Enkele (simpele) accu vragen

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
Hoewel ik me een beetje een Daap voel dat ik deze vragen stel, kon ik het hier niet zo gauw vinden dus open een nieuw topic. Ik heb enkele, vermoedelijk erg simpele, vragen m.b.t. mijn accu. De afgelopen tien jaar moest ik iedere 3 jaar of zo een nieuwe accu aanschaffen. De oude was dan snel leeg of deed niets meer. Om die reden heb ik er na de aanschaf van de laatste accu maar een Optimate 3 bij aangeschaft om van dat probleem af te zijn. Maar dat maakte weinig verschil. Nu ben ik dus overgestapt op een andere motor (niet vanwege de accu trouwens) en deze slaat af en toe wat langzaam aan. Omdat de stickers van de accu al aardig verweerd zijn, vermoed ik dat deze accu ook al een eindje oud is. Dus die ook maar aan de Optimate gehangen. Maar nu komt het:

1- Ik lees dat de Optimate 3 niet geschikt is voor motoren met canbus systeem (heb een GS). Heeft dit er mee te maken dat de aansluiting simpelweg niet past op het canbus systeem (ik heb hem nu gewoon op de accupolen aangesloten zoals ook bij mijn vorige motor)? Of help ik de canbus om zeep door dit type Optimate te gebruiken?
2- Binnenkort op vakantie dus ik wil de accu vervangen. Volstaat elke accu of zit er nog verschil in? Ik wil er namelijk echt nooit meer naar omkijken. Ben het helemaal beu om iedere drie jaar een accu te kopen.
3- Ik las ook dat Lithium-Ion accu's zeer veel langer mee gaan dan reguliere. Maar ook dat het afgeraden wordt om een Lithium accu te nemen als je onder de 10°C door blijft rijden (dat doe ik namelijk wel). Wat is dan handig?

Iemand een idee?
 
Als je de druppellader direct op de accu knoopt heb je niks met het canbus systeem te maken.
Een originele accu zie ik vaak de beste resultaten mee. Ook zorgen dat je geen verbruikers hebt aangesloten en dan vervolgens de druppellader niet aansluit :+ Een origineel alarm blijft ook een heel klein beetje verbruiken, dus als je de motor wegzet, zorg dan dat je die druppellader er aan knoopt.
 
Bedankt. Dan is vraag 1 beantwoord. Mbt de originele accu. Enig idee welke dat zou moeten zijn?
Heb overigens geen idee waar het originele alarm ergens zit. Ik ga er stiekem wel vanuit dat dit er op zit.

En mbt de tip om de druppellader iedere keer aan te sluiten. Dat doe ik juist altijd maar krijg vaak te horen dat ik helemaal niet nodig is (en mogelijk slecht voor de accu). De Optimate hangt pal naast de plek waar mijn motor normaal staat (rara) dus inpluggen is zo gebeurd.

Ben benieuwd of iemand nog wat zinnigs kan zeggen over de Lithium accu's.
 
de manier om je accu langer mee te laten gaan is vaker rijden. klinkt vreemd maar stilstand is slecht voor accu's. toen ik dagelijks woon werk reed met de motor (1200GS 2004) ging de accu makkelijk 8 jaar mee. toen ging ik zo dicht bij mijn werk wonen dat de motor alleen nog recreatief werd gebruikt en kon ik er elke 3 jaar een nieuwe accu in gooien. en dat was gewoon met de standaard BMW exide accu.
probleem met LI accu's is dat de theorie er achter leuk is maar dat bijvoorbeeld laders er niet op zijn aangepast. ze zijn bijvoorbeeld veel gevoeliger voor een iets te hoge spanning en dat kan hele grote gevolgen hebben. zolang fabrikanten het nog niet standaard leveren blijf ik er nog even bij weg.
als je een BMW alarm hebt zit hij onder de duozit net boven het spatbord. maar je ziet het makkelijker aan de afstandbediening met 2 knoppen. heb je die niet heb je waarschijnlijk ook geen alarm.
optimate maakt ook een versie die de canbus wakker houd zodat je de lader kan inpluggen in de standaard accessoire aansluiting zonder dat je extra aansluitingen op de accu hoeft te maken. maar met een aansluiting op de accu hoeft de canbus niet wakker te blijven en kan je dus elke goede druppellader gebruiken.
 
CTEK heeft een accu status blokje met 3 LED's wat je permanent aan de accu kunt koppelen, het blokje hang je dusdanig dat het goed zichtbaar en goed bereikbaar is.
Aan het blokje kun je vervolgens weer een aculader koppelen (met verloop stekkertje direct aan de Optimate 3).
Zelf heb ik een Optimate 4 die ik direct in een contactdoos van de motor kan prikken, die Optimate 4 schudt de CAN bus wakker.
De paar pekel weken van afgelopen winter heeft de acculader een tijdje aan de motor gekoppeld gezeten, na enige tijd is hij meestal de weg kwijt en geeft aan dat de accu echt niet meer goed is (waarschijnlijk door de stiekeme verbruikers die een beetje aan de accu blijven lurken). De Optimate even uit en weer aan, en hij is weer een tijd tevreden.
Gebruik je de motor echt een lange tijd niet dan is de beste oplossing: accu eruit, op een warme plek bewaren en af en toe de lader direct op de aansluit klemmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan