Enkel synchroniseren bij 21k of ook kleppen stelle

Franzzz

Die hard MF'er
30 jul 2003
663
2
Heerhugowaard
Er zijn 2 dingen die ik moet uitbesteden aan onderhoud, kleppen stellen en synchroniseren, de rest doe ik zelf. Nu staat er op mijn R6 van 2001 21.000km en ik vindt dat hij op lage toeren(+-4000Rpm) en vooral bij constante snelheid bokt en stottert. Ik heb het vermoeden dat de carbs gesteld moeten worden. Nu zet ik er zelf nieuwe bougies in, maar is het synchroon stellen van de carbs voldoende, of moet bij deze "lage" km.stand de klepspeling ook gecontroleerd worden? Dat laatste leek mij eigenlijk niet, aangezien dat normaal bij 42.000km moet.
 
tja, lastig. Eigenlijk hoor je altijd kleppen te stellen vóór het syncroniseren, want als je kleppen iets verkeerd staan kun je niet goed sychroomstellen, en kun je het overnieuw doen wanneer de kleppen worden gesteld.
 
????? Wat een onzin??????

Kleppen stellen, zelfs bij de voorgeschreven 42000 km, is by Yamaha zelden nodig. Wat kleppen stellen te maken heeft met het synchroniseren van je carbs is me volstrekt onduidelijk.

Overigens: synchroniseren is écht niet moeilijk. Carbtune II kopen en gaan met die banaan...... Kleppen stellen laat ik inderdaad liever aan de motorzaak over.
 
Er zijn 2 dingen die ik moet uitbesteden aan onderhoud, kleppen stellen en synchroniseren, de rest doe ik zelf. Nu staat er op mijn R6 van 2001 21.000km en ik vindt dat hij op lage toeren(+-4000Rpm) en vooral bij constante snelheid bokt en stottert. Ik heb het vermoeden dat de carbs gesteld moeten worden. Nu zet ik er zelf nieuwe bougies in, maar is het synchroon stellen van de carbs voldoende, of moet bij deze "lage" km.stand de klepspeling ook gecontroleerd worden? Dat laatste leek mij eigenlijk niet, aangezien dat normaal bij 42.000km moet.


rij je er ook normaal mee :?
zo niet zal ik toch eerst de kleppen stellen en dan de rest. :Y
 
Eerst kleppenstellen dan synchroniseren.

Kleppenstellen is volgens het boekje vaak bij 20000 km.
Ik heb een kawa blok gezien die naar 36000 geen onderhoud heeft gehad en die was van binnen helemaal naar de terig.. Ook omdat de kleppen niet gesteld waren.
 
Als de service-interval voor kleppenstellen door de fabrikant op 42.000 km is vastgesteld, waarom zitten er hier dan mensen te roepen om bij 21.000 km vooral eerst kleppen te stellen voor te gaan synchroniseren?
Het verloop van de klepspeling bij die dingen is nu eenmaal bijzonder gering.
 
Als de service-interval voor kleppenstellen door de fabrikant op 42.000 km is vastgesteld, waarom zitten er hier dan mensen te roepen om bij 21.000 km vooral eerst kleppen te stellen voor te gaan synchroniseren?
Het verloop van de klepspeling bij die dingen is nu eenmaal bijzonder gering.

Het verloop is inderdaad gering maar bij 21000km staan er mogelijk al wat kleppen krap. De fabrikant zegt 42000km omdat je met wat krappere kleppen ook kan rijden. De motor zal dan gewoon onregelmatiger draaien en minder gewillig starten.

Ik zou gewoon de motor een grote beurt geven. Je betaalt er een hoop geld voor bij aanschaf en dan zou ik ook graag de motor in goede staat houden. Daar valt dus ook een onderhoud bij.
 
mijn motor(xj600 diversion S) heeft nu 43000km.
De kleppen zijn gecontroleerd met onderhoud 42000km, resultaat: alles binnen de tolerantie en niets moeten bijstellen :9
En het is niet dat ik deze motor spaar (woon-werk-toeren..) want andere motor is monster900. Dus ik weet wel dat de gaskraan van de xj vér op moet om niet in slaap te vallen :]
En toch is alles netjes in orde *O* Leve Yamaha *O*
Als ik jou was zou ik enkel carbs cynchroniseren, en kleppen controleren op 42000 :9 tenzij je enkel en alleen op circuit rijdt : dan zou ik nog twijfelen om het nu te doen.. :}
 
Wat kleppen stellen te maken heeft met het synchroniseren van je carbs is me volstrekt onduidelijk.
Als je synchroniseert door de onderdruk op de motorinlaat te meten zou het misschien mogelijk zijn dat een inlaatklep met meer- of minder lift een andere onderdrukwaarde oplevert? Of zou dat niet meetbaar zijn?

Nou ja, bij synchroniseren gaat het vooral om de gashevel per carburateur in te stellen op het punt waarop het vacuum begint te veranderen, de absolute waarde doet er minder aan toe.
 
Het verloop is inderdaad gering maar bij 21000km staan er mogelijk al wat kleppen krap. De fabrikant zegt 42000km omdat je met wat krappere kleppen ook kan rijden. De motor zal dan gewoon onregelmatiger draaien en minder gewillig starten.

Ik zou gewoon de motor een grote beurt geven. Je betaalt er een hoop geld voor bij aanschaf en dan zou ik ook graag de motor in goede staat houden. Daar valt dus ook een onderhoud bij.

Dit is echt een onzin reactie. Als bij al die Yamaha's werkelijk de kleppen in 21.000 km al te strak kwamen te staan, dan hadden ze in japan echt die service intervallen wel ingekort.
Te weinig speling kan leiden tot verbrande kleppen, denk je echt dat ze in Japan dat risico willen lopen?
Van hoeveel van dat soort Yamaha's heb jij al de klepspeling gecontroleerd bij 20.000 km? (of bij 42.000 km trouwens?)
:?
 
Dit is echt een onzin reactie. Als bij al die Yamaha's werkelijk de kleppen in 21.000 km al te strak kwamen te staan, dan hadden ze in japan echt die service intervallen wel ingekort.
Te weinig speling kan leiden tot verbrande kleppen, denk je echt dat ze in Japan dat risico willen lopen?
Van hoeveel van dat soort Yamaha's heb jij al de klepspeling gecontroleerd bij 20.000 km? (of bij 42.000 km trouwens?)
:?
Dat was ook een beetje mijn insteek, dus omdat ik de carbs wil synchroniseren gooi ik er maar een extra klap geld tegenaan door meteen de klepspeling te laten controleren bij 21k en de manual zegt pas bij 42k. Het gaat er overigens niet om dat het geen geld mag kosten, maar als het niet nodig is en ik doe verder al mijn onderhoud zelf, dan blijft het een leuke sport.
 
Ik zou de gok wel nemen, de klepspeling kan nog nauwelijks anders zijn. En mocht de speling nét niet helemaal goed staan, dan is dat natuurlijk nog geen ramp. Het kan sowieso geen kwaad, alleen als dan bij het klepstellen blijkt dat de kleppen verkeerd stonden, zou je eigenlijk nog een keer moeten synchroniseren omdat je hem dan gesynchoniseert hebt met verkeert staande kleppen.

Maar dat is allemaal als als, waarschijnlijk staan de kleppen nog gewoon goed.
 
Weet iemand hier zo snel of een stuurdemper op de kroonplaat de tank-demontage onmogelijk maakt. Kun je na het losschroeven van de bevestigingspunten de tank, hem naar achteren toe(richting achterkant motor)losnemen/schuiven zodat de stuurdemper niet in de weg zit.
 
Er zijn 2 dingen die ik moet uitbesteden aan onderhoud, kleppen stellen en synchroniseren, de rest doe ik zelf. Nu staat er op mijn R6 van 2001 21.000km en ik vindt dat hij op lage toeren(+-4000Rpm) en vooral bij constante snelheid bokt en stottert. Ik heb het vermoeden dat de carbs gesteld moeten worden. Nu zet ik er zelf nieuwe bougies in, maar is het synchroon stellen van de carbs voldoende, of moet bij deze "lage" km.stand de klepspeling ook gecontroleerd worden? Dat laatste leek mij eigenlijk niet, aangezien dat normaal bij 42.000km moet.

Alleen synchroniseren. Mocht de carbs niet allemaal op één waarde komen, kan je altijd nog naar de kleppen kijken.

Cor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan