ER-5 carburatieprobleem en lekt benzine

er599

Rookie
24 aug 2011
12
0
Weesp
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier :) en wil jullie meteen om een gunst vragen :?
Ik ben bezig met motorrijlessen en heb v/d week een (niet lopende) Er-5 gekocht.
De Er-5 is van '99 en heeft 44.000 km gereden.
Hij is anderhalf jaar geleden rijdend weggezet door de vorige eigenaar, en doet het nu niet meer.

Ik heb de gok genomen om hem voor weinig te kopen en hoop dat het iets kleins is.
De motor draaide wel goed rond dus dacht/ hoopte dat hij niet wilde starten door vuile carburateurs of oude benzine o.i.d.
Heb hem een paar keer geprobeerd te starten (sloeg bijna aan) en toen kwam er op eens zwart gekleurde brandstof t.h.v. onderkant luchtfilter uit de motor zetten.
Heb toen gekeken waar dit vandaan kon komen, en heb eigenlijk niets gevonden '(

Heb het luchtfilterhuis gedemonteerd en schoongemaakt (stond inderdaad brandstof onderin het luchtfilterhuis) en de vlotters incl vlotternaalden schoon gemaakt.
De bougieschachten stonden ook vol water, dit heb ik schoongemaakt en heb nieuwe bougie's gemonteerd.

Alles weer in gemonteerd, verse benzine er in en proberen maar weer dacht ik zo :N
Hij sloeg weer steeds bijna aan en heeft zelfs heel even hortend en stotend gelopen
(waarschijnlijk ook door teveel brandstof)
Na een poging of 5 a 6 liep er weer zwart gekleurde brandstof uit het luchtfilterhuis.

Iemand nog tips of ideën waar dit vandaan kan komen?
-Ik denk zelf de de vlotternaalden nog steeds niet goed afdichten, maar misschien moet ik het wel heel ergens anders zoeken??

Kan er ook benzine via de cilinders het blok in zijn gelopen, waardoor het oliepijl zo hoog is gekomen dat het via de carterontluchting weer in het luchtfilterhuis terecht komt?
(hier lijkt het niet op omdat het wel naar benzine ruikt en ook niet dik is ofzo)

Hoor graag als iemand nog tips of ideën heeft die mij op het goede spoor kunnen helpen.
Alvast bedankt voor het meedenken en de tips die jullie hier gaan posten :}
Hoop dat ik weer een stapje verder kom middels dit Forum.

Vriendelijke Groet,

P.s. foto zal ik posten als hij weer loopt en ik hem heb kunnen poetsen, want hij ziet er nu niet uit (foto= vergelijkbaar met wat ik nu heb gekocht)
full
 
Sorry, vergeet in het hele verhaal mezelf helemaal voor te stellen;

Ik ben Jeroen, 30 jaar en woon in Weesp
Hobby's ; alles wat snel is, voetbal en snowboarden (en sinds kort dus ook mijn Er-5 project)
Ik werk als magazijnmedewerker bij een autobedrijf en ben vroeger automonteur geweest.
Ben als ik het zelf zo mag zeggen niet onhandig, maar moet sleutelen aan motoren nog wel onder de knie krijgen. Hoop via dit forum toch weer wat verder te komen en kan met mijn inzicht misschien ook wel weer iemand verder helpen.
Als er nog vragen zijn, stel ze gerust

Grtz Jeroen
 
Hoi Jeroen,

Als je oliepeil ineens veel te hoog is kan je d`r vanuit gaan dat de benzine zijn weg naar beneden gevonden heeft.
Ik zou allereerst die vlotters aanpakken en meteen de olie vervangen.

Welkom op mf.
 
Ik hoop maar dat je al geen schade hebt opgelopen door het te hoge niveau in je carter. Daar kun je zelfs je drijfstangen mee mollen, vloeistof laat zich nu eenmaal niet samendrukken.

Als eerste dus: NIET meer starten totdat je de zaak nagelopen hebt.
Olie vervangen.
Nieuwe benzine (benzine heeft wel degelijk een "houdbaarheidstermijn", is rond een half jaar....).
Nieuwe bougies.
Carbs er af en ultrasoon laten reinigen.
Benzinetank en filters etc. nakijken op roest of andere rommel.
Nieuw luchtfilter.
Dan de benzinekraan controleren en zo nodig reviseren, het lijkt er op dat die lekt en dan krijg je binnen korte tijd geheid opnieuw problemen.

Daarna is de kans toch behoorlijk groot dat de zaak weer loopt.........
 
Laatst bewerkt:
Check ook of de "overloop" (schuilnaam voor vlotterkamer-ventilatie) wel volkomen open vrij ademt tussen buitenlucht en het binnenste van iedere vlotterkamer ..... anders drukt binnen seconden een lucht/damp-belletje de vlotter iets omlaag en heb je overstroming. Het is per vlotterkamer een gaatje/nippeltje op hoog punt en meestal zit er iets van slangetje(s) en/of pijpje(s) aan, dat kan allemaal verstopt, bekneld of gekniekt zitten.
 
Laatst bewerkt:
alle ouwe meuk uit de tank, en kijk of er geen rommel of roest in de tank zit.

carbs schoonmaken

Luchtfilterhuis schoonmaken

Olie er uit, en kijken of er benzine bij is gekomen,

Verse olie er in, verse benzine er in.

even kraantje open en checken of vlotter vollopen, en niet overlopen.

Dan starten en rijden met deze leuke fiets. Ik heb er nog ooit 20k km in een maandje of 7 mee gereden.

Ev verse bougietjes.
 
Dat kunnen eigenlijk bijna alleen je vlotternaalden maar zijn. Die dus vervangen en daarna je olie verversen (daar is nu benzine bij gekomen) en daarna pas weer proberen te starten.

Het schoonmaken van vlotternaalden heeft meestal niet zo veel nut, na lang stil staan sluiten ze vaak niet goed meer af en dat kan dit soort dingen veroorzaken.

Welkom hier trouwens.
 
@ Raymond W en Bryan Zuidinga,

Wat ik raar vind is dat er onderaan het luchtfilter (rechts) wel een slangetje zit, waaruit overtollig water of brandstof weg kan lopen voor het het carter in stroomt.
Deze zal dan denk ik wel verstopt zitten (ga ik ook checken)
Zal eerst de olie eens aftappen en kijken of hier brandstof doorheen zit en nogmaals de vlotternaalden/ kamers checken.

@ Jan B,

Olie vervangen ga ik doen, en bougie's en verse brandstof zitten er al in.
De oude brandstof leek wel vrij schoon en de filters en binnenkant tank zien er ook goed uit.
Zal de carburateurs eens goed schoonmaken en ook controleren of de benzinekraan goed werkt.

@ Willem1940,

Ik ga alle slangetjes even doorblazen en checken op verstopping / bekneld zitten.

@ Martell,

Vlotters controleren of ze goed vollopen en niet overstromen voor de motor daadwerkelijk te starten is ook een goeie.
En ik hoop er inderdaad dan ook lekker kilometers op te gaan maken.

@ Distortion

De Vlotternaalden leken mij goed en het (rubber) puntje was nog soepel.
Maar nieuw kan ook geen kwaad, en zal de wereld ook niet kosten.
Ik zal eens kijken waar ik deze kan bestellen.

Allemaal bedankt voor de antwoorden en jullie tijd.
Heb btw vandaag mijn theorie examen gehaald en moet do 8-9 afrijden voor bijzondere verrichtingen.
Als ik de motor aan de praat heb, of nog vragen heb kom ik jullie er graag weer mee lastigvallen.
Als ik 8 Sept slaag laat ik het jullie zeker weten


Grtz Jeroen
 
Heeft iemand trouwens enig idee of ik de choke en gaskabels zo van de carburateur kan losschroeven zonder dat ik de carburateur weer helemaal moet afstellen en/of synchroniseren?
Ik heb namelijk alleen de onderkant van de carburateurs losgeschroeft om de vlotters te reinigen / checken en heb de gas en chokekabels dus laten zitten tijdens het loshalen.
Met de hele carburateur er af is het toch makkelijker schoonmaken lijkt me zo.

En heeft iemand nog een goede (internet)zaak waar je de nodige onderhouds deeltjes kunt bestellen?

Grtz Jeroen
 
..... Ik ga alle slangetjes even doorblazen en checken op verstopping / bekneld zitten. .....
Oók het nippeltje op de vlotterkamer(s) kan verstopt zitten; ik weet niet hoeveel kracht het moderne binnenmateriaal kan verdragen maar ik zou daar voor de zekerheid geen perslucht op zetten zonder de vlotterkamer eerst te openen.
 
Hallo MFers,

Update;
Ik heb inmiddels de olie (voorzover je het nog olie kon noemen) afgetapt.
Ik had een 5 liter olie jerrycan aan de zijkant opengesneden als opvangbak, waarvan ik dacht dat dat wel voldoende moest zijn voor de carterinhoud (3 liter)
Maar helaas bleek dat onvoldoende; denk dat er totaal zo'n 6 liter dunne, zwarte "benzineachtige" meuk uit kwam zetten.
Ik heb de carburateurs laten ultrasoon reinigen en een revisiesetje besteld voor beide carburateurs. Heb inmiddels de carburateurs weer in elkaar zitten en gemonteerd.
Luchtfilter (K&N) besteld en huis schoongemaakt. ontluchtingsslangen doorgeblazen en 2 benzineslangen vernieuwd.
Zit nu even te wachten op mijn sleutelboek, zodat ik alle slangen met 100% zekerheid goed kan aansluiten.

Ik wil de motor nu vullen met goede (gebruikte) 5W40 auto motorolie om er zeker van te zijn dat ik mijn nieuwe 10W40 olie niet verkloot doordat er misschien weer brandstof door/bij de olie komt.
Heeft iemand enig idee of dit kwaad kan??

Als ik weer een stap verder ben laat ik jullie het weten.

Vr gr Jeroen
 
Hallo Willem1940,

Ik was van plan dit alleen te gebruiken totdat ik de motor goed lopend heb.
Daarna meteen aftappen en de juiste"motor" olie er in.
Ik had al vernomen dat je dit beter niet kunt doen, maar waarom eigenlijk niet?
Is dit vanwege de smering van de koppelingsplaten o.i.d.?

Gr Jeroen
 
Hallo Jeroen,
Neem voor de zekerheid ook de benzinekraan onderhanden.
Ik heb dit ook gehad meet een er5.
De benzine kraan sluit niet meer goed af binnenin waardoor de benzine blijft stromen naar je carbs.
Het is een vacuumkraantje, en gaat alleen open als de motor gestart wordt.
Je kunt dit zelf goed controleren door de rechter slang eraf te halen.
Als er benzine uit stroomt als de motor niet loopt dan is hij aan vervanging toe.
 
Hallo Willem1940,

Ik was van plan dit alleen te gebruiken totdat ik de motor goed lopend heb.
Daarna meteen aftappen en de juiste"motor" olie er in.
Ik had al vernomen dat je dit beter niet kunt doen, maar waarom eigenlijk niet?
Is dit vanwege de smering van de koppelingsplaten o.i.d.?

Gr Jeroen
Ja, veel auto-olies bevatten toevoegingen die je koppelingsplaten verzieken; niet altijd nog reinigbaar dus ik zou daar niet aan beginnen.
 
Ha beste MF-ers, daar ben ik weer met een update;

Het goede nieuws; De motor doet het!!!!!!! *D (sinds gisteren)
Hieronder een opsomming van wat ik gedaan heb om de motor aan de praat te krijgen.
Als eerste heb ik de carburateurs laten utrasoon reinigen (kosten 40,- Euro)
Revisiesetje gemonteerd in de carburateurs (vlotternaalden+ pakkingen (35,-)
Nieuwe olie 10W40 3 liter + nieuw oliefilter (er kwam dus +/- 6 liter uit het carter (45,-)
Nieuwe bougie's (10,-)
Nieuw luchtfilterelement (meteen K&N gemonteerd a 40,-)
En 2 brandstofslangetjes vervangen

De motor loopt netjes en alles voelt en klinkt goed.
Heb vandaag de motor wat schoongemaakt en gepoetst alleen was ik te kaat klaar om een goede foto te kunnen maken (regen) deze volgt dus nog.

Blij dat alles nu werkt en ik kan beginnen met de optische minpuntjes.
Wat ik nog moet doen;
2 nieuwe banden monteren (heb ik al liggen)
vliegroest van bouten en moeren verwijderen.
Blok wat schoonmaken en netjes maken.
Roest op diverse framedelen met noverox behandelen

Hier heb ik in ieder geval nog tot 4 oktober voor, dan moet ik namelijk :] voor mijn AVD
AVB heb ik (gelukkig meteen de 1e keer :) ) afgelopen donderdag gehaald
Verder wil ik nog graag Iridium bougie's in de motor monteren (t.z.t.)

Bedankt voor jullie hulp :}
Ik zal de foto's z.s.m. plaatsen

Grtz Jeroen
 
nou kijk aan wat een hoop werk heb je verricht, maar het was het waard.

wat betreft slangetje onder aan de filterbak, die is voor condens regen water en andere meuk wat inde filterbak terrecht komt. als we het over hetzelfde slangetje hebben zitten die aan de buitenzijde van de luchtfilter(niet in het luchtkanaal)
 
Hallo Bryan,

We praten idd over hetelfde slangetje denk ik
Zit rechts onderaan luchtfilter en loopt samen met 4 a 5 andere slangetjes richting achterbrug en komt daar uit onder de uitlaat.
Wel raar dat deze is afgedopt en er daardoor voor zorgt dat je luchtfilter alsnog gewoon vol komt te staan.
Voorbandje en achterbandje inmiddels gemonteerd en gebalanceerd.
Ook stiekem klein stukje gereden (rijdt goed :-) remt matig)
nieuwe remblokjes besteld (gesinterd a 15,-) en stalen remlieiding (35,-) kan dan bij montage meteen remmetje even ontluchten, want die voelde toch al sponzig aan.

Heb nu incl. aanschaf, op naam zetten en onderdelen ongeveer 750,- uitgegeven :-)
Zoals het er nu uitziet heb ik voor dat geld een leuke (en technisch goede) motor

Grtz Jeroen
 
Dat slangetje zit afgedopt omdat je motor anders ongefilterde lucht aanzuigt door het slangetje, mooi afgedopt laten want als de carbs gezond zijn hoef je inderdaad alleen bij een beurtje even wat minimale prut eruit laten lopen ;)
Ik lees trouwens veel van deze carburateurproblemen bij ER5-jes, ze zouden zo'n topic als dit bijna sticky kunnen maken.

Ow, en je kunt je onderschrift onder je nick nu wel veranderen dan :)
 
Laatst bewerkt:
@ JdM,

Mijn Er-5 had volgens de vorige eigenaar ruim 1,5 jaar stil (en deels buiten) gestaan, dan vind ik het ook niet heel gek dat hij het niet meer wil doen.
En hij is ook al weer 12 jaartjes oud.
Ik was bij elkaar 75,- Euro kwijt voor ultrasoon reinigen en 2 revisie setjes, en dan is hij ook weer helemaal nieuw.

Het dopje ga ik idd weer netjes terugplaatsen.

Is idd waar dat ik mijn onderschrift moet veranderen, maar liep de laatste paar keer met inloggen te klungelen. Zal hier zsm even induiken

Grtz Jeroen
 
Terug
Bovenaan Onderaan