Enkele carburateur

Bigron

MF'er
23 apr 2004
165
0
Den Helder
Ik kwam onderstaande foto tegen op een canadese site en dat lijkt me wel wat zo`n enkele carburateur. Heeft iemand met dit systeem al ervaring en het belangrijkste is dit ook zelf te fabriceren.
full
 
Het lijkt me redelijk eenvoudig om het spruitstuk te maken en dan is het een kwestie van de carb monteren en klaar lijkt me zo. Maar het is altijd wel handig om even te zeggen wat en waarom je dat precies wil. Op wat voor motor en zo, zag nu dat het om een chopper gaat . Maar goed. Heb geen ervaring met zo'n systeem, dat zou je eens hiermoeten vragen.
 
Ik heb zoiets zelf gemaakt voor mijn XS650 chopper, met een 38mm Dell Orto carb.

Werkt prima, foto's heb ik zo ff niet.
 
Mijn 3TA heeft hetzelfde systeem, 1 carb op een 2-cilinder. Werkt prima inderdaad.
 
Die van mij heeft het standaard.

Maar als je er twee hebt en je gaat naar een, dan moet hij wel meer doorvoer hebben.
Ik heb geen flauw idee hoe je dat moet gaan berekenen.

Ook weet ik niet hoe ze regelen dat er naar beide cilinders even veel mengsel gaat.
 
Brigedierdog regeld zoiets(geintje)
cilinders zuigen dit zelf aan lengte aanvoerkanaal speelt wel mee (inlaatspruitstuk)
Die van mij heeft het standaard.

Maar als je er twee hebt en je gaat naar een, dan moet hij wel meer doorvoer hebben.
Ik heb geen flauw idee hoe je dat moet gaan berekenen.

Ook weet ik niet hoe ze regelen dat er naar beide cilinders even veel mengsel gaat.
 
Veel mensen bouwen juist om van 1 naar 2.. maargoed dit is vast de omgekeerde wereld :+

Prestaties zullen er niet echt op voor uit gaan in vergelijking tot een systeem met 2 dezelfde carburateurs (en dan bedoel ik ook precies dezelfde carb's als op het 2 wegs systeem).

Wel een groot voordeel dat het erg makkelijk afstellen is :)
 
...
Maar als je er twee hebt en je gaat naar een, dan moet hij wel meer doorvoer hebben.
Ik heb geen flauw idee hoe je dat moet gaan berekenen.
...
Hoeft niet, de carb kun je gewoon afstellen. Het levert misschien een restrictie op in het vermogen maar daar is zo weinig over te zeggen.

...
Ook weet ik niet hoe ze regelen dat er naar beide cilinders even veel mengsel gaat.

Dat is idd wel een lastig punt. Denk maar aan ongelijk lopende 2-cyl. waarbij je nogal vreemde pulsaties in je inlaatkanaal krijgt.
 
...
Prestaties zullen er niet echt op voor uit gaan in vergelijking tot een systeem met 2 dezelfde carburateurs (en dan bedoel ik ook precies dezelfde carb's als op het 2 wegs systeem).

Wel een groot voordeel dat het erg makkelijk afstellen is :)

Er is misschien best wel winst te halen bij het koppel onderin en het starten :) .

In elk geval is het goed te doen en zal het vast wel rijdbaar zijn.
 
Hier wat voordelen volgens de bouwer:

Eliminates dual carburetor back-firing and synchronization problems,
Single carb clears engine space for increased air flow cooling the rear cylinder.
Fuel cannot percolate from engine heat allowing air-fuel mixture to run cooler.
Superior system as a result of constant intake manifold pressure allowing the air-fuel mixture to flow evenly.
Fuel atomization on start up is instant making a faster ignition and creating less strain on the electric starter
Het synchroniseren is taboe geworden en het staat wel vrij leuk moet ik zeggen.


Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/125268/895a1cb077ae05b3edb028927f246729 (virago_manifold.jpg)​
 
We hebben t een keer gedaan op een ural met een 2cv carb. Werkte perfect, zuiniger, hogere top en pakte veel beter op. Enige nadeel van de 2cv carb was natuurlijk in de winter het bevriezen er van.
 
Tja het winter probleem weet ik zo niet maar zou het bevriezen ook gelden voor
een hitachi carb of bedoel je algemeen als een carb buiten boord hangt en hoe
gaat dat dan bij de harley`s, sommige rijden toch ook met dit systeem.

Bekijk deze site eens..volledige uitleg (engels)
www.drpiston.com/SCChron.html
 
Laatst bewerkt:
een viertakt zuigt maar een kwart van de tijd aan de carburateur.
iedere keer moet het gas dus op gang getrokken worden en als de carburateur lekker werkt gaat de inlaatklep weer dicht.
als je dus twee cylinders aan één carburateur laat zuigen houd je de gasstroom beter op gang.
als je dan ook nog langere inlaatkanalen hebt worden de pulsen gedempt en loopt je motor veel soepeler.
een grotere carburateur hoeft niet omdat er per slag niet meer volume aangezogen word maar meer achter elkaar.
misschien dat je bij hoge toerentallen als de gasstroom snel is in ademnood kan komen.

ergo, je krijgt een motor die mooier rond loopt en beter oppakt.
ik denk dat vier cylinders met vier carburateurs op een gematigde motor voornamelijk met marketing van doen heeft. 8-)
 
Tja het winter probleem weet ik zo niet maar zou het bevriezen ook gelden voor
een hitachi carb of bedoel je algemeen als een carb buiten boord hangt en hoe
gaat dat dan bij de harley`s, sommige rijden toch ook met dit systeem.

Bekijk deze site eens..volledige uitleg (engels)
www.drpiston.com/SCChron.html
Zo'n valstroom carburateur van een 2cv is er op berekende om verwarmd te worden door de uitlaat. Er zit een balanspijp tussen welke aan de voet van de carb is verbonden. De ural heeft dit niet en omdat de carb niet achter de cilinder zit maar open en bloot in de grote ruimte, krijg je in de winter net te veel koude lucht voor dit model carb. Harleys hebben een ander type carb en zitten ook dichter bij de cilinder.
 
zooo.. major-kick..

iemand een idee op wat voor enkele carb een GS650 blokje wel zou lopen... evt een valstroom (van auto) carb...?
 
dr.Bal zegt 38mm voor een 650cc
Ik heb zoiets zelf gemaakt voor mijn XS650 chopper, met een 38mm Dell Orto carb.

Werkt prima, foto's heb ik zo ff niet.

Ik heb op mijn CB250 TwoFifty, standaard een 26mm carb, op het 233cc motorblokje. Misschien kan je zo een schatting maken.

Ik vind het trouwens lekker onderhoudsvrij een carb op twee cilinders. (synchroniseren is ook niet nodig, dacht ik.)
 
Laatst bewerkt:
een 1 1/4 inch SU carb, lekker goedkoop, bergen naalden van te koop (werkt maar met een paar hoofdsproeiers, de rest stel je af met de vorm van de naald) en zit er nog gelikt uit ook.
 
werd me ergens anders ook al aangeraden ja....
ik neig trouwens zelf meer naar een valstroom carb... dan zal 't een Solex van een 2cv oid worden... ..

of hier de helft van dus ongeveer... http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//auto-diversen.marktplaats.nl/onderdelen-alfa-romeo/273304503-solex-carburateur-voor-1300-cc.html
 
Laatst bewerkt:
Roel, leuke foto, maar dan heb je in weze nog 2 carbs, per carb heb je nl 2 venturi's welke tegelijk open gaat.

Persoonlijk vind ik ook nog eens bij valstroom de acceleratiepomp. Voordeel met 2cv carb is wel dat ze betaalbaar zijn en makkelijk te vinden. Nadeel is de enorme voet naar onder gericht, waardoor je carb erg hoog komt te zitten. Daarom dat de SU mijn voorkeur heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan