Er is weer een Guzzi in huize Halflive

halflive

MF fossiel
Donateur
9 apr 2004
35.163
9.382
Purmerend
Mijn dochter gaat voor haar A2 rijbewijs en zoekt dus een motortje. Gelukkig heb ik haar een beetje smaak bijgebracht en wil ze misschien een Guzzi.
We gaan afgelopen zondag kijken voor een V35 Imola.
Het zag er op de foto's allemaal leuk en onversleuteld uit. De vierklepskoppen zijn vervangen door gewone tweekleps exemplaren, daar ben ik wel blij mee. Verder zag ik niets opvallends. Voor de zekerheid heb ik nog even de hulplijn ingeschakeld in de vorm van 3wheel. Zelf heb ik wel een grote Guzzi gehad, maar nog nooit een kleine.
.
179097526_1_big.jpg

Er kwam eigenlijk weinig bijzonders uit deze correspondentie. De elektra is Italiaans, alleen de kruiskoppeling is een punt van aandacht. Vooral ook omdat als deze ontploft de versnellingsbak aan brokken gehakt wordt.
..
Het interessante dat uit de correspondentie kwam was de topsnelheid. Het dingetje zou 150 moeten lopen. Dat vind ik best een prestatie voor een 350cc twinnetje. Met mijn welvarende lichaam waarschijnlijk niet, maar mijn dochter heeft wel het juiste gewicht. Alleen is zij weer doodsbang voor bekeuringen.
179097526_5_big.jpg

Hier vallen de eerste zaken al op. De spiegels komen uit China en het gas is ook niet origineel. Maar verder zag alles er origineel en onversleuteld uit.
We hebben hem niet gestart.
Hij staat nu ongeveer een jaar of negen stil. De accu was morsdood en de benzine is niet brandbaar meer. Ik heb natuurlijk wel aan het achterwiel gedraaid en getrokken. Even naar buiten gereden om te passen en in het licht te kijken. Nou, niet gek allemaal. Alleen de voorrem die we inknepen kwam niet meer los.
De prijs was nog even een puntje maar daar zijn we toch maar overheen gestapt, meer als we wilden geven, maar als hij rijdt is hij het dubbele waard.
We namen hem dus mee met drie klusjes op de lijst:
  1. Voorem schoonmaken
  2. Carburateurs en tank reinigen
  3. Accu vervangen.
Thuisgekomen de nippel van de voorrem maar losgehaald. Daar begon de grap Toen ik dacht de zuigers er uit te drukken bleef het hendel tegen het gas hangen. Dan maar eens het rempotje open maken. Daar kwam ik iets tegen dat ik al mijn jaren brikken nog nooit gezien heb. De remvloeistof was diep, diep bruin, bijna zwart.
De vorige eigenaar heeft de motor in 2000 in Italie gekocht. Mijn vermoeden is dat toen de remvloeistof al over datum was. Intussen heb ik alles schoongemaakt en doorgespoeld, hij remt weer zoals het hoort.
.
De accu is er ook uit en een nieuwe in bestelling. De oude accu gaf nog 0,9 Volt, niet echt veel. De nieuwe gaat een vertrouwde Kung Long van Reichelt worden.
.
Volgend puntje van aandacht zijn de bandjes..
Dit is een foto van de Italiaanse verkoper. Ook toen was de accu overleden.
Image-1.jpg

De oplettende lezertjes zien ook het merk van de achterband in wit gekleurd is. Als je nu naar boven of naar beneden scrolt zie je dat nu, 19 jaar later dezelfde band er nog steeds op zit.
Ik heb nog niet naar de DOT code gekeken maar vrees het ergste.
Omdat de motor op 16" wieltjes staat was ik wat huiverig maar dat was niet terecht. Tegenwoordig zijn er van die maxi scooters die ook op 16" staan en ook 150 op de teller lopen. Waarschijnlijk gaat er een setje Conti go onder komen.
.
Morgen de carburateurs er maar af peuteren. Ik ben er al aan begonnen maar dat valt niet mee met dat koude, harde en oude rubber.
De tank wordt ook nog leuk, ik denk dat ik tien liter zeer ranzige benzine moet afvoeren.
Tot slot nog een paar plaatjes zoals hij nu is.
.
6d5dbf6e-8896-49bd-82da-62e81e44df55.jpg

23dd6eb9-3c74-45e9-a832-bdd05d939b3c.jpg

Natuurlijk blijkt dat als je bezig bent dat er toch gaatjes onder stickers zitten en dat er rare schroefjes in zitten. Maar tot nu toe valt de algehele staat reuze mee. De elektra is niet verprutst en het frame zit nog goed in de originele lak. Het ding lijkt echt in 34 jaar meer stil gestaan te hebben als gereden.

Tips en tricks zijn van harte welkom, ik heb nog steeds goede hoop dat dit een heel kort topic wordt.
 
Leuk fietsje voor je dochter!Succes met de reanimatie.
Vast een goede opvoeding gehad dat ze kiest voor een Guzzi*D
 
Leuk.. heb nix verstand van deze dingen maar ga je volgen.. Wat zal het een lekker stuurfietsje zijn met bt45's er onder?
(passen er v50-cylinders op?:P)
 
Het schijnen heerlijke stuurfietsjes te zijn. Maar BT45 komt er niet onder. Ten eerste omdat ik het kudbanden vind, ten tweede omdat die niet in 16" gemaakt worden.
Ja, er passen V50 cilinders op, zelfs 65 als je wil. Maar de krukas heeft een kortere slag. Het is dus makkelijker om een compleet blok te scoren. Misschien, als het een blijvertje is koop ik nog eens een complete drive lijn van een zwaarder fiets. Frame overzetten, klaar.
 
Ik ben geen bandenexpert, kun je me vertellen waarom je BT45's niet goed vind? (ik hoop ermee iets te hebben wat op nat wegdek ook gript)
 
Magura snelgas zo te zien. Als er een stevige veer op de carb zit wordt het knijpen om het gas open te houden.

Leuk ding, hip kleurtje. Als ik het formaat startmotor zie kun je met een flinke accu de eerste 15km ook elektrisch rijden
 
Daar zit precies mijn probleem met die banden. Als het nat is glij je met BT45 alle kanten op. En zeker als het onder de 5 graden is. Het is ook niet dat de motor een stapje opzij maakt, dat heb je wel eens als er troep op de weg ligt. Nee, BT 45 gaat smeren, voor je gevoel glij je een halve meter opzij.
Ik rij het hele jaar door, ook over natte rotondes, dan is dat telkens een bijna dood ervaring.
 
Magura snelgas zo te zien. Als er een stevige veer op de carb zit wordt het knijpen om het gas open te houden.

Leuk ding, hip kleurtje. Als ik het formaat startmotor zie kun je met een flinke accu de eerste 15km ook elektrisch rijden
Ik ben ook wel blij met het kleurtje, rood is ook zo saai. Gelukkig hebben de 24mm carburateurtjes niet zulke zware veren. Maar ik ga toch zoeken naar een originele of universele handle.
Herstel, 28mm carburateurs.
 
Laatst bewerkt:
Daar zit precies mijn probleem met die banden. Als het nat is glij je met BT45 alle kanten op. En zeker als het onder de 5 graden is. Het is ook niet dat de motor een stapje opzij maakt, dat heb je wel eens als er troep op de weg ligt. Nee, BT 45 gaat smeren, voor je gevoel glij je een halve meter opzij.
Ik rij het hele jaar door, ook over natte rotondes, dan is dat telkens een bijna dood ervaring.
Weet jij dan een beter alternatief voor nat wegdek??
 
Daar zit precies mijn probleem met die banden. Als het nat is glij je met BT45 alle kanten op. En zeker als het onder de 5 graden is. Het is ook niet dat de motor een stapje opzij maakt, dat heb je wel eens als er troep op de weg ligt. Nee, BT 45 gaat smeren, voor je gevoel glij je een halve meter opzij.
Ik rij het hele jaar door, ook over natte rotondes, dan is dat telkens een bijna dood ervaring.

Eindelijk iemand die hetzelfde voelt.
Ik heb ook een enorme hekel aan die eeuwig geroemde BT45. Een vervelende cuppende glijband.
Die ContiGo! bandjes waren echt een verademing op de K100, gewoon voorspelbaar sturen en een lekker lange standtijd. Als er serieus gegumd moet worden kun je beter Conti SportAttacks nemen maar ik weet niet of die er in de 16" maat is.
Erg leuke fiets trouwens die Imola.
Prachtige lijn die tijdloos is, zeker in dit kleurtje.
Hopelijk kom je niet te veel ellende tegen.
 
Die ziet er zo op de foto's heel netjes uit, als ie echt zo lang stel gestaan heeft moet je ook de onderkant van het koppelingshuis in de gaten houden dalijk; want dan is de kans groot dat de achterste krukas keerring vast geplakt zit. Dan trek je er stukjes uit als de boel weer gaat draaien en dan gaat de boel een beetje lekken.

Je kunt dat zien aan de opening onderin het koppelingshuis (zit op de naad tussen koppelingshuis en carter) als daar een druppel olie hangt moet je de boel in de gaten gaan houden. Als er teveel olie uit die keerring komt kan in het ergste geval je koppeling wat vet worden en gaan slippen. De kleine guzzi's hebben overigens maar 1 frictieplaat in tegenstelling tot de grote broertjes.

Keerring vervangen is niet moeilijk maar je moet wel het blok even uitbouwen, dat is bij een kleine Guzzi overigens wel veel simpeler als bij een grote, paar bouten los, her en der wat electra en kabels.. en dan rij je het frame inclusief voorkant van het blok weg en heb je een blok met aandrijflijn, achterwiel en 2 onderbuizen over...

Komt goed en als je hulp nodig hebt weet je me te vinden

Grt
Steven
 
Ik heb dat vorig jaar nog met de K75 gedaan. Frame omhoog en wegrijden. Maar voordat je alle stekkers en slangen los hebt zit daar meer werk in dan het lijkt. Hoewel deze fiets natuurlijk minder meuk aan boord heeft. Voorlopig hou ik hoop dat de keerringen nog enige souplesse hebben. Ik hou de naad in de gaten.
Mijn volgende actie is de carburateurs er af halen. Als ik de plaatjes van de framedeling zie is het kennelijk de bedoeling dat je de inlaat kanalen van de kop haalt. Niet mijn favoriete actie, het kan alleen maar gaan lekken, maar wat mot, dat mot.

Het gaat dus Conti Go worden, mooi.
 
Eindelijk iemand die hetzelfde voelt.
Ik heb ook een enorme hekel aan die eeuwig geroemde BT45. Een vervelende cuppende glijband.
Die ContiGo! bandjes waren echt een verademing op de K100, gewoon voorspelbaar sturen en een lekker lange standtijd. Als er serieus gegumd moet worden kun je beter Conti SportAttacks nemen maar ik weet niet of die er in de 16" maat is.
Erg leuke fiets trouwens die Imola.
Prachtige lijn die tijdloos is, zeker in dit kleurtje.
Hopelijk kom je niet te veel ellende tegen.
fuck, net een setje BT45';s om de jawa gelegd..
 
Ik heb (op advies van Frank / AFS / Superblackbird) de BT45's op mijn Honda brik vervangen door Dunlop Arrowmax Streetsmart bandjes. Wereld van verschil, duidelijke communicatie op gladde rotondes, veel meer grip, stuurt makkelijker in.. Echt op alle gebieden veel beter.
 
Ik heb (op advies van Frank / AFS / Superblackbird) de BT45's op mijn Honda brik vervangen door Dunlop Arrowmax Streetsmart bandjes. Wereld van verschil, duidelijke communicatie op gladde rotondes, veel meer grip, stuurt makkelijker in.. Echt op alle gebieden veel beter.
Nieuwe banden zijn haast altijd beter dan oude.
 
Leuke fiets voor je dochter maar op het eerste gezicht is dat gashandel uit China net als je al terucht opmerkt de spiegels .
Originele gashandel zal wat moeilijker worden gezien de Magura hendels die erop zitten.
Wees zuinig met knipperlicht glaasjes die zijn er al jaren niet meer en daar bedoel ik echt jaren mee zijn namelijk maar een paar jaar gebruikt en werden door de Nederlandse paniekzaaiers verboden omdat ze scherp zouden zijn |(
 
Het linker knipperglaasje moet ik al lijmen. Ik heb op Ebay wel een setje nieuwe gevonden maar daar wil hij 120 euro voor hebben.De hendels zijn gelukkig op veel verschillende modellen gebruikt.Ik zou het gasrondsel ook zelf kunnen maken (met wat tijd). Ik zou heb ook nog een setje aluminium Honda blokken liggen, met gasrondsel. Mijn dochter is erg gecharmeerd van de schakelaars, met name de knipper-flipper dat ik de blokken niet kwijt wil. Ik ga dus maar voor gebruikt zoeken/afwachten. Marktplaats en Ebay zijn geduldig.
 
Ja, alleen niet voor dat geld en zeker niet voor die verzendkosten. Bovendien heb ik alleen het gasrondsel nodig, het witte pijpje. Voor 50 euro kan ik aardig wat POM wegdraaien.
 
Ik ben destijds (suzuki GSX1100F) na de nodige slechte ervaringen met de BT45 16" overgestapt op Avon. Was een wereld van verschil.

Als de Macadams onder mijn huidige Guzzi af zijn, komen daar ook Avon's op.

grtz,

Cees
 
leuke fiets (verkapte TVP)

Hier trouwens wel erg goede ervaringen met BT45. Ik had ze onder mijn CB500, heb de randen van mijn schoenzool eraf gereden met die banden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan