Enkele vragen over spuitwerk

Gilera Runner VXR200

Die hard MF'er
26 okt 2004
344
0
Sint-Niklaas
Als je de moto wil overspuiten moet je dan een grondlaag gebruiken op de oude verf als die geschuurt is?
Vooral de kunstof delen dan?
Hoe zit het met de benzinetank want die is van metaal , ook grondlaag?
Met welke ontvetter ontvetten voor het eigelijke spuitwerk?
Zijn er geen sites waar je tips hebt voor spuitwerk, liefst met foto's van voorbeelden tijdens het werk?
Is de verf op kunstof of metaaldelen dezelfde of dient daarvoor die grondlaag?
En nu de tips maar hé..... ;)
 
Alvast 1 gratis tip voor jou :9 :

Als je je kunsstofdelen hebt opgeschuurd, zou ik ze ff inspuiten met kunsstof (hecht)primer van motip/duplicolor of zo. Eigenlijk moet je altijd werken met grondlakken/primers.

Gratis tip twee:

Weet dat het bot klinkt, maar je moet eens zoeken hier met de zoekmachine hier op het forum, vind je tientallen topics over spuiten (met verf) met deskundige adviezen van prof. autospuiters, beter dan dat kan je het niet uitgelegd krijgen denk ik.

suc6 ermee en natuurlijk ff een picci van je fiets
 
Als je de moto wil overspuiten moet je dan een grondlaag gebruiken op de oude verf als die geschuurt is?
Nee, tenzij je wit op zwart doet of andere radicale kleurverschillen. En als er schade op heeft gezeten schuurplekken e.d. is het wel aan te raden om grondlaag te doen

Vooral de kunstof delen dan?
Zie bovenstaande

Hoe zit het met de benzinetank want die is van metaal , ook grondlaag?
Als er nog een oude laag verf op zit die gewoon op schuren en dan spuiten en zelfde hanteren als bij eerste vraag

Met welke ontvetter ontvetten voor het eigelijke spuitwerk?
Dat weet ik zo niet maar daar gebruikt een kennis van me groothandel spul voor dat niet voor de particulier te krijgen is

Zijn er geen sites waar je tips hebt voor spuitwerk, liefst met foto's van voorbeelden tijdens het werk?
Tijdje Googlen heeft niks opgeleverd, misschien zelf nog ffkes proberen??

Is de verf op kunstof of metaaldelen dezelfde of dient daarvoor die grondlaag?
Verf is als het goed is hetzelfde, gewoon autolak

En inderdaad de search levert een hoop op... ;)
 
Alvast 1 gratis tip voor jou :9 :

Als je je kunsstofdelen hebt opgeschuurd, zou ik ze ff inspuiten met kunsstof (hecht)primer van motip/duplicolor of zo. Eigenlijk moet je altijd werken met grondlakken/primers.

Gratis tip twee:

Weet dat het bot klinkt, maar je moet eens zoeken hier met de zoekmachine hier op het forum, vind je tientallen topics over spuiten (met verf) met deskundige adviezen van prof. autospuiters, beter dan dat kan je het niet uitgelegd krijgen denk ik.

suc6 ermee en natuurlijk ff een picci van je fiets
Moet er ook primer op de benzinetank dan?
 
Eén tip: ontvetten doe je als EERSTE, dus ook vóór het schuren, plamuren etc. Daarna kom je dus NIET meer met je blote takken aan je werkstuk. Aan je handen/vingers zit huidvet.....

Oh.... en voor het spuiten haal je eerst een paar "kleefdoekjes" over je werkstuk heen. Die koop je bij de speciaalzaak.

Oh ja.... de enige verf die écht geschikt is voor je motor, is twee-componenten. Een kleurlaag met daaroverheen een blanke (soms ook met wat kleur er in) laklaag. Een verflaag bestaande uit slechts een component is simpelweg niet bestendig tegen normaal gebruik, benzine, olie etc.

Ik gebruik ook die kunststofprimer voor het spuiten van plastics. Wat nogal eens gebeurt is dat, bij het spuiten van de toplaag, er een bruinachtige gloed "doorheen slaat". Dat komt door de weekmakers in het plastic, die reageren met de verf. Het beste is om als eerste laag een blanke laklaag aan te brengen, vóórdat je de kleur spuit en de toplaag aanbrangt.

Spuiten: Spuit altijd eerst een hele dunne laag. Laat dat een kwartiertje drogen en ga dan de dekkende lagen aanbrengen. Spuit in lange "halen" heen- en weer en begin te spuiten nog voor je bij het werkstuk komt, op een afstand van rond de 20 cm. Tussen de lagen in een minuutje of vijf laten drogen, niet langer. NOOIT te dikke lagen spuiten, beter 5 lagen dun als twee lagen dik. De laatste laag gaat kruislings, in een X-vorm.
De toplaag wordt op dezelfde manier aangebracht. Schuur evt je werkstuk héél licht op en veeg het af met een kleefdoekje. Zorg er voor dat er tenminste 3 dagen ligt tussen het spuiten van de kleur en de toplaag.
Zorg dat je werkstuk en de omgeving rond de 20-22 graden zijn, dat geeft het beste resultaat.
"Druipers" haal je weg, als de verf is uitgehard, met heel fijn waterproof schuurpapier (1000 of nog fijner). Daarna met een goede polish en was de boel op glans brengen.

Laat alles opnieuw ten minste 3 dagen drogen voor je onderdelen aanbrengt of andere bewerkingen gaat doen. De verf moet uitharden en is pas na ongeveer een week helemaal uitgehard.

Overigens geven de standaard spuitbussen bijna nooit een mooi resultaat. Ze gaan, als de druk lager wordt, vaak "sputteren". Gebruik een goede verfspuit of koop "Préval" spuitbussen. Moet je toch een gewone spuitbus gebruiken, gebruik dan een bak met lauw water, waar je de bus na elke spuitgang even in zet, om de boel op temperatuur (en druk) te houden.
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn al zeer bruikbare tips , nu dus moto demonteren , stukken licht maar egaal schuren , ontvetten , kunstof primer gebruiken en dan spuiten maar ( voorzichtig dus) en alles tijd geven.
Ga mijn zolder(is een grote) ff verbouwen naar een spuitcabine door grote pastieke te gebruiken om stof tegen te houden, eerst de boel wel ff stofzuigen.
 
Eén tip: ontvetten doe je als EERSTE, dus ook vóór het schuren, plamuren etc. Daarna kom je dus NIET meer met je blote takken aan je werkstuk. Aan je handen/vingers zit huidvet.....

Oh.... en voor het spuiten haal je eerst een paar "kleefdoekjes" over je werkstuk heen. Die koop je bij de speciaalzaak.

Oh ja.... de enige verf die écht geschikt is voor je motor, is twee-componenten. Een kleurlaag met daaroverheen een blanke (soms ook met wat kleur er in) laklaag. Een verflaag bestaande uit slechts een component is simpelweg niet bestendig tegen normaal gebruik, benzine, olie etc.

Ik gebruik ook die kunststofprimer voor het spuiten van plastics. Wat nogal eens gebeurt is dat, bij het spuiten van de toplaag, er een bruinachtige gloed "doorheen slaat". Dat komt door de weekmakers in het plastic, die reageren met de verf. Het beste is om als eerste laag een blanke laklaag aan te brengen, vóórdat je de kleur spuit en de toplaag aanbrangt.....
De toplaag...is dat de vernislaag?
Ik ga matzwart gebruiken , blijft deze dan mat als je afwerkt met vernis want vernis blinkt toch?
 
.... de enige verf die écht geschikt is voor je motor, is twee-componenten. Een kleurlaag met daaroverheen een blanke (soms ook met wat kleur er in) laklaag. Een verflaag bestaande uit slechts een component is simpelweg niet bestendig tegen normaal gebruik, benzine, olie etc.
http://www.motip.nl/ Deze lakken kunnnen tegen benzine, olie enz...
Zie menu automotive...bestaan die dan ook uit 2-componenten?
 
Je kunt laksoorten grofweg in 2 soorten verdelen

-2 componenten lak (2K lak)
-2 lagen systeem (ook wel eens unikleur)

Bij beiden moet je eerst een grondlaag spuiten. Of soms eerst nog een spuitplamuur laag als er wat oneffenheden inzitten.

Bij 2K lak spuit je maar 1 keer. Wel meerdere lagen maar wel uit dezelfde spuit. Je hebt hierbij lak die glanzend opdroogd maar ook die mat opdrogen.

2lagen systeem spuit je eerst de kleur erop. Desnoods met toevoegingen zoals metalic. Deze laat je enige tijd uiharden en slaat dan mat uit (15min. in cabine). Deze lak blijft ook zacht en moet dus een beschermlaag hebben. Dat is de blanke lak en die zorgt voor glans.

Dus als je blanke lak spuit kun je nooit mat krijgen. (mits je hem gaat schuren)
 
Dus als je blanke lak spuit kun je nooit mat krijgen. (mits je hem gaat schuren)

Verhaal klopt bijna, maar je kunt weldegelijk blanke lak mat spuiten. Om autolak mat te krijgen wordt er een beetje "matvloeistof" of "matpasta" of hoe die rommel ook mag heten erbij geflikkerd, maar dit kan ook gewoon bij 2K blanke lak, werkt precies hetzelfde.

Al een paar keer gedaan en het werkt perfect.
 
Bij 2K lak spuit je maar 1 keer. Wel meerdere lagen maar wel uit dezelfde spuit. Je hebt hierbij lak die glanzend opdroogd maar ook die mat opdrogen.

2K moet ook vrij snel verwerkt worden. gister bij rondeel geweest die als 1 van de weinige in de omtrek (regio arnhem) 2K lak maken in een spuitbusje. kreeg uitgelegd dat de spuitbus bij hen direct de koelkast in gaat omdat de 2 componenten in de spuitbus al op elkaar gaan inwerken/reageren etc. dient na aanschaf ook zo snel mogelijk (maximaal na 2-3 dagen) gespoten te worden.

zijn advies aan mij was om gewoon normale lak te nemen en af te lakken met een 2K blanke lak. normale lak was omkeerbaar volgens hem (van vloeibaar naar vast maar ook weer vloeibaar te krijgen), 2K lak niet, zodoende bruikbaar voor benzine tank e.d.
 
2K moet ook vrij snel verwerkt worden. gister bij rondeel geweest die als 1 van de weinige in de omtrek (regio arnhem) 2K lak maken in een spuitbusje. kreeg uitgelegd dat de spuitbus bij hen direct de koelkast in gaat omdat de 2 componenten in de spuitbus al op elkaar gaan inwerken/reageren etc. dient na aanschaf ook zo snel mogelijk (maximaal na 2-3 dagen) gespoten te worden.

zijn advies aan mij was om gewoon normale lak te nemen en af te lakken met een 2K blanke lak. normale lak was omkeerbaar volgens hem (van vloeibaar naar vast maar ook weer vloeibaar te krijgen), 2K lak niet, zodoende bruikbaar voor benzine tank e.d.

Ik meng de verf zelf op school en spuit het ook daar in de cabine. Dus dan heb ik daar gelukkig geen last van. Zodra ik de verharder erin doe heb ik ook altijd al mn spullen al aan. Anders heb je kans dat het weinig spuiten word.
 
Als de oude lak niet geheel weggeschuurd wordt, spuit dan eerst een proefstuktje, want ik heb al diverse malen meegemaakt, dat de nieuwe lak reageerde met de oude laklaag, vooral met goedkope synthetische lak. Het resultaat is een soort verschrompelde laklaag. Als dit gebeurd, rest er slechts een mogelijkheid en dat is geheel kaalschuren. Bepaalde grondlagen gaan dit reageren overigens tegen. (Tenzij je echt pech hebt). Ik heb al een seen tank zonder pardon in de afbijt gezet, omdat hij anders niet te spuiten was.
En blijf van die rotspuitbussen af. Zoek een goedkope compressor Liefst een olieloze uitvoering, van b.v Ferm ( Ja ze doen het echt wel en je hebt via de gamma o.i.d. vaak al 2 jaar garantie op die dingen) en soms een bruikbare voor minder dan 100 euries. En zelfs een redelijk goedkoop spuitpistool geeft al een beter resultaat dan een spuitbus.
 
Oke ik heb een compressortje, maar wat voor soort spuitpistool moet ik dan kopen?
Groot, klein, plastic, metaal, bovenbeker, onderbeker, aantal liter per min. Ik weet het echt niet.

En hoe kom ik dan als leek, hobbyist aan goede 2K lak.
 
Koop een bovenbeker, die gebruikt meestal wat minder lucht. Eventueel ook in kleinere uitvoering. De bekers etc mogen best van kunstof zijn, als de verf en luchtsproeiers maar van metaal zijn.
Verf haal je bij de speciaalzaak in jouw geval zou ik eens naar De Beer autolakken in Zwolle gaan, daar heb ik in het verleden goede ervaringen mee gehad.
En als je er echt niet uitkomt, mail me dan maar, dan kijk ik wel of ik wat tijd kan vrijmaken om je op weg te helpen.
 
Koop een bovenbeker, die gebruikt meestal wat minder lucht. Eventueel ook in kleinere uitvoering. De bekers etc mogen best van kunstof zijn, als de verf en luchtsproeiers maar van metaal zijn.
Verf haal je bij de speciaalzaak in jouw geval zou ik eens naar De Beer autolakken in Zwolle gaan, daar heb ik in het verleden goede ervaringen mee gehad.
En als je er echt niet uitkomt, mail me dan maar, dan kijk ik wel of ik wat tijd kan vrijmaken om je op weg te helpen.

Alvast heel erg bedankt, zijn er nog meer tips? Vooral over het type lak en spuitpistool.
 
Terug
Bovenaan Onderaan