- Onderwerp starter
- #126
En toch beweegt ze...........
Voor de NATO-MZ is een nieuw sekte-lid geworven: de kids zijn er al dol op, moeders denkt er het hare van en de nieuwe eigenaar gaat een half dagje bij zijspanrob langs, dus dat zit helemaal snor.
Kortom: eindelijk wat tijd, ruimte en geld gehad om de Sp2-Midi te verbouwen:
Een Cali2 achternaaf en rem (uit een sloper bij Lamers) past perfect in een SP2, velg er om heen laten vlechten (helaas geen 3.50 velg, die waren niet aan te komen, dus een 3.00), geschoeid met een Hankook W400 winterband in 135/70 uitvoering. Ik was bang dat het opleggen een heroisch gevecht zou gaan worden, maar dat viel erg mee, eigenlijk een van de makkelijkste bandjes om te monteren.
En een zwevende remschijf, zo iets moderns heb ik nog nooit gehad
Het past allemaal net, de stofkap van de ontluchtingsnippel kon er nog net op.
Er moest nog een ventielgat en binnenband komen: het idee was eerst een 125/135-15 michelin biba (eendenband), maar dan moest het ventielgat opzij in de velg komen.
Na wat forum-zoekwerk in binnen- en buitenland toch een biba met centraal ventiel (130/90-15 van Conti met een haaks ventiel).
En dan de kers op de taart: Een setje Pols-platen. Ik heb de gaten voor de vorkpoten laten maken in 2 rechthoekige platen 6082T6 alu, de bovenste 20mm en de onderste 30mm. De contouren zelf gezaagd en gevijld (dat doe ik dus niet meer, volgende keer laat ik de contouren gelijk mee frezen )
Voordeel was de prijs: 115 euro voor een setje platen is nog te overzien.
De klembouten liggen op de platen, ik zie geen meerwaarde in het verzinken.
De twee gaatjes aan de binnenzijde zijn gemaakt om het boren en tappen van de klemming te maken, dan kan het materiaal makkelijk afgevoerd worden.
Bovenste plaat een klembout M8
Onderste plaat 2 maal inbus m8.
De hulppijpjes zijn gemaakt van een gebruikte Guzzi binnenpoot van 38mm, de rechtse pijp langer dan de linkse om de stuurdemper op te nemen.
(de koplampophanging is gemaakt met universeel auto-uitlaatklemmen 38mm. Mooi spul, anderhalve euro per stuk, verzinkt, en meteen te gebruiken om het windscherm aan te monteren. Helaas had de autoboer er maar 3 op voorraad, dus ziet het er nog wat onevenwichtig uit...)
De schetsplaatjes voor de koplamp zijn mijn oude uitlaat-schetsplaten
Nog een plaatje van links.
De platen (voorlopig) in de multiprimer gezet met twee lagen blanke lak er overeen. Ooit laat ik ze wel lakken (of anodiseren), maar voorlopig vind ik het zo ook wel goed.
Voor geinteresseerden heb ik de tekeningen van de Pols-Platen in Autocad (DWG), kunnen zo de CNC machine in.
De voorvork is gevuld met een paar Bitubo dempers (zwaarder dan standaard en demontabel, dus er kan met de olie-dikte worden gevarieerd).
Ik had de veren eerst 5 cm opgespannen, maar dat is wat teveel van het goede: geen negatieve veerweg meer. Nu zitten er 3 cm busjes in en dat werkt goed. De veren zijn wel wat slap, er komen of andere veren in (Wirth) of ik slijp de onderste paar (progressieve) centimeters er af en vervang dat door klepveren.
Door het opspannen is de veerweg ook ingekort van 160 naar 130 mm (de veerweg wordt bepaald door de compressie van de veren).
Ik wil eigenlijk naar ca 100 mm veerweg, dan heb ik voor, achter en opzij een redelijk evenwichtig veersysteem en kan de vork nog wat zakken. Samen met de nog te monteren gabelstabi wordt dat een zeer stijf geheel, wat volgens mij net zo goed is als een schommelarm.
De eerste proefrit was een openbaring: het stuurt als een kruising tussen een go-kart en een scheermes. De naloop is nu zo'n 45 mm, en samen met het aanzienlijk verlaagde zwaartepunt gaat de combinatie als een speer. Nooit gedacht dat het verschil zo groot zou zijn
Nog te doen:
- de accu vervangen door een autoaccu en verhuizen naar de bak. In de watersport-wereld hebben ze daar hele mooie accubakken voor, compleet met beluchting en klemmen, voor een bescheiden vergoeding.
- de hoge ruit van de bak vervangen door een lage ruit. Ik ga op wat fora een ruiltje voorstellen, als dat niets wordt gaat de zaag in de ruit.
- een ouwe-lullen windscherm monteren. Heb ik al in huis, moet nog een plekje krijgen.
- rijden, rijden, rijden,rijden,rijden
Voor de NATO-MZ is een nieuw sekte-lid geworven: de kids zijn er al dol op, moeders denkt er het hare van en de nieuwe eigenaar gaat een half dagje bij zijspanrob langs, dus dat zit helemaal snor.
Kortom: eindelijk wat tijd, ruimte en geld gehad om de Sp2-Midi te verbouwen:
Een Cali2 achternaaf en rem (uit een sloper bij Lamers) past perfect in een SP2, velg er om heen laten vlechten (helaas geen 3.50 velg, die waren niet aan te komen, dus een 3.00), geschoeid met een Hankook W400 winterband in 135/70 uitvoering. Ik was bang dat het opleggen een heroisch gevecht zou gaan worden, maar dat viel erg mee, eigenlijk een van de makkelijkste bandjes om te monteren.
En een zwevende remschijf, zo iets moderns heb ik nog nooit gehad
Het past allemaal net, de stofkap van de ontluchtingsnippel kon er nog net op.
Er moest nog een ventielgat en binnenband komen: het idee was eerst een 125/135-15 michelin biba (eendenband), maar dan moest het ventielgat opzij in de velg komen.
Na wat forum-zoekwerk in binnen- en buitenland toch een biba met centraal ventiel (130/90-15 van Conti met een haaks ventiel).
En dan de kers op de taart: Een setje Pols-platen. Ik heb de gaten voor de vorkpoten laten maken in 2 rechthoekige platen 6082T6 alu, de bovenste 20mm en de onderste 30mm. De contouren zelf gezaagd en gevijld (dat doe ik dus niet meer, volgende keer laat ik de contouren gelijk mee frezen )
Voordeel was de prijs: 115 euro voor een setje platen is nog te overzien.
De klembouten liggen op de platen, ik zie geen meerwaarde in het verzinken.
De twee gaatjes aan de binnenzijde zijn gemaakt om het boren en tappen van de klemming te maken, dan kan het materiaal makkelijk afgevoerd worden.
Bovenste plaat een klembout M8
Onderste plaat 2 maal inbus m8.
De hulppijpjes zijn gemaakt van een gebruikte Guzzi binnenpoot van 38mm, de rechtse pijp langer dan de linkse om de stuurdemper op te nemen.
(de koplampophanging is gemaakt met universeel auto-uitlaatklemmen 38mm. Mooi spul, anderhalve euro per stuk, verzinkt, en meteen te gebruiken om het windscherm aan te monteren. Helaas had de autoboer er maar 3 op voorraad, dus ziet het er nog wat onevenwichtig uit...)
De schetsplaatjes voor de koplamp zijn mijn oude uitlaat-schetsplaten
Nog een plaatje van links.
De platen (voorlopig) in de multiprimer gezet met twee lagen blanke lak er overeen. Ooit laat ik ze wel lakken (of anodiseren), maar voorlopig vind ik het zo ook wel goed.
Voor geinteresseerden heb ik de tekeningen van de Pols-Platen in Autocad (DWG), kunnen zo de CNC machine in.
De voorvork is gevuld met een paar Bitubo dempers (zwaarder dan standaard en demontabel, dus er kan met de olie-dikte worden gevarieerd).
Ik had de veren eerst 5 cm opgespannen, maar dat is wat teveel van het goede: geen negatieve veerweg meer. Nu zitten er 3 cm busjes in en dat werkt goed. De veren zijn wel wat slap, er komen of andere veren in (Wirth) of ik slijp de onderste paar (progressieve) centimeters er af en vervang dat door klepveren.
Door het opspannen is de veerweg ook ingekort van 160 naar 130 mm (de veerweg wordt bepaald door de compressie van de veren).
Ik wil eigenlijk naar ca 100 mm veerweg, dan heb ik voor, achter en opzij een redelijk evenwichtig veersysteem en kan de vork nog wat zakken. Samen met de nog te monteren gabelstabi wordt dat een zeer stijf geheel, wat volgens mij net zo goed is als een schommelarm.
De eerste proefrit was een openbaring: het stuurt als een kruising tussen een go-kart en een scheermes. De naloop is nu zo'n 45 mm, en samen met het aanzienlijk verlaagde zwaartepunt gaat de combinatie als een speer. Nooit gedacht dat het verschil zo groot zou zijn
Nog te doen:
- de accu vervangen door een autoaccu en verhuizen naar de bak. In de watersport-wereld hebben ze daar hele mooie accubakken voor, compleet met beluchting en klemmen, voor een bescheiden vergoeding.
- de hoge ruit van de bak vervangen door een lage ruit. Ik ga op wat fora een ruiltje voorstellen, als dat niets wordt gaat de zaag in de ruit.
- een ouwe-lullen windscherm monteren. Heb ik al in huis, moet nog een plekje krijgen.
- rijden, rijden, rijden,rijden,rijden