Erg warm achterwiel Honda pcx

Habo

Rookie
14 aug 2022
6
3
Het valt mij op dat het achterwiel heel erg warm wordt na een stukje rijden.. Is dit normaal?
Hij draait wel normaal rond als de scooter op de middenbok staat.
 
Is het de band, de velg of de naaf? Misschien loopt de achterrem wat aan. Bij mijn pcx wordt de naaf ook warm, kan er wel mijn hand op houden.
 
Alles wordt heet ,naaf velg en band , ik kan er nog net mijn hand op houden.. Volgens mij loopt de rem niet aan..
Achterwiel loopt wel normaal rond, uiteraard normale weerstand van de overbrenging
 
Alles wordt heet ,naaf velg en band , ik kan er nog net mijn hand op houden.. Volgens mij loopt de rem niet aan..
Achterwiel loopt wel normaal rond, uiteraard normale weerstand van de overbrenging
Je zegt na een stukje rijden. Hoeveel km is dat ongeveer dat ie dan al zo warm wordt ?
 
Het zoú de eindoverbrenging kunnen zijn die naar zn balle loopt.. het komt vaker voor.. het is geen schering en inslag maar de meeste inclusief ondergetekende zijn het er over eens dat de kapot gelopen transmissies toe zijn te svhrijven aan het gebruik van verkeerde olie. Fabrieksvoorschrift is een 10W30 motorolie… in een transmissie…. Ja.. meerdere begrijoen dat ook niet.. zal wel met millieu/emissie te maken hebben. Tap de olie daar maar eens af. Waarschijnlijk git en git zwart (en dat is het al na 500km (zelf ondervonden)) en als je het in een glazen potje doet en je het een paar dagen laat staan zul je zien dat er heel fijne metaaldeeltjes op de bodem liggen.. of als het echt feest is zie je het ook direct in de olie drijven.

mócht dat t zijn; transmissie vervangen (lagers, tandwielen etc) en vullen met een 75W85 transmissieolie.
het is uberhaupt een verstandig besluit die motorolie te vervangen voor een transmissieolie.
 
Pas ook iemand met een vraag over knetteren van zijn motor, heeft wat antwoorden gehad en vervolgens is ie verdwenen. Even een account aanmaken voor wat antwoorden en weg zijn ze weer. Ik doe geen moeite meer als ik zie dat het account net gemaakt is, eerst even afwachten.
 
Pas ook iemand met een vraag over knetteren van zijn motor, heeft wat antwoorden gehad en vervolgens is ie verdwenen. Even een account aanmaken voor wat antwoorden en weg zijn ze weer. Ik doe geen moeite meer als ik zie dat het account net gemaakt is, eerst even afwachten.
persoonlijk vind ik dat mensen zich te makkelijk aan kunnen melden op fora , ben ooit wel eens op een geweest waar ze een soort beperking in hadden gesteld , verplicht even voorstellen was daar 1 van , als je dat nog niet gedaan had kon je het forum niet op
 
Het zoú de eindoverbrenging kunnen zijn die naar zn balle loopt.. het komt vaker voor.. het is geen schering en inslag maar de meeste inclusief ondergetekende zijn het er over eens dat de kapot gelopen transmissies toe zijn te svhrijven aan het gebruik van verkeerde olie. Fabrieksvoorschrift is een 10W30 motorolie… in een transmissie…. Ja.. meerdere begrijoen dat ook niet.. zal wel met millieu/emissie te maken hebben. Tap de olie daar maar eens af. Waarschijnlijk git en git zwart (en dat is het al na 500km (zelf ondervonden)) en als je het in een glazen potje doet en je het een paar dagen laat staan zul je zien dat er heel fijne metaaldeeltjes op de bodem liggen.. of als het echt feest is zie je het ook direct in de olie drijven.

mócht dat t zijn; transmissie vervangen (lagers, tandwielen etc) en vullen met een 75W85 transmissieolie.
het is uberhaupt een verstandig besluit die motorolie te vervangen voor een transmissieolie.
Dat van die voorgeschreven 10W30 motorolie in de eindaandrijving van een PCX, en ik denk dat het ook zo is bij een SH, passeert hier heel regelmatig.

Ik kan het niet plaatsen.
Ik kan moeilijk aannemen dat een ernstige fabrikant, wat Honda toch is, zijn klanten bewust foute olie voorschrijft.
Aan de andere kant geeft Piaggio voor mijn Beverly, wat toch een scooter is met een heel gelijkaardige eindaandrijving, op als aangeraden olie om AGIP GEAR SAE 80W-90 te gebruiken of gelijkwaardige olie die voldoet aan de norm API GL-4.
 
Tja… ik weet t ook niet.. de shear eigenschappen van beide olieën zijn toch echt anders dan voor de toepassing,,..

Voorbeeld 1)

Voorbeeld 2)

Voorbeeld 3)


tja… 🤷🏻‍♂️
 
Je zegt na een stukje rijden. Hoeveel km is dat ongeveer dat ie dan al zo warm wordt ?
Kilometer of vijf, ik heb het idee dat het gewoon van het remmen komt, als ik de achterrem niet gebruik dan wordt het niet zo warm.
 
Als je de achterrem niet gebruikt en hij dan niet zo warm word dan kan het daarin zitten uiteraard.. remklauw eraf en blokken eruit, dan even terug monteren en niet gebruiken.. stuk rijden.. nergens geen last van? Dan is dat t zeker. Dan zou ik beide glijpennen inspecteren en de zuiger of deze vrij kan bewegen.. en anders reviseren
 
  • Leuk
Waarderingen: Habo
Als je remt wordt je remschijf en daarmee via geleiding het hele wiel warm. Daar kan je niets aan veranderen. Bij het remmen zet je kinetische energie om in warmte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Habo
Ik vermoed dat hij bedoeld dat ookal heeft hij de rem een paar keer gebruikt de boel warm word omdat het misschien aanloopt.. geen idee verder.. aannames héh :)
 
Ik vermoed dat hij bedoeld dat ookal heeft hij de rem een paar keer gebruikt de boel warm word omdat het misschien aanloopt.. geen idee verder.. aannames héh :)
Dit heb ik een keer gehad met een Vespa 50 cc achterrem was iets te strak afgesteld en ging naar meerdere keren remmen aanlopen zo erg dat ik bijna niet meer vooruit kwam.
 
Kilometer of vijf, ik heb het idee dat het gewoon van het remmen komt, als ik de achterrem niet gebruik dan wordt het niet zo warm.
Ja en als het achterwiel of rem op de middenbok niet aanloopt zou het zo maar kunnen dat het door het remmen komt. Maar als het zoals je zegt “ Alles wordt heet ,naaf velg en band” na 5 km rijden is dat zelfs bij een sportieve rijstijl niet logisch lijkt mij. Toch is mogelijk dat de hele handel zo heet wordt. Ik spreek beetje uit eigen ervaring ik zal maar zeggen verkeerde rijstijl. Ik reed “vroeger” met de remhendel tijdens het rijden altijd een klein stukje aangetrokken. Dat gaf mij een gevoel dat ik sneller kon reageren met remmen. Maar aangezien ik niet de vaardigheden heb van Max V. is het niet verstandig. Met een stukje aangetrokken rem kan het zo maar zijn dat de remblokjes licht aanschuren tegen de remschijf zonder dat je voelt dat je remt maar wel de hele zaak verhit binnen 5 km. Ik hoop dat je er iets mee kunt. Succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Habo
Terug
Bovenaan Onderaan