Eppur si muove (En toch beweegt zij)

Jaja, maar de bouw vordert niet zo erg door tijdgebrek: Wel al een passende voorvork, 16 inch voorwiel, 16 inch achterwiel, een setje Koni's en 2 uitermate intrigerende scooterbanden gescoord, maar nog niet veel tijd gehad daar iets moois mee te doen.

Moet tussendoor ook nog een grote servicebeurt aan een BMW C1 doen, dat wordt ook een meerdaagse happening (blok uitbouwen om de kleppen te stellen, Freude am Fahren zogezegd).

Desalniettemin wordt de vorige telg alweer het huis uit geschopt (dat is weer makkelijker dan bij kinderen..), dus de grote Guzzi brommert is te koop. Heb ik meteen een mooie doodlijn voor de V65-Velorex, namelijk het BOT-in-mijn-achtertuin.

C1...??


full
 
Gebaseerd op rendementen uit het verleden....

Ik denk dat de guzzi+span zeker een goede prijs waard is. Het/een vorig project van Jozef is bij ons terecht gekomen en ik kan stellen dat de technische staat ervan tot in de puntjes OK is (tenminste wás op het moment dat ze deze kant op kwam...ben er zelf weer wat minder precies mee :$ )


Ga er dus vanuit dat je een gespann koopt dat technisch zgan, of misschien op een aantal punten nog beter dan nieuw is!

Vóór ik gebanned ga worden agv spam: nee, ik heb geen aandelen in Jozef Constructions

:]
 
Laatst bewerkt:
Gebaseerd op rendementen uit het verleden....

Ik denk dat de guzzis+pan zeker een goede prijs waard is. Het/een vorig project van Jozef is bij ons terecht gekomen en ik kan stellen dat de technische staat ervan tot in de puntjes OK is (tenminste wás op het moment dat ze deze kant op kwam...ben er zelf weer wat minder precies mee :$ )


Ga er dus vanuit dat je een gespann koopt dat technisch zgan, of misschien op een aantal punten nog beter dan nieuw is!

Vóór ik gebanned ga worden agv spam: nee, ik heb geen aandelen in Jozef Constructions

:]


Ik heb ook redelijk goed vertrouwen in de opbouw van de JozefTechtm zijspannen. :Y
 
Laatst bewerkt:
[knip]

Omdat ik met met geen mogelijkheid in zo'n bakje kan lepelen zal er ook nog wel wat gepolyesterd moeten worden (opklap-instap, verlenging), dus voorlopig weer genoeg te doen.

Foto's van de bouw nog even niet, mijn digi-camera ligt voor een garantie-reparatie in Badhoevedorp '([afbeelding]

En, hoe staat het ermee Jozef? Ben wel benieuwd *D
 
En, hoe staat het ermee Jozef? Ben wel benieuwd *D

Tsja, ik ook.

Maar zolang de grote Guzzi nog niet verkocht is heb ik geen werkruimte in de schuur.

Dus staat de bak nog op zolder en de V65 onder het afdakje te wachten op betere tijden...
 
Oproepje voor Jozef.....

Iemand vertelde me dat jij autocad tekeningen van Ed Polsplaten hebt?

Ik zou deze platen graag laten maken en zoek dus eventueel autocad tekeningen.
Het liefste die van een Guzzi met 35 mm vorkpoten, waarbij dus de gewone wielen weer gebruikt worden, dus zonder een verbreding van de "nieuwe" voorvork.

zou je me daaraan kunnen helpen?

Groetjes Tino

snacksons@hetnet.nl
 
Yes Yes, iemand gevonden die ze voor me maakt! Over 2 weekjes kan ik beginnen aan de ombouw met de pols-platen.

Kun je de originele koplampoortjes gewoon weer gebruiken eigenlijk, aangezien de afstand tussen de platen hetzelfde blijft als tussen de kroonplaten?

Groetjes Tino
 
volgens de tekening van Ed pols wordt de steek tussen de poten iets groter.
je kan dan de originele oren gebruiken, ze komen alleen een beetje geknepen naar de koplamp.
netter is het om kleine busjes aan weerszijden van de koplamp te plaatsen en iets langere bouten te gebruiken.

ik had er meer problemen mee dat mijn vooras iets te kort werd.
dat zou ook kunnen komen omdat ik van 35mm poten naar 38mm poten ging.
 
Hallo Halflive,

Ik laat de steek juist niet groter worden, maar precies dezelfde afstand houden, omdat ik juis met mijn originele wielen wil blijven rijden!
Dus zal ik de oortjes gewoon kunnen gebruiken, lijkt me!

Greetz Tino
 
Hallo Halflive,

Ik laat de steek juist niet groter worden, maar precies dezelfde afstand houden, omdat ik juis met mijn originele wielen wil blijven rijden!
Dus zal ik de oortjes gewoon kunnen gebruiken, lijkt me!

Greetz Tino

ja, dan wel :Y
de bredere steek is om een 125/15 autoband te kunnen plaatsen.
 
:$ :$

Ik had nooit gedacht me te moeten vertonen in een Guzzi/zijspantopic :o maar kijk....hier ben ik :/


:+

En 't is niet eens voor een leuk onderwerp.

Lang verhaal kort: Oom van m'n vrouw ( en tevens goede vriend van ons ), Ben, kocht 3 jaar geleden of zo een Guzzi V65 in Spaanse politieuitvoering voor € 1,-
Ja, je leest het goed, dat ding stond al jaren in de straat, eigenaar was allang verhuisd en ding bleef onder een zeil staan.
Ben kwam de eigenaar toevallig een keer ergens tegen en vroeg hem wat ie nou met die motor ging doen. De eigenaar vertelde hem dat'ie er totaal geen interesse meer in had en de eerste die een goed bod deed mocht hem hebben
Toen Ben zei dat'ie er best wel € 1,- voor overhad had'ie opeens een Guzzi V65 aan z'n reet en moest'ie z'n motorrijbewijs gaan halen _O-

Motor was prima en na het besteden van een paar honderd euro aan nieuwe banden en een CDI unit was'ie rijklaar en heeft'ie er een behoorlijk aantal kilometers mee gemaakt ( waaronder een OBT met snertstop bij Bachus ).

Vorige week heeft'ie in Belgie de missende politiebeenkappen/onderkuip gevonden en opgehaald en toen sloeg het noodlot toe: een TIA ( hersenbloeding ).

Hij ligt nu in het ziekenhuis met het "van Wallenburg"syndroom ( ff Googlen ;) ) en de dokter vertelde hem dat'ie zekere geen motor meer zal rijden binnen 5 jaar ( Ben is iets van 58 jaar of zo ).
Hij vertelde de dokter dat'ie over een jaar maar eens terug moest komen om die opmerking te herzien ;) Goede instelling :Y


Z'n zoons hadden al bedacht dat; ie maar een zijspan aan z'n Guzzi moest gaan bouwen en vroegen mij wat info te vergaren.

Kwam dus dit prima topic tegen met die Ed Polsplaten, maar vroeg me af wat er nog meer veranderd moet/kan worden qua wielmaat/stuurdemper/montageplaten etcetcetc.

Ik struin het Internet wel verder af maar uiteraard begon ik hier op MF 8-)

Alle info is welkom.

Oeps, zie dat ik het verhaal begon met "Lang verhaal kort" maar dat is niet helemaal gelukt ;)

Ik hoop niet dat de TS het erg vindt dat ik z'n topic "kidnap", ik wilde er geen nieuw topic voor starten, in dit topic stond al zoveel info.
 
:$ :$

Ik had nooit gedacht me te moeten vertonen in een Guzzi/zijspantopic maar kijk....hier ben ik
Geeft niet, we moeten er allemaal een keer doorheen.
Z'n zoons hadden al bedacht dat; ie maar een zijspan aan z'n Guzzi moest gaan bouwen en vroegen mij wat info te vergaren.
Kwam dus dit prima topic tegen met die Ed Polsplaten, maar vroeg me af wat er nog meer veranderd moet/kan worden qua wielmaat/stuurdemper/montageplaten etcetcetc.

Ik struin het Internet wel verder af maar uiteraard begon ik hier op MF

Alle info is welkom.
Dat is het aardige van zijspanbouwen; weinig moet en veel mag.

In een ideale wereld wil je een combinatie met een laag zwaartepunt (stabieler), een naloop van 50-80 mm (stuurt licht) en op de hogere belasting afgestemde vering (stuurt strakker).

Maar dat kan ook met stukjes-en-beetjes: met de standaard wielen en de standaard naloop kun je aardig uit de voeten met een V65-combi.
Ik zou wel iets aan de vering/demping doen, je zeult nogal wat gewicht mee en dat duwt en trekt aan de motor: Van een motor-op-leeftijd zal de demping misschien toch al z'n beste tijd gehad hebben, dus een mooie gelegenheid om daar enige aandacht aan te besteden.

Wat ik zelf voor mijn V65GT combinatie doe is de vering/demping gebruiken van de zware guzzi's (demper en vering voor, koni's achter). Dat kost allemaal de wereld niet en maakt het rijden een stuk prettiger. Een stevige stabilisator tussen de vorkpoten is ook wel wenselijk. Als je daarmee begint ben je al lekker op stoom.
Met de standaard naloop is waarschijnlijk de standaard (wrijvings)demper genoeg, dat was voor mijn V50 combi ook afdoende.

Kleinere wielen heeft z'n voordelen, maar mensen rijden ook de hele wereld rond op een Jawa of Ural met grote wielen. Ik heb een paar gebruikte 16 inch Guzzi wielen gescoord (dat is het fijne van oude Guzzi's, er is veel variatie en bijna altijd wel iets passends te vinden voor een overzichtelijk bedrag) en zet daar een paar scooterbanden op.

Ik hoop niet dat de TS het erg vindt dat ik z'n topic "kidnap", ik wilde er geen nieuw topic voor starten, in dit topic stond al zoveel info.
Ik ben niet zo bezitterig...
 
:$ :$

Ik had nooit gedacht me te moeten vertonen in een Guzzi/zijspantopic :o maar kijk....hier ben ik :/


:+
welkom, nieuweling :W

ook aan een kleine guzzi kan je een bak hangen, er rijden tientallen van die nato fietsen met een bakje rond.

je wil geen zwaar zijspan, een velorex of MZ bak is genoeg.
helemaal mooi is een duna.
een velorex koop je voor een paar honderd euro, dan moet je alleen de wielophanging aanpassen.
hulpframe en schoorstangen is standaard werk, dat kan iedereen met een lasapparaat.
ik zou voor de overbrenging op mijn gemak rondkijken voor een kleiner achterwiel, starten kan ook standaard.
als andere optie zou ik Pols platen monteren.
bij elkaar hoeft de hele ombouw geen 1000 euro te kosten.
 
Zo, waar waren we gebleven ?

Oh ja, een Velorex aan een Guzzi V65GT.
Nou, de Velorex is inmiddels al weer van de hand gedaan (te klein, te oninteressant).

Een zaterdagje shoppen in Erfurt heeft iets veel ruimers opgeleverd:

full


Bouwjaar 1989, dus een van de laatste reaal-sozialistische transportzijspannen.
Ook bekend als lastenboot of schweinetrog (!), hoogstpersoonlijk door de gestaalde kaders in elkaar gezet.

Onderstel en bak in uitstekende staat (zelfs de hydraulische rem doet het). Een beetje lelijk opgekwast met schoolbordenzwart, maar dat ben ik er al af aan het halen.

De originele kleur (in het duitse MZ forum aangeduid als "vreugdeloos grijs") is nog in redelijke staat. Ook de houten bodem is nog netjes, hooguit 1 of 2 plankjes vervangen.

Het originele afdekzeil was er niet meer bij, maar dat was na 20 jaar waarschijnlijk toch wel verrot geweest. Ik weet nog niet wat ik daar mee doe: of een zeil laten maken, of een harde deksel (iemand ervaring met het bewerken van Dibond ?)

De Guzzi is al voorzien van 16 inch wielen met Heidenau scooter-winterbanden en de voor- en achtervering van een SP2.

Naast elkaar wordt dat een "interessante" combinatie.

full


De opbouw kan nog wel een paar maandjes duren, als ie maar voor de winter klaar is..
 
Terug
Bovenaan Onderaan