Eppur si muove (En toch beweegt zij)

daar is ie weer:

http://home.wanadoo.nl/a.riecker/naloopverkorting/ed-pols-plaat-maten.jpg (Pols plaat)

begrijp ik nu dat een V50 nog dunnere poten heeft als 35mm :?
door middel van Pols platen reduceer je natuurlijk wel de torsie op die poten.
ik weet niet of je nu direct naar dikkere poten moet, de grote guzzi van moturist heeft tenslotte ook israel vise versa gereden met 35mm poten en Pols platen.

V50 heeft 32mm poten, nou ja, eigenlijk 31,75, althans ongeveer (de jou bekende italiaanse maatvoering..). V65 heeft 35 mm poten. Als je ziet dat die vork EN een zijspan EN het gewicht van die kuip moet verteren, dan lijkt me dat een ongelijk gevecht.

De metaalboer heeft zijn werk gedaan en mij 2 rechthoekige platen 6082T6 aangeleverd met 4 mooie gaten er in. Tijd voor de zaag, de vijl en de (kolom)boor.

Nu ik je toch "spreek" Halflive, wat heb jij gedaan voor anti-corrosie van die platen van jou ?
 
Bert,

Pols-platen zijn een naloop-verkleining door extra "kroonplaten" waarbij de reguliere voorvork ca 5 cm naar voren wordt verplaatst bij een guzzi waardoor een combinatie onstaat met ca 4cm naloop, wij noemen het hier "pols-platen" ter nagedachtenis aan Ed Pols, die deze oplossing bedacht heeft en altijd gebruikte bij de aanbouw van zijn Moturist zijspannen.
Het heeft geen officiele naam en Ed Pols is al ruime tijd dood, zijn zaak bestaat nog steeds (motortoer in Amsterdam) maar ook daar worden de platen niet meer gemaakt.
Je zult dus met het idee en/of technische tekening naar een willekeurig metaalbewerkers bedrijf moeten gaan of ze zoals Halflife heeft gedaan zelf moeten "produceren"

bij een kleine guzzi zou ik het persoonlijk niet doen, die voorvorkjes zijn erg dun en ze hebben dus meer baat bij een schommelarm voorkant.~[/quote]


maar met een schommelvork worden de benen niet dikker !!

Albert
 
Gefeliciteerd hoor :Y

Pols platen zul je niet makkelijk 'vinden' denk ik. (Zelf laten maken?)

Beetje typische kuip op je span, is die van een Guzzi? Lijkt meer iets van een Honda CB ofzo?? :?


Owh, 3wheel was me voor :)~[/quote]

heb mij laten wijsmaken dat het een kuip van een v 65 policia zou zijn ???


Albert
 
daar is ie weer:

http://home.wanadoo.nl/a.riecker/naloopverkorting/ed-pols-plaat-maten.jpg (Pols plaat)

begrijp ik nu dat een V50 nog dunnere poten heeft als 35mm :?
door middel van Pols platen reduceer je natuurlijk wel de torsie op die poten.
ik weet niet of je nu direct naar dikkere poten moet, de grote guzzi van moturist heeft tenslotte ook israel vise versa gereden met 35mm poten en Pols platen.


bedankt hoor , ik ga er nog eens over nadenken.....

Albert
 
Nu ik je toch "spreek" Halflive, wat heb jij gedaan voor anti-corrosie van die platen van jou ?

ik heb ze behandeld met alodine.
een chromaterend goedje dat een dichte oppervlakte laag geeft waardoor het aluminium corrosievast wordt.
helaas is het goedje op lange termijn nogal slecht voor je gezondheid.
het wordt naar mijn weten uitsluitend in de luchtvaartindustrie gebruikt.
zou je het willen hebben?
 
.

De metaalboer heeft zijn werk gedaan en mij 2 rechthoekige platen 6082T6 aangeleverd met 4 mooie gaten er in. Tijd voor de zaag, de vijl en de (kolom)boor.

Nu ik je toch "spreek" Halflive, wat heb jij gedaan voor anti-corrosie van die platen van jou ?

Jozef ,
Hoe dik heb je de platen laten maken ?
Op het plannetje staat voor de bouten , boven1x , onder 2x ,is dat corect ? en waar plaatst je de platen , één onder de origineele balhoofdplaat en één boven ? staan ze dan niet te kort opeen ?

dank
 
Ed pols nam voor boven 20mm en de onderste 30mm 6061T6.
ze worden beide onder de originele kroonplaten gemonteerd.
de onderlinge afstand blijft dus gelijk aan origineel.
epvoorvork.JPG
 
Jozef ,
Hoe dik heb je de platen laten maken ?
Op het plannetje staat voor de bouten , boven1x , onder 2x ,is dat corect ? en waar plaatst je de platen , één onder de origineele balhoofdplaat en één boven ? staan ze dan niet te kort opeen ?

dank

Onder het motto beter goed gejat dan slecht bedacht, heb ik qua materiaal (Alu 6082T6 ofwel 51ST) en dikte (20mm boven, 30mm onder) de ideeen van Ed Pols gevolgd.
Platen komen beide onder de bestaande balhoofdplaten, maar ik heb ook constructies gezien met de platen tussen de balhoofdplaten.
(zie plaatje)

Ik twijfel nog over de plaats van de klembouten: misschien dat ik ze niet tussen de gaten doe, maar aan de buitenzijde ervan. Dan is volgens mij een bout per gat genoeg, ook voor de 30mm plaat, omdat de bout dan maar een gat hoeft te klemmen ipv twee.

Een beetje zoals op bijgaand plaatje, alleen de bouten dan dwars op de rijrichting ipv in de langsrichting
full
 
Laatst bewerkt:
Ed pols nam voor boven 20mm en de onderste 30mm 6061T6.
ze worden beide onder de originele kroonplaten gemonteerd.
de onderlinge afstand blijft dus gelijk aan origineel.
[http://home.wanadoo.nl/a.riecker/naloopverkorting/epvoorvork.JPG (afbeelding)]

en wat is 6061T6 ??

de onderlinge afstand blijft effectief gelijk , enkel gaat de balhoofdbout 30 mm te kort zijn?????
 
en wat is 6061T6 ??

de onderlinge afstand blijft effectief gelijk , enkel gaat de balhoofdbout 30 mm te kort zijn?????

6061T6 is een alu-legering die ongeveer dezelfde eigenschappen heeft als 6082T6.
Wat je in ieder geval wilt is een legering die
- sterk genoeg is, en liefst ietwat taai ivm belasting
- redelijk corrosiebestendig
- redelijk verspaanbaar

6061T6 en 6082T6 zijn dat beiden: 6082 wordt meer in Europa gebruikt, 6061 meer in de VS.

De balhoofdpen wordt niet te kort hoor:
De Pols-platen hebben elk 4 gaten: in de voorste 2 komen de voorvorkpoten, in de achterste twee komen hulppijpjes, die weer in de originele balhoofdplaten gaan.
Het originele balhoofdstel blijft ongewijzigd.

Ik heb voor de hulppijpjes een 2e hands binnenpoot gekocht en die in tweeen gezaagd.
 
Laatst bewerkt:
6061T6 is een alu-legering die ongeveer dezelfde eigenschappen heeft als 6082T6.
Wat je in ieder geval wilt is een legering die
- sterk genoeg is, en liefst ietwat taai ivm belasting
- redelijk corrosiebestendig
- redelijk verspaanbaar

6061T6 en 6082T6 zijn dat beiden: 6082 wordt meer in Europa gebruikt, 6061 meer in de VS.

De balhoofdpen wordt niet te kort hoor:
De Pols-platen hebben elk 4 gaten: in de voorste 2 komen de voorvorkpoten, in de achterste twee komen hulppijpjes, die weer in de originele balhoofdplaten gaan.
Het originele balhoofdstel blijft ongewijzigd.

Ik heb voor de hulppijpjes een 2e hands binnenpoot gekocht en die in tweeen gezaagd.

het eerste cijfer geeft de legering aan:
2000 is alu/koper
6000 is alu/silicium
7000 is alu/zink

de laatste twee cijfers zijn overige toevoegingen.

de T is de warmtebehandeling O is zachtgegloeid mooi om te buigen en te vormen.
T3 en T4 zijn normaal te lassen en te bewerken, braamt wel.
T6 is kneppelhard, heel mooi om te draaien/boren/frezen

6082 zegt mij niets maar het is dezelfde hoofdlegering met dezelfde warmtebehandeling als 6061, zou dus net zo goed moeten zijn.
 
6061T6 is een alu-legering die ongeveer dezelfde eigenschappen heeft als 6082T6.
Wat je in ieder geval wilt is een legering die
- sterk genoeg is, en liefst ietwat taai ivm belasting
- redelijk corrosiebestendig
- redelijk verspaanbaar

6061T6 en 6082T6 zijn dat beiden: 6082 wordt meer in Europa gebruikt, 6061 meer in de VS.

De balhoofdpen wordt niet te kort hoor:
De Pols-platen hebben elk 4 gaten: in de voorste 2 komen de voorvorkpoten, in de achterste twee komen hulppijpjes, die weer in de originele balhoofdplaten gaan.
Het originele balhoofdstel blijft ongewijzigd.

Ik heb voor de hulppijpjes een 2e hands binnenpoot gekocht en die in tweeen gezaagd.


Ok , lol , gesnapt..., dank je
 
het eerste cijfer geeft de legering aan:
2000 is alu/koper
6000 is alu/silicium
7000 is alu/zink

de laatste twee cijfers zijn overige toevoegingen.

de T is de warmtebehandeling O is zachtgegloeid mooi om te buigen en te vormen.
T3 en T4 zijn normaal te lassen en te bewerken, braamt wel.
T6 is kneppelhard, heel mooi om te draaien/boren/frezen

6082 zegt mij niets maar het is dezelfde hoofdlegering met dezelfde warmtebehandeling als 6061, zou dus net zo goed moeten zijn.


jeee , zitten enkele geleerde typetjes tussen lol
Dank voor de uitleg
 
Terug
Bovenaan Onderaan