Engelse Motor rijschool verdwaald ?

Als je gewoon rechts rijdt kun je volgens mij gewoon makkelijk de berm in . ( waarna je wat mij betreft gerechtigd bent om zo een malloot achterna te rijden en een draai om zn oren te geven )

Op de motor ga je niet zo even de berm in (tenzij je een offroad motor hebt natuurlijk)..
 
Op de motor ga je niet zo even de berm in (tenzij je een offroad motor hebt natuurlijk)..
Waarom niet? Als dat de enige overgebeven vluchtweg is, dan ging er daaraan voorafgaand wss iets mis, maar twijfel ik geen moment. Mijn ervaring is dat een bermvlucht ook met een toerhok van 300+ kg goed en zonder kleerscheuren te doen is. Tuurlijk: als er paaltjes of grote stenen onder hoog gras verstopt zijn dan is dat pech hebben, maar nog altijd beter dan als een tekenfilmfiguur tegen de voorgevel van een tegemoetkomende vrachtauto plakken. Een stukje afsnijden door Duitse bossen gaat trouwens ook prima, zolang de blubber niet te diep is...
:9 :]

full


:+

Overigens fijn te vernemen dat TS ook weer gesignaleerd is, en met diepgaand inschattingsvermogen (100 km/u is 10 m/s...) een mooi inkijkje geeft in de wereld van de automobilist. Ik snap nu waarom het in de Randstad zo'n chaos is op de weg... :o
 
Laatst bewerkt:
Even over deze regel, het is verplicht zoveel mogelijk de rechter baan te kiezen, het is niet de bedoeling binnen een baan zoveel mogelijk rechts te blijven, althans dat heb ik niet geleerd bij mijn rijlessen in het onderwerp 'positie op de weg' of rijdt je op altijd stijf aan de rechter kant van jou baan tegen de witte lijn aan? Gegarandeerd dat er dan regelmatig een auto gezellig op 'jou' baan naast je komt rijden.
Probeer het wetsartikel eens goed te begrijpen misschien snap je het dan wel wat ze ermee willen aanduiden ? ;)
Een aantal mensen hier is ondanks alle argumenten hier niet overtuigd. Prima houd vast aan je eigen methode en houd het het veilig, maar wees je in ieder geval bewust van die 'andere' methode en dat die niet zondermeer 'idioot' is.

Ehm, ik ben wel overtuigd dat je zo verder door de bochten kunt kijken :? Als je nog verder dus in de berm gaat rijden dat zie je nog verder/meer.Kijk dan wel goed uit voor bomen en verkeersborden. })

EN waarom ik het idioot vind dat heb ik beschreven ben geen idioot die 10x hetzelfde blijft schrijven ,lees ff maar terug. :t

Dat de professional o.a de Politie zo rijdt allemaal prima zij hebben daar een uitzondering voor op de openbare weg.

Kijk wat ik eerder bedoelde met circuitlijnen rijden ,er zijn veel lijnen en welke je neemt hangt af van de situatie.Soms offer ik een bocht op om sneller eruit te willen komen soms wil ik verder door de bocht heen kijken zoals een VRO cursus je ook leert.Maar ik doe het op het circuit en liever niet op de openbare weg ;) Als je tegenligger er met dik 120km aankomt raggen dan ben jij misschien te laat of hij zij schrikt zich het apelazarus.En wat dan kan gebeuren lezen we vaak in de krant op de RIP pagina.

qirejbkkeunvl.jpg
 
Bij die ene aanrijding reed ik links...

Er was al gezegd dat je geen 10km links moest blijven rijden B|




Op de motor ga je niet zo even de berm in (tenzij je een offroad motor hebt natuurlijk)..

Ik wel !!
Domweg omdat de keuze motorkap / berm voor mij niet zo moeilijk is.

Er zijn trouwens ook veel particuliere rijopleidingen die ook aan de bermvlucht aandacht geven.
Zelfs met een zware toermotor is een stuk berm rijden prima te doen zelfs :Y
( nee, niet op een herfstige dag met al een week regen, da's waar )
 
De mensen die het een goed plan vinden mogen zo eens een rondje Posbank doen op de Veluwe. Als je een groep wielrenners te pletter rijd krijg je van mij een krat bier :+
 
Laatst bewerkt:
Kun je dit plaatje eens uitleggen, wat is hier goed / fout ?

Goed de groene lijn ,probeer die altijd te rijden anders moet ik (met kans erop) via de grindbak :) Je kan gerust de rode lijn nemen om iemand uit te remmen en erop te hopen dat diegene die de groene lijn nam je niet alsnog voorbij steekt.
Uitgangspunt is het rijden op de openbare weg he ?

Klopt maar met de VRO rij je een dergelijke bocht ook zo ( het ver in de bocht kunnen kijken ) daarom het circuit als voorbeeld erbij genomen.Beide zijn vergelijkbaar.
 
Laatst bewerkt:
Op de motor ga je niet zo even de berm in (tenzij je een offroad motor hebt natuurlijk)..
Mwha je krijgt dan alleen op je donder van je rij instructeur :X


1 keer gehad lagen toen wel van die bermstenen in, een auto kwam me iets te hard aanrijden en een heel stuk tegen het verkeer in dus uit automatischme de berm in O-) (was wel in 1 van de eerste lessen op de openbareweg).
 
Zelf heb ik 6 jaar geleden rijles gehad van een instructeur die mij dit principe ook al geleerd heeft. Dit is verfijnd in een VRO risico cursus, maar het principe was niet nieuw.
Misschien een aardig argument: in deze 6 jaar dat ik nu motor rijd, (in totaal zo'n 60.000 km) heb ik nog NOOIT een noodstop hoeven maken.
Puur mazzel gehad al die 6 jaar?
Nee, ik denk het niet. Het is een combi van jezelf in beeld rijden, anticiperen op risico's (en ik ben best rare acties tegengekomen van medeweggebruikers) en ruimte/reactietijd creëren.
Ik ook niet en rij ook al 6 jaar maar dan zonder vro.



Cursus volgens jou redenering heb ik die hele cursus niet nodig O-)



;) snap je punt maar kon het even niet laten.
Zo'n cursus zal absoluut wat toevoegen daar twijfel ik niet aan.
 
Waarom niet? Als dat de enige overgebeven vluchtweg is, dan ging er daaraan voorafgaand wss iets mis, maar twijfel ik geen moment. Mijn ervaring is dat een bermvlucht ook met een toerhok van 300+ kg goed en zonder kleerscheuren te doen is. Tuurlijk: als er paaltjes of grote stenen onder hoog gras verstopt zijn dan is dat pech hebben, maar nog altijd beter dan als een tekenfilmfiguur tegen de voorgevel van een tegemoetkomende vrachtauto plakken. Een stukje afsnijden door Duitse bossen gaat trouwens ook prima, zolang de blubber niet te diep is...
:9 :]

Natuurlijk, als de andere optie een motorkap is dan liever de berm.

Ik wil deze automobilist alleen meegeven dat het niet de bedoeling is dat de motor de berm in gaat. Voor een auto is het toch iets comfortabeler in de berm dan voor een motor.
 
Laatst bewerkt:
" Overigens fijn te vernemen dat TS ook weer gesignaleerd is, en met diepgaand inschattingsvermogen (100 km/u is 10 m/s...) een mooi inkijkje geeft in de wereld van de automobilist. Ik snap nu waarom het in de Randstad zo'n chaos is op de weg... "

gewoon een rekenfoutje , trek daar nu niet gelijk allerlei conclusies uit qua inschattingsvermogen etc .
Ik ben me in de praktijk echt wel bewust van de snelheid c.q. afgelegde afstand per seconde waarmee ik en anderen rijden .
 
Ik vind dit ook overdreven naar links. Zoals die Z800 in het midden rijd is meer dan voldoende. Die "instructeur" op zijn rijdend bankstel rijdt zelfs op het fietspad van de tegenliggers, dat is echt te ver naar links.
 
Ik vind dit ook overdreven naar links. Zoals die Z800 in het midden rijd is meer dan voldoende. Die "instructeur" op zijn rijdend bankstel rijdt zelfs op het fietspad van de tegenliggers, dat is echt te ver naar links.
Echt niet.
 
Natuurlijk, als de andere optie een motorkap is dan liever de berm.

Ik wil deze automobilist alleen meegeven dat het niet de bedoeling is dat de motor de berm in gaat. Voor een auto is het toch iets comfortabeler in de berm dan voor een motor.

Juist dan hou je iets links/midden aan en eis je je plaats op de weg op, waardoor de auto je opmerkt en de berm in zal gaan. Jij gaat naar rechts en kan gewoon via de weg passeren.
En dan bedoel ik niet een spelletje chicken spelen en head on op elkaar afrijden. :P
Maar dat kan heel subtiel en zonder dat de auto de gedachte krijgt dat je hem er af wil duwen.
Automobilisten hebben vaak gewoonweg niet door welke ruimte je nodig hebt. Ik heb het hier dan ook over smalle weggetjes en geen ruime 2-baanswegen. :)
 

Als een tegenligger ook een gezapige 80 per uur rijdt, komen ze met 160 op elkaar af. En het hele zwikkie moet dan naar rechts, dat gaat veel te lang duren. Extrapoleer eens naar een nog grotere groep motorrijders.

TS had het al over een tegenligger die in moeilijkheden kwam.
 
Ik vermoed dat het gebaseerd is op statistieken van verzekeraars.

Mensen die geneigd zijn om een VRO te volgen zouden hoogstwaarschijnlijk ook al minder ongelukken maken ZONDER die opleiding. De conclusie kan niet zijn dat zoiets DOOR de opleiding komt, tenzij er een, voor motorrijders volledig representatieve groep (uit een willekeurige steekproef van alle motorrijders)) aan de opleiding deelneemt.
 
Mensen die geneigd zijn om een VRO te volgen zouden hoogstwaarschijnlijk ook al minder ongelukken maken ZONDER die opleiding. De conclusie kan niet zijn dat zoiets DOOR de opleiding komt, tenzij er een, voor motorrijders volledig representatieve groep (uit een willekeurige steekproef van alle motorrijders)) aan de opleiding deelneemt.

Hoogstwaarschijnlijk? Ook een gevaarlijke aanname.
Ik heb al eens cijfers gezien dat automobilisten die slipcursussen hadden gevolgd, vaker bij (eenzijdige) ongevallen waren betrokken, omdat ze overmoediger gingen rijden in lastige weersomstandigheden en hierdoor de veiligheidsgrens automatisch verlegden.

Maar of het volgen van een VRO de daadwerkelijke oorzaak is kan ik niet zeggen zonder verder uitleg en cijfers.

Maar verzekeraars verzekeren ook niet graag jongeren met motoren die veel pk's hebben. Nu kan je zeggen dat het allemaal aan je rechterhand ligt en iedereen prima op een zware machine kan stappen, omdat ze het zelf ook zo gedaan hebben, maar de cijfers tonen echt wat anders.
 
Hoogstwaarschijnlijk? Ook een gevaarlijke aanname.
Ik heb al eens cijfers gezien dat automobilisten die slipcursussen hadden gevolgd, vaker bij (eenzijdige) ongevallen waren betrokken, omdat ze overmoediger gingen rijden in lastige weersomstandigheden en hierdoor de veiligheidsgrens automatisch verlegden.

Maar of het volgen van een VRO de daadwerkelijke oorzaak is kan ik niet zeggen zonder verder uitleg en cijfers.

Maar verzekeraars verzekeren ook niet graag jongeren met motoren die veel pk's hebben. Nu kan je zeggen dat het allemaal aan je rechterhand ligt en iedereen prima op een zware machine kan stappen, omdat ze het zelf ook zo gedaan hebben, maar de cijfers tonen echt wat anders.

Daar is apart onderzoek voor nodig, om factoren die invloed hebben op een uitkomst (en interpretatie) los te kunnen koppelen van elkaar, van storende factoren en van toeval(sfluctuaties). Zo werd er lang gedacht dat twee glazen wijn per dag bevorderlijk was voor de gezondheid, terwijl het juist zo was dat matige drinkers verder gezonder leven dan andere mensen en daardoor weinig last hebben van dat drinken.

Cijfers op zich tonen helemaal niets aan en leveren op zijn best suggesties voor verder onderzoek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan