WillemVonGrumble
MF veteraan
- 22 aug 2010
- 38.968
- 10
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Als je gewoon rechts rijdt kun je volgens mij gewoon makkelijk de berm in . ( waarna je wat mij betreft gerechtigd bent om zo een malloot achterna te rijden en een draai om zn oren te geven )
Waarom niet? Als dat de enige overgebeven vluchtweg is, dan ging er daaraan voorafgaand wss iets mis, maar twijfel ik geen moment. Mijn ervaring is dat een bermvlucht ook met een toerhok van 300+ kg goed en zonder kleerscheuren te doen is. Tuurlijk: als er paaltjes of grote stenen onder hoog gras verstopt zijn dan is dat pech hebben, maar nog altijd beter dan als een tekenfilmfiguur tegen de voorgevel van een tegemoetkomende vrachtauto plakken. Een stukje afsnijden door Duitse bossen gaat trouwens ook prima, zolang de blubber niet te diep is...Op de motor ga je niet zo even de berm in (tenzij je een offroad motor hebt natuurlijk)..
Probeer het wetsartikel eens goed te begrijpen misschien snap je het dan wel wat ze ermee willen aanduiden ?Even over deze regel, het is verplicht zoveel mogelijk de rechter baan te kiezen, het is niet de bedoeling binnen een baan zoveel mogelijk rechts te blijven, althans dat heb ik niet geleerd bij mijn rijlessen in het onderwerp 'positie op de weg' of rijdt je op altijd stijf aan de rechter kant van jou baan tegen de witte lijn aan? Gegarandeerd dat er dan regelmatig een auto gezellig op 'jou' baan naast je komt rijden.
Een aantal mensen hier is ondanks alle argumenten hier niet overtuigd. Prima houd vast aan je eigen methode en houd het het veilig, maar wees je in ieder geval bewust van die 'andere' methode en dat die niet zondermeer 'idioot' is.
Bij die ene aanrijding reed ik links...
Op de motor ga je niet zo even de berm in (tenzij je een offroad motor hebt natuurlijk)..
Kun je dit plaatje eens uitleggen, wat is hier goed / fout ?
Uitgangspunt is het rijden op de openbare weg he ?
Mwha je krijgt dan alleen op je donder van je rij instructeurOp de motor ga je niet zo even de berm in (tenzij je een offroad motor hebt natuurlijk)..
Ik ook niet en rij ook al 6 jaar maar dan zonder vro.Zelf heb ik 6 jaar geleden rijles gehad van een instructeur die mij dit principe ook al geleerd heeft. Dit is verfijnd in een VRO risico cursus, maar het principe was niet nieuw.
Misschien een aardig argument: in deze 6 jaar dat ik nu motor rijd, (in totaal zo'n 60.000 km) heb ik nog NOOIT een noodstop hoeven maken.
Puur mazzel gehad al die 6 jaar?
Nee, ik denk het niet. Het is een combi van jezelf in beeld rijden, anticiperen op risico's (en ik ben best rare acties tegengekomen van medeweggebruikers) en ruimte/reactietijd creëren.
Meer niet beetje magertjes voor Zo'n misdrijfDe mensen die het een goed plan vinden mogen zo eens een rondje Posbank doen op de Veluwe. Als je een groep wielrenners te pletter rijd krijg je van mij een krat bier
Waarom niet? Als dat de enige overgebeven vluchtweg is, dan ging er daaraan voorafgaand wss iets mis, maar twijfel ik geen moment. Mijn ervaring is dat een bermvlucht ook met een toerhok van 300+ kg goed en zonder kleerscheuren te doen is. Tuurlijk: als er paaltjes of grote stenen onder hoog gras verstopt zijn dan is dat pech hebben, maar nog altijd beter dan als een tekenfilmfiguur tegen de voorgevel van een tegemoetkomende vrachtauto plakken. Een stukje afsnijden door Duitse bossen gaat trouwens ook prima, zolang de blubber niet te diep is...
Echt niet.Ik vind dit ook overdreven naar links. Zoals die Z800 in het midden rijd is meer dan voldoende. Die "instructeur" op zijn rijdend bankstel rijdt zelfs op het fietspad van de tegenliggers, dat is echt te ver naar links.
Natuurlijk, als de andere optie een motorkap is dan liever de berm.
Ik wil deze automobilist alleen meegeven dat het niet de bedoeling is dat de motor de berm in gaat. Voor een auto is het toch iets comfortabeler in de berm dan voor een motor.
Sommigen hier deinzen ook niet terug voor een uitstapje in de berm.
Echt niet.
Hoe is dit aangetoond? Een enquete onder ex VRO R rijders? Ja zo lust ik er nog wel wat
Aantoonbaar onderzoek is maar net hoe je het onderzoekt en door wie dus dat zegt mij niet zoveel.
Ik vermoed dat het gebaseerd is op statistieken van verzekeraars.
Mensen die geneigd zijn om een VRO te volgen zouden hoogstwaarschijnlijk ook al minder ongelukken maken ZONDER die opleiding. De conclusie kan niet zijn dat zoiets DOOR de opleiding komt, tenzij er een, voor motorrijders volledig representatieve groep (uit een willekeurige steekproef van alle motorrijders)) aan de opleiding deelneemt.
Hoogstwaarschijnlijk? Ook een gevaarlijke aanname.
Ik heb al eens cijfers gezien dat automobilisten die slipcursussen hadden gevolgd, vaker bij (eenzijdige) ongevallen waren betrokken, omdat ze overmoediger gingen rijden in lastige weersomstandigheden en hierdoor de veiligheidsgrens automatisch verlegden.
Maar of het volgen van een VRO de daadwerkelijke oorzaak is kan ik niet zeggen zonder verder uitleg en cijfers.
Maar verzekeraars verzekeren ook niet graag jongeren met motoren die veel pk's hebben. Nu kan je zeggen dat het allemaal aan je rechterhand ligt en iedereen prima op een zware machine kan stappen, omdat ze het zelf ook zo gedaan hebben, maar de cijfers tonen echt wat anders.