Enkel rijbewijs A

Jerd

Die hard MF'er
25 okt 2008
457
1
Hey MF'ers,

Ondanks dat mijn instructeur het destijds afraadde ben ik sinds vorig jaar oktober in het bezit van mn A. Het meisje achter de balie in het gemeentehuis keek heel raar op dat er nog geen B op het pasje stond toen ik deze ophaalde. Sowieso verbaast het mensen toch vaak dat je motorrijdt, maar nog niet je B hebt.

Ik wilde motorrijden, eigenlijk puur voor de fun en zo gezegd zo gedaan. Een auto heb ik niet en heb ik ook nog niet nodig. Daarmee niet gezegd hebbende dat ik nooit en te nimmer zal gaan koekblikken (toekomstige vrouw, kinderen, etc) trouwens.

Ik vraag me af: wie zijn hier nog meer 'bewust' enkel in het bezit van rijbewijs A? En wat zijn je drijfveren to do so?

Ciao,

Jerd.
 
Hier nog zo iemand. Ik heb geen ruimte en geld voor een auto, en voor de paar keer in het jaar dat ik met veel spullen sjouw heb ik een vriendin met een auto.
Een motor is financieel een stuk praktischer, en stukken goedkoper.
 
Je kan altijd nog zo'n Mr. Bean driewielertje gaan rijden :)
 
Was voor mij ook zo.

Als student bewuste keus ivm kosten. GS500 met eigen onderhoud is stukken goedkoper dan je eigen autotje en gewoon vanwege de fun/motorverslaafd. B kwam dan later wel...

Ondertussen heb ik 4 jaar mijn rijbewijs en ben ik full-time aan het werk. Ben nu mijn B rijbewijs aan het halen voor mijn baas zodat ik ook auto van de zaak kan gaan rijden. Nooit een afkeer tegen auto's gehad maar ik heb gewoon afgewacht wanneer ik mijn B nodig zou hebben. Die tijd is nu dus wordt die binnenkort toegevoegd aan mijn papiertje (of naja... pasje tegen die tijd)

En inderdaad. Mensen kijken er soms raar van op maar wat maakt dat verder uit. Trek je eigen plan. Mijn instructeur vond het destijds wel fijn overigens omdat hij me niets van het autorijden moest afleren (maar dat is andersom evengoed waar bij autorijbewijs) ;)
 
ik. ik heb het meer gedaan uit hobby en passie voor motoren EN, heel belangerijk, omdat ik niet in de normale patroon wil vallen. en wat als iedereen eerst zijn auto rijbewijs haalt? ik ben geen iedereen. ik volg mijn eigen weg, niet die van anderen, alsof ik een schaap ben!
 
Hier nog zo iemand. Ik heb geen ruimte en geld voor een auto, en voor de paar keer in het jaar dat ik met veel spullen sjouw heb ik een vriendin met een auto.
Een motor is financieel een stuk praktischer, en stukken goedkoper.

Helemaal mee eens, daarom heb ik ook een motor en geen auto. Maar autorbw is me net iets te handig voor werk, want bij beide baantjes die ik heb was het een grote pre dat ik auto kan rijden.
 
Heb zowel B als A, ben blij dat ik altijd een keus heb of ik de auto of de motor kan pakken. Motorrijden vind ik stukken leuker maar toch is een auto op sommige momenten veel praktischer. Vooral omdat ik nu in mijn 25kw periode zit vind ik een auto voor lange afstanden makkelijk (500km+) wintersport, zomervakantie en er zijn meer van dat soort uitstapjes per jaar. Probeer maar eens je snowboard zooi allemaal mee te nemen op een motor :X , en 1600km naar spanje op een 250cc is ook een beetje teveel van het goede. Uiteindelijk zal ik ooit overstappen naar een 600cc/675cc/1000cc en vanaf dat moment zal ik ook de wat langere afstanden makkelijker op een motor afleggen :Y
 
Ik heb mijn A en B tegelijk gehaald. B was ook belangrijk voor mijn werk en mijn ouders wouden niet dat ik eerst mn A haalde en dan pas B. Dus heb ik maar tegelijk gehaald.

ging totaal zonder problemen :)
 
Ik ben nog 17, maar mijn eerste motor rijles staat al gepland. Ik ben de jongste mijn vriendengroep en de rest is nu bezig me B of heeft het al. Ze verklaren mij allemaal voor gek dat ik eerst mijn A wil halen. B|
Maar ook ik heb mijn B nu simpelweg nog niet nodig. Als we ergens met de auto naar toe gaan kan ik wel met een vriend mee rijden en als het slecht weer is heb ik gewoon pech. Motoren zijn zo'n passie van mij dat ik met alle nadelen om wil gaan. :]
Ik zeg niet dat ik mijn B niet ga halen( gaat meteen na mijn A gebeuren ), maar ik ga zeker geen auto kopen voorlopig. Dit is simpelweg niet haalbaar voor mij, ik zit nog maar op de havo en verdien mijn geld met wat werken en handelen in brommertjes.
Je moet gewoon doen wat jezelf denkt dat het beste is en toch voor een deel je hart volgen :Y
 
Ik heb eerst mijn autorijbewijs gehaald en een aantal jaren later mijn motorrijbewijs, ik heb twee kinderen waarvan eentje naar school gaat (ander is nog niet zover) en ben getrouwt, dus moet er niet aan denken om geen autorijbewijs te hebben,....

Motorrijden doe ik omdat ik het leuk vind, maar zeer zeker niet in de winter met al die shit op de weg, dan ben ik heel blij met mijn auto....en mensen die denken dat je pas een echte motorrijder bent als je het hele jaar met de motor rijdt heb ik de schurft aan... B| Als je je motorrijbewijs hebt ben je een motorrijder, of je er nou voor kiest om wel of niet het hele jaar te rijden is ieders eigen keuze, maar ga dan niet gelijk lopen roepen dat mensen geen echte motorrijders zijn e.a. omdat ze s'winters liever de auto pakken.... :/
 
ik. ik heb het meer gedaan uit hobby en passie voor motoren EN, heel belangerijk, omdat ik niet in de normale patroon wil vallen. en wat als iedereen eerst zijn auto rijbewijs haalt? ik ben geen iedereen. ik volg mijn eigen weg, niet die van anderen, alsof ik een schaap ben!

Precies. Alleen bedoel ik het minder schreeuweriger. :)

Auto rijden heb ik nooit speciaal of cool gevonden en als ik dan toch de keuze heb tussen A of B, doe mij maar een Atje! Er zijn genoeg mensen die mij 2x per jaar wel willen helpen met hun blikkie.

En als de nood hoog is kan je je B nog altijd halen. Geen haast.
 
Hou je er wel rekening mee dat bij heel veel sollicitaties de voorkeur uitgaat naar een kandidaat met een B-rijbewijs?

GEZOCHT: kassameisje
PERIODE: deeltijd
AANVULLENDE OPMERKINGEN: minimaal 16 jaar oud, presentabel, ondernemend, enthousiast, in bezit van B rijbewijs.
 
GEZOCHT: kassameisje
PERIODE: deeltijd
AANVULLENDE OPMERKINGEN: minimaal 16 jaar oud, presentabel, ondernemend, enthousiast, in bezit van B rijbewijs.

Haha. Laat ik nou net willen solliciteren voor kassajongen. Damn.
 
Hou je er wel rekening mee dat bij heel veel sollicitaties de voorkeur uitgaat naar een kandidaat met een B-rijbewijs?

Hou je er ook rekening mee dat hoe langer je wacht hoe moeilijker en duurder het wordt om je rbw te halen? Autorijles kostte voor mij destijds 40 gulden per uur, ben maar wat blij dat ik hem meteen heb gehaald.
 
Mij is nog nooit gevraagd naar mijn rijbewijs bij sollicitaties. :)
Ik volg nu nog een jaar studie trouwens, omdat de werkgeledenheid in mijn sector gewoon prut is. (design en grafisch vormgeven)

Ik heb persoonlijk ook een zekere afkeur jegens auto's, ik vind ze innefficient, (8 van de 10 auto's die je ziet rijden vervoeren slechts een enkel persoon), groot en lomp (zeker voor 1 persoon) en ik vind het benauwend om niet goed om je heen te kunnen kijken en zo groot te zijn op de weg.

Dat heeft ook absoluut meegespeeld in mijn keuze eerst motor te gaan rijden. Ik koop straks een leuke Honda CX 500 voor nog geen 800 euro, voor die prijs heb je alleen een afgetrapt, niet vooruit te branden vierwielertje met 100.000 op de teller en praktisch net zoveel bescherming als op de motor. :P
En dan moet je dat ding weer ergens neer kunnen zetten als je ergens naartoe gaat, het kost meer benzine en verzekeringskosten, en waarschijnlijk komt het zijn volgende APK niet meer door.

Over een jaar of 10 denk ik hier heel anders over, dan heb ik finanieel meer keuze, en misschien de noodzaak om auto te rijden. Mijn vriendin is minder valide, en de kans is aanwezig dat ze in de toekomst permanent in een rolstoel zit. Nu kan ze zelf autorijden, en achterop de motor (zelf rijden kan ze helaas niet). Waarschijnlijk haal ik na mijn motorrijbewijs wel een autorijbewijs, maar de eerstkomende jaren zal er geen auto komen.
 
Mij is nog nooit gevraagd naar mijn rijbewijs bij sollicitaties. :)
Mij wel. Komt ook door het soort baan dat ik ooit had (service-medewerker buitendienst)
Inmiddels zou ik voor het werk ook zonder auto kunnen.
Ik heb persoonlijk ook een zekere afkeur jegens auto's, ik vind ze innefficient, (8 van de 10 auto's die je ziet rijden vervoeren slechts een enkel persoon), groot en lomp (zeker voor 1 persoon) en ik vind het benauwend om niet goed om je heen te kunnen kijken en zo groot te zijn op de weg.
Ja, mee eens. Een motor is wat dat betreft veel fijner.
 
Laatst bewerkt:
Hier nog zo iemand. Ik heb geen ruimte en geld voor een auto, en voor de paar keer in het jaar dat ik met veel spullen sjouw heb ik een vriendin met een auto.
Een motor is financieel een stuk praktischer, en stukken goedkoper.
_O-
Toch rij ik met de auto goedkoper dan met m'n motor. Nee, heb geen dure motor alleen wel een lichte auto op G3.
 
Mij is nog nooit gevraagd naar mijn rijbewijs bij sollicitaties. :)
Ik volg nu nog een jaar studie trouwens, omdat de werkgeledenheid in mijn sector gewoon prut is. (design en grafisch vormgeven)

Ik heb persoonlijk ook een zekere afkeur jegens auto's, ik vind ze innefficient, (8 van de 10 auto's die je ziet rijden vervoeren slechts een enkel persoon), groot en lomp (zeker voor 1 persoon) en ik vind het benauwend om niet goed om je heen te kunnen kijken en zo groot te zijn op de weg.

Dat heeft ook absoluut meegespeeld in mijn keuze eerst motor te gaan rijden. Ik koop straks een leuke Honda CX 500 voor nog geen 800 euro, voor die prijs heb je alleen een afgetrapt, niet vooruit te branden vierwielertje met 100.000 op de teller en praktisch net zoveel bescherming als op de motor. :P
En dan moet je dat ding weer ergens neer kunnen zetten als je ergens naartoe gaat, het kost meer benzine en verzekeringskosten, en waarschijnlijk komt het zijn volgende APK niet meer door.

Over een jaar of 10 denk ik hier heel anders over, dan heb ik finanieel meer keuze, en misschien de noodzaak om auto te rijden. Mijn vriendin is minder valide, en de kans is aanwezig dat ze in de toekomst permanent in een rolstoel zit. Nu kan ze zelf autorijden, en achterop de motor (zelf rijden kan ze helaas niet). Waarschijnlijk haal ik na mijn motorrijbewijs wel een autorijbewijs, maar de eerstkomende jaren zal er geen auto komen.

Mmmm.. wel een apart oordeel over autorijden. Wel te merken dat je geen auto rijdt. Ik vind juist dat ik een auto veel meer zicht om me heen heb. Veel kleinere dode hoek, geen schouders in de weg voor de spiegels en je hoeft je nek niet te verdraaien om een beetje fatsoenlijk om je heen te kijken.
En een auto met 100.000 km oud? Voor mij is dat nieuw _O-

Maarja, ik rij ook niet motor voor de praktisch, maar puur voor de fun. Ik vind eigenlijk helemaal niks praktisch aan een motor. Nou ja, op de stoep parkeren dan...
 
Hehe, ja absoluut is mijn visie vertekend door het gebrek aan auto-ervaring. :P

De grootste reden is dat het financieel niet voor me te doen is, en ik een auto overkill vind om een enkel persoon mee te vervoeren. Eind van dit schooljaar is mijn studie klaar, en mijn ov niet meer geldig, en dan wil ik toch wel mobiel zijn.
 
Mmmm.. wel een apart oordeel over autorijden. Wel te merken dat je geen auto rijdt. Ik vind juist dat ik een auto veel meer zicht om me heen heb.

Echt waar? Ik erger me mateloos aan die raamspijlen als ik auto rijd. Wat (subjectief) zicht betreft, zit ik veel liever op de motor.

Overigens, zelfs een klein Japannertje met een 1.0 motor doet probleemloos meer dan 150.000.
 
Laatst bewerkt:
Hou je er ook rekening mee dat hoe langer je wacht hoe moeilijker en duurder het wordt om je rbw te halen? Autorijles kostte voor mij destijds 40 gulden per uur, ben maar wat blij dat ik hem meteen heb gehaald.
:Z en een brood was een dubbeltje, een kaartje voor de trekschuit een stuiver en je verdiende 250 gulden in de maand met turfsteken. Kul natuurlijk om prijzen van toen en nu met elkaar te vergelijken.
 
Hehe, ja absoluut is mijn visie vertekend door het gebrek aan auto-ervaring. :P

De grootste reden is dat het financieel niet voor me te doen is, en ik een auto overkill vind om een enkel persoon mee te vervoeren. Eind van dit schooljaar is mijn studie klaar, en mijn ov niet meer geldig, en dan wil ik toch wel mobiel zijn.
;)

Qua verzekering en belasting is een motor wel goedkoper. Maar in totaal gezien is voor mij een auto een stuk goedkoper. En ondanks dat ik in Amsterdam woon en voor mn werk toch een (2x) 40km moet rijden sta ik heel weinig in de file.
Dus dan ga ik toch liever met de auto naar mn werk omdat dat een hoop gedoe scheelt met pak, helm, sloten etc.

Daarnaast klap ik onder mn auto een set simpele bandjes, terwijl ik voor mn motor wel bewust voor goede/dure banden kies. Dus ook in onderhoud geef ik een stuk meer uit aan de motor, terwijl ik daar veel minder mee rij.

Dus als je redelijk wat km's gaat maken zou ik dat financiele toch eens na gaan rekenen. Voor de fun motor rijden is een veel beter reden :W :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan