indiers eruit halen.
tzt zou ik wel investeren in een 15" achtervelgje ;)
 
man geen velorex! een mooie globe eraan, of een stoyer, de globe wordt ook nog in india gemaakt. als je een 500 hebt, is power geen probleem. wil je expert spreken bel dan peter van RPM, in hilversum mail iets van enfieldpeter@wanadoo meen ik
 
man geen velorex! een mooie globe eraan, of een stoyer, de globe wordt ook nog in india gemaakt. als je een 500 hebt, is power geen probleem. wil je expert spreken bel dan peter van RPM, in hilversum mail iets van enfieldpeter@wanadoo meen ik


kost da?
bestel jij even een globe voor die man?
een stoye is een mz bakje, technisch beter maar helemaal geen gezicht aan een enfield.
de vraag was "kan dat", ja dat kan
als er gevraagd word "wat vind jij mooi" is jouw antwoord wel van toepassing" ;)
 
het idee is om voor weinig geld een span te rijden. Moet er wel mee op vakantie kunnen in Nederland, ardennen en eiffel. Maar 80 is hard zat. Als ie maar wel bergop wil.
denk aan een 500 cc india enfield uit 90-95 cheapo, eigenlijk met goedkoopste span dat ik kan vinden, en wat er wel een beetje klassiek uitziet.
Ik heb mooie oude velorexen gezien, met zo'n vliegtuigneus aan de voorkant. Die zullen zeker al wel een antiek-prijs hebben??
 
op marktplaats en op speurders staan plentie bakkies heb ik gezien..
de prijzen zijn ook niet zo dat je zegt van jemig...
 
globe-spannetjes zijn wel in omloop, die hoef je niet te bestellen voor hem, anders kan hij dat zelf ook wel..
er zijn zat niet-polyester bakken die heel leuk aan een enfield zitten, op de duitse ebay staat ook vaak wel wat..
 
Op deze site
http://www.mz-b.de/sidecar/esw.htm
verkopen ze aleen zijspan-onderdelen, en ook bevestigingsmateriaal.
ze hebben ook een set die universeel is (ong 200 euro voor velorex op universele motorfiets).
Nu rijst natuurlijk de vraag: zelf doen??
(ik heb de topics gelezen over aanbouw van lichte spannen aan zware motoren, dat doen we dus niet). Het idee is alles echt goedkoop te houden, dus is het een goed plan om een licht (2ehands) span zelf te bevestigen aan een lichte (enfield 500 of 350) motor. en evt. dit later te laten fijnafstellen door een expert ??
Wie heeft de ervaring om me verder te helpen?
 
ze hebben ook een set die universeel is (ong 200 euro voor velorex op universele motorfiets).

Nu rijst natuurlijk de vraag: zelf doen??
en evt. dit later te laten fijnafstellen door een expert ??
Wie heeft de ervaring om me verder te helpen?

met die universele set kan je best een velorex aan een enfield zetten.
die klemmen zijn niet zo solide als men in nederland over het algemeen graag ziet maar functioneren prima.

dat kan je ook prima zelf doen.
er zijn zat sites waar je de basis afstellingen vind.
later fijnafstellen moet je juist zelf doen, jij weet precies wat je anders wil hebben.

begrijp ik nu goed dat je nog geen enfield hebt?
heb je een goedkope japanse custom (vanwege het koppel) al overwogen?
ikzelf vind zo'n suzuki ravage (savage) heel mooi om een span aan te hangen.
koppel zat en je zou er ook de snelweg nog mee op kunnen
 
pak dan als het even kan wel een savage met 5-bak....de 4-bak-versie komt zonder extra zij-aanbouw al amper overtuigend de snelweg op.......maar goed....je hebt het over 80-hard-zat.....dusse.....laatmaar....ik zit uit m'n nek te ****

....tis laat.... :z
 
zijspan montage,
2 dingen , toepsoring en vlucht.
toesporing is nodig voor het weggedrag, zet op 1,5cm, kan er nooit ver naast zitten
span een touw recht, of leg een rechte balk langs het voo- en -achterwiel. markeer hierlangs de plekken op het uitende van beide banden.
leg de balk/touw langs het zijpsanwiel, zet punten hierlangs ter hoogte van de vorige 2.
dan moet de afstand tussen de voorste 2 punten 1 a 1,5cm korter zijn dan tussen de achterste..
vlucht, is de hellingshoek van de fiets tov de bak, de motor moet iets naar buiten leunen..
ga rijden op kruissnelheid met de lading in de bak waar je het meest mee gaat rijden.
stel de toesporing zo af, dat je met kruissnelheid niet aan het stuur hoeft te trekken om rechtuit te blijven rijden.
dus gewoon sleutels mee en stukje rijden, onderweg bijstellen..
 
Heb wel een HondaCX650E staan met een velorex bak eraan die waarschijnlijk eruit gaat.
Wegens omstandigheden heb ik geen stalling meer dus als je interesse hebt dan zeg het maar.
 
ik vind jouw uitlijn verhaal van een bijzonder kaliber.
ook het taalgebruik is niet wat ik vwo niveau zou noemen.
ik ben zeer benieuw naar je scriptie.
euh, hoezo? kun je dit uitleggen?
niet genoeg lange woorden erin? dat je benieuwD bent naar mijn scriptie?
 
Op deze site
http://www.mz-b.de/sidecar/esw.htm
verkopen ze aleen zijspan-onderdelen, en ook bevestigingsmateriaal.
ze hebben ook een set die universeel is (ong 200 euro voor velorex op universele motorfiets).
Nu rijst natuurlijk de vraag: zelf doen??
(ik heb de topics gelezen over aanbouw van lichte spannen aan zware motoren, dat doen we dus niet). Het idee is alles echt goedkoop te houden, dus is het een goed plan om een licht (2ehands) span zelf te bevestigen aan een lichte (enfield 500 of 350) motor. en evt. dit later te laten fijnafstellen door een expert ??
Wie heeft de ervaring om me verder te helpen?

Voor het zelf bouwen en afstellen is het ook handig het boekje van zijspanclub het derde wiel te bestellen, www.hetderdewiel.nl
 
Busje eruit en dan heb je poen :+ :+

angry-smiley-002.gif


dag ut nie....

en de bot????
confused-smiley-013.gif
 
Een ritje naar oma is niet hetzelfde als een vakantierit door de eifel. Ik vrees dat je power nodig hebt voor een zijspan.
Zeker in de bergen.
Dan moet je nog veel oefenen om met een zijspan te kunnen rijden. Stap niet meteen op en denk dan even een blokje om te rijden. ik weet niet of je rijervaring hebt met een zijspan.
Het bochtenwerk kan je lelijk verassen.
Dan nog de banden als je er 10.000 mee haalt is dat veel.

Hopelijk heb je er iets aan.

Gr,
henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan