Erg geschokken van 40.000km beurt 1150 euro

even gekopieerd uit de bovengenoemde link:

Model Kleine beurt Grote beurt Extra grote beurt
K75 €99 €327 €393
K75/RS/RT €99 €367 €433
K100 €99 €333 €399
K100RS/RT/LT €99 €373 €439
K1/K100RS 16V €99 €339 €449
K1100LT/RS €99 €339 €449

K1200RS '97-'00 €99 €377 €472

K1200RS/GT €99 €423 €518
K1200LT €99 €487 €568
K1200R €101 €289 €568
K1200S €101 €289 €568
K1200GT €101 €289 €568
 
Bandenprijzen kunnen trouwens wel erg vertekenen. Bij mijn monteur was een band ogenschijnlijk 70 euro duurder dan op internet. Maar goed, ik mag m graag en hij helpt me altijd goed dus whatever. Later kwam ik erachter dat het inclusief monteren was en gratis nieuwe binnenband.
 
maar met een rekening van 1150 euro vind ik het wel gepast wanneer een motorzaak met een wat nadere verklaring komt.

Dat zeker, maar daar kan TS gewoon om vragen. De motorzaak heeft dan kans om het uit te leggen en misschien was het dan heel logisch geweest, had het weer zo'n topic gescheeld ;)
 
Banden via de vaste MF motorbanden leverancier.
Groot onderhoud wat ik zelf niet kan/wil doen bij Hoogland motoren. Zeker niet de goedkoopste, maar absoluut kundig genoeg om mijn motor aan te vertrouwen.

Gaat het om 2 bandjes per jaar, dan zou ik ook gewoon naar de dealer gaan, maar als er 9 banden in het jaar doorheen gaan dat gaat het eerder richting diefstal (van je eigen portemonnee)

Grappig..... de niet merkgebonden motorboer waar ik het over had is Hoogland......
Die rekende, de laatste keer dat ik een BT020 er om liet leggen bij ze (paar jaar geleden), 225 Euro inclusief montage etc. Dat zal niet goedkoper zijn geworden, schat ik zo in.

Dat is ook wel te verklaren. Een "gewone" motorboer zoals Hoogland is voor zijn inkomsten afhankelijk van het onderhoud.
Het vervangen van banden wordt "erbij" gedaan. Ze kopen hun banden bij de reguliere handel in, waar de inkoopprijs al hoger ligt dan de particuliere verkoopprijs van een gemiddelde internethandel. Willen ze qua prijs (en aanbod) meedoen met de internethandel, dan moeten ze grote aantallen inkopen en dus een grote voorraad aanhouden. Dat gaat gewoon niet werken. Ik ben als klant ook niet blij als ik een 5 jaar oude "nieuwe" band omgelegd krijg......

Hoezeer ik de mannen van Hoogland hun inkomsten ook gun, ik heb daarna m'n banden bij een gespecialiseerde bandenboer laten omleggen. Scheelde me op een setje ruim 100 Euro. Daar moet ik ook gewoon voor werken. Dat begreep Dick ook wel.
Voor de klant die niet apart naar een goedkope bandenboer wil, biedt een motorboer de mogelijkheid er toch z'n nieuwe bandjes te laten omleggen. Maar dat kost nu eenmaal meer geld.
 
Kan natuurlijk niet vertellen wat er precies aan gedaan is, maar een grote beurt (met álles erop en eraan) bij zo'n k1200 is een tering hoop werk.
 
Kan natuurlijk niet vertellen wat er precies aan gedaan is, maar een grote beurt (met álles erop en eraan) bij zo'n k1200 is een tering hoop werk.

Dat kan uiteraard zo zijn, maar ik vind het prijsverschil met een grote beurt voor een "gewone" motor toch best groot.

Maar ik denk dat TS gewoon ff had moeten vragen wat de motorboer voor dat geld heeft uitgevoerd.
Ik heb die vraag ook wel eens gehad bij een rekening en 'm ook meteen gesteld. Daar heb ik in alle gevallen keurig en bevredigend antwoord op gehad. Dat tekent ook een eerlijke motorboer.
 
Ik was voor een 4cyl watergekoelde motor ongeveer 500 Eurie kwijt bij een niet merkgebonden motorboer. Daar zat klepstellen bij, remblokken voor en verder de gebruikelijke zaken bij een grote beurt.
Ruim 900 Eurie (ex de achterband) lijkt me wat veel.....

:^
 
Dat kan uiteraard zo zijn, maar ik vind het prijsverschil met een grote beurt voor een "gewone" motor toch best groot.

Maar ik denk dat TS gewoon ff had moeten vragen wat de motorboer voor dat geld heeft uitgevoerd.
Ik heb die vraag ook wel eens gehad bij een rekening en 'm ook meteen gesteld. Daar heb ik in alle gevallen keurig en bevredigend antwoord op gehad. Dat tekent ook een eerlijke motorboer.

Dat vind ik ook.
Maar ik wil je wél eerlijk zeggen dat ik een echt grote beurt voor zo'n K1200 niet onder de 700 kán maken..... :N
Overslaan van werkzaamheden om de prijs te drukken is meer regel dan uitzondering, daardoor prijzen de zaken die het netjes doen zich uit de markt, en trekken alleen klanten aan die gewoon hun spul goed in orde willen hebben.
Als eenmaal een klant besluit om naar iemand te gaan die écht alles doet en ook de tijd neemt om eea écht goed te doen, is hij in de eerste instantie een nóg grotere berg geld kwijt, gewoon omdat diverse achterstallige dingen er dan nog bijkomen.
Voordeel is dan wél dat klant ineens met een motor rijdt die voelbaar lekkerder loopt, en vaak ook een (flink) stukje betrouwbaarder is.
 
Laatst bewerkt:
Ook een dealer wil wat verdienen
Er moet licht aan
Montage
Meer personeel dan een internetshop
9 van de 10 keer ook meer kennis in huis
etc

Verdienen is werken voor je geld, niet 100 euro over een band heenzetten, das nemen :+

Tuurlijk kan een dealer een band ook niet zó goedkoop inkopen, en natuurlijk moet er wat geld bij, maar 100 euro vind ik ook wel veel...

Want ook de klant moet die 100 euro bij elkaar verdienen.
 
Laatst bewerkt:
Verdienen is werken voor je geld, niet 100 euro over een band heenzetten, das nemen :+
Tuurlijk kan een dealer een band ook niet zó goedkoop inkopen, en natuurlijk moet er wat geld bij, maar 100 euro vind ik ook wel veel...
Want ook de klant moet die 100 euro bij elkaar verdienen.

Volgens mij gaat het nog altijd om koop-verkoop.
Daarbij is de dealer volgens mij niet verplicht de prijs te vragen die de klant wil betalen..... net zo min als de klant verplicht is een naar zijn idee te hoge prijs te betalen.

Ofwel: is de prijs je te hoog, dan moet je op zoek naar iemand die wél voor jouw prijs wil leveren.
Waarom zou je dat die dealer kwalijk moeten nemen? Verbaas ik me altijd weer over.
 
Verdienen is werken voor je geld, niet 100 euro over een band heenzetten, das nemen :+

Tuurlijk kan een dealer een band ook niet zó goedkoop inkopen, en natuurlijk moet er wat geld bij, maar 100 euro vind ik ook wel veel...

Want ook de klant moet die 100 euro bij elkaar verdienen.



hoeveel marge denk jij dat er op een bandje zit als je die direct bij michelin/bridgestone/pirelli betrekt???

100 erbovenop?? dat kan je vergeten!! '(
 
Je weet wel, van die dingen die je in het zwembad in allerlei kleurtjes tegenkomt.
 
Ik rij zelf een K1200RS en heb me verschillende malen verwonderd over de hoogte van de bedragen. Het is inderdaad vooral manuren. Het verwijderen en terugplaatsen van de kuipdelen is al een paar uur werk. Maar € 1120,- blijft heel veel. Laatst was ik net onder de duizend kwijt inclusief twee nieuwe banden. Verschil zal het uurloon zijn. Bij Van Harten rekenden ze de hoofdprijs en nu bij Joost kost dat gewoon een stuk minder.
 
Ben ik blij dat ik redelijk veel zelf op kan lossen en dat ik voor de rest van het onderhoud naar een MF-er kan die veel verstand heeft van BMW en die bij vervanging niet gelijk met nieuwe onderdelen gaat gooien maar eerst kijkt naar goede 2de hands
 
Volgens mij gaat het nog altijd om koop-verkoop.
Daarbij is de dealer volgens mij niet verplicht de prijs te vragen die de klant wil betalen..... net zo min als de klant verplicht is een naar zijn idee te hoge prijs te betalen.

Ofwel: is de prijs je te hoog, dan moet je op zoek naar iemand die wél voor jouw prijs wil leveren.
Waarom zou je dat die dealer kwalijk moeten nemen? Verbaas ik me altijd weer over.

Begrijp de dealer wel, alleen de mensen die bij álles roepen, de dealer moet ook wat verdienen, die snap ik niet O-)

Als je 1150 euro uit geeft voor onderhoud, mag je best eens kritisch bekijken wat er voor dat geld gebeurt is, of een uitgebreide factuur vragen. Al is het maar om bij verkoop aan te kunnen tonen dat de motor altijd netjes onderhouden is.
 
Laatst bewerkt:
Ai, wat een geld.

Verder heb ik de ballen verstand van zo'n type motor, dus of het veel werk is weet ik niet.
Inderdaad is het verstandig om met je monteur te overleggen wat de kosten gaan zijn, en als er iets ontdekt wordt wat extra vervangen moet worden, even een belletje.

Daar heb ik met mijn dealer eigenlijk nog nooit problemen mee gehad.
Ik doe mijn motor binnen, vertel eventueel over problemen, monteur gaat kijken en belt mij daarna op.
Vervolgens krijg ik een uitgebreide factuur.

Even kijken, een factuur van de grote beurt heb ik helaas niet meer, maar dit geeft toch ook een indicatie.
Zo ziet een factuur er ongeveer uit.

Omschrijving: Jaarlijkse beurt, olie aftap lekt, ketting inkorten? Start slecht koud , accu?

Jaarlijkse beurt
Moto power
Diverse hulpmiddelen
milieu
motorolie 10w40 4-str motorex
NSK 6204DDU LGR
NSK 6204DDU LGR
Kettingkit
Arbeidsloon

-Pasvlak linkerlager beschadigd, aangepast voor montage, dit geeft iets meer werkuren.
-Achterwiellagers beginnen te verslijten, deze zijn vervangen.
-Ketting inkorten geen zin, ketting en tandwielen versleten. Zijn vervangen.
-knipperlicht relais werkt niet altijd
-Speling remschijf-remklauw opgelost.(dit heeft ook te maken met de wiellagers.
-accu was ver leeg.
start goed, waarschijnlijk accu
-wegligging uitstekend
-aftap plug van nieuwe afdichtingsring voorzien.

Aantal werkuren: 3,5 uur á € 50.

Totale kosten:€ 416,15



Er is toen best veel aan gedaan, en ik vind het aantal werkuren dat hij rekent goed meevallen.
Je kunt natuurlijk naar een merkloze monteur gaan die 3 uur over iets doet, of naar een ( dure) dealer die datzelfde in 1,5 uur doet. Uiteindelijk ben je dan net zo duur uit.
Dat geldt natuurlijk niet voor alle merkloze monteurs natuurlijk.

Dus voortaan....vragen wat ze gedaan hebben, of nog beter, laten bellen wat ze hebben gevonden en gaan doen!
 
Verdienen is werken voor je geld, niet 100 euro over een band heenzetten, das nemen :+

Tuurlijk kan een dealer een band ook niet zó goedkoop inkopen, en natuurlijk moet er wat geld bij, maar 100 euro vind ik ook wel veel...

Want ook de klant moet die 100 euro bij elkaar verdienen.

Nu vergeet je alleen een aantal dingen
Belangrijkste is de montage.
Motor naar binnen, wiel demonteren, oude band verwijderen, velg controleren, nieuwe band plaatsen, oppompen, uitlijnen, wiel monteren, bandenspanning controleren, motor naar buiten.
Reken maar uit.
Als iemand dat allemaal zelf doet dan is een bandje online kopen goedkoper (als je je zelf niet meerekent).

Verder is service voor mij hier het sleutelwoord.
Een kopje koffie, goede adviezen, een (leuke) leenmotor, even op zaterdagmiddag een probleempje oplossen en vervolgens bij de kassa te horen krijgen (na de vraag wat krijg je van mij) oh dat is goed zo!
Gun je dealer ook zijn mazzeltjes dan gunt hij die ook aan jou

Dit wat de banden betreft.
Dat de 1120,- veel, heel veel geld is ben ik zeker met TS eens.
Zeker even met de monteur in gesprek treden om te kijken waar dat allemaal in is gaan zitten.
Maar het bandje vind ik niet meer dan normaal.

Mijn Tiger is nu weg voor een grote beurt.
Grote beurt 200,-
Nieuwe remblokken voor 90,-
Nieuwe bandjes 460,- (waarschijnlijk ook nog een aanbieding, toevallig komt dit zo uit. betaal dan 330,-)
Nieuwe binnen vork poten (service/garantie)
Hyperpro veren in voorvork 135,- (als de voorvork toch open ligt :) )

Al met al valt het dus zeker mee
En doordat ik ook mijn bandjes laat doen trek de dealer mij niet het vel over de neus met de vork poten, is namelijk een twijfel garantie gevalletje.

Kortom het is een wisselwerking
kom je alleen bij de dealer voor de dingen die je zelf niet kan ja dan ben je aan de beurt.
En naar mijn mening is dit volkomen terecht.
 
Altijd weer leuk zulke discussie's..
Mensen willen service, kennis van het personeel, betrouwbare zaken, en als daar een prijskaartje aan gehangen wordt, gaan ze op internet kijken of het niet goedkoper had gekund....
Tuurlijk kan het goedkoper, maar tegen welke prijs....
Een motorzaak heeft nu eenmaal kosten, of hij nu verkooopt op niet..
Pand
gas en electra
verzekeringen
PERSONEEL
voorraad (magazijn en motoren)
afval
koffie
afschrijving
investeren in nieuw gereedschap

Hoe lang moeten we die lijst maken??
En daar betaald ELKE klant aan mee

Internetberdijven hebben als kosten :

EEN COMPUTER

en halen de bestelde artikelen pas als ze eeen bestelling krijgen.....


Misschien gaat er nu een lampje branden als jullie weer roepen dat het op internet allemaal goedkoper is....
 
Altijd weer leuk zulke discussie's..
Mensen willen service, kennis van het personeel, betrouwbare zaken, en als daar een prijskaartje aan gehangen wordt, gaan ze op internet kijken of het niet goedkoper had gekund....
Tuurlijk kan het goedkoper, maar tegen welke prijs....
Een motorzaak heeft nu eenmaal kosten, of hij nu verkooopt op niet..
Pand
gas en electra
verzekeringen
PERSONEEL
voorraad (magazijn en motoren)
afval
koffie
afschrijving
investeren in nieuw gereedschap

Hoe lang moeten we die lijst maken??
En daar betaald ELKE klant aan mee

Internetberdijven hebben als kosten :

EEN COMPUTER

en halen de bestelde artikelen pas als ze eeen bestelling krijgen.....


Misschien gaat er nu een lampje branden als jullie weer roepen dat het op internet allemaal goedkoper is....

Oej dit is wel heel erg zwart-wit neergezet.
Er zijn natuurlijk ook webwinkeliers die wel een pand hebben en voorraad, etc.
Maar dat zijn zeker in de motorbranche echte uitzonderingen.
En zullen ook weer iets duurder zijn dan de computerboys.

Verder volkomen eens met bovenstaande!
 
Jongens, het gaat om een BMW en een 40.000km beurt. Hele motorblok is vervangen!

;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan