Eppur si muove (En toch beweegt zij)

En toch beweegt ze...........

Voor de NATO-MZ is een nieuw sekte-lid geworven: de kids zijn er al dol op, moeders denkt er het hare van en de nieuwe eigenaar gaat een half dagje bij zijspanrob langs, dus dat zit helemaal snor.

Kortom: eindelijk wat tijd, ruimte en geld gehad om de Sp2-Midi te verbouwen:

full


Een Cali2 achternaaf en rem (uit een sloper bij Lamers) past perfect in een SP2, velg er om heen laten vlechten (helaas geen 3.50 velg, die waren niet aan te komen, dus een 3.00), geschoeid met een Hankook W400 winterband in 135/70 uitvoering. Ik was bang dat het opleggen een heroisch gevecht zou gaan worden, maar dat viel erg mee, eigenlijk een van de makkelijkste bandjes om te monteren.
En een zwevende remschijf, zo iets moderns heb ik nog nooit gehad :)

full


Het past allemaal net, de stofkap van de ontluchtingsnippel kon er nog net op.

full


Er moest nog een ventielgat en binnenband komen: het idee was eerst een 125/135-15 michelin biba (eendenband), maar dan moest het ventielgat opzij in de velg komen.
Na wat forum-zoekwerk in binnen- en buitenland toch een biba met centraal ventiel (130/90-15 van Conti met een haaks ventiel).

full


En dan de kers op de taart: Een setje Pols-platen. Ik heb de gaten voor de vorkpoten laten maken in 2 rechthoekige platen 6082T6 alu, de bovenste 20mm en de onderste 30mm. De contouren zelf gezaagd en gevijld (dat doe ik dus niet meer, volgende keer laat ik de contouren gelijk mee frezen :( )
Voordeel was de prijs: 115 euro voor een setje platen is nog te overzien.
De klembouten liggen op de platen, ik zie geen meerwaarde in het verzinken.
De twee gaatjes aan de binnenzijde zijn gemaakt om het boren en tappen van de klemming te maken, dan kan het materiaal makkelijk afgevoerd worden.

full


Bovenste plaat een klembout M8

full


Onderste plaat 2 maal inbus m8.

full


De hulppijpjes zijn gemaakt van een gebruikte Guzzi binnenpoot van 38mm, de rechtse pijp langer dan de linkse om de stuurdemper op te nemen.

(de koplampophanging is gemaakt met universeel auto-uitlaatklemmen 38mm. Mooi spul, anderhalve euro per stuk, verzinkt, en meteen te gebruiken om het windscherm aan te monteren. Helaas had de autoboer er maar 3 op voorraad, dus ziet het er nog wat onevenwichtig uit...)
De schetsplaatjes voor de koplamp zijn mijn oude uitlaat-schetsplaten :)

full


Nog een plaatje van links.

De platen (voorlopig) in de multiprimer gezet met twee lagen blanke lak er overeen. Ooit laat ik ze wel lakken (of anodiseren), maar voorlopig vind ik het zo ook wel goed.

Voor geinteresseerden heb ik de tekeningen van de Pols-Platen in Autocad (DWG), kunnen zo de CNC machine in.

De voorvork is gevuld met een paar Bitubo dempers (zwaarder dan standaard en demontabel, dus er kan met de olie-dikte worden gevarieerd).
Ik had de veren eerst 5 cm opgespannen, maar dat is wat teveel van het goede: geen negatieve veerweg meer. Nu zitten er 3 cm busjes in en dat werkt goed. De veren zijn wel wat slap, er komen of andere veren in (Wirth) of ik slijp de onderste paar (progressieve) centimeters er af en vervang dat door klepveren.
Door het opspannen is de veerweg ook ingekort van 160 naar 130 mm (de veerweg wordt bepaald door de compressie van de veren).
Ik wil eigenlijk naar ca 100 mm veerweg, dan heb ik voor, achter en opzij een redelijk evenwichtig veersysteem en kan de vork nog wat zakken. Samen met de nog te monteren gabelstabi wordt dat een zeer stijf geheel, wat volgens mij net zo goed is als een schommelarm.

De eerste proefrit was een openbaring: het stuurt als een kruising tussen een go-kart en een scheermes. De naloop is nu zo'n 45 mm, en samen met het aanzienlijk verlaagde zwaartepunt gaat de combinatie als een speer. Nooit gedacht dat het verschil zo groot zou zijn :) :)


Nog te doen:
- de accu vervangen door een autoaccu en verhuizen naar de bak. In de watersport-wereld hebben ze daar hele mooie accubakken voor, compleet met beluchting en klemmen, voor een bescheiden vergoeding.
- de hoge ruit van de bak vervangen door een lage ruit. Ik ga op wat fora een ruiltje voorstellen, als dat niets wordt gaat de zaag in de ruit.
- een ouwe-lullen windscherm monteren. Heb ik al in huis, moet nog een plekje krijgen.
- rijden, rijden, rijden,rijden,rijden
 
u maakt mooie dingen :} :}
da's ook geen geld voor die Pols platen, daar kan je ze zelf niet voor maken.
goeie tip voor degenen die nog met een standaard vork rijden of willen gaan rijden.
 
u maakt mooie dingen :} :}
da's ook geen geld voor die Pols platen, daar kan je ze zelf niet voor maken.
goeie tip voor degenen die nog met een standaard vork rijden of willen gaan rijden.

:^ zelden zo'n mooi voorbeeld gezien van hoe die beroemde polsplaten eruit zien !!!



Nu nog een omschrijving van wat het direct merkbare verschil nu eigenlijk is ...?? O-)
 
:^ zelden zo'n mooi voorbeeld gezien van hoe die beroemde polsplaten eruit zien !!!

Nu nog een omschrijving van wat het direct merkbare verschil nu eigenlijk is ...?? O-)

Het is een combinatie van factoren: door het kleinere achterwiel en het laten zakken van de vork is het zwaartepunt flink lager komen liggen. Daardoor ligt de combi veel vaster op de weg en voelt ook veel "strakker" aan, minder deinen, minder neiging de bak te lichten.

De Pols-platen is qua benodigde stuurkracht het zelfde soort verschil als een auto met brede banden met of zonder stuurbekrachtiging, maar dan nog groter.
Jij kent met jouw combi vast ook het verschijnsel dat je (vooral in linkerbochten) echt zit te vechten tegen het onderstuur en de handel de bocht om moet wringen, zeker als je ook nog accelereert.
Dat is bijna helemaal weg, je kunt met een handje aan het sturen al gas gevend door een linkerbocht. Geen wrikken en wringen meer, de combi volgt gewoon de lijn die je wilt en loopt moeiteloos achter het voorwiel aan. Rechtsom idem, de combi loopt als op rails om de bak heen.
Je moet het meegemaakt hebben om te geloven wat 50mm verkorting van de naloop doet :)

Bijkomend voordeel is de verminderde gevoeligheid voor onjuiste afstelling (scheeftrekken), spoorvorming, verkeerde verkanting, hobbels en allerlei ander ongerief wat je zoal tegenkomt onderweg. De kracht die nodig is om het span bij een bolle of scheve weg in het gareel te houden is echt dramatisch minder.

Zoals gezegd, voor de liefhebbers heb ik de tekeningen in Autocad (die moeten dan wel aangepast worden aan de gewenste maten natuurlijk). Verder heb je alleen een kolomboor nodig, het boren van de boutgaten krijg je denk ik uit de hand niet voor elkaar, tenzij je gelijktijdig links/rechts en boven/beneden exact recht kunt boren. Je hebt
maar erg weinig foutmarge.
 
Ziet er prachtig uit Jozef :} *D

Zou je mij het DWG bestand door willen mailen? Versie/jaar maakt niet uit, op me werk heb ik nu 2008 staan.

Heb nog zitten passen en meten bij de Fazer en ik denk als ik het stuurkuipje wat naar voren breng dat ik er precies nog met Pols platen weg kan komen.
Tevens op het werk een onderaannemer die waarschijnlijk wel wat voor me kan betekenen in deze.

P.S.: paenma Apekringel zeelandnet.nl

Bedankt alvast!
 
Laatst bewerkt:
Ziet er prachtig uit Jozef :} *D



Heb nog zitten passen en meten bij de Fazer en ik denk als ik het stuurkuipje wat naar voren breng dat ik er precies nog met Pols platen weg kan komen.
Tevens op het werk een onderaannemer die waarschijnlijk wel wat voor me kan betekenen in deze.

ik neem aan dat het kuipje op de vorkpoten zit?
dan gaat het net zoveel naar voren als de sprong van de pols platen.
als het kuipje op de kroonplaten zit zal je bevestigingen op de Pols platen moeten maken.
in beide gevallen geen probleem dus.

als je echter een kuipframe op je motorframe hebt wordt het lastig.
het verplaatsen van de vork lukt waarschijnlijk wel maar je hebt dan geen stuuruitslag meer -O-
 
Jozef , waar heb je de alu platen vandaan , ze zijn bij ons in Belgie moeilijk te vinden op het eerste gezicht

Kwestie van wat google werk naar kleine metaalbewerkingsbedrijfjes, die zien daar nog wel brood in.

Ik heb ze gekocht en laten maken bij http://www.maakdelensnel.nl (Chris).
 
Omdat er geen jaar voorbij hoort te gaan zonder een zijspan(bakje) te kopen, heb ik me op een van de laatste dagen van 2007 getrakteerd op een authentieke Velorex 562 bak (zonder de motor op de foto), met een hele verzameling origineel JAWA aanbouwmateriaal.

Daar gaan we een mooi motortje tegenaan bouwen, waarschijnlijk een V65/V75 (Polizia wellicht) Guzzi, in ieder geval iets ongeveer 50pk en maximaal 180 kilo drooggewicht. De bedoeling is een lichte combi te maken, niet meer dan 250 kilo totaal :)

Uiteraard met een setje Pols-platen. De wielen worden waarschijnlijk 16 inch voor en achter, met scootah-bandjes (ik wil wel eens weten of de Snowtrax-scooterbanden van Heidenau in de winter een beetje grip willen geven).

Omdat ik met met geen mogelijkheid in zo'n bakje kan lepelen zal er ook nog wel wat gepolyesterd moeten worden (opklap-instap, verlenging), dus voorlopig weer genoeg te doen.

Foto's van de bouw nog even niet, mijn digi-camera ligt voor een garantie-reparatie in Badhoevedorp '(
full
 
Omdat er geen jaar voorbij hoort te gaan zonder een zijspan(bakje) te kopen, heb ik me op een van de laatste dagen van 2007 getrakteerd op een authentieke Velorex 562 bak (zonder de motor op de foto), met een hele verzameling origineel JAWA aanbouwmateriaal.

Daar gaan we een mooi motortje tegenaan bouwen, waarschijnlijk een V65/V75 (Polizia wellicht) Guzzi, in ieder geval iets ongeveer 50pk en maximaal 180 kilo drooggewicht. De bedoeling is een lichte combi te maken, niet meer dan 250 kilo totaal :)

Uiteraard met een setje Pols-platen. De wielen worden waarschijnlijk 16 inch voor en achter, met scootah-bandjes (ik wil wel eens weten of de Snowtrax-scooterbanden van Heidenau in de winter een beetje grip willen geven).

Omdat ik met met geen mogelijkheid in zo'n bakje kan lepelen zal er ook nog wel wat gepolyesterd moeten worden (opklap-instap, verlenging), dus voorlopig weer genoeg te doen.

Foto's van de bouw nog even niet, mijn digi-camera ligt voor een garantie-reparatie in Badhoevedorp '([afbeelding]

*O*

Topic gemarkeerd :}
 
Jozef, een beetje laat, maar toch ... mooi werk met je SP2 vork :} In augustus schreef je dat je nog een Gabelstabi wilde toevoegen. Heb je dat al gedaan? Zo ja, hoe is het effect? Heb je in de Pols-platen de vorkpoten ook verder uit elkaar gezet?

dfd394e1abc905e432cd9286e7ff5ecb
 
Laatst bewerkt:
Jozef, een beetje laat, maar toch ... mooi werk met je SP2 vork :} In augustus schreef je dat je nog een Gabelstabi wilde toevoegen. Heb je dat al gedaan? Zo ja, hoe is het effect? Heb je in de Pols-platen de vorkpoten ook verder uit elkaar gezet?

Dank voor het compliment. Er zit een gabelstabi op, of het enig effect heeft weet ik eigenlijk niet, ik heb nooit zonder gereden in combinatie met de Pols-platen. Ik kan wel zien dat de vork ook in bochten in- en uitveert. Omdat de vork ook nog een paar centimeter door de kroonplaten is gestoken is het niet-ondersteunde deel van de vorkpoten vrij kort. Samen met de zes (!) klemmingen (2 maal kroonplaten, 2 maal Pols-platen, vv-stabi en wielas) levert dat een mooi stijf geheel op.

Merk is Tarozzi, gekocht bij FTR Classics.
Dat kostte nog enig vijl- en schuurwerk om het goed passend EN niet klemmend te krijgen (italiaanse maatvoering zogezegd).

Ik heb de vorkpoten niet verder uit elkaar gezet; ik zie weinig heil in een autoband aan de voorkant, tenzij je een naaf- of fuseebesturing hebt waarbij de band in een vlak draait. Bij een telescoop- of schommelvork kantelt de band in een bocht, daar zijn autobanden niet voor gemaakt, motorbanden wel, dus ik heb er gewoon het standaard 16 inch voorwiel in laten zitten.
 
@Jozef; ben benieuwd hoe je het bakje gaat verbouwen.
Als het goed te doen is kijk ik het van je af raak ik misschien ook wel geinspireerd voor zo-een verbouwing. *O*

Ik zit hier ook al tijden te broeden op zoiets. Heb zelfs al eens bedacht om de achterkant neerklapbaar te maken, voor zowel instap als bagage. Maar voorlopig kom ik geeneens toe aan een bandje te wisselen. :X
 
Ik zit hier ook al tijden te broeden op zoiets. Heb zelfs al eens bedacht om de achterkant neerklapbaar te maken, voor zowel instap als bagage. Maar voorlopig kom ik geeneens toe aan een bandje te wisselen. :X

En hoe is het met de stuurdemper? O-)

M'n nieuwe achterveer zit er ook nog steeds niet op :X
(Misschien vandeweek, ben nu min of meer klaar met de eigenbouw kinderkamer)
 
En hoe is het met de stuurdemper? O-)

M'n nieuwe achterveer zit er ook nog steeds niet op :X
(Misschien vandeweek, ben nu min of meer klaar met de eigenbouw kinderkamer)

:X Net als de rest van het zijspan los in een hoekje.... |(


Maar rij liever op 2 wielen met profiel dan met 3e wiel erbij met heel erg kale band erop. :P
 
En hoe is het met de stuurdemper? O-)

M'n nieuwe achterveer zit er ook nog steeds niet op :X
(Misschien vandeweek, ben nu min of meer klaar met de eigenbouw kinderkamer)


ja, dat heb ik ook: eigenbouw kinderen.
daar heb je inderdaad verschrikkelijk veel werk van :+
 
Maar gelukkig hebben we Jozef, die elk jaar een eigenbouw driewieler weet te fabriceren. *O* :9~ :}

Jaja, maar de bouw vordert niet zo erg door tijdgebrek: Wel al een passende voorvork, 16 inch voorwiel, 16 inch achterwiel, een setje Koni's en 2 uitermate intrigerende scooterbanden gescoord, maar nog niet veel tijd gehad daar iets moois mee te doen.

Moet tussendoor ook nog een grote servicebeurt aan een BMW C1 doen, dat wordt ook een meerdaagse happening (blok uitbouwen om de kleppen te stellen, Freude am Fahren zogezegd).

Desalniettemin wordt de vorige telg alweer het huis uit geschopt (dat is weer makkelijker dan bij kinderen..), dus de grote Guzzi brommert is te koop. Heb ik meteen een mooie doodlijn voor de V65-Velorex, namelijk het BOT-in-mijn-achtertuin.
 
Jaja, maar de bouw vordert niet zo erg door tijdgebrek: Wel al een passende voorvork, 16 inch voorwiel, 16 inch achterwiel, een setje Koni's en 2 uitermate intrigerende scooterbanden gescoord, maar nog niet veel tijd gehad daar iets moois mee te doen.

Moet tussendoor ook nog een grote servicebeurt aan een BMW C1 doen, dat wordt ook een meerdaagse happening (blok uitbouwen om de kleppen te stellen, Freude am Fahren zogezegd).

Desalniettemin wordt de vorige telg alweer het huis uit geschopt (dat is weer makkelijker dan bij kinderen..), dus de grote Guzzi brommert is te koop. Heb ik meteen een mooie doodlijn voor de V65-Velorex, namelijk het BOT-in-mijn-achtertuin.

wat had je er graag van gehad ?

dank je
 
Terug
Bovenaan Onderaan