Enorm schrikmoment

waarom deze tankslapper?

  • Dieselspoor

    Stemmen: 0 0,0%
  • reactie op wegbreken achterkant

    Stemmen: 15 25,0%
  • gast, je kan gewoon niet rijden

    Stemmen: 42 70,0%
  • iets anders

    Stemmen: 3 5,0%

  • Totaal aantal stemmers
    60
Gisteren een behoorlijk schrikmoment te pakken :X . Rij op een grote doorgaande volledig rechte weg. Rij weg bij stoplicht, schakel over naar 2e versnelling, denk ik, nu even gas erop. Draai t gas open, achterkant breekt weg, rechts, links en als het achterwiel tot rust komt word ik getrakteerd op een enorme slapper :X :X
Hoe ik overeind ben gebleven weet ik nog steeds niet, zal het maar op veel geluk houden.

Weet dat een slapper kan ontstaan bij hard acceleren (op slecht wegdek) maar kan iemand mij misschien uitleggen hoe en waarom ik dus nu een slapper te pakken had?
Het gas had ik al losgelaten, het asfalt was goed dus..... :?



Ik ben geen race-topper maar ik denk dat het inderdaad een samenloop is van "en de achterkant die wegbreekt en het loslaten van je gas".
Waarschijnlijk ben je wel een goede rijder anders was je op je bek gegaan :9 :9 :9
 
De laatste keer dat ik een tankslapper had reed ik 120 over mul zand.

Dat is nu ook de reden dat ik al weer twee maanden loop te sleutelen. |(

Maar nog een weekje of 2 en dan kan ik weer :]
 
Gewoon gas blijven geven, hij krijgt vanzelf wel weer een keer grip.

(in dat opzicht kun je je met 25PK, rotte achterband en regen ook wel vermaken, gewoon stug gas blijven geven en doorschakelen tot ie weer grip krijgt, wat ergens in de 3 was :P )
 
Dank je voor diegene die het wel hebben uitgelegd en de moord voor diegene die de draak met me steken :P hehe. Het leek me ook vrij onlogisch, gezien de kracht die maximaal door klotsende benzine kan komen in combinatie met het gewicht van de motor e.d. :+ Maargoed, ik ben n00bie, ik weet het nu ten minste en julli ehebben weer wat kunnen lachen 8-)

Maareh een slapper is dus (vrijwel) altijd te voorkomen met een stuurdemper?
 
Gewoon gas blijven geven, hij krijgt vanzelf wel weer een keer grip.

(in dat opzicht kun je je met 25PK, rotte achterband en regen ook wel vermaken, gewoon stug gas blijven geven en doorschakelen tot ie weer grip krijgt, wat ergens in de 3 was :P )

Mee eens, ik heb wel eens gelezen dat je er altijd (ook met de auto) voor
moet zorgen dat je aandrijving houdt. Dus wel gas minderen maar niet het gas
helemaal dicht draaien. Breek je achterwiel uit, dan geef je minder dan gas en
draai het niet dicht maar dat heb je nu wel geleerd neem ik aan.
Je moet vooral leren om niet te schrikken.
 
Dank je voor diegene die het wel hebben uitgelegd en de moord voor diegene die de draak met me steken :P hehe. Het leek me ook vrij onlogisch, gezien de kracht die maximaal door klotsende benzine kan komen in combinatie met het gewicht van de motor e.d. :+ Maargoed, ik ben n00bie, ik weet het nu ten minste en julli ehebben weer wat kunnen lachen 8-)

Maareh een slapper is dus (vrijwel) altijd te voorkomen met een stuurdemper?

Hmmmm, wat is er uitgelegd? Ik heb alleen maar meer vragen. Wat is een tankslapper? speedwobble? Highsider (kan me hier wel iets bij voorstellen)?

Hebben we misschien ergens nog een motorpilotenzakwoordenboekje (3x woordwaarde) op MF rondslingeren?

Enne... @ baksteen, zat je nog te geinen met die schotjes f niet? De reacties erna doen me denken van wel... maar zo niet, hoe moet me dat voorstellen?

 
tankslapper komt voort uit het dat het voorwiel in een linksrechtsbeweging komt (tot 5x per sec ofzo) het slaan van het stuur is een bepaalde freq. wat alleen maar erger wordt en niet op houdt....(in het allerergste geval)

vaak komt dit voor doordat het voorwiel geen wegcontact meer heeft en door het kracht zetten op je stuur zet je je voorwiel een beetje scheef neer ...en gaat je stuur slaan....

speedwhobble komt uit de achterkant van de motor...

wat luigi heeft gehad...is gewoon te enthousiast op het gas, wielspin, beetje verkeerde druk op de stepjes (een kant ff een beetje teveel zeg maar) en de achterkant begint te glijden....

te laat gedetecteerd, sja, en dan beweegt je fiets een beetje...

in een rechtdoorgaande lijn, hoef je je geen zorgen temaken...alleen gas dicht, de motor het werk laten doen..niet tegensturen, gewoon ff uit laten bewegen, en als alles weer normaal in lijn is...lekker rijden :)
 
Enne... @ baksteen, zat je nog te geinen met die schotjes f niet? De reacties erna doen me denken van wel... maar zo niet, hoe moet me dat voorstellen?
Baksteen en geinen B| ...
Baksteen is verplicht als Moderator en Ambtenaar in functie om altijd de waarheid te spreken. Gewoon ff vragen in je motorzaak als je het niet geloofd.

Volgens mij hebben alle politiemotoren dit ook *D .


:+
 
tankslapper komt voort uit het dat het voorwiel in een linksrechtsbeweging komt (tot 5x per sec ofzo) het slaan van het stuur is een bepaalde freq. wat alleen maar erger wordt en niet op houdt....(in het allerergste geval)

vaak komt dit voor doordat het voorwiel geen wegcontact meer heeft en door het kracht zetten op je stuur zet je je voorwiel een beetje scheef neer ...en gaat je stuur slaan....

speedwhobble komt uit de achterkant van de motor...

wat luigi heeft gehad...is gewoon te enthousiast op het gas, wielspin, beetje verkeerde druk op de stepjes (een kant ff een beetje teveel zeg maar) en de achterkant begint te glijden....

te laat gedetecteerd, sja, en dan beweegt je fiets een beetje...

in een rechtdoorgaande lijn, hoef je je geen zorgen temaken...alleen gas dicht, de motor het werk laten doen..niet tegensturen, gewoon ff uit laten bewegen, en als alles weer normaal in lijn is...lekker rijden :)

Duidelijk verhaal :}
 
Maar een slapper krijg je dus niet/nauwelijks met een stuurdemper?

Tuckson: een highsider is (als ik het goed gelezen heb) als je achterkant wegglijdt (bijvoorbeeld door een powerslide oid) en dus je motor meer haaks op de rijrichting komt te staan en dat het achterwiel dan ineens weer grip krijg, dan slaat de motor om en ga jij vliegen.
eerste situatie:
\ \
|/|
| |
| |
| |
(je komt schuin uit de bocht)
2de:
\ \
| |
| |
|-|
| |
(wat haakser op de rijrichting en vliegen maar)
 
Hehe :+
Maar een slapper is toch dat de benzine in je tank heen en weer gaat ? OF zegv ik nu iets heel doms...don't be too hard, ik ben nog maar een rijlesser ;)
En hoe voorkom je zoiets uberhaupt (ook in de bocht) ?

Daarom tank ik altijd diesel of LPG. Het vreemde is, dat ik nu wel vaak startproblemen heb |(
 
Als je voor dat je gaat rijden met je kuntstof tank in de zon heb gestaan word je tank slapper dat kan de oorzaak zijn toch?
 
Die zou het hebben voorkomen. Je moet ervoor zorgen dat zo'n slapper geen kans krijgt te beginnen.
Wat zou je eraan kunnen doen als het wel begint,indien je geen stuurdemper hebt zoals zovele SS? of hoe is het te voorkomen,denk hierbij aan een slecht wegdek of gaten inde weg bij het insturen van bochten.
 
Laatst bewerkt:
Wat zou je eraan kunnen doen als het wel begint,indien je geen stuurdemper hebt zoals zovele SS? of hoe is het te voorkomen,denk hierbij aan een slecht wegdek of gaten inde weg bij het insturen van bochten.

Je stuur meer los laten. Maar dat is veel makkelijker gezegd dan gedaan.
Zodra je aan het stuur begint te trekken en probeert het slaan te stoppen, wordt het erger.

Als je het stuur helemaal los zou laten, zou het voorwiel een rechte lijn volgen omdat er geen andere krachten meer op gezet worden. Maar het stuur loslaten als je er bijna afstuitert is niet echt een optie ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan