ER5 met kuren

ggppzz

Rookie
9 apr 2007
18
0
Bergen op Zoom
Beste forumleden,

Mijn ER5 heeft na een jaar stilstaan wat kuren. Laten we bij het begin beginnen. Hij startte wel, maar liep niet soepel. Vervolgens stukje gereden en geconstateerd dat hij ontzettend stottert en met moeite op zo´n 4500 toeren komt, maar absoluut niet verder wil.

Dus ik dacht, benzine ergens verstopt. Motor op de bok en er wat Forte ingedaan. Tevens luchtfilter vervangen. Stationair had ie erg veel moeite met draaiend houden. Uiteindelijk gelukt om hem een paar minuten (al dan niet opnieuw starten steeds) te laten draaien, maar... toen ineens kwam er een knal uit het blok ergens (iig niet de uitlaat) en stond het blok in 1x stil. Met de startmotor draaide de krukas wel een halve slag rond, maar "werd hij geblokkeerd". Dus ik was bang voor een vastloper.

Linksonder zit een of ander kapje, deze eraf gehaald en met een dopsleutel kan je de krukas draaien (tenminste, dat is toch te krukas?). Dat deed ie gedeeltelijk, maar kon niet helemaal ronddraaien. Geen vastloper dus lijkt me. Ergens bleef hij wel steken, want je kon ongeveer 270 graden ronddraaien.

Motor weggezet en min of meer afgeschreven. Nu kon ik er maar niet van slapen en heb na een week of 3 toch weer even gekeken. Tank eraf, bougies eraf gehad. Nu, wonder boven wonder, draait die krukas weer wel gewoon rond. De motor startte zelfs weer, maar draaide nog even bagger. Luchtfilter nog een keer open gehad en deze zat vol met vloeistof. Benzine of koelvloeistof dat weet ik zo niet zeker.

Het volgende heb ik al gecheckt/geconstateerd:
- brandstofkraan staat goed
- bougies vonken gewoon
- luchtfilter vervangen
- stationair laten draaien en een van de bougiekabels eruit trekken, dan merk je soms weinig verschil, soms duidelijk baggerder draaien.
- koud draait ie beter, de eerste redelijk normaal. Heb alleen nog niet getest of ie koud wel meer toeren wilt maken. Warm is ie soms helemaal niet aan te krijgen en valt hij veel eerder uit.

Er zijn volgens mij zoveel opties wat er mis kan zijn. Iemand een ideetje waar ik zou moeten zoeken? En, hoe de diagnose makkelijk te stellen is?

Helaas momenteel geen middelen om hier flink geld tegenaan te knallen.
 
Benzine stinkt, koelvloeistof niet..

Klinkt alsof jij eens even langs een dealer moet met dat ding..


Er hing al een redelijke benzinelucht, daarom wist ik het niet zeker, maar ik gok benzine.

Tja, dealer zegt "dat wordt zeer waarschijnlijk in de buidel tasten"...en dat is ie niet waard.

Liever dan maar zelf wat prutsen met het risico slopen. Andere optie zou ook afvoeren/verkopen worden
 
Carbs reinigen kan helpen... Zeker na een jaar stilstand.



En vwb de "vloeistof" in je luchtfilter, het kan ook olie zijn...
Hoe ziet het eruit? Ruikt het (zoals AadmanZ al zegt, benzine stinkt, koelvloeistof niet), is het olie achtig? Ff met je vinger voelen, en ruiken...


Je zegt ook: Bougies vonken gewoon en iets verder zeg je: .... een van de bougiekabels los getrokken, soms weinig verschil, soms bagger lopen...
Hoe weet je dan dat je bougies gewoon vonken?
 
Laatst bewerkt:
Carbs reinigen kan helpen... Zeker na een jaar stilstand.



En vwb de "vloeistof" in je luchtfilter, het kan ook olie zijn...
Hoe ziet het eruit? Ruikt het (zoals AadmanZ al zegt, benzine stinkt, koelvloeistof niet), is het olie achtig? Ff met je vinger voelen, en ruiken...


Je zegt ook: Bougies vonken gewoon en iets verder zeg je: .... een van de bougiekabels los getrokken, soms weinig verschil, soms bagger lopen...
Hoe weet je dan dat je bougies gewoon vonken?


het was geen olie iig, ik heb er met het vingertje ingezeten ;).


nou, als ik een bougie losdraai en bij het blok houd, dan zie je de vonken overschieten. allebei ff gecheckt. Daarna weer teruggedraaid en tijdens het lopen van de motor de kabel losgetrokken.
 
Nee, da's niet normaal. Kan wel meteen de oorzaak van al je problemen duidelijk maken, als je tank gewoon benzine doorlaat zonder dat de motor er om vraagt heeft ie dat waarschijnlijk ook gedaan toen hij stilstond. Wellicht zijn je carbs toen overgelopen en is er benzine in de cilinders gekomen, misschien zelfs langs de zuigerveren in de olie. Gevolg: slechte smering, slecht lopen en backfires met gevolg nat of losgekomen luchtfilter. Ik zou sowieso olie vervangen, nieuw luchtfiltertje, en de benzinekraan repareren. Eventueel de vlotterkamers even controleren op rommel en de sproeiers doorblazen. Dan moet je al een heel eind zijn.
 
Stinkt dat ding niet verschrikkelijk naar benzine als het er aan alle kanten uitloopt?

Zou met niet verbazen als toen hij vast zat er gewoon benzine in je cylinders gelopen is en je dus een vapor lock (benzine die niet samengedrukt kan worden) had gecreeerd.

Pas maar op dat dat hele ding straks niet in de fik vliegt.

En dat met een bougie kabel hij verrot gaat lopen is omdat hij dan nog maar op 1 cylinder loopt.. _O- Als hij het de ene keer niet doet en de andere keer wel doet mij denken dat hij maar op 1 cylinder start en dat je soms het verschil niet eens merkt.
 
Nee, da's niet normaal. Kan wel meteen de oorzaak van al je problemen duidelijk maken, als je tank gewoon benzine doorlaat zonder dat de motor er om vraagt heeft ie dat waarschijnlijk ook gedaan toen hij stilstond. Wellicht zijn je carbs toen overgelopen en is er benzine in de cilinders gekomen, misschien zelfs langs de zuigerveren in de olie. Gevolg: slechte smering, slecht lopen en backfires met gevolg nat of losgekomen luchtfilter. Ik zou sowieso olie vervangen, nieuw luchtfiltertje, en de benzinekraan repareren. Eventueel de vlotterkamers even controleren op rommel en de sproeiers doorblazen. Dan moet je al een heel eind zijn.

inderdaad beginnen bij begin, had je misschien meteen moeten doen na je eerste startpogingen niet werkten. Forum hier staat vol met vergelijkbare verhalen. Snap soms niet waarom men dat niet eerst leest voor hetzelfde topic wordt geopend.
succes! ER5 was nog mijn lesmotor. fijn dingetje hoor :)
 
OK, ik denk dat ik het beste het volgende stappenplan kan volgen:
- olie aftappen en vernieuwen, filter vervangen
- tank/benzinekraan nakijken of hij niet altijd doorloopt, zo nodig fixen/vervangen
- luchtfilter en carburateur demonteren en schoonmaken

Ik lees hier en daar ook iets over de vlotternaald die niet goed zou kunnen afsluiten. Hoe kan ik dit controleren of deze aan vervanging toe is of niet?
 
Die knal die je hoorde is zeer waarschijnlijk een zgn 'backfire'. Benzine/luchtmengsel in het luchtfilter wat ontploft.
Dit alles door 'oude' benzine. De moderne benzine is troep. Bij langdurige stilstand van je motor gaat het water aantrekken (daar zorgt de alcohol-toevoeging voor), het kan gaan reageren met het aluminium van je vlotterbak, en zorgen voor een witte afzetting die zich o.a. heel goed aan je vlotters gaat hechten. Gevolg: benzine-overstroming omdat de vlotters niet meer voldoende drijfvermogen hebben.
Je carbjes schoonmaken met benzine of diesel en nieuwe benzine in de tank kan vaak al voldoende zijn te kunnen rijden.
 
Ik heb de carburateur gedemonteerd, helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer terug in elkaar gezet. Wel even een puzzeltje en goed opletten, aangezien dit mijn eerste keer was. Daarnaast luchtfilterhuis helemaal schoongespoeld en luchtfilter vervangen. Olie tevens vervangen en bougies schoongeborsteld. De motor loopt weer als een zonnetje. Ik had niet verwacht zo "makkelijk" de motor goedwerkend te krijgen. Thanks voor de tips!

Maarrrrrrr, het startprobleem blijft bestaan. Dat wil zeggen, regelmatig slaat de startmotor opeens vast tijdens het starten. Daarna klikt hij nog wel, maar draait niet rond. Accu is goed opgeladen. Klinkt alsof hij dan ergens door wordt tegengehouden. Als ik dan via de linkerkant van het motorblok aan de krukas draait, doet hij het daarna meestal wel en draait hij door en slaat de motor aan. Soms slaat hij opnieuw vast. Ik vrees dat dit een "tandwielprobleem" of iets in die richting is. Binnenkort misschien toch maar eens rond die startmotor in het carter kijken. Geen flauw idee hoe dat eruit ziet, maar wellicht is er iets vreemds te ontdekken. Of heeft iemand anders nog suggesties?
 
Ik heb het gelijk even getest. een nieuwe, volle accu erop zetten maakt niets uit. het probleem blijft hetzelfde. Het enige remedie wat ik tot nu toe gevonden heb is de krukas een hele slag in de tegengestelde richting draaien van wat hij normaal draait. Daarna draait de startmotor gewoon rond.

Misschien een domme vraag, maar moet je eerst de olie aftappen voordat je dat carterdeksel aan de linkerkant van de motor demonteert?
 
Stinkt dat ding niet verschrikkelijk naar benzine als het er aan alle kanten uitloopt?

Zou met niet verbazen als toen hij vast zat er gewoon benzine in je cylinders gelopen is en je dus een vapor lock (benzine die niet samengedrukt kan worden) had gecreeerd.

Pas maar op dat dat hele ding straks niet in de fik vliegt.

En dat met een bougie kabel hij verrot gaat lopen is omdat hij dan nog maar op 1 cylinder loopt.. _O- Als hij het de ene keer niet doet en de andere keer wel doet mij denken dat hij maar op 1 cylinder start en dat je soms het verschil niet eens merkt.

Hydro lock bedoel je Aad?
 
Terug
Bovenaan Onderaan