Epoxy <> polyester tank: Hoe zie ik het verschil?

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.215
46
Ik heb op een motorbeurs een oude kunststof tank gekocht. Ik zal het eea moeten veranderen aan die tank (montagpunten maken, benzinekraan verplaatsen), maar daarvoor moet ik eerst weten of de tank van epoxy of van polyester is, want dat schijnt niet goed te gaan als je een epoxy tank met polyester gaat aanpassen en vice versa :N


Hoe kan ik dat zien/testen? Als ik er op google kom ik alleen maar verschillen in de materiaaleigenschappen tegen en niet hoe ik aan het eindproduct kan zien welke van de twee het is.
 
Ik heb op een motorbeurs een oude kunststof tank gekocht. Ik zal het eea moeten veranderen aan die tank (montagpunten maken, benzinekraan verplaatsen), maar daarvoor moet ik eerst weten of de tank van epoxy of van polyester is, want dat schijnt niet goed te gaan als je een epoxy tank met polyester gaat aanpassen en vice versa :N


Hoe kan ik dat zien/testen? Als ik er op google kom ik alleen maar verschillen in de materiaaleigenschappen tegen en niet hoe ik aan het eindproduct kan zien welke van de twee het is.

Epoxy hecht wel aan polyester, polyester niet (minder) aan epoxy.

Aangezien je ook bevestigingsunten etc wilt gaan maken, zou ik sowieso voor een epoxy gaan icm een goede vezel.
Als je ook door de tank gaat (doe je met je kran zo te lezen) moet je of een additief door je hars doen wat het benzinebestendig maakt, of een Tankcure aan de binnenkant doen (zou mijn voorkeur hebben)
 
Dank je voor het antwoord!

Ik wil geen tank cure meer gebruiken wegens hele slechte ervaringen (dat is zelfs de reden waarom ik een andere tank moet). Ik ga eens nadenken over de mogelijkheden.
 
Zo als je al schrijft Poly-ester.

Poly + meervoudig.
Ester is een chemische "groep" van duizenden verschillende moleculen.

Er worden in de kunstof industrie vele gebruikt en achter af niet meer herkenbaar.

Dus .... koop polyester hars met losse vezeldoek.

Werkt altijd en is bijzonder sterk.
 
Laatst bewerkt:
Zo als je al schrijft Poly esther.

Poly + meervoudig.
Esther is een chemische "groep" van duizenden verschillende moleculen.

Er worden in de kunstof industrie vele gebruikt en achter af niet meer herkenbaar.

Dus .... koop polyesther hars met losse vezeldoek.

Werkt altijd en is bijzonder sterk.


Bedankt!
 
Epoxy hecht wel aan polyester, polyester niet (minder) aan epoxy.

:?
Sorry hoor. Ik heb er geen verstand van maarre twee materialen hechten wel of niet aan elkaar. Wat je nu schrijft is dat Epoxy wel wil maar polyester er geen zin in heeft.

Nu lijkt het net of je polyester de schuld geeft terwijl Epoxy wellicht uit zijn mond stinkt.
:/
 
:?
Sorry hoor. Ik heb er geen verstand van maarre twee materialen hechten wel of niet aan elkaar. Wat je nu schrijft is dat Epoxy wel wil maar polyester er geen zin in heeft.

Nu lijkt het net of je polyester de schuld geeft terwijl Epoxy wellicht uit zijn mond stinkt.
:/


Zie het ff zo:

epoxy is een soort lijm (of eigenlijk gewoon lijm :P ) dat nagenoeg overal aan hecht. Polyester hars hecht super aan polyester en andere weefsels, maar giet je het bijv op de grond dan zal het wel hard worden maar tik je het ook zo weer los. Epoxy zal in dat geval ook aan de vloer kleven.
Het zal wel blijven hechten voor wat betreft de tank, zeker als je het hele oppervlak goed grof schuurt, maar met epoxy kom je veel makkelijker weg.
 
geen polyester gebruiken, dit gaat (na verloop van tijd) bijna altijd fout...
tank cure is ook een soort van brandstofbestendige epoxy.
bij epoxy moet je ook de brandstof bestendige harder/toevoeging gebruiken....
 
Terug
Bovenaan Onderaan