enfield met velorex

vandaag kreeg ik het motoport promotieblaadje in huis.
heb ik me voor aangemeld omdat mijn motorboer graag ziet dat zijn collega's wat meer kosten hebben 8-)

affijn, in dat blaadje staat buiten allerlei artikelen waar slechts positieve dingen over te vermelden zijn :? een plaatje van een zijspan.
full

volgens het bijschrift een nedelands fabrikaat.
een zijspankit vanaf € 2.990,- met montage handleiding op foto's.
ze vermelden erbij dat de montage daardoor heel eenvoudig is.
en zowel voor lichte en zware motoren
www.tripteq.com
ziet er op het eerste gezicht strakker uit als een velorex.
toch krijg ik associaties met een skibox :X
misschien niet voor aan een enfield maar ik wilde hem toch even vermelden
 
Een ritje naar oma is niet hetzelfde als een vakantierit door de eifel. Ik vrees dat je power nodig hebt voor een zijspan.
Zeker in de bergen.
Dan moet je nog veel oefenen om met een zijspan te kunnen rijden. Stap niet meteen op en denk dan even een blokje om te rijden. ik weet niet of je rijervaring hebt met een zijspan.
Het bochtenwerk kan je lelijk verassen.
Dan nog de banden als je er 10.000 mee haalt is dat veel.

Hopelijk heb je er iets aan.

Gr,
henk

10.000km? bij mij de achterband max;3000km...
 
Ik zij toch 10.000 is veel.
Ikzelf reed er zo'n 6000 km mee. Maar ik weet niet of dat echt aan de Russische kwaliteit ligt.

Gr,
henk
 
zijspan montage,
2 dingen , toepsoring en vlucht.
toesporing is nodig voor het weggedrag, zet op 1,5cm, kan er nooit ver naast zitten
span een touw recht, of leg een rechte balk langs het voo- en -achterwiel. markeer hierlangs de plekken op het uitende van beide banden.
leg de balk/touw langs het zijpsanwiel, zet punten hierlangs ter hoogte van de vorige 2.
dan moet de afstand tussen de voorste 2 punten 1 a 1,5cm korter zijn dan tussen de achterste..
vlucht, is de hellingshoek van de fiets tov de bak, de motor moet iets naar buiten leunen..

ga rijden op kruissnelheid met de lading in de bak waar je het meest mee gaat rijden.
stel de toesporing zo af, dat je met kruissnelheid niet aan het stuur hoeft te trekken om rechtuit te blijven rijden.
dus gewoon sleutels mee en stukje rijden, onderweg bijstellen..

van dat toespoorverhaal snap ik helemaal niks meer
 
van dat toespoorverhaal snap ik helemaal niks meer

Plaatje is soms duidelijker:
Leg een lat recht langs voor- en achterwiel (houd er rekening mee dat een voorband meestal smaller is dan een achterband, dus leg de lat dan niet strak tegen het voorwiel, de lat moet precies in de rijrichting liggen) en een tweede lat parallel aan het zijspanwiel.

Meet afstand A en afstand B. Het verschil tussen de 2 gemeten waarden is toespoor, veroorzaakt door het feit dat het zijspanwiel niet exact in de rijrichting staat, maar iets naar binnen gedraaid. (Afstand A zal dus kleiner zijn dan afstand B).

Op het plaatje zijn de afstanden gemeten VOOR het voorwiel en ACHTER het achterwiel, soms wordt ook de afstand gemeten op het HART van het voor- en achterwiel, of ACHTER het achterwiel en ACHTER het voorwiel.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan