Enkele vragen over 125cc motoren

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Binnenkort hoop ik te slagen voor mijn A1 als 18 jarige en nu ben ik al een beetje op zoek naar een leuke motor. Mijn oog viel op de Honda CBR125R (nieuw of occasion met weinig km's). Mijn vragen zijn:

- Hoe waardevast zijn 125cc motoren? Op marktplaats en andere occassion websites zie ik dat bijv een CBR125R uit 2007 met 8500km op de teller voor 2300€ geadverteerd wordt. Zijn dit gewoon weinig km's of hebben 125cc motoren niet zo'n hoge afschrijving?

- Kun je een 125cc motor 'opvoeren'? Bijv met de CBR125R van de afgelopen paar jaren heeft het blokje slechts 13pk, is dit op te voeren naar het maximum van 11kW/15pk?

- Op internet zie ik dat er inmiddels de 2015 versie van de CBR125R is, zitten er uberhaupt verschillen tussen de verschillende bouwjaren bij 125cc motoren of maakt het allemaal geen drol uit?

Sorry voor de misschien domme vragen, ben relatief nieuw in de motorwereld vergeleken met de autowereld dus tja...

Alvast bedankt!
 
De prijs is zeker niet waardevast, er staan veel CBR125R's te koop voor te veel geld, maar daar komen ze dan ook niet snel vanaf. De markt voor 11kW ligt een beetje op zijn gat, ondanks het A1 rijbewijs.

Het type is een paar keer aangepast, googel maar. Na 2007 hadden ze injectie en na 2011 (?) kregen ze een heel nieuw uiterlijk en werden ze iets zwaarder.
Het zijn absoluut heel fijne motoren met een goede zit, heel betrouwbaar ook.

Opvoeren is heel moeilijk met een viertakt, maar er zijn wel 166cc Malossi setjes te koop. Maar of dat kan met een model met injectie weet ik zo niet uit het hoofd.
Mijn 2005 model liep 125-135 met zo'n setje, maar dat was dan ook het carburateur model.
Is niet goedkoop, zo'n setje kost al snel tegen de 300 euro den zonder een nieuwe uitlaat heb je er weinig aan. Inbouwen is ongeveer 4 uur tijd.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een leuke 2e hands kopen om op rond de rijden voor 2 jaar.
Als je een nieuwe koopt voor bijv 4000 euro, dan krijg je er niks meer voor terug na de 2 jaar.

Je kan een motor altijd opvoeren, alleen dan voldoet hij niet meer aan : maximaal 11kw / 125cc. Dus dan mag je er niet meer op rijden met je A1 rbw. (dan zou je rijden op een motor waar je geen rbw voor hebt, dus bij een ongeluk keert de verzekering niet uit)
 
Mijn broer is ook al volop aan het kijken naar een 125cc voor als hij zijn A1 gaat halen.
Hij heeft het vooral voor de ktm rc 125 die redelijk nieuw is en zoals de duke125 zijn deze precies nog steeds iets waard na 2 jaar.
De yamaha yzf r 125 kan je redelijk goedkoop vast krijgen en als je die weer kan verkopen voor net iets minder…
Heb zelf geen ervaring gehad met 125cc en antwoord niet echt op je vraag, maar wou me toch mee in het gesprek voeren :p
 
Als je een motor nieuw koopt zul je er relatief veel op afschrijven.
Maar als je een goede gebruikte koopt en er goed mee omgaat, kun je de afschrijving van je motortje heel beperkt houden. Daarbij is het ook belangrijk om te zoeken naar de bouwkwaliteit van de motor, naar problemen die zich wel eens voor doen bij dat type motor. Want dat soort kwaliteitsproblemen kunnen je (als je pech hebt) veel geld kosten.

Het opvoeren van een 4takt gaat niet zo gemakkelijk als bij een bromfiets, als je het goed wilt doen en het betrouwbaar wilt houden ben je aardig wat geld kwijt voor een paar km/h winst. Ook zijn deze kosten die je kwijt bent aan het 'opvoeren' nauwelijks terug te krijgen in je verkoopprijs wanneer je hem over 2jaartjes weer verkoopt.
Dus ik raad je aan om, als je minimaal 11kW/15pk wilt, ook een motortje te kopen wat standaard 11kW is (Bijv. YZF-R, Duke, Derbi, Aprilia).

De verschillen tussen de bouwjaren zitten hem vooral in de door Gerdien genoemde komst van injectie (bij de CBR in 2007) en nieuwe modellen. Er volgens mij geen noemswaardige verschillen tussen bijv. een 2011 CBR en een 2015 CBR.

Ik ben zelf heel erg tevreden met mijn YZF-R125, ziet er goed uit, rijdt goed en verbruikt niet veel (1:37).
Over een tijdje mag ik voor mijn A2 rijbewijs, dus hij mag binnenkort verkocht worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan