ggppzz
Rookie
Beste forumleden,
Mijn ER5 heeft na een jaar stilstaan wat kuren. Laten we bij het begin beginnen. Hij startte wel, maar liep niet soepel. Vervolgens stukje gereden en geconstateerd dat hij ontzettend stottert en met moeite op zo´n 4500 toeren komt, maar absoluut niet verder wil.
Dus ik dacht, benzine ergens verstopt. Motor op de bok en er wat Forte ingedaan. Tevens luchtfilter vervangen. Stationair had ie erg veel moeite met draaiend houden. Uiteindelijk gelukt om hem een paar minuten (al dan niet opnieuw starten steeds) te laten draaien, maar... toen ineens kwam er een knal uit het blok ergens (iig niet de uitlaat) en stond het blok in 1x stil. Met de startmotor draaide de krukas wel een halve slag rond, maar "werd hij geblokkeerd". Dus ik was bang voor een vastloper.
Linksonder zit een of ander kapje, deze eraf gehaald en met een dopsleutel kan je de krukas draaien (tenminste, dat is toch te krukas?). Dat deed ie gedeeltelijk, maar kon niet helemaal ronddraaien. Geen vastloper dus lijkt me. Ergens bleef hij wel steken, want je kon ongeveer 270 graden ronddraaien.
Motor weggezet en min of meer afgeschreven. Nu kon ik er maar niet van slapen en heb na een week of 3 toch weer even gekeken. Tank eraf, bougies eraf gehad. Nu, wonder boven wonder, draait die krukas weer wel gewoon rond. De motor startte zelfs weer, maar draaide nog even bagger. Luchtfilter nog een keer open gehad en deze zat vol met vloeistof. Benzine of koelvloeistof dat weet ik zo niet zeker.
Het volgende heb ik al gecheckt/geconstateerd:
- brandstofkraan staat goed
- bougies vonken gewoon
- luchtfilter vervangen
- stationair laten draaien en een van de bougiekabels eruit trekken, dan merk je soms weinig verschil, soms duidelijk baggerder draaien.
- koud draait ie beter, de eerste redelijk normaal. Heb alleen nog niet getest of ie koud wel meer toeren wilt maken. Warm is ie soms helemaal niet aan te krijgen en valt hij veel eerder uit.
Er zijn volgens mij zoveel opties wat er mis kan zijn. Iemand een ideetje waar ik zou moeten zoeken? En, hoe de diagnose makkelijk te stellen is?
Helaas momenteel geen middelen om hier flink geld tegenaan te knallen.
Mijn ER5 heeft na een jaar stilstaan wat kuren. Laten we bij het begin beginnen. Hij startte wel, maar liep niet soepel. Vervolgens stukje gereden en geconstateerd dat hij ontzettend stottert en met moeite op zo´n 4500 toeren komt, maar absoluut niet verder wil.
Dus ik dacht, benzine ergens verstopt. Motor op de bok en er wat Forte ingedaan. Tevens luchtfilter vervangen. Stationair had ie erg veel moeite met draaiend houden. Uiteindelijk gelukt om hem een paar minuten (al dan niet opnieuw starten steeds) te laten draaien, maar... toen ineens kwam er een knal uit het blok ergens (iig niet de uitlaat) en stond het blok in 1x stil. Met de startmotor draaide de krukas wel een halve slag rond, maar "werd hij geblokkeerd". Dus ik was bang voor een vastloper.
Linksonder zit een of ander kapje, deze eraf gehaald en met een dopsleutel kan je de krukas draaien (tenminste, dat is toch te krukas?). Dat deed ie gedeeltelijk, maar kon niet helemaal ronddraaien. Geen vastloper dus lijkt me. Ergens bleef hij wel steken, want je kon ongeveer 270 graden ronddraaien.
Motor weggezet en min of meer afgeschreven. Nu kon ik er maar niet van slapen en heb na een week of 3 toch weer even gekeken. Tank eraf, bougies eraf gehad. Nu, wonder boven wonder, draait die krukas weer wel gewoon rond. De motor startte zelfs weer, maar draaide nog even bagger. Luchtfilter nog een keer open gehad en deze zat vol met vloeistof. Benzine of koelvloeistof dat weet ik zo niet zeker.
Het volgende heb ik al gecheckt/geconstateerd:
- brandstofkraan staat goed
- bougies vonken gewoon
- luchtfilter vervangen
- stationair laten draaien en een van de bougiekabels eruit trekken, dan merk je soms weinig verschil, soms duidelijk baggerder draaien.
- koud draait ie beter, de eerste redelijk normaal. Heb alleen nog niet getest of ie koud wel meer toeren wilt maken. Warm is ie soms helemaal niet aan te krijgen en valt hij veel eerder uit.
Er zijn volgens mij zoveel opties wat er mis kan zijn. Iemand een ideetje waar ik zou moeten zoeken? En, hoe de diagnose makkelijk te stellen is?
Helaas momenteel geen middelen om hier flink geld tegenaan te knallen.