Ergernis

Zo had ik ook eens dakik op een korende ochtend met m'n fliespot aan het diep zat en er vanachter mij een halve jaap met krommekes kwam afstevenen. Ik zeg "ho ho da gaat zo maar nie", maar de affekoor ging gewoon voort. Heb drek met m'n belmachine de blauwen gecontacteert, maar die hadden vanwege halvesgat erg weinig tijd. Op zich wel begrijpelijk, maar je zou denken da een stikbal nie weg loopt. Magoed, uiteindelijk is diejen vent vol in z'n achteruit richting de andere kant geweest, en da's maar goei ook, want anders hakik dit nie kunnen vertellen.


Als ik het goed lees is de Absinth weer legaal verkrijgbaar ??
 
Als ik het goed lees is de Absinth weer legaal verkrijgbaar ??


Inderdaad, is nog steeds legaal verkrijgbaar. Er zit hier in Amsterdam zelfs een Absinth-kroeg. Ergens in de buurt van de Kalverstraat. Is alleen iets minder in potentie dan het spul dat ze 2 eeuwen terug dronken.

Maar waar ik eigenlijk benieuwd naar ben, is hoe je de tekst dan in het "Vlaams" kan vertalenske. Is dat alleen toegelegd voor mods, of kan iedereen een pagina van MF vertalen daarnaar?
 
Inderdaad, is nog steeds legaal verkrijgbaar. Er zit hier in Amsterdam zelfs een Absinth-kroeg. Ergens in de buurt van de Kalverstraat. Is alleen iets minder in potentie dan het spul dat ze 2 eeuwen terug dronken.

Maar waar ik eigenlijk benieuwd naar ben, is hoe je de tekst dan in het "Vlaams" kan vertalenske. Is dat alleen toegelegd voor mods, of kan iedereen een pagina van MF vertalen daarnaar?


Wa's dah...Absinth??
 
De breezah van 100 jaar terug

full
 
De drank absint mag weer in Nederland verkocht worden. Dat heeft de rechter besloten na een proefproces dat een slijter had aangespannen. Absint bevat een zeer hoog percentage alcohol.

Verbod vorige eeuw
Nadat een Zwitser zijn hele gezin had uitgemoord onder invloed absint werd de drank begin vorige eeuw verboden in Nederland, België en Zwitserland en in 1915 ook in vaderland Frankrijk.

Schilders
Schilder Vincent van Gogh zou onder invloed van absint, ookwel De Groene Fee genoemd, zijn oor hebben afgesneden en Manet, Oscar Wilde en Baudelaire kregen inspiratie door het drankje. Absint zou meer bieden dan alleen dronkenschap; wie doorzet, zou wonderlijke dingen zien. De drank beleeft in heel Europa een comeback.

Proefproces
Het proefproces was aangespannen door de Amsterdamse slijter Menno Boorsma. Boorsma was bij de aankoop van een fles absint bij zijn importeur absoluut niet van plan de gelegenheid aan te grijpen voor een tripje naar de rechter. De Keuringsdienst van Waren bracht in februari vorig jaar een bezoek aan de Amsterdamse slijterij. Ze vonden een fles absint en Boorsma ging op de bon. De slijter vindt dat de hoogbejaarde Absintwet niet binnen de moderne Europese regelgeving past en besloot de boete van 450 euro niet te betalen. In plaats daarvan begon hij een proefproces.

'Heksenjacht'
"Ik vind het op een heksenjacht lijken. De absint die tegenwoordig op de markt te koop is voldoet aan alle wetten van de Europese Unie. De Nederlandse absintwet uit 1909 is achterhaald'', aldus Boorsma.

O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan