Er5 cilinder

Dannytje

Rookie
4 okt 2022
8
2
Een goede dag
Ik heb een er5 uit 2001
Heb nu best veel vernieuwd
Maar om de paar 100 km springt er telkens 1 bogie kapot en elke keer aan de zelfde kant
Weet iemand wat er mss kan zijn ??
 
Is er mechanische schade aan de bougie te zien? B.v. een scheur in de porseleinen isolatie?

Bij mijn GPZ500 ging er ook wel eens een bougie kapot door een niet goed afsluitende vlotternaald en een falende benzinekraan. Er liep op die manier soms wat vloeibare brandstof de cilinder in. Bij het starten geeft dit (veel) te veel cilinderdruk. In ernstige gevallen kan van vloeistofslag gesproken worden.
Vloeistof kan niet gecomprimeerd worden, dus als de zuiger omhoog komt terwijl er nog vloeistof op ligt, dan moet er iets kapot gaan. Bij mijn GPZ was dat (gelukkig) elke keer de bougie.
Er was geen mechanische schade aan de bougie te zien. Bij het doormeten van de bougie op weerstand, bleek wel elke keer dat de centrale elektrode gescheurd was. Let bij het meten wel op, sommige bougies hebben een interne weerstand vanuit de fabriek.

Bij ernstige lekkage van de benzinekraan en het niet afsluiten van de vlotternaald, kan er zelfs brandstof langs de zuiger stromen en zo in de motorolie terecht komen. Controleer dus regelmatig je olieniveau, ruik eens of de olie wat naar benzine ruikt en sluit je benzinekraan altijd af als je de motor parkeert.
 
Nee dan loopt ie weer goed maar naar 2 a 300 km weer bougie kapot elke keer de zelfde kant
Niet bougie, maar bobine.

Als je de bobines aansluit op de andere bougies (na het vervangen van de bougie) gaat dan de andere bougie kapot of blijft het aan dezelfde kant?
Proberen dus. Zo kunnen we uitsluiten of het aan de cilinder/carburateur kant of aan de ontsteking kant zit.

Verder even een foto plaatsen van een defecte bougie die je er uit gehaald hebt.
 
Ja dat weet ik ja
My bad. Dus het blijft aan dezelfde kant ook al wissel je de bobines om.

Dan verwacht ik inderdaad dat er benzine blijft staan of er olie bij komt. Olie kan langs de zuigerveren komen of langs een klepsteel. Compressie test zegt daar best wat over.

Lekke koppakking dat het koelvloeistof is kan ook.
Met koude motor starten zonder radiateur dop. Blaast het dan daar uit is je koppakking sowieso lek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan