Ervaring Enduro voor motorcross gebruik

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.848
5.025
Lemelerveld
Jaren geleden heb ik veel brommercross en off-road rijden gedaan met mijn trouwe brommertje die mij tevens ook naar school bracht. Helaas had ik in die tijd nooit de mogelijkheid en het geld om aan motorcross te gaan doen.

Nu jaren later kom ik dagelijks voor mijn werk langs een motorcross baan gereden en begint het toch wel te kriebelen. Zeker gezien het maar ca 10/15 km van huis is.
Echter heb ik geen plaats voor een aanhanger etc. Nu weet ik van het bestaan van de enduro fietsen (crossmotor met kenteken) als de EXC en dat lijkt mij dus een mooie optie om van huis naar de crossbaan te gaan en terug, net als vroeger met het brommertje.

Nu is mijn vraag of er mensen zijn die het zo doen en hoe dat bevalt, of waarom mensen het juist niet doen?

Tevens als mensen bepaalde tips/trucs of aan/afraders voor bepaalde motoren hebben hoor ik het graag!

Bij voorbaat dank!
 
Toevallig ben ik ook zo zelf weer begonnen, 2 kilometer van mijn huis ligt ook een crossbaan. Zorg ervoor dat als je er een koopt dat het voorlicht en het achterlicht+ remlicht het doet, en wees er van bewust dat je bandjes ietsjes harder slijten doordat je over het asfalt gaat.

Het grootste nadeel blijf ik zelf vinden dat ik al mijn meuk meemoet nemen, zeker aangeziende baan 4 uur vrij rijden was, had ik niet genoeg aan mijn tankje benzine, dus moest ik wat verzinnen om te kunnen tanken halverwege, net zoals het meenemen van de verplichte mat voor onder je motor.

Voor de rest kon ik gereedschap en dergelijke altijd wel lenen van iemand die naast mij stond als ik wat kleins moest doen.

Van nature zijn enduro's zwaarder en hebben ze minder piek vermogen wat het weer fijn is voor de onderhoudsintervallen.
Als je een enduro koopt zorg er voor dat je vering geprepareerd is voor een crossbaan, enduro's zijn van nature niet afgeveerd voor de schansen, tafels gaan nog wel mits je ze haalt uiteraard, anders kan je snel door de vering knallen.

Neem ook warme kleding mee voor op de terugweg. Er is niks zo vervelend als dat je helemaal bezweet en onder de modder zit en om dan nog 10/15km naar huios te moeten rijden in de regen. Enige voordeel is wel dat je kleren wat schoner zijn als je thuiskomt:+

Kortom, ik zou het gewoon doen, er is niets zo leuk als de blik van iemand als jij hem inhaalt met je enduro op de baan.
 
Je kan ook kijken of je een omgebouwde crosser op kenteken kan vinden.

Maargoed het is beter om een aanhangertje te hebben om alle spullen mee te nemen. Elke keer 10/15 km heen en weer met alle ongemakken, dat gaat snel vervelend worden denk ik.
 
Beide bedankt voor het antwoord!

Natuurlijk snap ik dat een aanhangertje beter is, maar die optie heb ik simpelweg niet.

Hebben jullie nog do's en don'ts mbt types en bouwjaren?
Voor mij gaat de voorkeur enorm naar 2 takt (sleutelgemak en natuurlijk gewoon de beleving) 125 cc ivm het leren. Ik ben ca 75/80 kg op 1.83 dus dat moet passen. Om een beetje betaalbaar in te stappen dacht ik aan bouwjaren 2003 a 2008 ofzo, is dat nog te doen of veel te oud?

Zelf reviseer ik nog op regelmatige basis 2t 4/6 bak bromfiets blokken en doe het onderhoud aan m'n 990 zelf dus kwa sleutelen verwacht ik nagenoeg alles zelf te kunnen.
 
Zeker geen 125cc als je ook op de weg gaat rijden.

Je zal hoe dan ook compromissen moeten maken als je weg/circuit wil combineren.

Ik persoonlijk ben meer van de 2 takten, puur omdat het makkelijker sleuteld en daardoor ook goedkoper in onderhoud is. Maarja, rij je veel op de weg dan zou een viertakt weer beter zijn. Maar als je niet een groot budget hebt en een oudere motor wilt kopen kan je weer beter geen viertakt halen, vind ik tenminste.

Als ik in jouwn schoenen zou staan zou ik kijken naar een oudere KTM 2 takt 250/300 met kenteken. (98+ zoiets) Je kan er makkelijk aan sleutelen, onderdelen zijn nog makkelijk te verkrijgen. En het zijn nog best capabele motoren.

deze bv:

≥ Ktm 300 exc 2t enduro met nl kenteken - Motoren | KTM - Marktplaats.nl
 
De EXC 300 vind ik inderdaad een super gave machine, maar is dat niet een beetje veel als beginner om de crossbaan?
 
De EXC 300 vind ik inderdaad een super gave machine, maar is dat niet een beetje veel als beginner om de crossbaan?

Het is geen volbloed crosser he, het is een enduro. Enduro's zijn wat tammer dan de crosser variant.
Ik ben zelf begonnen op een 450 wrf en vergeleken met de yzf is hij een heel stuk liever voor je als je aan het gas hangt.

Ik zou uberhaupt al met jouw gewicht niet kijken naar een 125cc, ik had met mijn 92 kilo de grootste moeite om er een beetje de gang er in te houden .

ik weet niet hoe het met de bouwjaren zit waar jij naar kijkt, maar de 300cc 2 takten van nu zijn juist een stuk meer handelbaar dan de 250 variant in mijn beleving.
 
Ik zit met een aanschafbudget van ca €2000 (ik moet het thuis helaas ook verkopen), dus ik denk bouwjaren ca hetzelfde (2000). Als ik er echt hobby aan heb komt er wel een keer wat anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan