Er is weer een Guzzi in huize Halflive

Gisteren de gashendel weer normaal gemaakt. Een rondsel dat ik nog had liggen van een BMW F650. Een kabelhouder die ik bij Motortoer gekocht heb. Een zelfgemaakt veertje en een zelfgemaakte sluitplaat om het rondsel in het handvat te houden. Het gas heeft nu een langere slag maar sluit tenminste weer fatsoenlijk. Bovendien kan je met je duim weer bij de startknop.
De kabels van cable shop zijn ook binnen. Ik kan van het weekend een teflon gevoerde koppelingskabel maken.
 
Vrijdagmiddag hangt dochterlief aan de telefoon, "hij doettut niet". Ze had al wat moeite met starten maar ik weet dat aan haar eigen lompheid. Maar nu deed hij niets meer. Met choke, zonder, gas open, een streepje, gas dicht. Af en toe een plofje maar verder niets.
Wel vonken, wel benzine maar geen resultaat.
Toen de keuze gemaakt was om de ANWB te bellen hebben twee collega's de Guzzi aangeduwd, hij deed het dus wel! Ze is de 40km naar huis gereden zonder het ding af te laten slaan, totdat ze de straat in reed.
Rot starten, knallen, beroerd lopen, de ontsteking. Niet verder over nagedacht maar direct Galama gecontact en een bestelling geplaatst. Ik heb het helemaal gehad met die gammele vervroeger en vette contactpunten. Ik heb nu zoveel tijd in dat antieke systeem geinvesteerd, ik ben er klaar mee.
Later, vrijdagavond, zaterdagmorgen nog eens nagedacht. Het heeft de laatste tijd stevig geregend, misschien zit er water in de vlotterkamer, dan start hij ook niet.
Zaterdag dus met een schroevendraaier en een bakje naar buiten, vlotterkamers er af, maar geen water. Dan maar even de stationairsproeier. En inderdaad, daar zit wat in, aan beide zijden.
Kennelijk lost er nog gom op uit de tank of waar dan ook die neerslaat in het kleinste gaatje, de stationair sproeier. Een les voor volgende keer, als hij slecht gaat starten. De ontsteking kan het dan niet meer zijn, die is dan van Galama.
 
De V35 Imola wil heel moeilijk starten. Als hij dan loopt met een streepje gas kan je hem aan houden. Een streepje er bij of er af en de motor valt uit. Er valt dus niet mee te rijden.

De voorgeschiedenis.

We hebben de motor afgelopen winter gekocht nadat hij 9 jaar in een droge garage had gestaan. De motor heeft een grote beurt gehad, tank uitgemest, carburateurs uit elkaar gehad en gesopt met aceton. De motor heeft daarna met vlagen goed gelopen maar starten bleef problematisch. Intussen heeft ze zo'n driehonderd kilometer met de motor gereden.

Condensatoren vernieuwd, vervroegerveertjes nieuw. De laatste keer zaten de stationairsproeiers verstopt. Toen mijn dochter er donderdag mee thuis kwam viel hij uit en vrijdag wilde hij niet meer starten. De sproeiers waren allemaal open.

Om het beroerde starten en de gammele mechanische ontsteking uit te sluiten heb ik er een Galama ontsteking in gezet. Het tijdstip heb ik met de merktekens op het vliegwiel op tijd gezet zoals in de instructie. Daarna, omdat hij rot startte nogmaals gecontroleerd met de gradenschijf, spot on. Ik heb absoluut vertrouwen in deze ontsteking. De bougies zijn nieuw, de kappen 5 Ohm NGK. Voordat ik deze ontsteking er in gezet heb heb ik eerst de motor nog gestart.

Dan blijven dus de carburateurs over.

Ik ga nu eerst de tank vullen zodat er meer als een liter in zit. Er komt benzine in de carburateurs maar voor de zekerheid. Daarna ga ik ze maar weer uit elkaar halen, misschien is het stationair omloopkanaaltje verstopt. Het zou zou fijn zijn als iemand een suggestie heeft voordat ik de hele wereld uit elkaar ga schroeven.
 
Waarom moet ik meteen hier aan denken? 
 

Bijlagen

  • 15612264864801190693613.jpg
    15612264864801190693613.jpg
    149,1 KB · Weergaven: 23
Kan wel een heel verhaal neerpennen maar ik vermoed dat je het meest voor de hand liggende mogelijkheden al gedaan hebt
Dus ga ik maar van een carb probleem uit
Ultrasound is leuk voor een schoonmaak beurt maar probleem is dat je niet alle vuil eruit krijgt maar wel minofmeer los .
Wat je later gaat opbreken als onverklaarbare verstoppingen .
Carbs eraf en met carb-reiniger en perslucht nog een schoonmaak beurt geven en dan vooral aandacht aan de kleine kanalen van de start sproeier en het stationair systeem
Choke dicht nog af ??? dat ook zo'n ding die vaker roet in het eten gooit
Oja voor ik het vergeet die kunststof vlotter zijn niet lek toch en dichten ze nog af ???
succes met het oplossen van het niet willen starten en lopen van je V35
Het is een te leuk ding om in de hoek te gooien
 
Als.. de motor loopt.. geen vette vonken over de puntjes (condensatoren weer kapot.slecht massa)?
Toch weer prut/water uit tank in sproeiers? Sproeierbuizen ook schoon?
 
Ik heb het gevonden. Nadat ik alles uit elkaar gehad heb was het toch de ontsteking. Ergens heb ik het verkeerde BDP van de rechter cilinder bepaald. Misschien initieel, misschien tijdens verwoede pogingen om het scherper te stellen. Ik ben nu in ieder geval heel gelukkig na een weekend etteren. Morgenavond ga ik met de gradenschijf exact zetten, om de een of andere reden staat de maximale vervroeging niet op het vliegwiel. Ik zal ook eens kijken of de secretaresse nog tippex heeft.

Ja Sammie daarin verschillen wij. :) Ik heb er juist omdat ik het gezeik met die gammele vervroeger, de inbrandende en slijtende puntjes spuugzat ben heb ik er een electronische in gezet. Maar dan moet je het natuurlijk wel goed doen, anders ben je een weekend zoet. Toch waardeer ik je hulp.
 
Oh ik had even gemist dat je er electronische vonkerij op had gezet..Galamah dus.. nooit van gehoord..
 
@sammie Anne Galama heeft een hele mooie digitale ontsteking ontwikkeld. Een beetje zoals Beck maar dan mooier en moderner.
@guzzigek, ik had al een beetje het vermoeden dat jullie dezelfde persoon waren. Ik heb straks ook twee reserve bobines, hopelijk heb ik ze nooit nodig.
 
Je kan nooit meer op zondag een paar bobines nodig hebben daar je ze op de plank hebt liggen
Datgene wat je Zondags nodig hebt is wat je niet in huis/werkplaatsje hebt liggen ben ik de 38 jaar dat ik sleutel wel achter
 
Terug
Bovenaan Onderaan