ER-5 of CB-500?? wat kan ik het beste kopen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hakkers

MF veteraan
10 feb 2008
3.546
0
hallo, zoals de titel al zegt:

ik ben op zoek naar een zware motor. mijn keus is gevallen op een Kawasaki ER-5 of een Honda CB-500. maar wat zijn nou de verschillen waar ik op moet letten bij aanschaf?

zit er duidelijk kwaliteitsverschil in de motoren? (wat dan ook het verschil in prijs zou zijn?)

en waar moet ik op letten bij aanschaf van deze motoren?


alvast bedankt,

Hakkers
 
hallo, zoals de titel al zegt:

ik ben op zoek naar een zware motor. mijn keus is gevallen op een Kawasaki ER-5 of een Honda CB-500. maar wat zijn nou de verschillen waar ik op moet letten bij aanschaf?

zit er duidelijk kwaliteitsverschil in de motoren? (wat dan ook het verschil in prijs zou zijn?)

en waar moet ik op letten bij aanschaf van deze motoren?


alvast bedankt,

Hakkers

Nou, beide zijn natuurlijk superzware motoren... :+

Nee, serieus nu: De honda is de betere koop maar zal wrschlk wel iets duurder zijn ook. Honda is gewoon heel betrouwbaar en onverwoestbaar. De CB500 heeft ook het meest pk van de 2, nl. 58 pk. Van de andere weet ik het niet exact van buiten maar alleszins minder.
 
bedankt voor de reacties..

ik heb vandeweek een topic gelezen hier over de ER-5 en allemaal mensen die behoorlijk enthousiast zijn over deze motor. nou vraag ik me nog af waarom ze dat zijn. er zitten toch ook genoeg pluspunten aan,

hoe zit het met de wendbaarheid, remmerij, de zit e.d. welke is dan fijner/ beter.

ik had eigenlijk al wel verwacht dat qua bouw van motor en blok de honda beter is.. maar hoe handelbaar is ie of juist niet?

heb wel beide motors gereden, maar waren beide lesmotoren... en voelde niet veel verschil tussen beide..
 
heb 2 jaar op een er-5 gereden
en je kunt er aardig mee sturen als je wilt
lekker licht en makkelijk in de omgang

cb500 heeft iets meer vermogen volgens mij en schijfrem achter
 
Zoals al vaker gezegd, de CB in de (iets) betere van de twee. Maar daar is de prijs ook naar. Dus kijk wat je tegenkomt en kunt betalen. Er is absoluut niks mis met de er-5.
 
bedankt voor de reacties..

ik heb vandeweek een topic gelezen hier over de ER-5 en allemaal mensen die behoorlijk enthousiast zijn over deze motor. nou vraag ik me nog af waarom ze dat zijn. er zitten toch ook genoeg pluspunten aan,

hoe zit het met de wendbaarheid, remmerij, de zit e.d. welke is dan fijner/ beter.

ik had eigenlijk al wel verwacht dat qua bouw van motor en blok de honda beter is.. maar hoe handelbaar is ie of juist niet?

heb wel beide motors gereden, maar waren beide lesmotoren... en voelde niet veel verschil tussen beide..

Zoals je zelf zegt, ik denk niet dat er veel verschil zit in de rij-eigenschappen. Er zijn zo 3 grote 'beginnersmotoren', nl de cb500, er-5 en gs500. Deze 3 worden niet voor niks gebruikt als lesmotor. Ze zijn allemaal licht, wendbaar en vergevensgezind. Maar van deze 3 is de cb500 meest motor. Vooral de gs500 ziet er heel smal uit, lijkt eigenlijk meer op een brommer dan op een motor vind ik persoonlijk. Maar ie zal vast ook wel goed sturen hoor. Ikzelf heb op een cb500 gelest en daarna ook direct een cb500 gekocht, dus ik ben wel redelijk pro cb500 ;) Ik kan je alvast vertellen dat deze heel goed stuurt en op bochtige wegjes moet je heus niet voor zwaardere motoren onderdoen. Maar nogmaals, van deze 3 zal het ook wel de duurste zijn. Maar ze kosten dan ook weer geen fortuin. Voor wat hoort wat...
 
heb 2 jaar op een er-5 gereden
en je kunt er aardig mee sturen als je wilt
lekker licht en makkelijk in de omgang

cb500 heeft iets meer vermogen volgens mij en schijfrem achter

schijfrem is op de modellen vanaf 1997. Voor 1997 hebben ze een trommelrem achter.
 
heb gelest op een er5 en daarna een cb500 gekocht...

beide zijn aan elkaar gewaagd vind ik....

er5 is ietsje mooier dan de cb500 maar de cb voelde dan weer iets robuuster aan.

denk dat je met geen van beide miskoop doet als je een fiets in goede staat koopt
 
Lessen gehad op CB500. Goed formaat. Ben 182cm met lange benen.
Toen ik zelf een motor ging kopen heb ik even een GS500 gepast. Mijn knieën kwamen bijna boven de tank uit.
Dus veel Nederlanders gaan die zeker te klein vinden...
Er-5 heb ik nog niet live gezien. Werd me echter afgeraden door instructeur. Vond hij niet zo'n goede serie. Er-6 vond ie dan weer wel goed. Volgens hem was er bij Kawasaki veel verschil in kwaliteit tussen de verschillende series.
CB500 raadde hij trouwens ook af.
Wel goed (volgens hem, zelf heb ik er geen verstand van):
sv650
cbf600
cb600f
bandit

Uiteindelijk heb ik een CB750 SF aangeschaft.
 
Ga voor Honda CB 600 F (Hornet)! :}

Echt een leuke beginnersfiets met voldoende vermogen.

Er staan hier toevallig ook enkele CB 600 F te koop op verkoop-topic.


Ik kies eerder voor CB 600 F dan voor 500 cc, want dan kun je veel langer ermee rijden
en je raakt niet gauw uitgekeken.....



:)
 
thnx voor de Reacties :)

ik denk dat ik dan toch maar ga voor een CB-500..

uiterlijk van beide motoren zijn vrijwel gelijk, (hier en daar een ander kapje) en aan jullie reacties te horen is de cb-500 toch een betere motor.

en als ik BlackHornet zo hoor heeft een CB-600F meer vermogen, en zal ik daar dus langer plezier van hebben.

verder had ik vandeweek nog een Yamaha XJR 1300 gezien, maar die zijn me veel te duur..

ik zit aan 1500 á 2000 euro maximaal te denken wat ik uit wil geven. het blijft voor mij toch een 2e hobby namelijk.. m'n 1e hobby is de auto, maar daar is dit forum niet voor ;)

en ik denk ook dat hier toch het gezegde: "kost wat, heb je ook wat." op gaat..

nog harstikke bedankt voor de reacties :D
 
ER-5 is volgens mij meer roestgevoelig, maar op een ER-5 zit ik persoonlijk beter dan op een CB500.

Een ER-5 of CB500 hebben allebei meer dan genoeg vermogen om op te leren rijden.
 
Laatst bewerkt:
thnx voor de reacties :)

mijn keuze gaat uit naar de Honda CB-500, aangezien deze motor beter is en maar ietsie meer kost. heb al genoeg mooie zien staan voor een goeie prijs.

moet alleen eerst de auto gespoten hebben, dus nog ff blijven rijden op de ER-5 van m'n pa :lol:
 
Zoals je zelf zegt, ik denk niet dat er veel verschil zit in de rij-eigenschappen. Er zijn zo 3 grote 'beginnersmotoren', nl de cb500, er-5 en gs500. Deze 3 worden niet voor niks gebruikt als lesmotor. Ze zijn allemaal licht, wendbaar en vergevensgezind. Maar van deze 3 is de cb500 meest motor. Vooral de gs500 ziet er heel smal uit, lijkt eigenlijk meer op een brommer dan op een motor vind ik persoonlijk. Maar ie zal vast ook wel goed sturen hoor. Ikzelf heb op een cb500 gelest en daarna ook direct een cb500 gekocht, dus ik ben wel redelijk pro cb500 ;) Ik kan je alvast vertellen dat deze heel goed stuurt en op bochtige wegjes moet je heus niet voor zwaardere motoren onderdoen. Maar nogmaals, van deze 3 zal het ook wel de duurste zijn. Maar ze kosten dan ook weer geen fortuin. Voor wat hoort wat...

gs 500 zou ik persoonlijk nooit kopen omdat deze lucht gekoelt is
maar idd, het zijn vergelijkbare motoren

schijfrem is op de modellen vanaf 1997. Voor 1997 hebben ze een trommelrem achter.

a weer wat geleerd
 
Ik les (alleen nog) ER5. Wel 1 keer les op de Bandit van de instructeur.
ER5 rijdt best lekker. Ik pas er goed op met 190 cm.
Heeft inderdaad achter trommelrem en 49 PK.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan